Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Føniks skrev (34 minutter siden):

For et ekkokammer av en tråd dette er. Det er mye polarisering i dagens politiske klima, men det er venstresiden som i største grad må ta ansvaret for dette.

Jeg er så glad for at flertallet i USA stemte på Trump, og at Trump igjen ble lederen av den frie verdenen. 

Samtidig er det ikke veldig overraskende at "America first" først og fremst slår ann i USA og at han ikke er populær i Norge :) Men jeg synes det har kommet seg betraktelig siden den håpløse scenen med Zelinsky tidlig i år. Marco Rubio er nok tidenes funn og drar mye av lasset her.

Endret av DukeNukem3d
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Føniks skrev (4 minutter siden):

For et ekkokammer av en tråd dette er. Det er mye polarisering i dagens politiske klima, men det er venstresiden som i største grad må ta ansvaret for dette.

Dette gjelder i aller største grad også høyresiden, å tro noe annet er naivt.

Forskjellen er at venstresiden stoler mest på massemedia, høyresiden stoler mest på sosiale medier og finner sin info der.

For det er absolutt ingen hemmelighet at mye av det man leser på sosiale medier, stammer fra russisk propaganda som ønsker å skape splid og uvennskap innad i og mellom vestlige land. Det har de vel egentlig alltid forsøkt, men på grunn av sosiale medier, har de så absolutt lyktes med det de siste årene. Faktisk i så stor grad at selv enkelte politikere i enkelte land har begynt å vri seg etter trenden, fordi de vet at da får de en stor del av folket med seg.

Det er ingen tilfeldighet at de som støtter Trump som president, de som er mot vaksiner, de som er mest innvandringsfiendtlige, de som hater elbiler, de som ikke tror at klimaendringer er menneskeskapte og tror at Ukraina startet krigen mot Russland, er gjerne de samme folkene. Veldig mye av dette stammer direkte eller indirekte fra propaganda fra Russland og deres allierte som ønsker å skape ustabilitet i den vestlige verden.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
21 minutes ago, Føniks said:

Jeg er så glad for at flertallet i USA stemte på Trump, og at Trump igjen ble lederen av den frie verdenen. 

Morsom du. Folk med cluster b-lidelser burde holdes milevis unna ledende posisjoner, noe ethvert fornuftig menneske forstår. Jeg skjønner virkelig ikke hva som foregår når man ikke evner å se verdens rødeste flagg, særlig når de er så åpenbare og vedkommende har en helt absurd merittliste av forferdelig oppførsel både innenfor og utenfor lovverket.

Av alt som kan gjøre folks liv mindre frie er slike mennesker og religion, gjerne i kombinasjon, de viktigste bidragsyterne. At en som Trump liksom skal være en slags leder for den frie verden er omtrent like fjernt som å påstå at å være gift med en psykopat er veien til en lykkelig og fri hverdag. Det er fullstendig bakvendtland.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (17 timer siden):

Som jeg har foreslått, hva om du beviser dine egne påstander om norsk presse sin mangler?

Jeg har jo med kilder vist norske journalisters politiske orientering. 

Bare se hvor mange ganger norsk presse blir felt i PFU.

Følg med på dekning av politikk, utenriks og innenriks.

Om du mangler kunnskap og lever i et ekkokammer, så er det selvsagt vanskelig å se hvor ensidig fremstillingen tidvis er.

Romkvinnesaken (utdrag fra PFUs dom):

"I det påklagede tilfellet mener utvalget, som NRK selv, at redaksjonen har utelatt forhold ved dommen som er av en så alvorlig karakter at reportasjen gir et fullstendig feilaktig inntrykk av fakta. Alvorlighetsgraden forsterkes ved at utelatelsen er resultat av det utvalget mener må oppfattes som en bevisst redaksjonell handling. Etter utvalgets mening er en slik bevisst utelatelse av avgjørende og kompliserende fakta, å anse som en aktiv historieforfalskning.

Konklusjonen gikk gjennom uten særlig debatt. Redaktørrepresentant Håkon Borud sa uttalelsen var god, men hard.

Journalistrepresentant Øyvind Brigg karakteriserte uttalelsen som tøff, hard og konkret.

– Det som er ille med denne saken er at det var en bevisst handling. NRK skriver om historien slik at de får et resultat som de selv ønsker. Det er det som gjør saken så alvorlig, sa Brigg, og fortsatte:

For dem som skal studere norsk pressehistorie kommer denne saken til å være et svart kapittel. Dette rammer med rette NRK, men også mediene generelt."

Se bare alle saker som ikke havner i avisen, men som vi kun kan lese om i alternative medier. 

Om du tror norsk presse ikke har en slagside og er objektiv og nøytral, så er du ganske naiv.

Kvaliteten på norsk journalistikk er heller ikke stort å skryte av. 

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Føniks said:

Overse haterne og deres meningsløse og langtekkelige angrep. Alle fikk med seg gårsdagens jubel og klapping.

Skrevet
Føniks skrev (2 timer siden):

at Trump igjen ble lederen av den frie verdenen

Jeg tror det er svært få i "den frie verden" som anser Trump som sin leder. For å kunne få den tittelen må man være samlende, altså det motsatte av han.

Skrevet
DukeRichelieu skrev (39 minutter siden):

Jeg har jo med kilder vist norske journalisters politiske orientering. 

Bare se hvor mange ganger norsk presse blir felt i PFU.

*snip*

Ganske ironisk at du gjør et poeng av at norsk presse blir "felt" i PFU...

Hva er tilsvarende organ i USA? SPJ? Det har et etisk regelverk, men ingen klageadgang. NNC? Nedlagt fordi ingen redaksjoner ville være med... Da gjenstår det faktiske rettsvesenet, og det er ikke spesielt billig å føre saker frem i...

Så at norsk presse faktisk i det hele tatt har et etisk organ som kan ettergå og "dømme" innen presseetikk er jo faen meg helt nydelig, ikke en svakhet! 

Skrevet (endret)
Dellers skrev (2 timer siden):

Morsom du. Folk med cluster b-lidelser burde holdes milevis unna ledende posisjoner, noe ethvert fornuftig menneske forstår. Jeg skjønner virkelig ikke hva som foregår når man ikke evner å se verdens rødeste flagg, særlig når de er så åpenbare og vedkommende har en helt absurd merittliste av forferdelig oppførsel både innenfor og utenfor lovverket.

Av alt som kan gjøre folks liv mindre frie er slike mennesker og religion, gjerne i kombinasjon, de viktigste bidragsyterne. At en som Trump liksom skal være en slags leder for den frie verden er omtrent like fjernt som å påstå at å være gift med en psykopat er veien til en lykkelig og fri hverdag. Det er fullstendig bakvendtland.

Takk for eksempel på polarisering og splittelse fra venstresiden. 77,3 millioner amerikanere stemte på Trump, ingen av dem fornuftige altså. Men du vet sikkert bedre du, spesielt siden du evner å utrede Donald Trump for alvorlige personlighetsforstyrrelser, som jeg antar du da må ha stor forståelse for. Det er ikke dårlig, hadde bare de 77,3 millioner amerikanerne vært like fornuftige som deg!

Presidenten av USA, uansett hvem som sitter i stolen omtales ofte som lederen av den frie verden. Trump har, enten du liker det eller ikke, enorm innflytelse internasjonalt. Å beskrive en person du er uenig med som "slike mennesker" og "psykopat" er nok et eksempel på hva som er problemet på venstresiden i politikken. Det er trist lesning, men slik har det blitt. 

Nukleosid skrev (2 timer siden):

1. Dette gjelder i aller største grad også høyresiden, å tro noe annet er naivt.

2. Forskjellen er at venstresiden stoler mest på massemedia, høyresiden stoler mest på sosiale medier og finner sin info der.

3. For det er absolutt ingen hemmelighet at mye av det man leser på sosiale medier, stammer fra russisk propaganda som ønsker å skape splid og uvennskap innad i og mellom vestlige land. Det har de vel egentlig alltid forsøkt, men på grunn av sosiale medier, har de så absolutt lyktes med det de siste årene. Faktisk i så stor grad at selv enkelte politikere i enkelte land har begynt å vri seg etter trenden, fordi de vet at da får de en stor del av folket med seg.

4. Det er ingen tilfeldighet at de som støtter Trump som president, de som er mot vaksiner, de som er mest innvandringsfiendtlige, de som hater elbiler, de som ikke tror at klimaendringer er menneskeskapte og tror at Ukraina startet krigen mot Russland, er gjerne de samme folkene. Veldig mye av dette stammer direkte eller indirekte fra propaganda fra Russland og deres allierte som ønsker å skape ustabilitet i den vestlige verden.

1. Jeg ser ikke den samme mengden hatefulle og splittende retorikken på høyresiden, men selvfølgelig vil du kunne finne disse elementene der også.

2. Den påstanden er en veldig forenkling av situasjonen, men du har samtidig litt rett. Årsaken til dette er at tradisjonelle medier er generelt mer venstreorienterte, og mange konservative har mistet tillit til mange av disse mediene. Det er likevel mange konservative som følger tradisjonelle medier. Og det er også mediehus som er høyreorienterte.

3. Sterkt overdrevet. Finnes det russisk propaganda og desinformasjon? selvfølgelig, men langt fra den massive, altomfattende kraften som enkelte prøver å fremstille den som. Forsøk på å gi dette skylden for polariseringen mellom venstre og høyre i den vestlige verden blir en feilslutning. Jeg mener det primært er venstresiden som har skylden for dette, men høyresiden er ikke uten skyld.

4. Dette her blir nesten som konspirasjonsteorier å regne. I beste fall sterkt overdrevet. Det er nesten som at du prøver å legge frem tanken om at amerikanere på høyresiden, ikke klarer å gjøre opp sine egne meninger i bestemte saker, uten å bli påvirket av russisk propaganda. Påstandene du kommer med her blir også helt feil. Ja, det er noe rett i dem, men du generaliserer og overdriver. Du skriver blant annet at republikanere hater elbiler som er en feil og udokumentert påstand. En konklusjon du sannsynligvis har gjort deg basert på at Trump administrasjonen har vært negative til statlige subsidier av elbiler. Det store store flertallet av republikanere vet også at det var Russland som startet krigen, og påstanden din her blir helt feil.

Endret av Føniks

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...