vortex Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) 1 hour ago, Mr. A said: Kjører CachyOS på hovedmaskinen, Fedora med KDE på en annen og Proxmox med litt forskjellig på serveren. Har også testet NixOS litt bare for morroskyld. Veldig kult konsept med et deklarativt OS, men der ble læringskurven litt for bratt akkurat nå. Blir sikkert å komme tilbake til Nix senere. Etter hva jeg har lest å sett videoer om Nix, så er det en end game distro. Når alt er satt opp, og du har install config fil for applikasjoner og config script for resten av oppsettet, så blir det faktisk kjedelig å bruke. Ser flere får linux burnout av å bruke Nix, de mister litt gnisten med hobbyen når alt er så enkelt som å flytte config filer mellom maskiner. Endret 15 timer siden av vortex
Evil-Duck Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) Egentlig gjort meg litt ferdig med distrohopping nå føler jeg, og komt meg i min komfortsone. Spill PCen kjører CachyOS med KDE, alt annet der jeg ikke trenger the latest and the greatest med hva anngår drivere, kernel osv. så kjører jeg Kubuntu LTS, og er svært fornøyd med det, og med mindre det blir noe større drama rundt noen av disse distroene så kommer jeg nok til å holde meg her Endret 14 timer siden av Evil-Duck 1
obygda Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden vortex skrev (1 time siden): Etter hva jeg har lest å sett videoer om Nix, så er det en end game distro. Når alt er satt opp, og du har install config fil for applikasjoner og config script for resten av oppsettet, så blir det faktisk kjedelig å bruke. Ser flere får linux burnout av å bruke Nix, de mister litt gnisten med hobbyen når alt er så enkelt som å flytte config filer mellom maskiner. Det høres ut som en veldig god løsning for bedrifter...........
Mr. A Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 38 minutes ago, obygda said: Det høres ut som en veldig god løsning for bedrifter........... Og homelabs. Og egentlig alt om man er nerd nok.
ahpadt Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 2 hours ago, obygda said: Det høres ut som en veldig god løsning for bedrifter........... nixos er imo primært et server-os som nerder etterhvert installerte på desktop det er et flott system men høres like mye ut som en ny hobby som ny linux distro. jeg er selv enda veldig godt fornøyd med cachy. kjører det også på en pc hos foreldrene mine som jeg kun oppdaterer et par ganger i året. litt sjokkert at ikke noe har gått skeis enda. hadde litt problemer med at kernel-patchene med nvidia gjorde restore imagene så store at jeg gikk tom for boot-partisjon, men klarte å ordne dette med å gjøre boot et par gig større. 1
vegin61269 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) 14 hours ago, vortex said: Er linux nerdene fortsatt på ferie? Ser sånn ut på distrowatch.com hvertfall, der bortimot alle distroer har hatt fall i antall klikk. Bruker folk distrowatch? Linux entusiaster brydde seg svært lite om den siden for 10år siden, de hadde t.o.m. blokkert IP til en i Canonical. Endret 3 timer siden av vegin61269
vegin61269 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden On 7/1/2026 at 1:33 PM, Svein M said: https://itsfoss.com/best-linux-beginners/ Jeg lister opp fra den siden: 1. Ubuntu. Her finnes også undervarianter som kubuntu, xubuntu, Lubuntu. Merk at Ubuntu(GNOME) og kubuntu anbefaler minst 6GB RAM. Har en mindre enn det så bør en velge en av de andre. 2. Linux Mint 3. Zorin OS 4. elementary OS 5. Linux Lite Jeg vil legge til at det er mange distroer som kan brukes. Ubrukelige lister. Ubuntu var bra. Jeg brukte det Ubuntu og Ubuntu MATE de første 8 årene. Nå har Fedora tatt over. Linux Mint er en av de beste Ubuntu/Debian baserte distroene for nybegynnere. Er ikke noe fan men forstår hvorfor folk liker det. Zorin er grei. Dessverre 18 måneder etter Ubuntu LTS. ElementaryOS er dårlige greier. Mulig jeg har prøvd Linux Lite, kan ikke huske det. Ubuntu basert.
vegin61269 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden On 7/1/2026 at 1:43 PM, Evil-Duck said: Nå nærmer det seg ett år siden jeg gikk over til CachyOS. All skremselspropagandaen om hvor dumt det var for en relativt fersk Linux-bruker å bruke en Arch-basert distro som "daily driver", har vært sterkt overdrevet. Jeg leser om folk som kun kjører oppdateringer i helgene i tilfelle noe skulle skjære seg, men jeg har ikke hatt et eneste problem med oppdateringer siden jeg begynte med Arch.... Du bruker CachyOS, ikke Arch. Jeg brukte Manjaro i 2016 og jeg brukte flere timer på å installere Arch samme året. Du er ikke Arch bruker før du installerer og bruker Arch. Det er null problemer å bruke Arch baserte distroer som nybegynner, men blir ikke anbefalt til nybegynnere for å forhindre at de gir opp og går tilbake til Windows etter noen få timer. Brukte CachyOS i noen måneder i fjor eller 2024, var helt greit. Brukte det på Asus ROG Ally i 2024, svært mye bugs. Da jeg installerte CachyOS på Legion Go i fjor hadde de fikset det. Brukte Nobara i nesten hele 2023. Nobara var første handheld OS jeg brukte på ROG Ally. Nå bruker jeg kun atomic desktop med KDE.
Svein M Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Distrowatch kan kanskje inneholde noe info. En bør ikke se på den page hit rangeringen når en velger distro. En oversikt over vanlige Linux distroer: Ubuntu. Ubuntu har forskjellige varianter f.eks: ubuntu, kubuntu, lubuntu, xubuntu. (Jeg bruker kubuntu) Distroer som er basert på ubuntu. F.eks Linux Mint, POP!_OS, Zorin, TUXEDO OS. Debian. Distroer som er basert på Debian. F.eks MX Linux. Fedora. Her er det også en del undervarianter. De har også atomic utgaver f.eks KINOITE. Distroer som er basert på Fedora. F.eks Nobara, Bazzite. Arch linux. Distroer som er basert på Arch. F.eks CachyOS, Manjaro, EndeavourOS. OpenSUSE Endret 1 time siden av Svein M
obygda Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Det som gjør at noen hopper tilbake til Windows er nok utfordringen flere distroer har med å oppgradere fra en distro release til neste. Jeg husker jeg kjørte Ubuntu for mange år siden og hver gang det kom en ny release så ble det bare problemer med å oppgradere. Så jeg hoppet over på rolling release distroer og har siden holdt meg der. Nå kjører jeg Proxmox på serverene og en arch basert rolling release distro : https://endeavouros.com/ med KDE på desktop Har ingen planer om å hoppe tilbake til windows
vegin61269 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 59 minutes ago, Svein M said: Fedora. Her er det også en del undervarianter. De har også atomic utgaver f.eks KINOITE. Distroer som er basert på Fedora. F.eks Nobara, Bazzite Universal Blue images som Bluefin, Aurora og Bazzite er basert på Fedora Silver Blue/Kinoite. Jeg installerte Fedora Kinoite på en gammel ThinkPad. Tok en rebase til Aurora. Så en rebase til Bazzite-deck, så en rebase til Bazzite og til slutt en til Bluefin som er Gnome. Alt fungerte helt fint bortsett fra diverse iconer som var feil og Return to Gaming mode iconer hang igjen etter Bazzite-deck. Angående oppdateringer. Har oppdatert fra Fedora 42 til 44 på guttungens PC. Fungerer fortsatt. True de anbefaler å ta en clean install annenhver gang. Har droppet det siden jeg skal gå over til Bazzite på PCen hans. Atomic desktop OSer som Fedora Atomic og Universal Blue gjør dette enkelt. Det lastes ned et helt nytt image som du booter fra. Du kan gå tilbake til forrige image hvis det noe feil. Du har alltid to ostree images tilgjengelig. Kan sjekkes ved å skrive inne <rpm-ostree status> i terminalen. Quote State: idle Deployments: ostree-image-signed:docker://ghcr.io/ublue-os/bazzite:stable Digest: sha256:fbd9a04cf9fa5166b4b4fffa1efbd87433c8bc94027182a338f0b7c0b8acde82 Version: 44.20260802 (2026-08-02T04:03:42Z) SecAdvisories: 1 unknown severity, 4 moderate, 4 important Diff: 128 upgraded, 4 downgraded, 6 removed, 6 added LayeredPackages: faugus-launcher mangohud ● ostree-image-signed:docker://ghcr.io/ublue-os/bazzite:stable Digest: sha256:d333281c94a5e226873cc950fd41c9d00e8f4276b324e93f2eb6af923c95b034 Version: 44.20260721 (2026-07-21T19:01:41Z) LayeredPackages: faugus-launcher mangohud ostree-image-signed:docker://ghcr.io/ublue-os/bazzite:stable Digest: sha256:c6b55c7ab8a8e884d01fae5097645e7d2a5dd15e20418aad8fc604230a43f64b Version: 44.20260629 (2026-06-29T06:39:09Z) LayeredPackages: faugus-launcher mangohud Fikk noen feil, hadde tre deployments. Oppdaterte og tok en reboot. Jeg slår aldri av PCen 🙄🫣 Edit: har to layered packages. Det er software som er installert på systemet av meg. Når jeg oppdaterer blir disse programmene automatisk lagt oppå det nye imaget. Det anbefales å bruke Flatpak. Quote State: idle Deployments: ● ostree-image-signed:docker://ghcr.io/ublue-os/bazzite:stable Digest: sha256:fbd9a04cf9fa5166b4b4fffa1efbd87433c8bc94027182a338f0b7c0b8acde82 Version: 44.20260802 (2026-08-02T04:03:42Z) LayeredPackages: faugus-launcher mangohud ostree-image-signed:docker://ghcr.io/ublue-os/bazzite:stable Digest: sha256:d333281c94a5e226873cc950fd41c9d00e8f4276b324e93f2eb6af923c95b034 Version: 44.20260721 (2026-07-21T19:01:41Z) LayeredPackages: faugus-launcher mangohud Edit: øverste image er det nyeste. Ved å ta en rebase, f.eks. rpm-ostree rebase ostree-image-signed:docker://ghcr.io/ublue-os/bazzite-deck:stable Så får jeg SteamOS gaming mode på PCen. Kan rebase tilbake hvis man ikke liker det. Bazzite Portal og ujust i terminalen er fantastisk bra. Kommer aldri til å gå tilbake til vanlig Linux distro. Da jeg brukte Ubuntu hadde jeg root og boot på en mindre NVMe og /home på en annen SSD. Det gjorde det mye lettere når jeg tok en clean install. Nå bare oppdateres jeg og rebooter når jeg føler for det. Endret 1 time siden av vegin61269 Leif
kremt Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Så cachy holder ikke hvis du vil si at du bruker arch
Evil-Duck Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Joda, CachyOS er Arch på godt og vondt, det er Arch med en noe modifisert calamares installer, som og kan brukes på vanilla Arch om en ønsker, en optimalisert kernel for spesifikke typer hardware og noe software som CachyOS Hello som kan hjelpe deg litt i gang, og igjen er alt dette fult mulig å sette opp i "ekte" Arch om en måtte ønske. Men noe av elitismen rundt Arch lever fortsatt hvor en ikke er en "ekte" Arch bruker før en har installert arch via kommandolinjegrensesnitt, manuelt satt opp partisjoner og filsystemer osv. Så om en bruker en GUI installer så har en ikke lov å kalle seg en Arch bruker, selv om en bokstavelig talt bruker Arch.
obygda Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Evil-Duck skrev (3 minutter siden): Så om en bruker en GUI installer så har en ikke lov å kalle seg en Arch bruker, selv om en bokstavelig talt bruker Arch. Synes det er litt snodig - begynte med Slackware 96 i sin tid...Vel faktisk var jeg var jeg vel på linux før dette også uten at jeg husker akkurat distro. Den gang var ALT fra kommando linjen. Jeg ser ikke noe poeng å virke nedlatende over de som ikke gidder å bruke kommandolinjen under installasjon.
vortex Skrevet 25 minutter siden Skrevet 25 minutter siden Husker jeg prøvde meg på en install av en eller annen distro via kommandolinjen når jeg begynte å fatte interesse for linux, selv med en feit learn linux starter guide bok på 700 sider så feilet jeg Tror det ville gått bedre nå, men jeg er ikke ute etter kredpoints, så tar til takke med GUI installers
Fatninja Skrevet 17 minutter siden Skrevet 17 minutter siden Jeg putta MX linux på en PC og Linux mint (xfce) på en annen. Vet ikke, men syns liksom MX linux virker å være "mindre i veien" enn linux mint. Jeg satte opp begge ganske likt for samme formål. Årsaken til valget av de to var litt random.
Fatninja Skrevet 11 minutter siden Skrevet 11 minutter siden 12 minutes ago, vortex said: Husker jeg prøvde meg på en install av en eller annen distro via kommandolinjen når jeg begynte å fatte interesse for linux, selv med en feit learn linux starter guide bok på 700 sider så feilet jeg Tror det ville gått bedre nå, men jeg er ikke ute etter kredpoints, så tar til takke med GUI installers Den absolutt letteste installasjonen jeg har gjort er Fedora. Anbefales egentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå