Gå til innhold

BMW i4 M50/edrive40 tråden!


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husk at dette er FRA priser. Levering kommer nok i tillegg. Og ekstrautstyrslisten er LANG, som vanlig på MB. Og standardutstyret så kort som ekstrautstyrslisten er lang. 

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg selvfølgelig har prøvd akkurat CLAen det er snakk om så har jeg prøvd en del nyere Mercedes og kan jo si det at det ikke føles veldig premium ut lenger, mye knirking og blank hardplast overalt hvor en rører. En av de større skuffelsene når jeg hadde meg runden å prøvde forskjellige biler før jeg endte opp med både i4en og iXen. 

  • Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Uten at jeg selvfølgelig har prøvd akkurat CLAen det er snakk om så har jeg prøvd en del nyere Mercedes og kan jo si det at det ikke føles veldig premium ut lenger, mye knirking og blank hardplast overalt hvor en rører. En av de større skuffelsene når jeg hadde meg runden å prøvde forskjellige biler før jeg endte opp med både i4en og iXen. 

Heller fortsatt mot BMW selv da jeg misliker mer og mer både eksteriør og interiør på dagens Mercedeser. Så selv med en god del lengre rekkevidde kommer jeg nok ikke til å vurdere den fremfor en M50/M60. 

Skrevet
kremt skrev (46 minutter siden):

Priser på MB CLA er sluppet. En tregere bil enn M50/60 uten tvil. Men rekkevidden er en god del høyere. Ladingen er også kjappere, ved bruk av 800 volt lader kommer du opp i 320 kW, det er på nivå med nyeste Taycan/Macan. Er det noen som vurderer en slik opp mot M50 eller 60?

 

 

 

Kommer nok til å konfigurere opp en 350 4Matic når den tid kommer. Tipper vi raskt er +100k før den er slik jeg ønsker den.

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Har vært stille her lenge, men tenkte å komme en liten oppdatering angående coatingen som ble lagt og generelt andre ting. 

Vannet preller av som bare det enda. Det skulle bare mangle selvsagt,  siden det kun er ca. 4 måneder siden coating ble lagt, men det er utrolig lett og holde bilen ren og etter en regnskyll og dråpene tørker er det nesten ikke spor av dråpemerker i bilen. Det husker jeg det var før coating ble lagt. 

Jeg liker jo og holde bilen vedlike kosmetisk og har rigget meg med ny høytrykkspyler da min gamle Karcher K7 begynte å hangle. Jeg har også bunkret opp med såper, avfettinger, felgrenser etc. 

Her er et bilde fra første vask med den nye høytrykkspyleren som er en Ava P90X V6 Evolution. Den desidert kreftigste maskinen på markedet som funker på en 16A kurs. Vertfall på papiret. 

Den er merkbart kraftigere enn Karcher K7 og vannmengden er insane. Man merker at såpen forsvinner kye fortere av lakken når man spyler. 

Av remedier bruker jeg litt forskjellig. Driver å tester en ny kombo med Koch Chemie GSF (Gentle Snow Foam) som er en vanlig PH nøytral skumsåpe for både skumkanon og vaskebøtte, og Koch Chemie GS (Green Star) som kan blandes med denne såpen for å gjøre den "aktiv" eller mer rensende. 

Jeg har også Bilt Hamber Touchless som jeg vet er veldig bra, men har ikke fått testet førstnevnte kombo enda. 

Koch Chemie GSF lukter utrolig godt. Kraftig lukt av marsipan eller banan (eller noe). Fant et tilbud og kjøpte 10 liter hver av GSF og GS, så da har jeg nok en stund. :)

IMG_1618.jpeg

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Trestein skrev (21 minutter siden):

Minner meg på at eg snart må vaske bilen igjen

Hehe, bra jeg minnet deg på det. Viktig å ikke glemme :) 

kjøpte forøvrig en kortere lanse til Ava høytrykkspyleren her om dagen. Det ble litt slitsomt og kun bruke pistolen da rekylen er ganske slitsom når man skal spyle lenge. Den lange som fulgte med synes jeg var for lang og tung/klumpete så jeg kjøpte den på bildet under som kun er 35cm. Lang. Akkurat passe egentlig og en god allrounder. Spesielt for bilvasken hvor den lange blir for lang når man skal spyle oppunder hjulbuer og pistolgrepet for kort når man skal spyle tak etc. 

IMG_1697.thumb.jpeg.59d5fe772efce9c1ecf0e7892f8a62ca.jpeg

Så tok jeg i samme slengen bilde av Koch Chemie produktene jeg kjøpte nå sist. Just for fun :) 

IMG_1699.thumb.jpeg.5ac2279b0f50347cf9f5a73fccb3b330.jpeg

  • Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Hehe, bra jeg minnet deg på det. Viktig å ikke glemme :) 

kjøpte forøvrig en kortere lanse til Ava høytrykkspyleren her om dagen. Det ble litt slitsomt og kun bruke pistolen da rekylen er ganske slitsom når man skal spyle lenge. Den lange som fulgte med synes jeg var for lang og tung/klumpete så jeg kjøpte den på bildet under som kun er 35cm. Lang. Akkurat passe egentlig og en god allrounder. Spesielt for bilvasken hvor den lange blir for lang når man skal spyle oppunder hjulbuer og pistolgrepet for kort når man skal spyle tak etc. 

IMG_1697.thumb.jpeg.59d5fe772efce9c1ecf0e7892f8a62ca.jpeg

Så tok jeg i samme slengen bilde av Koch Chemie produktene jeg kjøpte nå sist. Just for fun :) 

IMG_1699.thumb.jpeg.5ac2279b0f50347cf9f5a73fccb3b330.jpeg

Det blei til at eg både vaska bilen og skiftet hjul. Bilen er kjørt 65 000km og det er 4mm att på sommerdekka og 7mm på vinterdekka. Ingen skjevslitasje på noen av dekka. Bremsene så også ut som nesten nye. Ufatterilg vanskelig å holde skivene perfekt.

Skrevet
Bjerknez skrev (9 timer siden):

Tror ikke jeg helt skjønner hva som irriterer her. Mulig jeg bare er blind :)

Det er mattematikk. 273km ved 56% er 4.87km/% ganger man det med 80% får man 390km ved 80% om ting var logisk. I stedet viser den 312km som er 3.9km/% Kan ikke fatte hvorfor! Rekkevidde er og skal være proposjonal med ladeprosent

Skrevet
Trestein skrev (På 5.10.2025 den 11.13):

Det er mattematikk. 273km ved 56% er 4.87km/% ganger man det med 80% får man 390km ved 80% om ting var logisk. I stedet viser den 312km som er 3.9km/% Kan ikke fatte hvorfor! Rekkevidde er og skal være proposjonal med ladeprosent

Ahh, okay. Har aldri lagt merke til dette. Men hadde nok kanskje ikke brydd meg om det heller, så lenge den viser riktig når den er ferdig ladet... Men ja, dette burde jo være enkel matte for en datamaskin og regne ut, så kanskje en bug i software her?

Skrevet

Til helgen blir det trolig "skumparty" i oppkjørselen for da skal bilen håndvaskes igjen. Jeg tar en grundig håndvask av bilen sånn ca. en gang hver 14. dag og kjører den i børsteløs eller innom en selvvask 1-2 ganger i uken utenom dette. Da rekker ikke den værste møkka og bite seg fast. 

Til helgen er planen og vekke til live vannavprellingen igjen da jeg har sett at denne har degradert noe. Ganske naturlig at dette skjer over tid og da må man kjøre en såkalt "vedlikeholdsvask" av coating. 

Dette gjøres ved at man først vasker bilen som vanlig ved å påføre et noe sterkt forvask middel med høyere PH for deretter å spyle av slik at den værste møkka forsvinner. Alkaliske såper (høy PH) fjerner organisk skitt som man får på sommeren. Sevje fra trær, innsekter, jord/sand etc. 

Har man asfaltflekker etc. på bilen så bør man begynne med petrokjemisk avfetting og legge alkalisk skum over, men min bil er såpass ren at jeg skipper dette punktet.

Etter dette tar man en håndvask og skumlegger bilen med en god såpe med god glid. Her kan man gjerne bruke en såpe som er såkalt PH nøytral, for man skal uansett håndvaske den en gang til. Vasken med PH nøytral såpe gjøres for å fjerne trafikkfilmen. Trafikkfilm får man nemlig ikke fjernet uten berøring. 

Etter håndvasken med nøytral såpe så påfører man en såkalt "iron killer" denne lar man ligge litt og denne kan forsiktig gnis litt rundt med vaskehanske eller en mikrofiber klut. Ikke noe gnikking, men kun for å fordele produktet. Så spyler man av grundig med høytrykk. 

Helt til slutt så vasker man med en syrebasert såpe med PH rundt 2-3. Her bruker jeg Koch Chemie Rs. Syrebasert såpe med lavere PH fjerner skitt som kalkflekker etter vann/regn etc. samt annet som sitter i  lakken som generelt ikke er organisk. 

Viktig at ikke noe av dette tørker inn på lakken, så stå ikke i solen og skulle noe tørke under prosessen, så påfør mer middel før du spyler av. Likt løser likt. 

har du gjort dette riktig, så skal du nå ha vekket til live vannavprellingen igjen hvis du har coating. 

PS! Merk at hvis du ikke har keramisk coating men kun voks eller en slags hurtigforsegling så vil du mest trolig fjerne eller svekke denne. Coatingen kan i værste fall degraderes bittelitt ved en slik prosess, men dette er en del av prosessen og en coating varer heller ikke evig. Men skal man ha en blank bil med god avstøtningsevne mot skitt, så må man ta en slik vedlikeholdsvask ett par ganger i året. Gjerne rett før vinteren og rett etter. 

Dette er nå uansett MIN prosess og det har funket bra de årene jeg har hatt bil vertfall. 

Når jeg er ferdig, så påfører jeg Gyeon Wet Coat som en ekstra liten beskyttelse som legges over coatingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...