Gå til innhold

BMW i4 M50/edrive40 tråden!


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Skrevet
Civilix skrev (1 time siden):

e40 ja, da gir det mening. 

Apropo gom er jeg ganske sikker på at det bare regnes ut i bilen, jeg har mye småkjøringer mellom noen (veldig) lange turer og merker godt at etter mye småkjøring går gom veldig ned, og etter langkjøring er den alltid mer optimistisk.

Ja e drive 40 er den versjonen med lang rekkevidde og bakhjulstrekk. Bestillt lenge før kampanje på M50. (Da hadde det nok vert vanskeligere å velge edrive40)Hadde egenlig regnet med at en bil med wltp på 570km skulle gå vesentlig kortere i praksis men slik ble det ikke. Den går heller lenger-

GOMen derimot er heller pessimistisk. Når jeg ladet til 100% sist hadde jeg kjørt 400km med 0.135wh/km som gir 590km rekkevidde på siste tur. Alikevell beregnet den rekkevidde til 470km når jeg startet på turen hjem med 100%. Når jeg passerte 470km hadde jeg vel ca 20% igjen på batteriet. Nå gjør det ikke så mye for meg. Har ingen problem med å beregne hvor lang jeg kommer. Ligger forbruk på 120 går den 660km 130wh/600km  140wh/570km 150wh/530km. Forbruk siden ny ligger fremdeles på 148wh/km

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tror dere om verdifall på en ny BMW i4 M50 til rundt 580k godt utstyrt? Får en del rabatter bl.a. grunnet storkundefordel. 
Hva tenker man den kan falle ila et år? Ser at de rimeligste 2023 modellene som kan sammenlignes ligger ute for 480k. Er 100k over et par år rimelig å sammenligne med? Vet jo at 2023 hadde betydelig høyere utsalgspris, så kanskje ikke helt sammenlignbart? 
Har lyst på en i4 og når det "bare" er 100k mer for en splitter ny bil kontra en relativt lik bil som er 2 år gammel så føles det jo vanskelig ut å skulle forsvare å gå for en eldre modell? 
Kommer fra Tesla så er jo vandt med litt mer hissig prisfall.. 

Skrevet
On 6/10/2025 at 7:45 PM, Civilix said:

oi, nede i ~130wh/km det var da ekstremt. Jeg trodde jeg var lavt med mine 145wh/km på min tur i pinsa. Eller så har jo bilen en buffer den skal ta av før du merker at batteriet taper seg.
 

Jeg havnet også på nøyaktig 145 wh/km etter en 320km lang tur idag. Skal tilsvare cirka 560km om man tømmer batteriet helt, som må sies å være veldig bra med 500km WLTP. Uten trafikk og med en solid dose tålmodighet skulle jeg klart 130 wh/km, men det skal jeg aldri prøve uten at jeg må, for dette var en kjedelig kjøretur. 

Skrevet
Lord Britishface skrev (1 time siden):

Jeg havnet også på nøyaktig 145 wh/km etter en 320km lang tur idag. Skal tilsvare cirka 560km om man tømmer batteriet helt, som må sies å være veldig bra med 500km WLTP. Uten trafikk og med en solid dose tålmodighet skulle jeg klart 130 wh/km, men det skal jeg aldri prøve uten at jeg må, for dette var en kjedelig kjøretur. 

Det kommer sikkert ann på dekkene dine også. Tror hankok 18 tommere er veldig lav rullemotstand i. Sikkert like bra eller bedre enn mine 17tommers ballongdekk. Har du større hjul øker nok fort forbuk, selv om bilen jeg testet før kjøp hadde noen rimelig store dekk (255) og alikevell brukte forbausende lite strøm. (Tror det var en volvo fyr som testet polestar mot akkurat den bilen jeg prøvekjørte)

 

Skrevet
Syar-2003 skrev (På 12.6.2025 den 16.08):

Da var en 2026 i4 M60 Supercharged +++ satt i bestilling :) 

Gratulerer! Fett at noen tørr å satse :D Selv endte jeg på å takke nei da innebytte prisen på bilen min ble for lav til jeg klarte å rettferidggjøre det, For vente å se hvorden Neue klasse blir tenker jeg før jeg begynner å tenke på ny bil. 

  • Hjerte 1
Skrevet
6 minutes ago, Trestein said:

Det kommer sikkert ann på dekkene dine også. Tror hankok 18 tommere er veldig lav rullemotstand i. Sikkert like bra eller bedre enn mine 17tommers ballongdekk. Har du større hjul øker nok fort forbuk, selv om bilen jeg testet før kjøp hadde noen rimelig store dekk (255) og alikevell brukte forbausende lite strøm. (Tror det var en volvo fyr som testet polestar mot akkurat den bilen jeg prøvekjørte)

 

Dette var på 18" Pirelli P Zero, men med mindre man har noen skikkelig performancedekk tipper jeg den differansen blir neglisjerbar sammenlignet med større bredde/diameter. 

Skrevet
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Gratulerer! Fett at noen tørr å satse :D Selv endte jeg på å takke nei da innebytte prisen på bilen min ble for lav til jeg klarte å rettferidggjøre det, For vente å se hvorden Neue klasse blir tenker jeg før jeg begynner å tenke på ny bil. 

Tenker det samme. Bytter ikke før jeg ser den live! 

Skrevet
Lord Britishface skrev (1 minutt siden):

Dette var på 18" Pirelli P Zero, men med mindre man har noen skikkelig performancedekk tipper jeg den differansen blir neglisjerbar sammenlignet med større bredde/diameter. 

Tror vel at P Zero er bedre dekk enn Hankok på veldig mange områder,men Hankok har nok lavere rullemotstand. 

Tror du skal være fornøyd med 145. Jeg kjører alltid fartsgrense plus 5-9km/h. Om sommeren blir det en hel del forbikjøring også. Er nøye på å slå av klima anlegg i baksete når det er tomt plus at jeg som regel kjører med lav hastighet på kupevifta. 

Skrevet
Trestein skrev (På 9.6.2025 den 22.31):

Rundet 60 000km med min bil i dag etter en 510km lang tur. (Brukte 85% av batterikapasiteten) Er litt overrasket over at jeg ikke klarer å måle forandring i batterikapasitet. Den kjører akkurat like langt som  år jeg fikk den

Buffer i topp muligens? 

Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Buffer i topp muligens? 

Aner ikke. Batteriet er 83.9kWh brutto og 80.7kWh netto. 2.8kWh ligger i bunn (TB test) Da er man på 83.5kwh. Da har man 400wh som ikke er gjort rede for. Mulig at bunn bufer blir mindre men det våger/ønsker jeg ikke å finne ut av

Skrevet (endret)

Pirelli P Z4 Zero er dårligere på rullemotstand. Hankook Ventus S1 Evo 3 har alltid vært best der av dekkene levert til i4 M50.
Pirelli PZ4 Zero er best til sportslig kjøring av de to.
 

Endret av Syar-2003
Skrevet
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

Gratulerer! Fett at noen tørr å satse :D Selv endte jeg på å takke nei da innebytte prisen på bilen min ble for lav til jeg klarte å rettferidggjøre det, For vente å se hvorden Neue klasse blir tenker jeg før jeg begynner å tenke på ny bil. 

Takk , fristelsen ble for stor 😅
Neue klasse er vel et stykke unna enda i personbil-segmentet så man har tid til å anskaffe en slik også på sikt 🫣

Skrevet (endret)
Pære- skrev (10 timer siden):

Tanker om denne? Bra kjøp?

https://www.finn.no/412434198

Ser ut som et greit kjøp det der (om du liker sort/sort). Den har det essensielle tillegget utover fully charged som m-stoler,hk og soltak. Men ikke driving assistant pro.
Denne er 2 år gammel og hadde 60mnd nybilgaranti 100.000km. Gjenstående er 36mnd. Registrert 1.gang 31.7-2023 , produsert 5 Juni 2023.

Ville gitt bud på 20-30k under utropsprisen.  Ser den har panteheftelse på 583'

Denne er produsert 5.juni 2023, har iDrive 8.0 og gikk akkurat glipp av den nyeste HU5 headunit hardware med ny prosessor/grafikk unit med iDrive 8.5. Som kom på bilene fra og med juli produksjon 2023.

Endret av Syar-2003
Skrevet
Syar-2003 skrev (13 timer siden):

Ser ut som et greit kjøp det der (om du liker sort/sort). Den har det essensielle tillegget utover fully charged som m-stoler,hk og soltak. Men ikke driving assistant pro.
Denne er 2 år gammel og hadde 60mnd nybilgaranti 100.000km. Gjenstående er 36mnd. Registrert 1.gang 31.7-2023 , produsert 5 Juni 2023.

Ville gitt bud på 20-30k under utropsprisen.  Ser den har panteheftelse på 583'

Denne er produsert 5.juni 2023, har iDrive 8.0 og gikk akkurat glipp av den nyeste HU5 headunit hardware med ny prosessor/grafikk unit med iDrive 8.5. Som kom på bilene fra og med juli produksjon 2023.

Fikk inntrykk av at den var rimelig sammenlignet med de andre bilene på finn, men kanskje mulig å prute enda lavere. Tenker å ha bilen i maks 2 år uansett, men vil jo ha en jeg ikke taper all verdens på i løpet av de to årene..

Skrevet (endret)
Pære- skrev (46 minutter siden):

Fikk inntrykk av at den var rimelig sammenlignet med de andre bilene på finn, men kanskje mulig å prute enda lavere. Tenker å ha bilen i maks 2 år uansett, men vil jo ha en jeg ikke taper all verdens på i løpet av de to årene..

Eneste ankepunktet mitt er at den ikke har nyeste headunit/idrive (manglet kun 1 mnd) og er litt mindre attraktiv (som 2024 modell). Samt om brukt som firmabil er kanskje vasket med børstevask og trenger lakkorrigering (svart bil)

Kikket på Finn etterpå og den var blandt de lavest prisede 2024 modeller med tilnærmet samme kjørelengde.
Sikkert ikke noe dårlig kjøp 🙂

Endret av Syar-2003
Skrevet

At en har 8.0 headuniten kan være en fordel om en liker å fikle med ting, 8.5 er temmelig nedlåst så er veldig mye mer begrenset hva en kan kode inn og endre på selv. For den som bryr seg med slikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...