Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?


Mercruiser

Anbefalte innlegg

Skrevet
16 minutes ago, Femtekolonne said:

Det interessante med sandvika ulykken er at fører ikke satt bak rattet, men i førerstolen

eller 'passjersetet', som det ofte kalles ...

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutes ago, sedsberg said:

VW har jo touch-knapper på rattet og mener å ha lest at det har vært tilfeller der noen har kommet inntil CC-knappen og aktivert cruise control på parkeringsplasser.

Du kan ikke aktivere CC på en Volvo fra stillestående. Den må allerede være i fart.
(Du kan 'enable' CC-funksjonen når bilen 'er på', men du får ikke 'aktivert' den.)

Skrevet

For Sandvik ulykken så tror jeg det er mulig at bilen registrerer fører i førersetet, at fører kommer borti girspak og bremser, for så å trykke gass i bunn.

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, nebrewfoz said:

Du kan ikke aktivere CC på en Volvo fra stillestående. Den må allerede være i fart.
(Du kan 'enable' CC-funksjonen når bilen 'er på', men du får ikke 'aktivert' den.)

Testet på min VW nå. Omtrent det samme. Men hvis du ikke har på Auto Hold, slik at bilen begynner å rulle når du slipper gassen, og trykker på CC så begynner bilen å gi gass opp til hva enn CC var satt til sist. Dvs. du må allerede ha begynt å rulle før du kommer inntil CC-knappen. Nå har min bil fysiske knapper så det skal litt mer til enn på de som har kapasitive touch-knapper.

Skrevet

VW har en annen interessant funksjon - At siste pedal bestemmer. Om du holder gass og så trykker på bremsen så kutter motorkraften, men om du går av og på gassen en gang så kommer motorkrafta tilbake igjen. Ford Explorer (Som er VW ID4) har også dette, Skoda også. 

Skrevet
10 hours ago, Locrin said:

Dette er jo helt vilt. Det kan ikke bevises teknisk svikt, men siden det heller ikke kan bevises aktløs kjøring så får sjåføren ingen straff? Er ikke mangelen på teknisk svikt når en taxi har kjørt kaotisk gjennom byen bevis nok for aktløs kjøring? Politiet elsker å henlegge saker, noe som gjør at denne sjåføren er ute på veien igjen. Håper han ikke meier ned noen neste gang han er litt trøtt.

Denne sjåføren ble straffet for uaktsom kjøring, på tross av at mye tyder på at det var teknisk svikt. Det ble sågar sagt i dommen at teknisk svikt ikke ble utelukket, men pga. det manglende bevisbildet helte man i retning av uaktsom kjøring. 

Skrevet
10 hours ago, Locrin said:

Jeg har kjørt elbil i 3 år nå, flere forskjellige modeller og mange mil. Har aldri hatt mer komfortabelt, enkelt og trygt bileierskap. Har ikke opplevd noen rariter og mangel på kontroll. Det jeg derimot VET er en ting er løpsk gass på fossilbiler og motorsykler som gjør at turtallet løper til himmels. Det er ubehagelig i det sekundet motoren ruser seg før man rekker å vri om tenningen. Jeg har også erfart tett drivstoff filter, treg bil på grunn av kaldt vær, fylle bensin klokka 6 om morran før jobb i -15C og annet prakk og dritt som det er med fossilbiler. Nå setter jeg meg bil hver morgen som aldri har noe problem og altid har nok på tanken til å ta meg dit jeg skal. 

Folk krasjer fossilbiler i hytt og pine også, ingen som henger seg opp i det. De som skaper en ulykke vil altid forsøke å skylde på andre faktorer enn å innse at de har gjort noe galt. 

 

Du trenger ikke gå i forsvarsposisjon - vi er mange som kjører elbil her. Jeg har selv kjørt elbil i 6 år. Slike feil er ikke spesifikt knyttet til bare elbiler, men moderne biler generelt. Volvo-typen som ble brukt i Sandvika har også hatt tilfeller med bensinutgaven, som er nøyaktig samme bil, men med annen motor. 

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mercruiser skrev (2 timer siden):

Du trenger ikke gå i forsvarsposisjon - vi er mange som kjører elbil her. Jeg har selv kjørt elbil i 6 år. Slike feil er ikke spesifikt knyttet til bare elbiler, men moderne biler generelt. Volvo-typen som ble brukt i Sandvika har også hatt tilfeller med bensinutgaven, som er nøyaktig samme bil, men med annen motor. 

Har den det? Altså dokumenterte tilfeller?

Skrevet

Det at føreren i Sandvika hadde dårlig rygg og hadde klart å sette seg fast med foten over midtkonsollen mener jeg forklarer en del om hvordan føreren har klart å være såpass ukoordinert at man har klart å få bilen i drive og presse inn gasspedalen. Når man sitter fast så vil man gjerne ty til mer og mer dramatiske bevegelser for å komme seg løs.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Enig i at føreren i Sandvika kan ha trykket på pedalen. Han har hatt ene foten over på førersiden og da vært halvveis over mellom setene. Da er det mulig at han har trykket gass i bånn ved et uhell, og når bil akselererer så blir kropp presset bakover mens foten kan ha blitt presset mot pedalen uten å greie å slippe opp.

Endret av Svein M
Skrevet

Mens andre redskaper får mer og mer sikkerhetssperrer blir det mindre og mindre på personbiler ser det ut til. Gaffeltrucker, gravemaskiner og til og med sitteklippere har flere sperrer, som f.eks. sensor i setet som blokkerer gir hvis man reiser seg. For biler så holder det å være i nærheten av bilen. I "beste" fall inni bilen. Nye nå er jo som bl.a. Tesla, som prøver å gjette hvilket gir du vil ha.

For min relativt nye Golf så må jeg i det minste vri om tenningsnøkkelen og så holde inne en fysisk knapp for å i det hele tatt få rikket girspaken ut av Park.

Skrevet
14 hours ago, Mercruiser said:

Du trenger ikke gå i forsvarsposisjon - vi er mange som kjører elbil her. Jeg har selv kjørt elbil i 6 år. Slike feil er ikke spesifikt knyttet til bare elbiler, men moderne biler generelt. Volvo-typen som ble brukt i Sandvika har også hatt tilfeller med bensinutgaven, som er nøyaktig samme bil, men med annen motor. 

Akkurat det gjør jeg som jeg vil med. 

Du må gjerne her vise til saker hvor det bevist at det var en teknisk feil. Alle saker jeg har sett konkluderer med at det ikke kan bevises teknisk svikt. Alle saker har også eldre sjåfører i nye spreke biler som ofte viser seg å være en farlig kombinasjon. Hvis teknisk svikt ikke kan bevises så er det nærliggende å mistenke klønete sjåfører.

  • Liker 1
Skrevet
14 hours ago, Mercruiser said:

Denne sjåføren ble straffet for uaktsom kjøring, på tross av at mye tyder på at det var teknisk svikt. Det ble sågar sagt i dommen at teknisk svikt ikke ble utelukket, men pga. det manglende bevisbildet helte man i retning av uaktsom kjøring. 

Saken er henlagt så hvordan ble sjåføren straffet? Det å bli siktet for noe er ikke å bli straffet.

Skrevet
Svein M skrev (1 time siden):

Enig i at føreren i Sandvika kan ha trykket på pedalen. Han har hatt ene foten over på førersiden og da vært halvveis over mellom setene. Da er det mulig at han har trykket gass i bånn ved et uhell, og når bil akselererer så blir kropp presset bakover mens foten kan ha blitt presset mot pedalen uten å greie å slippe opp.

https://www.motor.no/aktuelt/hun-var-sandvika-ulykkens-eneste-vitne-kan-ikke-skjonne-det/319486

https://www.motor.no/aktuelt/var-gasspedalen-trykket-inn-under-drobak-ulykken/319014

Skrevet
5 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

man vet det ikke var bremsepedalen fordi da ville bilen stoppet

Helt utrolig at dette faktumet blir fullstendig ignorert.

Det skulle ikke en gang være nødvendig å hente ut dataene for å bevise fører feil.

SVV skulle umiddelbart ved ankomst til ulykkesstedet trykket inn bremsen for å se om de fungerte. Gjør de det, så vet vi jo at fører ikke har trykket på den.

Skrevet
On 6/25/2025 at 11:52 PM, AL123 said:

Har den det? Altså dokumenterte tilfeller?

Ja, link om dette finnes tidlig i denne tråden. 

Skrevet
22 hours ago, Locrin said:

Akkurat det gjør jeg som jeg vil med. 

Du må gjerne her vise til saker hvor det bevist at det var en teknisk feil. Alle saker jeg har sett konkluderer med at det ikke kan bevises teknisk svikt. Alle saker har også eldre sjåfører i nye spreke biler som ofte viser seg å være en farlig kombinasjon. Hvis teknisk svikt ikke kan bevises så er det nærliggende å mistenke klønete sjåfører.

Det er linket til en rekke saker i denne tråden. Det er tusenvis av tilfeller verden over og det er naivt å tro at det kun handler om førerfeil. Dette utgjør et stort problem som du burde ta på alvor, fremfor å fremstå personlig indignert for at noen rokker ved din fantasiverden. 

  • Liker 1
Skrevet
22 hours ago, Locrin said:

Saken er henlagt så hvordan ble sjåføren straffet? Det å bli siktet for noe er ikke å bli straffet.

Dommen i denne saken er linket til i denne tråden. Sett deg i det minste inn i ting før du poster tøv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...