Krig og fred Skrevet tirsdag kl 17:51 Skrevet tirsdag kl 17:51 3 hours ago, Robotix said: Hva slags oppdragelse er det Marius har fått, fra sin mor og kronprins Haakon, som ender opp med å bli både narkoman og voldtektsmann? I tillegg er kongehuset så frekke at de tar avstand fra saken. Kanskje på tide å åpne en bok, en bok om historie? De kongelige og deres omgangskrets har siden tidenes morgen bestått av mordere og voldtektsmenn. De kongelige representerer det absolutt verste med homo-sapiens, men folk uten ryggrad synes de er ok fordi de er "folkelige" og "samlende". 2
qualbeen Skrevet tirsdag kl 18:09 Skrevet tirsdag kl 18:09 Robotix skrev (3 timer siden): Hva slags oppdragelse er det Marius har fått, fra sin mor og kronprins Haakon, som ender opp med å bli både narkoman og voldtektsmann? I tillegg er kongehuset så frekke at de tar avstand fra saken. At kongehuset tar avstand fra ugjerningene som har skjedd, er vel ikke overraskende? På hvilken måte er det frekt? Det hadde da vært mye mer oppsiktsvekkende om de støttet denne type oppførsel. Selvfølgelig tar de avstand fra det! Oppveksten til Marius er det vanskelig for meg å kommentere (jeg kjenner ingen av de involverte, ei heller kjenner jeg noen som kjenner noen .. jeg har altså null peiling å gå etter!) MEN: Han er ikke arving. Han ble født flere år før Mette Marit giftet seg med Haakon, og han har en far som på ingen måte er royal. Slik jeg har forstått det, tilbrakte Marius mesteparten av barndomstiden på Skaugum, men hans biologiske far var aldri helt ute av bildet. Nix. Faren til Marius har riktignok holdt en lav medieprofil, og han har ikke hatt store behov for å løpe til Se & Hør med sladderier (til forskjell fra kongehus + morfar?), så derfor vet vi ikke alt for mye om hvordan deres relasjon var under oppveksten. Ei heller vet vi egentlig hvor enkelt det var for Haakon og skulle oppdra Marius «som sin egen», samtidig som han hadde sine egne, som attpåtil var arvelige! Ikke vet jeg om Marius noen gang så på Haakon som en farsfigur, eller om han fant det i sin biologiske far, heller. Men; å tro at Marius hadde en enkelt barndom, fri fra fordømmelse pga sin ikke-royale arv, er svært naivt. Han har garantert følt på utenforskap siden dag én! At han har stått økonomisk fri, med mulighet til å gjøre alle mulige dumme ting, er ei heller en god medisin for dannelse i ungdomsårene. Det er hverken første, ei heller siste, vi ser at ungdommer med for mange millioner på bok, vokser til å bli usolidariske egoister, blottet for etikk og moral! Rikdommen blir en hemsko for de, fordi de ikke utvikler de samme sosiale normer som alle oss andre. Blandt annet. Sikkert andre grunner til at det gikk skeis også..? 4 2
Mr.M Skrevet tirsdag kl 18:19 Skrevet tirsdag kl 18:19 fredrik2 skrev (22 minutter siden): Finns vel rätt många som uppför sig som han så att han gör det er vel ikke så rart i sig själv? joda, det er selvsagt en poeng. og for hans del, er det gjentatte hendelser. Hvis hans oppførsel var orsakad av personlighetsforandring pga. medisinen, ville det muligens kun hendt en gang, før bevistheten slo alarm.
Vokteren Skrevet tirsdag kl 18:25 Skrevet tirsdag kl 18:25 Robotix skrev (3 timer siden): Noe er fundamentalt galt med oppdragelsen, men ingen vil ta ansvar for det. Dette er "vanskelig og utfordrende" for alle parter. Snakk om å synes synd på seg selv, i stedet for å innrømme ansvar. 🤮 Hva skulle kongehuset ellers ha sagt uten å blande seg inn i rettsprosessen og diskreditere lover og regler ? Uttalelsene fra Haakon er korrekte, veloverveide og profesjonelle. MetteMarit er mer personlig involvert og holder seg klokelig unna et for henne, følsomt tema. 1 2
Duriello Skrevet tirsdag kl 18:26 Skrevet tirsdag kl 18:26 (endret) qualbeen skrev (17 minutter siden): til forskjell fra kongehus + morfar?) Lurer på hvor ofte vi hadde sett ansikt til morfar klistret utover forsiden av dagbladet dersom han fortsatt var 'aktiv' 😉 "La gutter være gutter! - Svenno synes ting har gått for langt!" Endret tirsdag kl 18:27 av Duriello 1
Mizzie Skrevet tirsdag kl 18:27 Skrevet tirsdag kl 18:27 leticia skrev (1 time siden): 7 Hva tror du det gjør med et barns selvfølelse når det alltid må vike for sine søsken? Man er en del av familien men samtidig ikke? Alle kan havne i feil miljø, få psykiske problemer osv. Kanskje spesielt hvis man føler at man alltid blir tilsidesatt og aldri er bra nok. Håper at ofrene får den oppreisning de fortjener, og tiltalte riktig behandling så vi slipper å lese om flere slike saker. For ikke å snakke om hva rusbruk gjør med hjernen fra ung alder. Opplever at mange i samfunnet ikke forstår denne sammenhengen og ikke forstår at man nærmest blir underutviklet i den forstand at utviklingen nærmest stopper opp. Kjemikalier som endrer hjernens og kroppens sammensetning. Kan hende han får behandling for ADHD og at det er Ritalin etc som startet det hele. Vi vet ikke hvor belastende det har vært. Enig med deg at når han blir dømt, og kontekst settes inn, så fortjener ofrene oppreisning. 3
Vokteren Skrevet tirsdag kl 18:28 Skrevet tirsdag kl 18:28 Krig og fred skrev (35 minutter siden): Kanskje på tide å åpne en bok, en bok om historie? De kongelige og deres omgangskrets har siden tidenes morgen bestått av mordere og voldtektsmenn. De kongelige representerer det absolutt verste med homo-sapiens, men folk uten ryggrad synes de er ok fordi de er "folkelige" og "samlende". Det var da voldsomt republikansk og antimonarkistisk. Synes du all verdens presidenter har gjort/gjør en mye bedre jobb ? 1
Duriello Skrevet tirsdag kl 18:33 Skrevet tirsdag kl 18:33 (endret) Krig og fred skrev (45 minutter siden): Kanskje på tide å åpne en bok, en bok om historie? De kongelige og deres omgangskrets har siden tidenes morgen bestått av mordere og voldtektsmenn. De kongelige representerer det absolutt verste med homo-sapiens, men folk uten ryggrad synes de er ok fordi de er "folkelige" og "samlende". Man kan si mye rart om de kongelige flest, men jeg synes Kong Harald og Dronning Sonja fortjener å holdes i hevd. 👍 Hva som skjer når de er borte derimot, etterkommerne har store sko å fylle. Endret tirsdag kl 18:36 av Duriello 1 1
Jarmo Skrevet tirsdag kl 18:56 Skrevet tirsdag kl 18:56 https://www.dagbladet.no/nyheter/to-fornaermede-pa-fa-timer/83474327 1
wampster Skrevet tirsdag kl 20:13 Skrevet tirsdag kl 20:13 Jarmo skrev (1 time siden): https://www.dagbladet.no/nyheter/to-fornaermede-pa-fa-timer/83474327 Sitat forsvareren: "- Høiby tar saken på alvor nå - som han har gjort helt fram til nå" 🤣🤣🤣 Dette er tidenes uttalelse om en som var på hyttetur med narko og kriminelle, guttetur til Italia, handlet øl og viste fingern til avisoverskrifter om hendelsene han var anklaget for osv osv... 3 1
Mr.M Skrevet tirsdag kl 20:55 Skrevet tirsdag kl 20:55 Jarmo skrev (1 time siden): https://www.dagbladet.no/nyheter/to-fornaermede-pa-fa-timer/83474327 apropos den Harley'n han kjører der, han ble fratatt både våpen og førerkort for under ett år siden, fått det tilbake? https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-har-blitt-fratatt-forerkortet-1.17106270
kremt Skrevet tirsdag kl 21:00 Skrevet tirsdag kl 21:00 Hvis han har diplomatisk immunitet er det vel ganske begrenset hvor mye han kan bli straffet, om noe. Hvis han allerede er på dypt vann kan det vel ikke skade å svømme enda litt lengre ut.
fredrik2 Skrevet tirsdag kl 21:05 Skrevet tirsdag kl 21:05 4 minutes ago, kremt said: Hvis han har diplomatisk immunitet er det vel ganske begrenset hvor mye han kan bli straffet, om noe. Hvis han allerede er på dypt vann kan det vel ikke skade å svømme enda litt lengre ut. Han har i alla fall inget diplomat pass längre men når saken startade hade han det.
qualbeen Skrevet tirsdag kl 21:08 Skrevet tirsdag kl 21:08 kremt skrev (5 minutter siden): Hvis han har diplomatisk immunitet er det vel ganske begrenset hvor mye han kan bli straffet, om noe. Hvis han allerede er på dypt vann kan det vel ikke skade å svømme enda litt lengre ut. Det har han ikke. Dette har vi vært gjennom hvertfall to ganger tidligere i tråden. Blander du sammen med diplomatisk pass? Altså en type pass som gjør det enklere å ferdes på kryss av landegrenser, på steder du normalt sett må ha søkt (og fått innvilget) visum, etc.? For et slikt pass har han hatt. Men det er helt irrelevant i denne saken. 2 2
Jarmo Skrevet tirsdag kl 21:28 Skrevet tirsdag kl 21:28 Mr.M skrev (33 minutter siden): apropos den Harley'n han kjører der, han ble fratatt både våpen og førerkort for under ett år siden, fått det tilbake? https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-har-blitt-fratatt-forerkortet-1.17106270 https://www.nettavisen.no/kjendis/marius-borg-hoiby-har-fatt-tilbake-forerkortet/s/5-95-2355565
Mr.M Skrevet tirsdag kl 21:29 Skrevet tirsdag kl 21:29 apropos straff, vært snakk om at minstestraffen for voldtekt på 3 års fengsel skulle oppheves. Om det er gått gjennom ennå vet jeg ikke, men kan nok få betydning i MBH sak i straffeutmålingen hvis det er kommet nye bestemmelser.
Mr.M Skrevet tirsdag kl 21:30 Skrevet tirsdag kl 21:30 Jarmo skrev (1 minutt siden): https://www.nettavisen.no/kjendis/marius-borg-hoiby-har-fatt-tilbake-forerkortet/s/5-95-2355565 se der ja. det gikk fort.
Regenburg Skrevet tirsdag kl 21:42 Skrevet tirsdag kl 21:42 Mr.M skrev (13 minutter siden): apropos straff, vært snakk om at minstestraffen for voldtekt på 3 års fengsel skulle oppheves. Om det er gått gjennom ennå vet jeg ikke, men kan nok få betydning i MBH sak i straffeutmålingen hvis det er kommet nye bestemmelser. Eksperter har sagt opp til 6 år. Mest sannsynlig 4.
Mr.M Skrevet tirsdag kl 21:51 Skrevet tirsdag kl 21:51 Regenburg skrev (1 minutt siden): Eksperter har sagt opp til 6 år. Mest sannsynlig 4. godt mulig. jeg mente ikke at Høiby ville fått under 3 år, bare at nye bestemmelser kunne påvirke straffeutmålingen. btw, hvis noen evt. lurer på hvorfor man ville oppheve minstestraffen, var det for å kunne nyansere straffene i større grad. Voldtekt er ikke alltid voldtekt, annet enn i ordet, men loven tvang dommere å idømme tre år uansett. 1
qualbeen Skrevet tirsdag kl 21:56 Skrevet tirsdag kl 21:56 Mr.M skrev (9 minutter siden): se der ja. det gikk fort. Det er ikke normalt å miste førerett på bil, hvis man er anklaget for voldtekt. Eller vold. Eller noe som helst annet, som i bunn og grunn ikke er assosiert med dårlig evne til å føre et kjøretøy. Jeg var overrasket over at han mistet lappen. Og et halvt år uten lappen er lenge. Det hadde hvertfall jeg syntes, dersom jeg hadde mistet lappen. Greit nok, midt i tjukkeste Oslo, uten barn og jobbplikter, klarer man seg kanskje greit uten bil en stund? Her jeg bor, med barn som skal fraktes rundt, familie som skal besøkes, og helst noen egne ønskede ærender innen alt fra trening, tur i skog og mark til ymse kjøpesentre, +++, så hadde et helt halvår uten bil tatt knekken på meg! Jeg hadde følt meg fanget! Men … nå handler ikke dette om meg. Jeg var bare overrasket over at Marius ble fratatt lappen i ca 6 måneder. Derfor: leste jeg meg litt opp! Kom over denne artikkelen fra Aftenposten: https://www.aftenposten.no/norge/i/zAxoLO/hoeiby-fratatt-foererkortet-etter-at-kronprinsessen-skal-ha-varslet?utm_source=sdrn%3Avg%3Aarticle%3AeMOQPK Sitat Moren til Høiby, kronprinsesse Mette-Marit, [skal] ha varslet helsevesenet. Dette skal ha vært grunnen til at 27-åringen ble fratatt førerkortet, får Aftenposten opplyst. Politiet kan tilbakekalle førerretten til en person hvis personen ikke lenger fyller veitrafikklovens krav til helse, kjøreferdigheter, vandel eller edruelighet. Forsvarer: Anbefaling fra lege […] Høibys forsvarer, Øybind Bratlien, sier til Aftenposten at førerretten ble tatt etter anbefaling av lege. Han sier det tidvis har vært stor bekymring knyttet til Høibys helse og tålegrense. – Saken og beskyldningene har vært en enorm belastning for ham. Forhåndsdømmingen er massiv. Medietrykket er ubeskrivelig. Av hensyn til ham selv er derfor både våpen og førerrett ikke lenger i hans besittelse. Førerretten ble tatt etter anbefaling av lege. Høiby har vært enig i begge deler og medvirket til det, sier han. Aftenposten har tidligere omtalt at politiet varslet om at de ønsket å frata Marius Borg Høiby muligheten til å ha våpen. Tolker jeg det korrekt, dersom lege (og pårørende) fryktet for selvmord? Eller meget stor sannsynlighet for å kjøre i ruset tilstand? Det er ikke ofte politet beslaglegger førerkort uten at det har skjedd en overtredelse i forkant. Siden lege er koblet på, og man også frykter for tilgang på våpen, så tenkte jeg fort i retning av selvmord ..? –– Det finnes noen ytterst få mennesker jeg mener burde tatt selvmord. Men de er ikke mange. Og ei heller Marius plasserer jeg på den listen. Min liste er reservert de virkelige største drittsekkene på kloden. Typ Adolf Hitler og sånt. Dersom man har millioner av menneskelig på samvittigheten, eller på annet vis virkelig gjør verden til et markant dårligere sted for millioner av folk, så ja; først da får man innpass på min liste. Marius er kanskje ikke svigermors drøm, men han er ei heller en ond despot på linje med hverken Putin eller Hitler! Så dersom han faktisk ikke tåler medienes kjør, så håper jeg (faktisk!) han kan få litt hjelp til akkurat det. For det blir et voldsomt trykk fremover. Mediene fråtser i saken! Hver gang noen så mye som blunker, står sladrepressen klar til å gjengi alt. Med masse bilder og what-not! OG: enda værre – for et kjør ofrene hele tiden opplever. Kanskje media burde ha stilnet litt, av respekt ovenfor de? Får ofrene god nok psykologisk oppfølgning? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå