Gå til innhold

TV4: Sverige­demokraterna står bak 23 troll­fabrikker med 260.000 følgere


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
0laf skrev (1 time siden):


Ja, selvfølgelig, det er langt verre at ansatte i SD har 23 kontoer i sosiale medier, enn at en av landets største aviser går i sort når SD gjør et brakvalg.

Når nynazister som bare later som om de er reformerte ikke klarer å stoppe rekrutteringen av nynazister som gjør feilen at de ikke later som at de er reformerte (...) får støtte, så er det en sort dag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sweden_Democrats

Det er nasser med leppestift og perlekjeder, og dress, som later som om de er bedre og noe helt annet enn nynazister uten leppestift og dress.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2018/09/03/mannefall-i-sverigedemokraterna-flere-innhentes-av-nazifortid/

Når de deltar i og etablerer ekte propaganda, så er det også bare nok et steg på den samme veien slike partier går.

Det neste er forsøk på å oppnå politisk korrupsjon, som også foregår.

Så er det rettsvesenet, til slutt, som rammes.

...

Sverige er heldigvis lengre unna en USA.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
superrhino skrev (5 minutter siden):

I saken med massevoldtektene i Rotherham, så var det det du kaller venstre/progressive som holdt fakta fra å komme frem i dagslyset, blant annet ved hjelp av anklager om rasisme.

Det kalles "politikere som vil beskytte sitt renome". Og de fleste tilfeller av "innvandrere gjør voldelige ting" kan spores tilbake til omstendigheter som oppvekst i omgivelser preget av machokultur, patriarki og generell "dog eat dog"-tankesett. Rett og slett at behovspyramiden ikke har fått et solid nok fundament til at empati og medmenneskelighet har kunnet utvikle seg. Venstre/progressiv ideologi ønsker å komme på løsninger til å bedre fundamentet, og ikke bare "gjøre noe med disse innvandrerne".

superrhino skrev (10 minutter siden):

Vi har sett en heksejakt på Harry Potter-forfatter J.K. Rowling fordi hun motsier seg det som må sies å være en høyst vitenskapelig tvilsom, progressiv, transideologi.

Folk har motsagt henne og gitt henne opp fordi hun selv velger å være på sosiale medier og poste "transpersoner, transpersoner, transpersoner, TRANSPERSONER" dag ut og dag inn. Hennes besettelse har nå sendt henne inn på et spor av holocaustfornektelse. 

https://forward.com/culture/592580/j-k-rowling-holocaust-denial-trans/

Hun har tjent og tjener fremdeles fett som flesk på Harry Potter-franchisen. Det eneste som hindrer henne i å ha et fullverdig liv, er hennes seige avhengighet av tastaturet.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 timer siden):

Trodde en trollfabrik var mer än en youtube kanal eller instagram konto. 

Hvis det finns noen här som är politisk aktiv och skriver under ett anonymt nick så är det alltså en trollfabrik?

Om det er et nettverk av kontoer så synes jeg trollfabrikk er et passende begrep. Dette er flere kontoer som kun eksisterer for å pumpe ut provokative innlegg.

Hvis kontoen tilhører kun en person så er det kun en trollekonto.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Minner også om at den eneste grunnen til at vi hører om transpersoner oftere enn når noen som er trans blir drept(...) eller ny lovgivning fundert på medisin og vitenskap blir vedtatt(...)

...er anti-LGBT-grupper. Som jeg hører fra 100 ganger oftere enn jeg blir oppsøkt av Pride.

2 av de mest seriøse drapstruslene jeg har mottatt er fra anti-LGBT, spesifikt, begge fta anti-trans. Reddit, ikke her.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (6 minutter siden):

Det kalles "politikere som vil beskytte sitt renome". Og de fleste tilfeller av "innvandrere gjør voldelige ting" kan spores tilbake til omstendigheter som oppvekst i omgivelser preget av machokultur, patriarki og generell "dog eat dog"-tankesett. Rett og slett at behovspyramiden ikke har fått et solid nok fundament til at empati og medmenneskelighet har kunnet utvikle seg. Venstre/progressiv ideologi ønsker å komme på løsninger til å bedre fundamentet, og ikke bare "gjøre noe med disse innvandrerne".

Verden tyder dessverre på at mennesket er et tribalistisk vesen. Selv Sverige med sine overdådige integreringsprosjekter gikk skeis, og et tidligere uglesett parti har nå godt over en million stemmer. Det kommer ikke av at folk har sett en ti sekunders snutt på YouTube! Tilliten til staten og sikkerhetsvesenet synker i enkelte deler av landet. En urovekkende mengde politibetjenter har sagt opp. Det sosialdemokratiske folkhemmet kunne eksistere i en tilnærmet etnisk homogen stat, men ikke i en by som Malmö, der stor internasjonal mafia nå er tilstede.

Men egentlig er ikke debatten om innvandrings-Europa et høyre-venstre-spørsmål. Den storstilte asylinnvandringen er et resultat av en allianse mellom progressive på venstresiden og liberalere på høyresiden (og venstresiden). Og så er det selvfølgelig mulig innenfor ytringsfrihetens grenser å hevde at man er moralsk-etisk overlegen fordi man støtter storstilt asylinnvandring, på samme måte som SD har sine ytringsfrihetrettigheter ved å hevde sine synspunkter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
superrhino skrev (6 minutter siden):

Det kommer ikke av at folk har sett en ti sekunders snutt på YouTube!

Jeg er enig i at høyrepopulisme ikke oppstår fra intet, men høyrepopulismen er dypt preget av å brøle ting som er objektivt faktafeil, og disse faktafeilene sprer seg via alternative mediekanaler.

Å skape et falskt narrativ er en klassisk teknikk for å kuppe makt. Enten det er muslimer, jøder, politiske konspirasjonsteorier som pizzagate eller at globale klimaendringer er et komplott.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg fikk tidligere inntrykk av at "trollfabrikk" først og fremst var noe SD hadde tatt til seg humoristisk, og jeg trodde ikke en enkelt konto på youtube, tiktok eller andre plattformer alene kvalifiserte til "trollfabrikk". Slik jeg leser artikkelen gjør det helle ikke det, så om noe er det vel partikontoret i seg selv som kanskje kan sies å drive/være en slik "trollfabrikk". Akkurat det hviler kanskje på om man faktisk oppererer med "falske profiler" eller bare "profiler". Det virker eksempelvis ikke åpenbart at  "Sverjedemokratarna" er en "falsk profil" når det er Sverigedemokratene som drifter den. 

Med deg sagt; at politiske partier driver en rekke kontoer som ikke offisielt er deres for å fremme sitt budskap uten å være åpne om at det er det de gjør tenker jeg er veldig negativt. En kan argumentere med svensk offentlighet har vært såpass "skjev" at Sverigedemokratene har måttet finne alternative virkemidler, som kan ha en viss sannhet, men denne typen ikke-tydelig kommunikasjon er uansett veldig negativt, uansett hvem som gjør det. Ja det er ille når journalister og andre i offentligheten i så stor grad lar seg prege av politisk overbevisning at det bærer galt av sted slik vi har sett i Sverige, men her tenker jeg uansett at to gale ikke gjør en rett. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 minutter siden):

Jeg er enig i at høyrepopulisme ikke oppstår fra intet, men høyrepopulismen er dypt preget av å brøle ting som er objektivt faktafeil, og disse faktafeilene sprer seg via alternative mediekanaler.

Å skape et falskt narrativ er en klassisk teknikk for å kuppe makt. Enten det er muslimer, jøder, politiske konspirasjonsteorier som pizzagate eller at globale klimaendringer er et komplott.

Ja, mange av de høyreradikale nyhetsmediene og twitterkontoen er helt klart uakademiske, kyniske, løgnaktige osv. Faktafeil bør dog være det enkleste å imøtekomme. 

Endret av superrhino
  • Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Gavekort said:

Om det er et nettverk av kontoer så synes jeg trollfabrikk er et passende begrep. Dette er flere kontoer som kun eksisterer for å pumpe ut provokative innlegg.

Hvis kontoen tilhører kun en person så er det kun en trollekonto.

Min kommentar var riktad till trådtiteln, det som står i öppningsposter och namnet på nrk länken och kanske en tidigare version av nrk artikeln. 

Der stod det 23 trollfabriker. Vilket uppenbart inte stämmer då det handlar om 23 forskjelliga konton.

Jag har inga större problem med att kalla hela upplägget med minst 23 konton inklusive en youtube kanal (som alla vet er fra SD) en trollfabrik. 

Liker ikke alls SD men tycker saken er rätt ointressant. Några konton som anonymt liker och håller med SD. 

Snart kommer vel noen med påstander om att FOX new ikke er fair and balanced? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
superrhino skrev (2 timer siden):

Asyldebatten turte man ikke ta i mange år, og nå er den bare skyvet under teppet, selv om det ankommer like mange ulovlige til Europa.

Det ble strammet kraftig inn etter at asyltallene skøt i været etter flyktningkrisen i 2015. Nå ble det i EU også vedtatt en felles asylpolitikk hvor bedre grensekontroll og harmonisering av regelverk ble innført som har vært med på å gjøre at antall asylsøkere til europa nå er lavere enn de var før flyktningkrisen.

At asylpolitikk ikke er like aktuelt som før skyldes altså at man har tatt tak i dette og folk derfor er mindre opptatt av dette enn av inflasjon, krigen i Ukraina og andre lokale saker.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (16 minutter siden):

Det ble strammet kraftig inn etter at asyltallene skøt i været etter flyktningkrisen i 2015. Nå ble det i EU også vedtatt en felles asylpolitikk hvor bedre grensekontroll og harmonisering av regelverk ble innført som har vært med på å gjøre at antall asylsøkere til europa nå er lavere enn de var før flyktningkrisen.

At asylpolitikk ikke er like aktuelt som før skyldes altså at man har tatt tak i dette og folk derfor er mindre opptatt av dette enn av inflasjon, krigen i Ukraina og andre lokale saker.

Feil. Tallene har steget jevnt og trutt siden 2020 og er nå på over en million, for første gang siden flyktningkrisen i 2015-16.

Og disse er ikke ukrainere, som utgjør en forsvinnende liten del. 

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Asylum_statistics&oldid=558844#Over_1_million_first-time_asylum_applicants_in_2023

Lite om dette i media.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Noen er flinkere enn andre. Om du vil se hvor håpløst det kan være så er det bare å ta turen innom kommentarfeltene på Facebook.

Ja, Har blitt helt jævlig med feil info for egenvinning av politiske meninger. Spesielt av de med røde briller, hver eneste dag og time. Temmelig mange som har egen agenda og kommer med menininger som ikke har rot i virkeligheten.

 

Endret av Jarmo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (32 minutter siden):

Ja, Har blitt helt jævlig med feil info for egenvinning av politiske meninger. Spesielt av de med røde briller, hver eneste dag og time. Temmelig mange som har egen agenda og kommer med menininger som ikke har rot i virkeligheten.

 

Etter min erfaring på f.eks. Forskning.no og tu.no sin Facebook-side så er det relativt politisk nøytrale innlegg som blir overkjørt av politikerforakt, populisme, anti-intellektualitet og generell skadefryd.

Skal ikke påstå at det tilhører hverken høyre eller venstresiden, men det er typisk samme retorikk som blir brukt av FrP, SD, Liberalistene, FP og INP. Selv om det ikke er eksklusivt til høyresiden, så er det høyresiden som har blitt radikalisert i Norge og Sverige.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Etter min erfaring på f.eks. Forskning.no og tu.no sin Facebook-side så er det relativt politisk nøytrale innlegg som blir overkjørt av politikerforakt, populisme, anti-intellektualitet og generell skadefryd.

Skal ikke si om det tilhører høyre eller venstresiden, men det er typisk samme retorikk som blir brukt av FrP, SD, Liberalistene, FP og INP.

Da bør du melde deg inn i flere grupper og følge med chatten til aviser. Blitt helt håpløst. Jeg har blitt helt skremt av dritten bla. av FB osv. Lite eller ingen moderering om påstander/poster som er helt feil grunnet egenmeninger/agenda. Nærmer seg nesten anarki i flere tilfeller. 

Men, don't Worry, be Happy. Diskusjon.no er rett plass for fakta. Feilinfo blir nok fort drept med ord her :)

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (7 minutter siden):

Da bør du melde deg inn i flere grupper og følge med chatten til aviser. Blitt helt håpløst. Jeg har blitt helt skremt av dritten bla. av FB osv. Lite eller ingen moderering om påstander/poster som er helt feil grunnet egenmeninger/agenda. Nærmer seg nesten anarki i flere tilfeller. 

Men, don't Worry, be Happy. Diskusjon.no er rett plass for fakta. Feilinfo blir nok fort drept med ord her :)

 

Tror mange her inne vil være enig med oss i at Facebook er en belastning på den offentlige diskursen. Jeg har selv rapportert vaskekte yeehaw hang 'em by the neck rasisme på Dagsavisen sin Facebook-side og fått tilbakemelding 2 dager senere at ingen handling har blitt utført.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
superrhino skrev (4 timer siden):

Feil. Tallene har steget jevnt og trutt siden 2020 og er nå på over en million, for første gang siden flyktningkrisen i 2015-16.

Og disse er ikke ukrainere, som utgjør en forsvinnende liten del. 

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Asylum_statistics&oldid=558844#Over_1_million_first-time_asylum_applicants_in_2023

Lite om dette i media.

Om man inkluderer ukrainske flyktninger ja, før krigen i Ukraina brøt ut var tallet lavt etter innstrammingene i kjølvannet av flyktningkrisen. Fortsatt er tallet lavere enn på det høyeste, og for de fleste er det ganske uproblematisk at vi tar imot ukrainske flyktninger som rømmer fra russisk terror og krigsforbrytelser.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (6 timer siden):

Om man inkluderer ukrainske flyktninger ja, før krigen i Ukraina brøt ut var tallet lavt etter innstrammingene i kjølvannet av flyktningkrisen. Fortsatt er tallet lavere enn på det høyeste, og for de fleste er det ganske uproblematisk at vi tar imot ukrainske flyktninger som rømmer fra russisk terror og krigsforbrytelser.

Leste du i det hele tatt artikkelen jeg la med? Ukrainere utgjør en veldig liten andel av disse tallene som det refereres til. Ukraiske flyktninger har et eget system som heter Temporary Protection Directive, som altså da kommer i tillegg til disse tallene.

image.thumb.png.3f92e05641f683f0d271d3b6c9c33bc4.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
superrhino skrev (2 minutter siden):

Leste du i det hele tatt artikkelen jeg la med? Ukrainere utgjør en veldig liten andel av disse tallene som det refereres til. Ukraiske flyktninger har et eget system som heter Temporary Protection Directive, som altså da kommer i tillegg til disse tallene.

Jeg snakker ikke bare om 2023, men om de siste 2-3 årene, hvor ukrainerne har vært den største årsaken til økningen. Før krigen brøt ut var antall asylsøkere til europa lavere enn før flyktningkrisen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...