Gå til innhold

To PCer knyttet til samme display og tastatur


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en privat-PC og en bærbar jobb-PC på hjemmekontoret. De brukes aldri samtidig. De er koblet til samme display og tastatur. Det gjør at jeg hver morgen, ved arbeidsdagens start, må ned på alle 4 under skrivebordet og dra ut HDMI/USB-kablene og sette inn i den andre PCen.

Jeg er litt lei av det, og har sett etter dingser som kan ordne den biffen for meg. Denne dingsen kan det. Men prisen er rimelig stiv - nærmere 5.000 kroner for ikke å gjøre annet enn å styre to porter...

Kan noen tipse meg om en annen og rimeligere løsning? Eller bør jeg bare bite i det sure eplet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt denne for å bytte tastatur og mus mellom Spill PC og vanlig PC i flere år nå. Fungerer meget bra. Har totalt 4 USBer som kan flyttes mellom, slik at en skriver kan også bli med i mellom. Jeg monterte min under pulten, slik at jeg slipper å se den oppå pulten.

https://www.proshop.no/USB-hub/UGREEN-USB-30-peripheral-sharing-switch-4-ports-USB-hub-USB-30-4-porter-Svart/3098430?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwl4yyBhAgEiwADSEjeGqJob7UKHMM3gW0Q6OXqJrzKk-p8CMJZXf4JFQHcLtCj5IK3_CBihoC0PEQAvD_BwE

De fleste skjermer har flere innganger, og det er nokså enkelt å bytte mellom inngangene med ett par tastetrykk, noe jeg gjør på mine skjermer, og var en veldig mye billigere løsning enn KVM switch som jeg benyttet før.

 

 

EDIT: Jeg har denne på jobben, som også fungerer bra. den har egen liten knapp som gjør at hovedenheten kan gjemmes unna. Den støtter kun USB 2.0, men er mer en nok til tastatur og mus, men kan kanskje ha noe problemer med strøm hvis du har tastatur med lys. Fungerer fin med Logitech G910 som jeg har på jobben:

https://www.proshop.no/USB-hub/ATEN-US224-2-Port-USB-Peripheral-Sharing-Device-USB-hub/2462325?_gl=1*moq7b2*_up*MQ..&gclid=CjwKCAjwl4yyBhAgEiwADSEjeGqJob7UKHMM3gW0Q6OXqJrzKk-p8CMJZXf4JFQHcLtCj5IK3_CBihoC0PEQAvD_BwE 

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har samme oppsett som trådstarter. Benytter en rimelig "KVM switch" med to  HDMI porter inn og en ut. 

Skjerm nr to byttes via kilde knappen på skjermen. USB til mus og tastatur byttes automatisk når en velger riktig pc.

KVM switch med flere innganger (PCer) koster gjerne mer, og de som støtter 4K er normalt dyrere. Ønsker en å bytte to skjermer samtidig kreves to innganger pr pc.

Det finnes også noen tastatur og mus fra Logitech som støtter tre ulike PCer. Da kan en sette en USB mottaker fra Logitech i hver av Pcene og bytte med knapp på tastaturet og mus merket 123.

Da kan en bytte via kilde knappen på skjermen uten en KVM switch. Forutsatt skjermen har flere innganger. Noen rimelige skjermer har bare en HDMI inngang. De fleste har DisplayPort, USB C eller DVI ((eldre skjermer)

Med riktigere overganger kan en løse det via kilde knappen på skjermen.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare ang teams, men jeg bruker eksternt skrivebord hele tiden på alle mine pc'er. Og har ingen problem med video, bilder og lyd. Så lenge du bruker RDP som er oprimalisert for dette så skal det ikke være noe problem. Klart jeg ville ikke gamet på RDP, men vanlig video, lyd og bilde har jeg aldri hatt noe problem med.

Endret av strike_
Lenke til kommentar

Trådløs mus og tastatur. Hvis du kjøper riktig sort kan du ha 3 maskiner på musa (kablet, 2.4 GHz dongle dongle, BT) og 5 maskiner på tastaturet (kablet, 2.4 GHz dongle, BT1, BT2, BT3.

Begge har en bryter med 3 stillinger. 2.4, off/kabel, BT. I tillegg har tastaturet et modus hvor man bruker en tastekombinasjon til å velge mellom tre kanaler for BT.

Det blir nå likevel  noen tusenlapper, men får mus og tastatur av dugelig kvalitet.. Til skjermen kan man bruke inngangsvelger eller en DP eller HDMI switch.

Lenke til kommentar

Finnes også skjermer med innebygd kvm switch og flere inputkilder. F eks en hdmi/dp og usb til personlig pc. USB-C med lading og bilde til jobblaptopen. Bruker det selv og det er helt fantastisk. Man velger bare skjerm og kvm input på skjermen med noen klikk så får man alt man har koblet til skjermen mellom pcne. F eks så har jeg mus, tastatur, webcam, hodetelefoner (via hodetelefonforsterker), mikrofon og tlf lader koblet til skjermen, slik ar alle disse enhetene sømløst kan byttes mellom personlig PC og jobb Mac. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

TS her. Takker for alle svar. Jeg endte opp med å kjøpe den ClayManX tipset om. Å koble til HDMI-inngang fra to PCer gikk greit, men jeg har ikke skjønt hvordan jeg skal dele USB-inngangen (for tastaturet). Det er to USB-innganger for hhv KVM A og B. Men det burde jo vært en "utgang" et eller annet sted? HDMI-tilkoblingene er lagt opp slik at det er to sett innganger og én utgang.

Mulig jeg ikke skjønner logikken her, men noen som kan tipse meg?

Mvh BOA

Lenke til kommentar
Maxi 77 skrev (12 minutter siden):

TS her. Takker for alle svar. Jeg endte opp med å kjøpe den ClayManX tipset om. Å koble til HDMI-inngang fra to PCer gikk greit, men jeg har ikke skjønt hvordan jeg skal dele USB-inngangen (for tastaturet). Det er to USB-innganger for hhv KVM A og B. Men det burde jo vært en "utgang" et eller annet sted? HDMI-tilkoblingene er lagt opp slik at det er to sett innganger og én utgang.

Mulig jeg ikke skjønner logikken her, men noen som kan tipse meg?

Mvh BOA

Tror dette kan løses med programvare, du kan jo sjekke ut Synergy.

https://symless.com/synergy

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Maxi 77 said:

Mulig jeg ikke skjønner logikken her, men noen som kan tipse meg?

Hvis du kjøpte den på finn.no, så hadde ikke akkurat den annonsen spesielt gode bilder, men det ligger jo en link til en annonse på ebay, og der finner man følgende bilde (som kanskje kan gi noe ideer):

image.thumb.jpeg.0dbf9915354b98bc090ba61c88798561.jpeg

Kort sagt, det ser ut til at du trenger noen USB-kabler (1 pr. PC) med den flate TypeA-pluggen i begge ender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...