Gå til innhold

Hvor mye er det normalt å bruke på fotoutstyr?


Anbefalte innlegg

Skjønner at det er et helt umulig spørsmål å svare på altså. 😂

Jeg er relativt fersk på foto, men har holdt på en stund nå og lært ganske mye. Jeg føler at jeg trenger et par objektiver for å komme meg videre med det jeg liker å gjøre. Dersom jeg skal kjøpe nytt blir det 60 - 70 000,- for disse to objektivene. I tillegg trenger jeg en god fotosekk hvis jeg skal ha med alt utstyret på tur.

Så jeg lurer egentlig på hva folk tenker er normalt å bruke på dette når man ikke er proff? Hva er det meste dere har brukt på ett enkeltkjøp? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dyreste enkeltkjøp: Canon EF f/2.8 70-200L IS USM III. På sommertilbud til 17.999 for et par-tre år sida (nytt)

Ellers så det første året mitt som nybegynner med DSLR sånn ut:
Canon EOS 5D MKII - 5000 (brukt av en venn)
Canon EF 16-35L f/2.8 USM II : 7800 (brukt på finn)

Brukte det i en tre-fire år, før jeg oppgraderte til et Canon EOS 5D MKIV til 14.500 (brukt)

Objektiver holder seg generelt ganske jenvt i pris har jeg sett, men av og til kan det være et par kupp å finne på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Du er selv inne på at spørsmålet ditt ikke kan besvares, og "normalt" finnes ikke ettersom det generellt er ALT for stort spenn mellom ytterpunktene for hva folk gjør, er og så videre. Bruk det du synes det er verdt...

Har du er utganspunkt så sammenligne det du har opp mot tester og anmeldelser på nettet.

Lenke til kommentar

Dette er et litt sånn "hvor lang er en strikk"-spørsmål. Jeg sliter litt med å se hvorfor det skal være nødvendig å bruke 60 000+ på et hus og to objektiver for en som er helt fersk. må si det, men du skriver jo ikke hva du skal bruke det til.

Personlig aner jeg ikke hvor mye jeg har brukt sånn totalt sett, spesielt siden jeg har solgt mye, og kjøpt mye brukt. Tror det dyreste objektivet jeg har er en Sigma 35mm f/2, som er litt sånn i prosumer-klassen, ikke noe voldsomt ekstravagant. Hadde vel måttet svi av litt mer om jeg ville bli en proff fuglefotograf, eller følte dragningen mot Leica.

Lenke til kommentar

Relativt ny da, ikke helt nybegynner. Jeg ha holdt på så lenge at jeg vet hva jeg gjerne skulle klart å få til, men ikke får til med det utstyret jeg har. Og så har jeg fullformat Canon med RF-fatning, så objektivene er i utgangspunktet ganske dyre. Kunne sikkert kjøpt eldre og brukt adapter, men virker litt meningsløst det også. 

Lenke til kommentar
Okapi skrev (41 minutter siden):

Har du råd, så kjør på. Men hva er det du ser på da? Svær telezoom?

Først og fremst en 70-200 f 2.8. Kunne kanskje klart meg med f 4, men ønsker bl.a. å bruke den med mellomringer til makro/nærfoto. Denne koster 37 000,- ny. Og så en 24-70 f 2.8, men den kan vente litt til. Har det rimeligste kit-objektivet nå og det er 24 -105 og er f 4-7.1. Har også et 100 mm makroobjektiv jeg bruker mye. Det kostet «bare» 11 000,- brukt.

Lenke til kommentar

Fullformat og "rimelig" er en dårlig kombinasjon. ihvertfall på rf. med mindre man driver profesjonell fotografering. og man bør sette et budsjett. (tro meg budsjett for eget forbruk er eneste måte ha litt økonomisk kontroll. ihvertfall når bruke penger på hobby frister for mye)

kjøper kun dyre ting til foto når vet at pengene ikke burde vært prioritert på reise. kurs. eller noe som er mer nødvendig i livet.

kjekkere ha sparepenger enn svindyrt fotoutstyr. (det man taper på selge utsyr visst man trenger det er ganske høyt)

Spoiler

 

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (12 timer siden):

Bruk penger på det du bruker tiden din på.

Bruker du mye tid på fotografering, bruk mye penger på det.

Ligger det stort sett i et skap eller en skuff hele året, vurder å selg det og heller kjøp en smarttelefon med bra kamera.

Godt svar! 

Lenke til kommentar

Jeg jobber som fotograf, og har gjort det i snart 15 år. Har ikke kjøpt noe annet enn et minnekort på flere år. Tror jeg kjøpte et ekstra batteri for en fire-fem år siden. Man trenger ikke å ha det nyeste og "beste" hele tiden.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fotoutstyr er dyrt. Ihvertfall dersom man "må" ha de beste linsene.
Har vel nå holdt på med Astrofoto ett års tid, og det er en dyr hobby. Det må ikke være dyrt.
Som med mye annet er det bruken av det man har som er viktigst.

Når det er sagt så koster en "super" linse til f.eks. Canon RF fort over 30k. 
Jeg har kjøpt en del brukt på Finn.no og har "spart" en del på det. 

Det meste jeg har brukt på ett kjøp er vel i underkant av 30k (nytt kamerahus og en "pro" zoom), men det har blitt mange slike kjøp. Jeg vil gjerne prøve mer enn bare ett oppsett. Så nå sitter jeg med flere Canon RF hus, ett par Olympus (M43) og ett Fujifilm X-H2. Linser er for det meste gode EF-linser (Canon), brukte. De nye ("gode") RF-linsene er jo svindyre.
Så det har jeg ikke kjøpt noe av. Dyreste var vel RF 100-400.

For Astrofoto er det mer dedikerte astrokamera som koster betraktelig mindre enn "vanlige" kamerahus (og er langt bedre for slikt bruk). Teleskop koster også betrakelig mindre enn de "proffe" linsene. Uansett merke (Nikon, Sony, Canon, Fuji).

Men det går mye penger til slike hobbyer.

"Proffe" kjøper vel rådyrt en gang og beholder det en stund.

Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt sett på bruktmarkedet, da vil du ikke tape så mye på å selge det igjen hvis du kjøper "feil" eller du bruker det for lite. Har kjøpt nytt av og til selv, men med å være flink på bruktmarkedet har jeg spart minst like mye som jeg har brukt hvis jeg skulle kjøpt alt nytt. Kamerahus kan fort bli litt utdatert, så du må finne et som har de funksjonene du ønsker, men objektiver holder seg godt.

Vurder også om F4 kan være nok. F2.8 eller F1.8 er jo gøy det, men det blir veldig fort for lite dybdeskarphet på en del brennvidder og så må du stoppe ned uansett for å få bildet du ønsker deg.

BadCat skrev (18 minutter siden):

Svaret er 0 kroner. De bruker nærmeste iPhone og har ikke den villeste tanke om å kjøpe fotostyr.

Tja. Selv i det tilfellet så må du regne med hvor mye penger folk bruker for å ha nyeste og beste telefon-kamera. Det er ekstremt mange som ikke hadde oppgradert eller kjøpt ny telefon hvis kamera var 100% likt det de hadde. Jeg vil påstå folk flest bruker X antall tusen kroner på kamera, det er bare vanskeligere å måle siden mobil er så mye mer enn kun kamera.

Men uansett er jo dette i foto-forumet så regner med du skjønte at spørsmålet hovedsaklig gjelder for de som bruker systemkamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9.5.2024 at 9:12 PM, Mån1 said:

Først og fremst en 70-200 f 2.8. Kunne kanskje klart meg med f 4, men ønsker bl.a. å bruke den med mellomringer til makro/nærfoto. Denne koster 37 000,- ny. Og så en 24-70 f 2.8, men den kan vente litt til. Har det rimeligste kit-objektivet nå og det er 24 -105 og er f 4-7.1. Har også et 100 mm makroobjektiv jeg bruker mye. Det kostet «bare» 11 000,- brukt.

Skjønner. Må si jeg stusser litt på prisingen til Canon her, sånn med tanke på at objektivet deres er over 10k dyrere enn tilsvarende fra Nikon, Panasonic og Sigma. Ser det er en kampanje nå der du kan få en Lumix S5II med 70-200mm f/2.8 til ca. samme pris som bare Canon-objektivet, men hvem vet, kanskje det er verdt prisdifferansen.

Lenke til kommentar

ef til rf 70-200 er egentlig ikke verdt prisforskjellen. andre merker har tamron 70-180 jeg heller ville kjøpt.

spørs nok hvor slitt de på finn er.

(rf 35 er nok eneste ville sagt er verdt det. om man ikke har crop der sigma er best.

Snikpellik skrev (På 10.5.2024 den 12:02 AM):

Jeg jobber som fotograf, og har gjort det i snart 15 år. Har ikke kjøpt noe annet enn et minnekort på flere år. Tror jeg kjøpte et ekstra batteri for en fire-fem år siden. Man trenger ikke å ha det nyeste og "beste" hele tiden.

som fotograf vil dyrt utsyr hjelpe til en viss grad. etter det bruker man mer tid på se på dyrt utstyr enn man får igjen. Hadde fint klart meg med halvparten  så dyrt kamera hadde jeg ikke hatt behov for video (kjøpe splitter nytt kamera for fotokvalitet er teit)

Endret av joandreas
Lenke til kommentar

En ting jeg har tenkt når det gjelder RF-objektiver er at de vil holde seg greit i pris, mens markedet virker litt mettet på EF. De vil sikkert bli vanskeligere og vanskeligere å selge ettersom flere bytter til speilløst.

Og jeg kunne sikkert valgt et annet merke. Vurderte Sony, men likte Canon bedre. Regnet ikke på objektivkjøp da jeg tok det valget.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Mån1 said:

En ting jeg har tenkt når det gjelder RF-objektiver er at de vil holde seg greit i pris, mens markedet virker litt mettet på EF. De vil sikkert bli vanskeligere og vanskeligere å selge ettersom flere bytter til speilløst.

Og jeg kunne sikkert valgt et annet merke. Vurderte Sony, men likte Canon bedre. Regnet ikke på objektivkjøp da jeg tok det valget.

Det gjorde ikke jeg heller da jeg kjøpte det første nye kameraet (Canon R7). I etterkant har jeg jo sett at det er "bedre" å kjøpe et bra objektiv enn dyrt kamerahus.
Jeg glemte helt i forrige post at det dyreste objektivet jeg har kjøpt er ett lite brukt RF 85 til litt over 20k. Vel verdt prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...