Gå til innhold

Norge vist på gangen i klima


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Dumping av gruveavfall i fjorden kan ha langvarige konsekvenser. Det er faktisk bedre om dette kan gjøres på land et annet sted.

Dersom ein har landdeponi vil ein ureine store område med støv. Då er eit fjorddeponi å føretrekkje. Fjordane våre er uansett fulle av "avfall" laga av isbrear for tusenvis av år sidan.

Men det beste ville vere å bruke mest mogeleg av overskotsmassen som ein ressurs, og leggje resten tilbake i gruva der den kom frå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Stadig nye klimamål, det ene med større utslippskutt enn det neste. Det har vært omkvedet i norsk klimadebatt de siste årene – samtidig som de store utslippskuttene har latt vente på seg.

Nå går ett parti motsatt vei. Hvilket? Jo, Miljøpartiet De Grønne (MDG).

Denne helgen har MDG landsmøte. Da vedtar partiet trolig at de må skyve klimamålet sitt fem år frem – uten å love større utslippskutt.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/kwa6WQ/mdg-utsetter-klimamaalet-sitt-med-fem-aar-partiet-gir-stoere-skylden

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (9 timer siden):

Er det noen som vet, hvilke kostnader, vi snakker om?

Hvis vi skulle avsluttet eller fase ut oljeutvinningen naa, hva hadde dette kostet?

Norge hadde havnet på bunn i Europa når det gjelder levestandard.
Omtrent der Albania og Macedonia befinner seg nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Maabren skrev (6 timer siden):

Norge burde fått plass pga ein oljeproduksjon som er minst mulig forureinande. Når det kommer til oje og gass har det lite for seg å fase ut noko vi forsatt er avhengig av. Først når eit reellt alternativ er på plass kan man snakke om å fase ut olje og gass, men den utfasinga har ingen betydning før alle land er blitt enige om når og korleis. Det betyr igjen at alle land bør få på plass reelle alternativ før ei utfasing er verdt å gjennomføre.

Norge har sannsynligvis allerede verdens reneste olje- og gassproduksjon også når det gjelder utslipp av såkalte "klimagasser".

Endret av Frank Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klimaet er komplekst og kan tolkes forskjellig avhengig av personens ekspertise. FNs klimapanel, inkludert Norges CICERO, ble etablert for å studere klimaendringer, men noen mener at deres tilnærming har vært politisk snarere enn rent vitenskapelig. Historisk sett har det vært perioder med både oppvarming og nedkjøling.

Noen hevder at vi nå er på vei inn i en nedkjølingsperiode, som kan vare til rundt 2028. Det foreslås at forskere bør fokusere mer på naturlige CO2-utslipp fra vulkaner og andre kilder, ikke bare menneskeskapte utslipp. Å redusere menneskeskapte utslipp kan til og med føre til økt vulkansk og seismisk aktivitet.

Dette kan ha større konsekvenser enn selv den industrielle revolusjonen. Derfor bør vi vurdere å fortsette å bruke naturlige ressurser for å balansere og forstå naturen bedre, i stedet for å ignorere eller prøve å kontrollere den uten å fullt ut forstå konsekvensene.

Selvfølgelig er mye av dette bare hypoteser, akkurat som alle andre sine hypoteser. Men problemet oppstår når det globale mediet presenterer disse som sannheter i stedet for hypoteser. Dette kan føre til at folk tar informasjonen som absolutt sannhet, noe som kan være farlig og minne om religiøs dogmatisme.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Lakseemballasje på asiatiske strender til sjenanse for regjeringa

Noreg er «tydeleg til stades» under forhandlingane om ein global plastavtale. I mellomtida er vi også tydeleg til stades på asiatiske strender.

https://www.nrk.no/vestland/lakseemballasje-pa-asiatiske-strender-til-sjenanse-for-regjeringa-1.16859177

Vi er blitt altfor avhengige av plast. For nokre tiår sidan var tønneproduksjon storindustri, og norske tønnefabrikkar leverte store mengder for eksport til m.a. Island.

https://islandsk.no/vis/toenner-i-sunnfjord

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, AMajor said:

Noen hevder at vi nå er på vei inn i en nedkjølingsperiode, som kan vare til rundt 2028. Det foreslås at forskere bør fokusere mer på naturlige CO2-utslipp fra vulkaner og andre kilder, ikke bare menneskeskapte utslipp. Å redusere menneskeskapte utslipp kan til og med føre til økt vulkansk og seismisk aktivitet.

Er dette bare hallusinasjoner fra ChatGPT, eller kan du vise til noen seriøse kilder for disse påstandene?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (25 minutter siden):

https://www.nrk.no/vestland/lakseemballasje-pa-asiatiske-strender-til-sjenanse-for-regjeringa-1.16859177

Vi er blitt altfor avhengige av plast. For nokre tiår sidan var tønneproduksjon storindustri, og norske tønnefabrikkar leverte store mengder for eksport til m.a. Island.

https://islandsk.no/vis/toenner-i-sunnfjord

Med det embalasjebehovet vi har, ogsaa tretoenner?

Har vi saa mye tre da?

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (14 minutter siden):

Er dette bare hallusinasjoner fra ChatGPT, eller kan du vise til noen seriøse kilder for disse påstandene?

Kilde: IPCCs klimarapport fra 2013. Den femte vurderingsrapporten som gir detaljert informasjon om historiske temperaturtrender.

Kanskje du burde lese innlegget mitt en gang til slik at du ser at jeg snakker om hypoteser og ikke påstander. Det er viktig at du erkjenner forskjellen mellom en hypotese og en påstand (som er etablerte vitenskapelige fakta) når man diskuterer komplekse emner som klimaendringer. Håper du har forståelse for dette.

Lenke til kommentar

@nebrewfoz Hvis du ser på de historiske temperaturdataene så stemmer det ikke at det har vært en jevn oppvarming. I forige århundre var det en nedkjøling fram til 1910. Så var det en sterk oppvarming fra 1910 til 1940, deretter nedkjøling fra 1940 til 1975, så en ny oppvarming fra 76 til 98 osv... Dette er trender fra dataene. Jeg skjønner ikke helt om mener at vi skal forvente en lineær økning i klimamodellene, når disse dataene viser det stikk motsatte, at klimaet har variasjoner og sykluser gjennom tidene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (47 minutter siden):

Er dette bare hallusinasjoner fra ChatGPT, eller kan du vise til noen seriøse kilder for disse påstandene?

Verdens fremste solforsker, Valentina Zharkova, har lenge hevdet at vi går en avkjølingsperiode i møte, men fram til 2053, ikke 2028. Perioden, Grand Solar Minimum, har nettopp startet:
Astrophysicist Warns About the Coming Little Ice Age: ‘It’s Already Started’ – Climate Depot

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Frank Olsen said:

Verdens fremste solforsker, Valentina Zharkova, har lenge hevdet at vi går en avkjølingsperiode i møte, men fram til 2053, ikke 2028. Perioden, Grand Solar Minimum, har nettopp startet:
Astrophysicist Warns About the Coming Little Ice Age: ‘It’s Already Started’ – Climate Depot

Verdens fremste solforsker, som i 2020 måtte trekke en forskningsartikkel om påstått nedkjøling tilbake fordi hun hadde sett bort i fra det at jorden delte et gravitasjonspunkt med solen.

Og det er ikke det eneste tilfellet fra Northumbria University og Valentia Zharkova hvor de har publisert litt på kanten av hva som vanligvis går igjennom peer-review.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AMajor skrev (33 minutter siden):

@nebrewfoz Hvis du ser på de historiske temperaturdataene så stemmer det ikke at det har vært en jevn oppvarming. I forige århundre var det en nedkjøling fram til 1910. Så var det en sterk oppvarming fra 1910 til 1940, deretter nedkjøling fra 1940 til 1975, så en ny oppvarming fra 76 til 98 osv... Dette er trender fra dataene. Jeg skjønner ikke helt om mener at vi skal forvente en lineær økning i klimamodellene, når disse dataene viser det stikk motsatte, at klimaet har variasjoner og sykluser gjennom tidene.

Teiknar du ei linje gjennom desse variasjonane vil den gå på skrå oppover. Det vil alltid vere variasjonar i klimaet, men så kjem det som er menneskeskapt på toppen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trendene viser oppvarming eller nedkjøling i et 30 års perspektiv +/-. Som alt annet, så heller ikke det er nøyaktig, men varierer.

Det er like absurd å hevde at jorda koker pga noen små maur som oss mennesker pumper opp olje, som om vi har kontroll over planeten vår som har levd sitt eget liv i milleniumer av år. Det motsatte gjelder; å tro at hvis vi slutter å pumpe opp olje, at det vil føre til at joden opplever kraftigere jordskjelv og at en gigantisk vulkan plutselig dukker opp og sluker hele planeten med CO2-energien den suger opp gjennom jorda. Det er som å si at en eneste håndvask kan forårsake en tsunami. Absolutt absurd uansett hvordan man ser på det. Jeg bare lurer på hvor vitenskapen er blitt av? Det er mange ting man kan gjøre, finne ut mer om fotosyntesen enn å fjerne den. Lære om naturens egen resirkulering osv. I dagens globale media-hysteri, så lærer man "sannheten" ("fakta") om klimaet. Man lærer ikke om å sette spørsmålstegn og å være kritisk. Det er synd.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (18 timer siden):



Det er utsagn som dette som gjør at det ikke går an å ta radikale seriøst.

Det man i praksis ber om er at vi faser ut verdens beste og mest miljøvennlige olje og gass- industri, til fordel for skitten sulfur- og skifer- olje, gass og kull, og atpåtil hvor profitten går til morderiske autoritære regimer.

Flott logikk. 

Jeg vet det jeg gjør er galt, men hvis ikke jeg gjør det som kan gjøre det bitelitt mer skånsomt gjør dette, kommer noen andre som er mye verre enn meg til å gjøre det. Jeg gjør derfor verden en tjeneste med å påta meg å være versting.

Dette kvalifiserer ikke engang til livsløgn, det er bare trist. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (9 timer siden):

Men nå er det ikke det jeg sier.

Kritikken min er av Norge sin manglende evne til å investere i annen industri. Over 50% av vår eksport er olje/gass, og dette har bare økt med årene. Straks vi forsøker å eksportere miljøvennlige alternativer så blir det ramaskrik.

Det som gjør det norske hykleriet komplett er at det norske samfunnet bruker langt over 90 % av investeringer i energisektoren på å lete etter og sette nye felter i produksjon. Jeg skjønner ikke at Støre, Solberg og de andre med hovedansvaret for norsk petroleunmspolitikk kan stå på TV og skryte av klimapolitikken de fører. 

Maken til mangel på skamvett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
54 minutes ago, AMajor said:

Trendene viser oppvarming eller nedkjøling i et 30 års perspektiv +/-. Som alt annet, så heller ikke det er nøyaktig, men varierer.

Det er like absurd å hevde at jorda koker pga noen små maur som oss mennesker pumper opp olje, som om vi har kontroll over planeten vår som har levd sitt eget liv i milleniumer av år. Det motsatte gjelder; å tro at hvis vi slutter å pumpe opp olje, at det vil føre til at joden opplever kraftigere jordskjelv og at en gigantisk vulkan plutselig dukker opp og sluker hele planeten med CO2-energien den suger opp gjennom jorda. Det er som å si at en eneste håndvask kan forårsake en tsunami. Absolutt absurd uansett hvordan man ser på det. Jeg bare lurer på hvor vitenskapen er blitt av? Det er mange ting man kan gjøre, finne ut mer om fotosyntesen enn å fjerne den. Lære om naturens egen resirkulering osv. I dagens globale media-hysteri, så lærer man "sannheten" ("fakta") om klimaet. Man lærer ikke om å sette spørsmålstegn og å være kritisk. Det er synd.

Hvis alger fikk til å ta livet av jorda for 455 millioner år siden, hvorfor skal ikke vi få det til bare fordi vi er små i forhold til jorden?

Hele greia minner meg om Henrik Ibens - Folkefiende.

Visste du at folk som røykte brukte lengst tid på å godta at røyking var helsefarlig når forskningen kom?

Endret av shockorshot
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Tronhjem said:

Det som gjør det norske hykleriet komplett er at det norske samfunnet bruker langt over 90 % av investeringer i energisektoren på å lete etter og sette nye felter i produksjon. Jeg skjønner ikke at Støre, Solberg og de andre med hovedansvaret for norsk petroleunmspolitikk kan stå på TV og skryte av klimapolitikken de fører. 

Maken til mangel på skamvett. 

Ikke bare det, men det drar jo oss dypere ned i den hollandske syke og gjør det verre for oss den dagen olja begynner å roe seg ned (som kommer uansett om man er for eller imot). Gjør det verre for arbeidsplasser og velferd til barna våres den dagen de er voksne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...