Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kjøpe Kontinuerlig Blodsukkermåler


Anbefalte innlegg

Jeg er på leting etter en rimelig, enkel å bruke, kontinuerlig blodsukkermåler.
Jeg har vært i faresonen for Diabetes 2, og jeg prøver nå å kontrollere blodsukkeret bedre for å komme ned i vekt.
Så jeg tenker med en slik kontinuerlig blodsukkermåler kan jeg enklere finne ut av insulintoppene og kontrollere insulin bedre.

Jeg har også lyst å finne ut om Sukkerfri Cola påvirker insulin hos meg. Jeg har lest at det for noen kan påvirke en insulinrespons for de kunstige søtningstoffene som Cola Zero inneholder.

Har sett endel som bruker en slik som man fester til armen og måler blodsukkeret kontinuerlig over timer/dager.

Fant denne
https://www.freestyle.abbott/no-no/produkter/freestyle-libre-2.html

Denne virker litt dyrt. 726kr for 1 sensor som varer i 14 dager, så må man vel kjøpe en ny sensor. Eller er det billig?

Men er det noen andre også som kanskje er bedre eller er billigere?
Kanskje man kan få noe slikt på resept for at det kan bli billigere, men ikke sikkert det er lett å få slikt på resept.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det nok kun denne som kan være aktuelt
https://www.freestyle.abbott/no-no/produkter/freestyle-libre-2.html

Men det blir nok sikkert bare noen få sensorer jeg vil prøve med. Når jeg har fått vite det jeg trenger å vite, så kan jeg droppe den.

Det blir nok da ikke aktuelt å bruke den helt kontinuerlig et helt år.
Varighet 14 dager, pris 726kr
26stk 18876kr for et år.

Lenke til kommentar

Har noen kjøpt den Freestyle Libre 2 hos Abbott?

Jeg får ikke til å bestille den. Får ikke fylt innformasjon om betalingsinformasjon. Nettsiden har ingen felter synlig for å skrive inn kredittkortet.

Er det kun gjennom den abbott-siden man kan bestille Freestyle Libre 2?

Jeg ble også litt usikker om den pakken til 726kr også inneholder sensorapplikator og sensorleseren, eller bare sensoren.

Lenke til kommentar
On 4/28/2024 at 7:49 PM, DJViking said:

Jeg ble også litt usikker om den pakken til 726kr også inneholder sensorapplikator og sensorleseren, eller bare sensoren.

Den inneholder nok både sensor og sensorapplikator, for du trenger alltid en applikator for å sette på sensoren.
(Alle de pakkene jeg har sett inneholder både sensor og applikator, men jeg vet ikke 100% om dette er det samme som selges til kr. 726,-)

Sensorleseren er neppe inkludert (- den koster vel fort vekk en tusing -), men det går fint an å bruke LibreLink app'en på iOS eller Android, og det koster ingenting. (Bare sjela di ...)

Lenke til kommentar

Er det ikke greiest å bare måle selv igjennom dagen? En gang på morgenen også 2 timer etter mat bør gi en god pekepinne på hvor du ligger. 

De eneste som egentlig trenger en som måler kontinuerlig er folk med type 1 diabetes hvor det er fare for føling.

Endret av TheKims
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (4 minutter siden):

Er det ikke greiest å bare måle selv igjennom dagen? En gang på morgenen også 2 timer etter mat bør gi en god pekepinne på hvor du ligger. 

De eneste som egentlig trenger en som måler kontinuerlig er folk med type 1 diabetes hvor det er fare for føling.

Selve måleren får man jo også gratis de fleste steder. Er stripsene som koster penger.

Fikk en ny her om dagen uten resepten for rundt 350,- med med app og statistikkmuligheter. Med resept hadde stripsene kostet omtrent halvparten.

Lenke til kommentar
On 28.4.2024 at 7:49 PM, DJViking said:

Har noen kjøpt den Freestyle Libre 2 hos Abbott?

Ja, bestilte et par stykker og det gikk helt fint.

Det fine med dette utstyret er at du kan følge med på hvordan akkurat din kropp responderer på det du spiser og at du kan se direkte hvordan endringene du gjør påvirker.

Det er også bra å få med seg tipsene til "glucose godess" ved å alltid spise karbohydrater til slutt i måltid og å drikke eplecidereddik (et par spiseskjeer) tynnet ut i vann. Dette reduserer blodsukker-spikene med opp til 75% og er absolutt verdt det i et livskvalitets-perspektiv

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 26.4.2024 den 7:57 PM):

Da er det nok kun denne som kan være aktuelt
https://www.freestyle.abbott/no-no/produkter/freestyle-libre-2.html

Men det blir nok sikkert bare noen få sensorer jeg vil prøve med. Når jeg har fått vite det jeg trenger å vite, så kan jeg droppe den.

Det blir nok da ikke aktuelt å bruke den helt kontinuerlig et helt år.
Varighet 14 dager, pris 726kr
26stk 18876kr for et år.

Den nye Libre 3 er en mye bedre sensor, men den koster kanskje også mer.
Så lenge du ikke får dette dekket så virker det å skyte litt over mål å kjøpe denne typen sensorer selv.
Med diabetes 2 bør det holde med den gode gamle "stikk i finger" måling for å danne seg et bilde av hvordan mat og bevegelse slår ut.

Lenke til kommentar

Jeg spurte dem hvorfor ikke Libre 3 kunne kjøpes i Norge.

Sitat

As for now, you can only purchase FSL 2 sensors from the norwegian webshop Freestylelibre.no.
This is decided by the Norwegian healthcare administration.
Therefore we in Abbott can unfortunately not answer whether this will be changed and not in the nearest future, nor can we give you an estimates timescale.

 

Lenke til kommentar

Jeg har vært i faresonen for Diabetes 2, men med trening og fasting klarte jeg å bli kvitt det.

Det jeg vil prøve å finne ut nå med en kontinuerlig blodsukkermåler er hvordan den maten jeg spiser påvirker insulin for meg. Også er jeg interessert i å vite om Lettbrus vil påvirke Insulin hos meg. Jeg har lest og hørt at for noen så kan lettbrus også gi en insulinrespons. Jeg drikker mye sukkerfri brus. Det var en periode hvor jeg drakk veldig lite sukkerfri brus og drakk eplecidereddik hver dag og da gikk jeg veldig mye ned i vekt. Å kontrollere Insulintoppene virker å være en god vei for vektnedgang.

Lenke til kommentar

Det som foreligger av nyere forskning på lettbrus tilsier at en ikke bør drikke det. De inneholder vanligvis Aspartam og Acesulfam K (for å lage en rundere smak og skjule ekle bismaker. Personlig fordrar jeg ikke smaken av kunstig sukker. Det eneste jeg aksepterer er sukkeralkoholer i små doser som sorbitol, xylitol og erythritol og litt stevia

En ting er at kroppen forventer sukker p.g.a smaken, og blir lurt til å produsere insulin, noe som bare gjør at du får lavere blodsukker og derfor får søtsug p.g.a det, så da er man like langt.

En annen ting er den negative effekten disse søtsmakstoffene har på de bakteriene som utgjør en viktig jobb i fordøyelsessystemet ditt.

Hvis du liker bobler så kan du enkelt lage dette selv med f.eks en SodaStream maskin eller rett og slett kjøpe Bris / Farris.

Rusta har billige kullsyrepatroner du får byttet for en 50-lapp og det gir mange liter boblevann.

Lenke til kommentar
vidor skrev (8 minutter siden):

En ting er at kroppen forventer sukker p.g.a smaken, og blir lurt til å produsere insulin, noe som bare gjør at du får lavere blodsukker og derfor får søtsug p.g.a det, så da er man like langt.

Dette har jeg aldri hørt før. Har du noe mer lesestoff om det? 

Lenke til kommentar
vidor skrev (27 minutter siden):

I den artikkelen ser jeg at en Brooke Alpert påstår det samme som du skrev, men det er ikke underbygget med referanse til noe studie eller annet? 

Jeg ble nysgjerrig og søkte litt selv. Fant denne artikkelen:

https://www.forskning.no/mat-og-helse/sotstoffer-pavirket-tarmbakteriene-og-blodsukkeret/2067605

Sitat

Men sakkarin og sukralose skilte seg ut.

Disse stoffene var også koblet til forandringer i reguleringen av blodsukker. Noen av deltagerne som spiste disse stoffene fikk dårligere regulering av blodsukker. Dette var tett koblet til hvor store endringer de hadde i tarmfloraen.

Men

Sitat

Det er heller ikke kjent hvorfor sakkarin og sukralose så ut til å påvirke blodsukkerreguleringen, mens det samme ikke gjaldt for aspartam og stevia.

Og 

Sitat

Samtidig understreker de at resultatene fra undersøkelsen på ingen måte kan tolkes som noen oppfordring til å bytte tilbake til vanlig sukker.

Sukker er sterkt koblet til hjertesykdom og andre negative effekter på helsa, skriver de.

Men. Trenger ikke gjøre dette til en diskusjon for/mot kunstig søtning. Enig i at Farris / Bris er å foretrekke i glasset. :)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet er jo egentlig i stor grad at folk tror at man kan gjøre så mye unaturlige valg innen hva en gjør med spise og drikkevanene sine uten at det skal ha noen konsekvenser.

Måten vi lever på i dag er fullstendig unormalt i forhold til det vi evolusjonsmessig er tilpasset, men det er igjen koblet opp mot så mange økonomiske interesser at folk aksepterer det som "normalt nok".

Selv om man ser igjennom slike ting og forsøker å hjelpe folk til å gjøre bedre velg, så er det en helt PR og markedsføringsbransje som står klare til å bare lulle folk inn i falsk trygghet som de fleste synes er nok selv om de burde vite bedre.

Alle vet jo at de burde trene, spise sunt og få nok søvn, men de fleste gjør ikke dette men har ikke noe problem med å få til legen å be om piller til å fikse problemene. Man forstår lettere da folk som tilter og f.eks etablerer ting som Heart Attack Grill.

Lenke til kommentar
On 26.4.2024 at 7:57 PM, DJViking said:

Da er det nok kun denne som kan være aktuelt
https://www.freestyle.abbott/no-no/produkter/freestyle-libre-2.html

Men det blir nok sikkert bare noen få sensorer jeg vil prøve med. Når jeg har fått vite det jeg trenger å vite, så kan jeg droppe den.

Det blir nok da ikke aktuelt å bruke den helt kontinuerlig et helt år.
Varighet 14 dager, pris 726kr
26stk 18876kr for et år.

Du vil lære svært mye ila 2-4 uker så om du faktisk får kjøpt disse stykkvis vil det være en god investering. Om kostnad er et konsern er det lurt å være litt systematisk, eks:

* Mål mengen av det du vil "teste". Fruktjuice vil eksempelvis ha sjokkerende utslag nesten lineært koblet til mengden. Dette gjelder også de uten noen diagnose. 

* Fysisk anstrengelse påvirker veldig hva du "tåler" av ekstra sukkertarter. Benytt en rolig netlflix dag for systematisk testing. En løpetur eller arbeid i hagen (som øker toleransen betraktelig) bør derfor testes for seg.

* Proteiner / fett kan gi forsinket utslag eks 4-12 timer etter inntak, men også verdt å teste for seg. (Pasta har også "interessant" kurve). Dette er nok kanskje ikke målbart for de som selv produserer insulin i tilstrekkelig mengder men hvorfor ikke prøve (her har du en unnskyldning til å ta en 300g biff alene :D )

Lykke til!

Endret av ps5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprop for å advare mot ultraprosessert mat – vil endre de nasjonale kostrådene

www.nrk.no/trondelag/vil-ha-rad-om-ultraprosessert-mat-inn-i-helsedirektoratets-nye-kostrad-_-har-starta-eget-opprop-1.16871595

Det er dette som skjer fra grasrota når myndighetene ikke gjør de nødvendige tiltakene.

Diabetes II og overvekt et typiske ting som utvikler seg p.g.a dette, og dette er et globalt problem nå som vi ikke lengre har råd til skal fortsette for at noen få skal tjene penger.

Det så mye penger i omløp at en del av dette brukes for å kjøpe seg innflytelse slik at det ikke blir gjort nødvendige tiltak.

Hvis du ser på det som er av markedsføring av mat og drikke er stort sett alt som er promotering av ultraprosessert mat som gir mest profitt til selskapene.

Det beste rådet er sånn sett å unngå det som det reklameres for og heller spise ren hel og naturlig mat.

Andrew Saul som drev på med Ortomolekylær medisin sa det vel mest tydelig når han sa "if man made it, don't eat it", og det er jo nettopp definisjonen på ultraprosessert mat som myndighetene prøver å dodge med at det trenger vi mer forskning på. Prøv å eliminer alt av slik mat i 30 dager og se hvordan du føler deg, så kan du gjøre deg opp din egen mening om det trengs mer forskning eller ikke. Sjekk deg gjerne også for matintoleranse først og unngå det du reagerer på for enda bedre resultater.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke blodsukkermåler eller diabetesmedisiner bare fordi du er prediabetisk.

Hvis du er bekymret for stabilt blodsukker er Ozempic en bedre investering. Det vil si, den er også dyr, men du som er prediabetisk kan sansyneligvis komme deg unna med en mye lavere dose. Avhengig av kropsstørrelse kanskje 0,25-0,5mg per uke. Er du en voksen mann med prediabetes vil jeg foreslå 0,5mg i uken. Det blir da ca. én penn med 4mg per 8 uker. En penn koster 1300kr. Så dette koster deg ca. 650-700kr i måneden.

Ozempic (semaglutid) er en inkretinmimetikk og GLP-1 antagonist. Det vil si at du vil føle deg mindre sulten og den vil gjøre at kroppen din naturlig skiller ut mer insulin kun når du trenger det, som i ditt tilfelle vil si etter at du har spist.

Legen din bør ikke ha noen spesielle problemer med å skrive det ut. Særlig om du har prediabetes og kunne trengt å gå ned litt i vekt. Det er svært trygt og motvirker også hjerte og kar- sykdom, demens og en del andre ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...