Gå til innhold

Sjokkøkning for HBO Max-kunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer sikkert noen gode tilbud i anledning lansering i mai, som sikkert ikke gjelder eksisterende kunder, slik det var forrige runde (tilbudet om halv pris livet ut var ikke gjeldende for eksisterende kunder tilbake til når HBO Nordic ble HBO Max). En god grunn til å avslutte kundeforholdet nå, og heller avvente.

Endret av Kron
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Diskusjon.no said:

rssImage-cf54871f57c1d0a003de81d4a83089ee.jpeg

Noen må betale over 250 prosent mer for å beholde 4K-strømming.

Les hele artikkelen på Tek.no her

Hva er vitsen? Blindtester viser vel at folk ikke ser forskjell på 1080p og 4k... Vil nok på et eller annet punkt synes forskjell ved økning av skjermstørrelse, men...

For min egen del, riktignok uten side-om-side-sammenligning har jeg ikke sett forskjell på 720p og 1080p på to lignende TV'er på 42" plasma-TV'er. Hvor grensen går vet jeg ikke, men jeg vil tro man må ha rimelig stor TV/lerret med projektor for å virkelig se forskjell. Men man skal jo ikke se bort i fra placeboeffekten det har å vite at det er 4k...

På dataspill sies det at kvaliteten på effekter har mer å si enn oppløsningen. Og der anbefales det å heller sette ned oppløsningen enn å gå ned på instillingene for effekter... Og bitrate har mye mer å si for bildekvalitet isolert sett. Så hvis 4k gir dårligere bitrate i forhold til økningen i oppløsning, så...

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (9 minutter siden):

Hva er vitsen? Blindtester viser vel at folk ikke ser forskjell på 1080p og 4k... Vil nok på et eller annet punkt synes forskjell ved økning av skjermstørrelse, men...

For min egen del, riktignok uten side-om-side-sammenligning har jeg ikke sett forskjell på 720p og 1080p på to lignende TV'er på 42" plasma-TV'er. Hvor grensen går vet jeg ikke, men jeg vil tro man må ha rimelig stor TV/lerret med projektor for å virkelig se forskjell. Men man skal jo ikke se bort i fra placeboeffekten det har å vite at det er 4k...

På dataspill sies det at kvaliteten på effekter har mer å si enn oppløsningen. Og der anbefales det å heller sette ned oppløsningen enn å gå ned på instillingene for effekter... Og bitrate har mye mer å si for bildekvalitet isolert sett. Så hvis 4k gir dårligere bitrate i forhold til økningen i oppløsning, så...

Ytterst få 42" plasmaer med 1920x1080+ oppløsning ? 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
Just now, Komplett ubrukelig said:

Ytterst få 42" plasmaer med 1920x1080+ oppløsning ? 

Hva skal det bety, og hva er poenget ditt??? Må det være mange plasma-TV'er med 1080p for at jeg skal kunne sammenligne en plasma-TV med 720p-oppløsning med en annen tilsvarende plasma-TV med 1080p-oppløsning???

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (3 minutter siden):

Hva skal det bety, og hva er poenget ditt??? Må det være mange plasma-TV'er med 1080p for at jeg skal kunne sammenligne en plasma-TV med 720p-oppløsning med en annen tilsvarende plasma-TV med 1080p-oppløsning???

Poenget mitt var at man ikke kan se forskjell om TVen ikke har oppløsningen. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, sdf123 said:

Spent på om de gjør endringer for oss som har halv pris ut livet abonnement..

Jeg fikk en email fra HBO Max om akkurat det tidligere i dag. Jeg beholder "halv pris", men nå er det "halvparten av 129,-", så det går opp 15,- kr. , fra 49,50 til 64,50 i måneden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

1080p har 2,25x fleire punkter enn 720p.

4k har 4x fleire punkter enn 1080p.

Plasma er ikkje representativt for dagens skjermar, så eg ser heller ikkje heilt relevansen av den samanlikninga. Det er i tillegg meir enn mengda punkter som er forskjellen på ein 1080p plasma og 4k OLED.

Har du TV utan 4k eller ikkje ser forskjell på 1080p og 4k så er det kanskje unødvendig med Premium, men det er ikkje noko problem å sjå forskjell på ein 4k OLED.

Lenke til kommentar
On 19.4.2024 at 10:59 PM, Zeph said:

1080p har 2,25x fleire punkter enn 720p.

4k har 4x fleire punkter enn 1080p.

Plasma er ikkje representativt for dagens skjermar, så eg ser heller ikkje heilt relevansen av den samanlikninga. Det er i tillegg meir enn mengda punkter som er forskjellen på ein 1080p plasma og 4k OLED.

Har du TV utan 4k eller ikkje ser forskjell på 1080p og 4k så er det kanskje unødvendig med Premium, men det er ikkje noko problem å sjå forskjell på ein 4k OLED.

Poenget med at det var plasma-TV'er var at det var TV-er med tilsvarende teknologi og kvalitet for å sammenligne epler med epler. Hovedpoenget er og var at folk ikke ser forskjell på 1080p og 4k i blindtester... Selvfølgelig gir andre momenter og teknologiforskjeller en forskjell!

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

65" og opp som har blitt den nye folke TV størrelsen så er det nada null og nix problem å se enorme forskjeller fra 1080P og 4K. Noen TVer er flinke å oppskalere 1080P til 4K skal sies så forskjellen kan minimeres med godt kildemateriell, men native 1080P mot native 4K er absolutt natt og dag forskjell. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 20.4.2024 at 11:20 PM, Evil-Duck said:

65" og opp som har blitt den nye folke TV størrelsen så er det nada null og nix problem å se enorme forskjeller fra 1080P og 4K. Noen TVer er flinke å oppskalere 1080P til 4K skal sies så forskjellen kan minimeres med godt kildemateriell, men native 1080P mot native 4K er absolutt natt og dag forskjell. 

Under ellers like betingelser?

Det begynner å bli en stund siden jeg har leste om blindtestene jeg har referert til. Men man har misforstått hvis man blander inn forskjellige teknologier mellom det man skal sammenligne, da sammenligner man ikke lenger epler med epler men med noe helt annet. Man kan ikke sammenligne en "vanlig" LCD-TV med en LCD-TV med LED-belysning og eventuellt lokal dimming like lite som man kan sammenligne en "vanlig" LCD-TV med en OLED/QLED o.s.v. Faktorer som HDR, bitrate og så videre er også forhold som spiller inn. Og som jeg har vært inne på tidligere: På ett eller annet sted går det en flytende grense hvor skjermen bli stor nok til at det vil bli en synlig forskjell.

Placeboeffekten kan heller ikke ignoreres. Det du TROR du ser av forskjell trenger ikke å være reellt, derav behov for blindtester og kanskje tilogmed doble blindtester.

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Inntil HBO/Max er i stand til å levere informasjon til kundene sine som er utvetydig på hvilket produkt de kommer til å få etter denne endringer og prisøkningen så er det vanskelig å gjøre seg opp noen mening. Burde ikke være vanskelig men her er vi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

Under ellers like betingelser?

Det begynner å bli en stund siden jeg har leste om blindtestene jeg har referert til. Men man har misforstått hvis man blander inn forskjellige teknologier mellom det man skal sammenligne, da sammenligner man ikke lenger epler med epler men med noe helt annet. Man kan ikke sammenligne en "vanlig" LCD-TV med en LCD-TV med LED-belysning og eventuellt lokal dimming like lite som man kan sammenligne en "vanlig" LCD-TV med en OLED/QLED o.s.v. Faktorer som HDR, bitrate og så videre er også forhold som spiller inn. Og som jeg har vært inne på tidligere: På ett eller annet sted går det en flytende grense hvor skjermen bli stor nok til at det vil bli en synlig forskjell.

Placeboeffekten kan heller ikke ignoreres. Det du TROR du ser av forskjell trenger ikke å være reellt, derav behov for blindtester og kanskje tilogmed doble blindtester.

Det er ikke verre enn å søke seg opp en A-B test på youtube eksempelvis hvor 4K og 1080P har like forutsetninger. Så ser en helt klart og tydelig at 4K bildet er betydelig skarpere, og når man ikke får vite hva som er hva før slutten videoen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...