Gå til innhold

Hva er naturlig å føre som arbeidstid på jobbreise?


Gjest d8c8c...3c6

Anbefalte innlegg

Gjest d8c8c...3c6

Jeg har søkt en del på nettet på dette med arbeidstid og jobbreiser, og jeg skjønner at dette ikke er noe enkelt, svart-hvitt tema.

Jeg lurer likevel på hva som er vanlig praksis i arbeidslivet?

La oss ta et eksempel: Per drar på jobbreise til Spania. Han tar fly fra Gardermoen klokka 08:00 på onsdag. På torsdag har han to møter som til sammen tar fem timer. Han har fly hjem på fredag, og lander på Gardermoen klokka 15:00. Utenom de to nevnte møtene på torsdag har han ingen faste arbeidsoppgaver i løpet av reisen.

Det ene ytterpunktet her ville være å bare skrive fem timer arbeidstid for de to møtene. Det andre ytterpunktet ville være å skrive arbeidstid fra klokka 08:00 på onsdag til klokka 15:00 på torsdag. Jeg går ut fra at vanlig praksis ligger mellom her et sted.

Mye av spørsmålet er vel om man er disponibel for arbeidsgiver eller ikke. Jeg tenker dette er litt utfordrende å svare ja eller nei på i enkelte tilfeller, spesielt ved lange reiser/utenlandsreiser. Her kan man ha store mengder "fri", som i eksempelet med Per over her, men har man egentlig fri? Man kan ikke på realistisk vis reise hjem og være sammen med familien, for eksempel. Derfor ville jeg personlig ha syntest at det hadde vært gnient å bli avspist med fem timers arbeidstid når du i praksis er bortreist i tre dager. Samtidig virker det noe drastisk hvis absolutt alt skal logges som arbeidstid.

Hva er praksisen på din arbeidsplass?

Anonymous poster hash: d8c8c...3c6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fører vanlig arbeidstid etter fleksitidsreglementet. Reisetid føres også som arbeidstid.

Event. middager etc. med kunder / leverandører føres også som arbeidstid.

Fører ikke arbeidstid utenom dette. De som reiser mye har hvor mange reisedøgn som må påregnes i sin arbeidsavtale og stillingsinstruks. Går man utover det som står i avtalen kan man avtale avspasering fra situasjon til situasjon.

Lenke til kommentar

Kommer vel litt ann på hva som står i arbeidskontrakten din kanskje?

En elektriker tar betalt fra han kjører fra arbeidsplassen og hjem til deg samt de timene han holder på og turen tilbake igjen. Som arbeidstaker kan du nok trolig ikke gjøre det. 

Jeg vil tro at du får betalt for en arbeidsdag (7.5 timer) de dagene du ikke er hjemme samt at du får diettgodgjørelse og selvsagt dekt overnatting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Normalt sett føres reise som reisetid, ikke arbeidstid. Det har dog vært noen saker i retten om dette hvor saksøker fikk medhold. Så det er litt diffust.

Om en skriver reisetid som arbeidstid kommer en fort i konflikt med AML ift overtid og maks antall timer en kan jobbe pr uke/dag osv. Derfor er det vanlig å føre reisetid. Hvordan det føres står i avtalen din eller personalhåndbok.

Lenke til kommentar

Under forutsetning av at reisetidspunktene er for å rekke møtene (herunder være uthvilt nok til å faktisk gjennomføre dem, ikke bare rekke), så vil vi hos oss beregne arbeidstid (men loggført som reisetid fram til arbeidsdagens normalstart) fra avreise hjemmefra og til arbeidsdagen normalt er over på onsdagen. Torsdag regnes som full vanlig dag (så sant de møtene ikke er veldig utenfor normal arbeidstid), og fredag starter ved normal arbeidsstart og til man er hjemme igjen. Evt. tid i mellom kan brukes til jobb siden vi stort sett er kontorbaserte, men kan jobbe fra PC.

Dette er ofte beskrevet i en hovedavtale (tariffavtale) for arbeidsplassen. Er man på reise for arbeidsgiver, er man ikke fri til å disponere tiden som man vil.

Lenke til kommentar

Jeg skriver full arbeidsdag 8-16 for arbeidsdagene, da jeg som regel jobber mellom møtene. I tillegg fører jeg reisetid utenfor arbeidstiden.

Eksempel: Jeg reiser hjemmefra kl 06 dag 1, flyr fra nærmeste flyplass kl 07 og er i fremme der jeg skal ha møter kl 09. Har møter fra 10-12 og 13-15 (og jobber før/mellom/etter møtene). Kl 16 reiser jeg fra møtestedet til hotellet, der jeg overnatter til neste dag. Dag 2 har jeg møter fra 09-15, og er på møtestedet fra 08 (og jobber før/mellom/etter møtene). Reiser til flyplassen kl 16, flyr hjem kl 17, lander på min flyplass kl 19 og er hjemme kl 20.

Da fører jeg:

  • Dag 1: Overtid fra 06-08 og dagtid fra 08-16
  • Dag 2: Dagtid 08-16 og overtid fra 16-20
Lenke til kommentar

Da jeg hadde reisejobb var praksis at man alltid hadde full arbeidsdag. Så i ditt eksempel ville det blitt 7,5t x 3 dager, minimum. All tid utenom normal arbeidstid er overtid, også når du sitter på flyet. Vi hadde dog egne koder på reisetid og arbeidstid. Det hadde både med fakturering og arbeidstilsynet å gjøre. Lønnsmessig hadde det dog ingen konsekvens.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Overrasket over hvor mange som fører reisetid som arbeidstid her. Altså arkiver dere overtid på reiser utover 7.5 time? Forholder dere til hviletid mellom arbeidstid osv?

Tenker meg til at ikke alle vet at det er forskjell, selv om man kan få lønn for begge deler.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 minutt siden):

Tenker meg til at ikke alle vet at det er forskjell, selv om man kan få lønn for begge deler.

Ja det er min tankegang også. De plassene jeg har reist har en aldri fått arbeidstid på reisen, men reisetid som "unngår" AML, selv om det er på kanten. Til og med advokater på området vill ikke ta i det for det er så uklart.

 

Lenke til kommentar

Stat:

 

Han fører reisetid (kompenseres ikke innenfor ordinær arbeidstid) fra han drar hjemmefra og til han kommer frem til der han starter å jobbe. Stempler arbeidstid så lenge han er på lokasjon og faktisk utfører arbeid, og registrerer reisetid fra arbeidsstedet og til han er hjemme igjen. 

Eks. dagsreise fra 0630-2100, med arbeid fra 1200-1600.


Reisetid fra 0630-1200

Stempler fra 1200-1600 (jobber)
Reisetid fra 1600-2100.

Siden han har arbeidstid fra 0800-1545 så får han kompensert reisetid fra 0630 - 0800 og fra 1600-2100. Han får også 15 minutter med fleksitid. Resterende arbeidstid mottar han allerede lønn for.

Dvs. totalt 6,5 timer med reisetid til avspasering eller utbetaling og 15 minutter i pluss med fleksitid.


Fører ellers reiseregning siden han er vekk fra arbeidssted mer enn 6 timer og lengre enn 15 km hvor han må gjøre fratrekk for de måltidene som arbeidsgiver har påspandert (med unntak av flymat siden det i hovedsak ikke anses som et fullverdig måltid som regel).

Lenke til kommentar
Nedward skrev (5 minutter siden):

Da jeg hadde reisejobb var praksis at man alltid hadde full arbeidsdag. Så i ditt eksempel ville det blitt 7,5t x 3 dager, minimum. All tid utenom normal arbeidstid er overtid, også når du sitter på flyet. Vi hadde dog egne koder på reisetid og arbeidstid. Det hadde både med fakturering og arbeidstilsynet å gjøre. Lønnsmessig hadde det dog ingen konsekvens.

Det er en veldig bra avtale, altså overtid på reise. Aldri opplevd eller hørt om tidligere.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Det er en veldig bra avtale, altså overtid på reise. Aldri opplevd eller hørt om tidligere.

Jeg jobbet i den bedriften i 10 år. I begynnelsen fikk vi kun ordinærlønn på reise, men så ble det vanskelig å få folk til å reise. Da godtok ledelsen kravet om at vi skulle ha 50/100% også når vi reiser. Så de siste årene var det relativt bra.

Der jeg er nå, er det helt omvendt. Man får kun betalt i vanlig arbeidstid, så sitter du på flyet etter kl. 16, er det gratis. Men det er praktisk talt ikke reising for andre enn ledere, som uansett ikke har overtidsgodtgjørelse.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (51 minutter siden):

Jeg jobbet i den bedriften i 10 år. I begynnelsen fikk vi kun ordinærlønn på reise, men så ble det vanskelig å få folk til å reise. Da godtok ledelsen kravet om at vi skulle ha 50/100% også når vi reiser. Så de siste årene var det relativt bra.

Der jeg er nå, er det helt omvendt. Man får kun betalt i vanlig arbeidstid, så sitter du på flyet etter kl. 16, er det gratis. Men det er praktisk talt ikke reising for andre enn ledere, som uansett ikke har overtidsgodtgjørelse.

Ja jeg har vært igjennom mye rart jeg også. Helt i fra max 8 timer uavhengig av hvor langt du reiser til X% ekstra i reise tillegg for alle timer inkludert reisetid og all reisetid var dekket. Men overtid på reisetid har jeg aldri opplevd. 

Nå har jeg også uavhengig stilling så skriver ikke timer lengre så har ikke så mye å si. 

Lenke til kommentar

Det kjedelige svaret er at det er heilt opp til kva som er avtalt, alternativt kva som er akseptert praksis på arbeidsplassen om det manglar klare rettningslinjer.

Det som er heilt klart uansett er at sjølve reisetida er arbeidstid, dette er tid som den tilsette ikkje sjølv kan disponere. Likevel så er det ingen automatikk i at reisetida skal være kompensert som som vanleg arbeidstid. Det er her det kjem mykje ann på kva som er avtalt.

Mitt syn er at kva som er rimeleg å kreve kjem ann på dei eksakte forholda.

På min arbeidsplass så ville ein i dette gitte tilfellet gjort det så enkelt som at ein fører tre fulle dager på 7,5 t.
Når ein reiser i ordinær arbeidstid så blir det etter mitt syn mykje enklare, for om ein får betalt for å sitte på kontoret eller sitte på ein flyplasss/fly går mykje for det same.
Dersom flyet går kl 08.00 og ordinær arbeidstid starter kl 08.00 så skal ein teknisk sett føre timar for timane i forkant som ein treng for å reise til flyplassen. Samtidig så er det nok slik at dersom ein tek eit så tidleg fly så er ein framme i Spania og innsjekka på hotellet i god tid før slutten av ordinær arbeidtid. Er ein framme på hotellet kl 13 så skal ein strengt tatt trekke frå dei timane fram til slutten på ordinær arbeidstid. På min arbeidsplass så ville ein gjort det så enkelt at ein berre fører full arbeidsdag og reknar med at det går opp i opp.

Det store spørsmålet er korleis tida på onsdags- og torsdagskvelden skal førast. På den eine sida så står Per fritt til å bruke tida si i Spania slik han vil på kveldstid, på den andre sida så er Per avskåret frå å bruke denne tida på familie og heimlege syssler. 

Mitt syn i den saken er at i kva grad ein skal kreve kompensasjon kjem kanskje litt ann på kor ofte ein blir sendt på reise, og ikkje minst kva ein har blitt forespeila og har signert på når det gjeld reisevirksomheit. Om ein ikkje reiser så ofte så tenker eg kanskje at det er lettare å sjå på reisevikrsomheita som eit gode der ein får ein mini-sydentur der arbeidsgivar dekker både kost og losji. Men det er klart at dersom ein blir sendt til Spania kvar veke når ein aller helst vil bruke kveldane sine på heilt andre ting så blir reiseaktivteten så stor at eg ville ha krevd kompensasjon for den tida som eg ikkje får disponere fritt, og i verste fall heilt åleine på eit hotellrom langt ute på den spanske landsbygda.

 

Eksempelet hadde stilt seg heilt annaleis om det var snakk om reise utanom ordinær arbeidstid.

Lenke til kommentar

For å bidra litt kan jeg jo forklare hvordan jeg hadde ført dette før jeg gikk over til å ikke føre timer:

 

Fly fra gradermoen til Spania: Her hadde jeg ført timer fra jeg forlatet hjemmet til jeg var på hotellet. Om reisen er under 7.5 time jobber jeg på hotellet til jeg har nok timer for dagen. Er den over 7.5 time går resterende inn i "reise flex", ikke overtid.

Møter: Føre timer fra jeg forlater hotellet til jeg er tilbake på hotellet. Samme som over med unntak av at timer utover 7.5 time er overtid. Og evt middag etter møte føres ikke.

Fly fra Spania til gardermoen: Samme som første flytur bare timer føres fra en forlater hotel til en går inn døren hjemme. 

 

I tillegg til dette ville jeg mottatt diett etter statens satser med de fratrekk som jeg evt ville fått dekket på turen samt kompensasjonstillegg for reise. 

Lenke til kommentar
Gjest 4d395...7e0
2 hours ago, Salvesen. said:

For å bidra litt kan jeg jo forklare hvordan jeg hadde ført dette før jeg gikk over til å ikke føre timer:

 

Fly fra gradermoen til Spania: Her hadde jeg ført timer fra jeg forlatet hjemmet til jeg var på hotellet. Om reisen er under 7.5 time jobber jeg på hotellet til jeg har nok timer for dagen. Er den over 7.5 time går resterende inn i "reise flex", ikke overtid.

Møter: Føre timer fra jeg forlater hotellet til jeg er tilbake på hotellet. Samme som over med unntak av at timer utover 7.5 time er overtid. Og evt middag etter møte føres ikke.

Fly fra Spania til gardermoen: Samme som første flytur bare timer føres fra en forlater hotel til en går inn døren hjemme. 

 

I tillegg til dette ville jeg mottatt diett etter statens satser med de fratrekk som jeg evt ville fått dekket på turen samt kompensasjonstillegg for reise. 

Hva menes med kompensasjonstilleg? Er det internt i bedrift?

Anonymous poster hash: 4d395...7e0

Lenke til kommentar

Bedriften min oppfordrer til å reise i vanlig arbeidstid så sant det er praktisk mulig. Dersom jeg må reise utenom vanlig arbeidstid fører jeg dette som vanlige timer. Er det på søndag, så er det i tillegg 200% overtid. Eksempel vil være om jeg skal til Frankrike. Jeg fører da timer fra jeg reiser hjemmefra, til jeg er på hotellet jeg skal bo på. Omvendt når jeg skal hjem igjen. Alt utover 7.5 timer ført som overtid. Reiser jeg fra 06:30 til 20:30 så blir det 6 timer overtid f.eks

Under selve oppholdet så fører jeg kun timer så lenge det jobbes.

Kost (diett) for hele turens varighet føres også etter statens regulativ, men dette varierer fra land til land.

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...