Gå til innhold

Hva er naturlig å føre som arbeidstid på jobbreise?


Gjest d8c8c...3c6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Wheeljack skrev (6 timer siden):

Bedriften min oppfordrer til å reise i vanlig arbeidstid så sant det er praktisk mulig. Dersom jeg må reise utenom vanlig arbeidstid fører jeg dette som vanlige timer. Er det på søndag, så er det i tillegg 200% overtid. Eksempel vil være om jeg skal til Frankrike. Jeg fører da timer fra jeg reiser hjemmefra, til jeg er på hotellet jeg skal bo på. Omvendt når jeg skal hjem igjen. Alt utover 7.5 timer ført som overtid. Reiser jeg fra 06:30 til 20:30 så blir det 6 timer overtid f.eks

Under selve oppholdet så fører jeg kun timer så lenge det jobbes.

Kost (diett) for hele turens varighet føres også etter statens regulativ, men dette varierer fra land til land.

200% på søndager var ganske råflott , det trodde jeg storsett fra reservert til røde dager rundt om

Lenke til kommentar

Kva overtidsbetalinga skal være og på kva dagar det skal være ulike satsar er avhengig av kva som er avtalt.

Per definisjon er søndagar raude dagar, så med mindre det er presisert at søndagar skal reknast som noko anna enn høgtidsdagar så er overtidsbetalinga på søndagar lik som om ein hadde jobba 2 juledag.

Eg er likevel einig i at 200% er litt råflott. Det vanlegaste er vel at søndagsarbeid (og andre helligdagar) blir lønna med enten 100% eller 133%?
200% er ei tredobling av lønna og 100% er ei dobling.
Det er sikkert dei som har svært gunstige arbeidsavatalar, men tredobling av lønna for søndagsarbeid høyres litt for godt ut til å være sant. Det kan sjølvsagt være gode grunnar til at ein har ei slik ordning, alt frå at det er vanskeleg å få nokon til å jobbe på søndagar utan så høgt lønnstillegg til at grunnlønna er så låg at ein må opp i ei tredobling for at det skal visast igjen.
Lønnstillegg på 133% for søndagsarbeid er vanleg i det offentlege, og det har kanskje noko med at grunnlønna er så lav at ein må litt over dobbling for å gi tilstrekkeleg kompensasjon for søndagsarbeid.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Kva overtidsbetalinga skal være og på kva dagar det skal være ulike satsar er avhengig av kva som er avtalt.

Per definisjon er søndagar raude dagar, så med mindre det er presisert at søndagar skal reknast som noko anna enn høgtidsdagar så er overtidsbetalinga på søndagar lik som om ein hadde jobba 2 juledag.

Eg er likevel einig i at 200% er litt råflott. Det vanlegaste er vel at søndagsarbeid (og andre helligdagar) blir lønna med enten 100% eller 133%?
200% er ei tredobling av lønna og 100% er ei dobling.
Det er sikkert dei som har svært gunstige arbeidsavatalar, men tredobling av lønna for søndagsarbeid høyres litt for godt ut til å være sant. Det kan sjølvsagt være gode grunnar til at ein har ei slik ordning, alt frå at det er vanskeleg å få nokon til å jobbe på søndagar utan så høgt lønnstillegg til at grunnlønna er så låg at ein må opp i ei tredobling for at det skal visast igjen.
Lønnstillegg på 133% for søndagsarbeid er vanleg i det offentlege, og det har kanskje noko med at grunnlønna er så lav at ein må litt over dobbling for å gi tilstrekkeleg kompensasjon for søndagsarbeid.

Enig at det er råflott, og spessielt råflott på reisetid hvor en gjerne ligger fremme i flyet med champagne i glasset!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal snart på en liten utenlandstur der vi er borte 2 arbeidsdager + at vi reiser hjemover på en lørdag, så 2,5 dag totalt sett. 

Vi skal besøke en annen bedrift innenfor konsernet og se hvordan de gjør ting.  Mye av turen er dog også ren kos med god mat, underholdning og drikking til langt ut på kvelden. 

Jeg er innleid konsulent og har ikke tenkt å skrive opp noe mer enn de 2 x 7,5 time som det normalt hadde blitt om jeg ikke var mer på turen.  Har ikke samvittighet til å skrive på noe mer enn det selv om jeg sikkert kunne ha gjort det.  Alternativt kunne jeg takket nei til å ta med, men det pleier å være gøy, så det er intet problem for min del. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (På 18.4.2024 den 3:03 PM):

Bedriften min oppfordrer til å reise i vanlig arbeidstid så sant det er praktisk mulig. Dersom jeg må reise utenom vanlig arbeidstid fører jeg dette som vanlige timer. Er det på søndag, så er det i tillegg 200% overtid. Eksempel vil være om jeg skal til Frankrike. Jeg fører da timer fra jeg reiser hjemmefra, til jeg er på hotellet jeg skal bo på. Omvendt når jeg skal hjem igjen. Alt utover 7.5 timer ført som overtid. Reiser jeg fra 06:30 til 20:30 så blir det 6 timer overtid f.eks

Under selve oppholdet så fører jeg kun timer så lenge det jobbes.

Kost (diett) for hele turens varighet føres også etter statens regulativ, men dette varierer fra land til land.

Er det faktisk 200%?

På lønnslippen min står det også "overtid 200%" (eventuelt 150%). Men det betyr i praksis timelønn + 100% overtidstilegg. Det oppstår når jeg arbeider utenfor vanlig arbeidstid fordi jeg har fastlønn.

De eneste tilfellene som gir meg reelt 200% er helligdager som det betales lønn for, f.eks. 1. Mai. Jeg får betalt full fastlønn for mai måned, men hvis jeg i tillegg møter på arbeidsplassen den dagen får jeg fastlønnen (den kommer uavhengig av oppmøte), timelønn og overtidstillegg. Det blir da 200%. Det skjer pga. en feil i systemet så vidt jeg vet. Normal praksis alle andre steder jeg har arbeidet er at man får slik at det aldri blir mer enn dobbel lønn. Jeg har dog ikke spurt lønnsavdelingen om denne saken, så aner ikke om det er riktig eller ikke. Vil tro at det skjer en feil her, basert ene og alene på at nåværende arbeidsgiver ikke akkurat er kjent for å gi ved døren.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...