Gå til innhold

Krigshandlinger mellom Iran og Israel

Anbefalte innlegg

Skrevet
53 minutes ago, Simen1 said:

En tidligere noe splittet muslimsk verden vil nå samles mot en felles ytre fiende, Israel. Israel med sine 10 millioner innbyggere har utpekt seg selv som hovedfiende av et folk på opp mot 1,5 millarder mennesker. Selv om Israel er militært svært sterkt så har de gjort sin egen framtid svært vanskelig med dette angrepet.

Den muslimske verden ser ofte ikke forskjell på Israel, USA og vesten generelt. Vesten og USA sees som støttespillere og allierte med Israel, mens protestene mot Israel i Europa blir en detalj som forsvinner i tåka. Europa, kan i likhet med USA vente seg en voldsomt frustrert muslimsk og arabisk verden som vil ty til terrorangrep som aldri før. Dette vil Europa også lide for.

Jeg ser bare en utvei for å få inn budskapet om at Europa ikke er USA, til den muslimske verden: Iverksette arrestasjonen av Netanyahu og stille han m.fl for ICJ. Klarer vi det så vil vi redusere faren for terrorangrep i Europa. Situasjonen er eksplosiv. Jeg håper Europa backer ut og tar sterk avstand fra Israel-USA-alliansen.

Er du heilt ute å sykler? Vanlige muslimer støtter ikkje ekstremistane inna Islam. Skjerp deg!

Europa burde stå sammen med Israel og USA. Barth Eide synast å være ein nyttig idiot for Iran, Hamas osv, dvs ekstremistane inna Islam. Dog skremmande å sjå at stadig fleire hopper på Barth Eide toget. Europa er utsatt for Islamsk terror daglig og desse ekstremistane forstår bare ein ting, dødstraff. Håper Europa skjønner at di må ta til motmæle mot ekstremismen inna Islam før det er for seint. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, Boing_80 said:

Faenskapet Israel må stoppes!

Og moderatorteamet: gi meg gjerne alle slags sanksjoner for at jeg ikke underkaster meg og fortellingen om den snille staten Israel.

Sei meg, er det Iran's folk du støtter eller presteskapet i Iran?

• Liker 7
Skrevet

Den israelske etterretningstjenesten Mossad hadde hamstret eksplosive droner i Iran lenge før fredagens angrep, melder nyhetskanalen Israel HaYom . Ifølge nyhetskanalen aktiverte spesialstyrker som opererte på iransk jord dronene for angrep og brukte dem til å ødelegge mål som krever presisjon, som iranske luftforsvarssystemer.

Israel HaYom oppgir ikke hvilke kilder de har hentet informasjonen sin fra.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
3 minutes ago, Mr.M said:

Israel har vel aldri vært interessert i "å frigjøre" noen andre enn seg sjøl. Tvertimot er de de verste undertrykkerne.

Israel har nok med seg sjølv pga nyttige idioter som Barth Eide og di som hyller han. Men at Israel er undertrykkere må du dra lenger ut på havet med. Israel kjemper for overlevelse mot "naboer" som vil utrydde di. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Maabren skrev (5 minutter siden):

Er du heilt ute å sykler? Vanlige muslimer støtter ikkje ekstremistane inna Islam. Skjerp deg!

Hei du på sykkelen der! Jeg tror det er du som er ute og sykler - for den påstanden du skriver der er nemlig ikke min.

Les innlegget mitt på nytt og tenk over hvordan og hvorfor du feiltolker meg så grovt.

• Liker 8
Skrevet (endret)
Jarmo skrev (5 minutter siden):

Den israelske etterretningstjenesten Mossad hadde hamstret eksplosive droner i Iran lenge før fredagens angrep, melder nyhetskanalen Israel HaYom . Ifølge nyhetskanalen aktiverte spesialstyrker som opererte på iransk jord dronene for angrep og brukte dem til å ødelegge mål som krever presisjon, som iranske luftforsvarssystemer.

Israel HaYom oppgir ikke hvilke kilder de har hentet informasjonen sin fra.

Det minner om Ukrainas angrep på 4-5 flybaser langt inne i Russland 1. juni. Droner skjult på fiendtlig land som fjernstyres i presisjonsangrep mot viktige militære mål. Håper vi får flere detaljer etter hvert: Kommunikasjonssystem, hvor de var skjult osv.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, Simen1 said:

Hei du på sykkelen der! Jeg tror det er du som er ute og sykler - for den påstanden du skriver der er nemlig ikke min.

Les innlegget mitt på nytt og tenk over hvordan og hvorfor du feiltolker meg så grovt.

Mulig du ikkje påsto at Israel har "utpekt seg selv som hovedfiende av et folk på opp mot 1,5 millarder mennesker"? Støtter virkelig vanlige muslimer ekstremistane inna Islam?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (44 minutter siden):

Hvordan kan Europa ta avstand fra Israel og USA, på en måte som er sterkt synlig og respektabel i den muslimske verden? I motsetning til tannløse fordømmelser og tomprat.

Hvorfor? For de vi må blidgjøre ekstremister som uansett hater alt som smaker av frihet? Bøye nakken og beklage overfor ekstremister selv om vi er den fremste sivilisasjonen på planeten?

Endret av agvg
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (42 minutter siden):

2. Europa på en ikke fullt så ille-plass på lista

Det kan man håpe på. Men Tyskland sender våpen og UK er nok også denne gangen med skyter ned iranske motangrep.

Ganske utrolig at Iran ikke har ordnet seg våpen for å ta ut israelske angrep?

Skrevet
Maabren skrev (16 minutter siden):

Israel kjemper for overlevelse mot "naboer" som vil utrydde di. 

ja det er samme type argumentet Putin bruker om Ukraina.

• Liker 5
Skrevet (endret)
leifeinar skrev (9 minutter siden):

Ganske utrolig at Iran ikke har ordnet seg våpen for å ta ut israelske angrep?

For de dette er ikke så enkelt, Israel har en veldig avansert våpenindustri og det har ikke Iran evner eller penger og konkurrerer med.

Og brukte man små droner gjemt i Iran kan det tenkes  Iran sitt lufvern tok samme vegen som det superavanserte luftvernet til Russland, opp i røyk og spredd utover i ett tynt lag.

Endret av agvg
  • Liker 2
Skrevet
Maabren skrev (29 minutter siden):

Sei meg, er det Iran's folk du støtter eller presteskapet i Iran?

hva med å støtte vanlige spilleregler på den internasjonale arena? Det pågikk forhandlinger om atomavtale ikke sant? Iran har gått med på slik avtale før, men den kastet Trump i dass, etter påtrykk fra Israel.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
agvg skrev (1 time siden):

Du kan være 100 prosent trygg på at ingen siviliserte europeiske land har noe ønske om iranske atomvåpen så den kritikken som kommer er bare meningsløs posering.

Ja, vi i vesten bør støtte opp under dette angrepet. Grunnen til at dette angrepet skjedde var at Iran nå åpenlyst gir beng i IAEA og innrømmet at de anriker Uran i større mengder.

https://www.aftenposten.no/verden/i/a7JQ4/iaea-iran-ignorerer-fn-krav

Sitat

Iran har fullstendig oversett Sikkerhetsrådets frist for å stoppe anrikingen av uran, men har dessuten utvidet virksomheten, ifølge en konfidensiell rapport som er utarbeidet av Det internasjonale atomenergibyrået IAEA..

Men på tross av dette har vi sett veldig få straffereaksjoner mot Iran. 

Iran har kommet langt og ville innen veldig kort tid ha nok uran for mer enn 10 atombomber:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/iaea-iran-har-okt-lageret-av-hoyt-anriket-uran/1046512

Sitat

Flere medier har fått tilgang til rapporten der det går fram at Iran nå har minst 408,6 kilo uran som er anriket opp til 60 prosent. Det er 133,8 kilo mer enn i IAEAs forrige rapport i februar.

Uran til bruk i atomvåpen anrikes vanligvis opp til 90 prosent, noe som da bare er et kort teknisk skritt unna.

https://news.un.org/en/story/2025/06/1164291

Sitat

The UN-backed atomic watchdog voted through a resolution on Thursday declaring that Iran is not complying with its obligations regarding nuclear non-proliferation.

Iran må ikke få atomvåpen. Mulig det kun er snakk om tid, men vi bør prøve å hindre det så lenge vi kan. 
De har et uttalt ønske om å bruke våpnene.

Det virker som USA og Israel har kjørt en "good cop/bad cop"-strategi. USA har vært de som tilsynelatende er den som vil forhandle, mens Israel har vært de som har kommet med truslene.

Men forhandlingene med Iran har ikke ført frem, og til slutt var man tvunget til å vise at man er villige til å bruke makt.

Det er lite som tyder på at staten rundt vil støtte Iran, og at de kun vil komme med "fordømmelser".
Det er lite som tyder på at dette blir en større konflikt.

Det er også mulig flere av statene egentlig heier litt på Israel. Iran er hovedsete for Shia.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
11 minutes ago, KalleKanin said:

Iran må ikke få atomvåpen. Mulig det kun er snakk om tid, men vi bør prøve å hindre det så lenge vi kan. 
De har et uttalt ønske om å bruke våpnene.

Det virker som USA og Israel har kjørt en "good cop/bad cop"-strategi. USA har vært de som tilsynelatende er den som vil forhandle, mens Israel har vært de som har kommet med truslene.

Men forhandlingene med Iran har ikke ført frem, og til slutt var man tvunget til å vise at man er villige til å bruke makt.

Det er lite som tyder på at staten rundt vil støtte Iran, og at de kun vil komme med "fordømmelser".
Det er lite som tyder på at dette blir en større konflikt.

Det er også mulig flere av statene egentlig heier litt på Israel. Iran er hovedsete for Shia.

Eller kanskje dei bør sett frå si side?

Irak og Libya vart bomba. Det er liten interesse i å angripe Nord-Korea som kan svare med atomvåpen. Haken er at då skaffer Saudi-Arabia og andre seg også atomvåpen innan kort tid.

Israel takes a gamble

Published at 10:48

Frank Gardner
Security correspondent

Israel has taken a huge gamble with what it is calling Operation Rising Lion. Its argument runs that it had no choice, that Iran was already accelerating its work towards building a nuclear bomb and that this was its best and possibly last chance to prevent that from happening.

But the counter-argument is more pertinent today than ever before. And that is that when the dust settles from this latest Iran-Israel exchange of fire enough of Iran’s leadership will survive to now race for the bomb.

Hawks in Iran’s security establishment have long argued that not only is it Iran’s national right to have this weapon but that this would be the best deterrent against future attack.

They will have taken careful note of the different paths taken by Libya and North Korea. Libya’s Colonel Gaddafi gave up his Weapons of Mass Destruction programme in 2003 and eight years later he was dead in a ditch, overthrown by the Arab Spring protests, backed by Western air power.

By contrast, Kim Jong-Un’s regime in North Korea has defied Western sanctions and managed to build up a formidable arsenal of nuclear-tipped ballistic missiles. Nobody is in a hurry to attack North Korea.

Israel targets Iran's nuclear sites and military commanders in major attack - follow live - BBC News

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Maabren skrev (44 minutter siden):

Mulig du ikkje påsto at Israel har "utpekt seg selv som hovedfiende av et folk på opp mot 1,5 millarder mennesker"?

Ja, det stemmer, men det er veldig langt derfra til å påstå at alle disse er ekstremister. Den ekstreme feiltolkningen må du ta på egen kappe.

Jeg skriver tydelig norsk, står for det jeg skriver og hvordan det er formulert. Det er ikke på min side at kommunikasjonen har sviktet ekstremt. Du har rett og slett "lest"/fantasert noe helt ekstremt annet enn det jeg skrev. Hvorfor gjorde du det?

Maabren skrev (44 minutter siden):

Støtter virkelig vanlige muslimer ekstremistane inna Islam?

Nei.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Skrevet (endret)
Samms skrev (13 minutter siden):

Eller kanskje dei bør sett frå si side?

Irak og Libya vart bomba. Det er liten interesse i å angripe Nord-Korea som kan svare med atomvåpen. Haken er at då skaffer Saudi-Arabia og andre seg også atomvåpen innan kort tid.

Israel targets Iran's nuclear sites and military commanders in major attack - follow live - BBC News

Selvsagt ønsker DE å få atomvåpen. Men jeg mener at fra "vår" side dette ikke er ønskelig.

Det er jo heller ikke ønskelig at Nord-Korea har atomvåpen. Så vi bør så langt det er mulig hindre dem i få det.
Jo flere stater som har det, jo farligere er verden. Særlig i stater som styres av fanatikere som er villige til å dø "for saken".

Endret av KalleKanin
  • Liker 4
Skrevet

Det er noe deilig hyklersk over at land med atomvåpen sterkt skal motsette seg at andre land utvikler det samme.

Mer krig var ikke akkurat hva verden trengte nå. 

Give peace a chance? 

• Liker 6
Skrevet

Trump sier USA kommer til "å hjelpe Israel" hvis Iran kommer med motangrep. Da er vi vel bare kort unna at Trump blir involvert uansett, siden det vel forventes at Iran svarer på angrepet.

på den annen side, sier Israel at "spesialoperasjonen" skal vare i flere dager, ergo går vel Israel også etter vanlige militære mål kan man regne med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...