Gå til innhold

Må nettbutikken opplyse om toll?


Gjest 4f63d...4a5

Anbefalte innlegg

Gjest 4f63d...4a5

Hei!

Jeg har nylig bestilt og mottatt en vare fra en norsk nettside (.no og alt står på norsk).

Prisen som dukket opp, var inkl. mva og frakt. Ble betalt gjennom Klarna, etter varen var mottatt.

Nå, noen dager senere, får jeg en faktura fra UPS på x-antall kroner. Fakturaen består av to linjer;

Utleggsgebyr:      xx-kr

Utlegg MVA:         xx-kr

Totalt:                  xxx-kr

Jeg fikk aldri noen varsel om at varen ble sendt fra utlandet. Hvordan kan denne praksisen være lovlig? Man må jo kunne anta at varen sendes fra et lager i Norge, med mindre noe annet presiseres?

Anonymous poster hash: 4f63d...4a5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norske nettsider skal opplyse om priser inkludert alle avgifter, markedsføringsloven § 10 og prisopplysningsforskriften § 3. 

Forbrukeren skal betale avtalt pris. Tillegg som ikke er avtalt vil kunne være grunnlag for erstatningskrav mot selger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 4f63d...4a5 skrev (11 timer siden):

(.no og alt står på norsk)

Dette betyr ikke at butikken er norsk og sender fra norge.

Det betyr bare at dem ønsker å selge til Norske kunder.
Er lett å få oversatt ting.
Heller ikke vanskelig å få tak i et .no domene.
Trodde det var kjent at ikke alle .no nettbutikker sender fra norge, eller har Fortollings avtaler med fraktselskapene sine.
(mange nettbutikker sender fra utlandet men tar seg av fortolling selv, for eks. IKEA, Clas, Elkjøp)

Jeg ville takk kontakt med Butikke/Klarna om dette.

Edit: leste du kjøpsbetingelsene?
Er ikke umulig at det står der at varen selges fra X land og du er selv ansvarlig for mva og toll.
Har selv sett dette i nettbutikker som ser norske ut.

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
29 minutes ago, krikkert said:

Norske nettsider skal opplyse om priser inkludert alle avgifter, markedsføringsloven § 10 og prisopplysningsforskriften § 3. 

Forbrukeren skal betale avtalt pris. Tillegg som ikke er avtalt vil kunne være grunnlag for erstatningskrav mot selger. 

Med norske nettsider; er det alt som har *.no, alt som har norsk språk/fremstår som norsk eller er det diffust hva en "norsk" nettside er?

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 time siden):

Med norske nettsider; er det alt som har *.no, alt som har norsk språk/fremstår som norsk eller er det diffust hva en "norsk" nettside er?

Jeg vil si det er diffust for forbrukerne.
Men det er vel egentlig Selskaper som er registrert i Norge, og handler til norske kunder.

Er du bare registrert i kina så er det fint lite forbrukerombudet kan gjøre.
Samme om du er registrert på bahamas.

Og nei det er ingen hindring i å skaffe seg et .no-domene selv om du ikke har noe med norge å gjøre.
Oversetting av siden til norsk er heller ikke noe utfordring.

 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (4 timer siden):

Markedsføringsloven gjelder alle handlinger og vilkår som er rettet mot forbrukere i Norge. 

Joda.
Men hvordan skal dem klare å handheve dette når nettbutikken holder til i Kina/rusland/mexico/bermuda/bahamas/kambodia etc.

Så i praksis bare butikker som faktisk har tilknytning til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (5 timer siden):

Og nei det er ingen hindring i å skaffe seg et .no-domene selv om du ikke har noe med norge å gjøre.

Funfact 1: da www kom hadde landet Tuvalu plutselig en ny inntaktskilde. Mange tv-selskaper over hele verden registrerte sin nettside der: den fikk da https:\\xyzabc.tv

Funfact 2: de som tror at norske (små-)akseselskaper som har nettadressen hhtps://xyzabc.as har noen særrettigheter med domene må tro om igjen. De har bare registrert firma-domenet på amerikansk Samoa

Endret av trikola
Lenke til kommentar
4 hours ago, Eskove said:

Joda.
Men hvordan skal dem klare å handheve dette når nettbutikken holder til i Kina/rusland/mexico/bermuda/bahamas/kambodia etc.

Så i praksis bare butikker som faktisk har tilknytning til Norge.

Du går mot banken hvis du har kjøpt med kredittkort feks. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skriver "alle" toll, når mva og toll er to ulike ting.
Du kan bli belastet både mva og toll på gitte varer... antar at TS mener merverdiavgift i dette tilfelle. 

Hilsen pirkefanten meg. 😜

Er litt det Samme.
Folk sier en Trailer og en bil har krasjet front mot front.
Hvordan har du klart å treffe en tilhenger Front mot front?
Og folk som kaller Lastebiler og trekkvogner for en Semi.

Trailer er en tilhenger.
Semi er kort for Semitraier altså delvis henger.

Jeg har gitt opp.

Men jeg støtter deg av hele min bevissthet :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (3 minutter siden):

Er litt det Samme.
Folk sier en Trailer og en bil har krasjet front mot front.
Hvordan har du klart å treffe en tilhenger Front mot front?
Og folk som kaller Lastebiler og trekkvogner for en Semi.

Trailer er en tilhenger.
Semi er kort for Semitraier altså delvis henger.

Jeg har gitt opp.

Men jeg støtter deg av hele min bevissthet :D 

Njaaa... :grin:

Merverdiavgift er en fast moms-sats, eller skattesats om man vil - på forbruksvarer og tjenester (med noen unntak).
Toll er en avgift - som kommer på topp av momsen - , på enkelte spesifikke varer, slik som alkohol og mye annet.

Man kan måtte behøve å betale mva og toll - om man er riktig uheldig. Tror ikke "alle" er klar over det, da de tror at jadda... det er det samme det, altså mva og toll. Derfor tror jeg det er viktig å skille mellom hva som er hva. 

Trailer.... Lastebil mener du vel? Kaller folk lastebil ennå for trailere? ;P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (44 minutter siden):

Njaaa... :grin:

Merverdiavgift er en fast moms-sats, eller skattesats om man vil - på forbruksvarer og tjenester (med noen unntak).
Toll er en avgift - som kommer på topp av momsen - , på enkelte spesifikke varer, slik som alkohol og mye annet.

Man kan måtte behøve å betale mva og toll - om man er riktig uheldig. Tror ikke "alle" er klar over det, da de tror at jadda... det er det samme det, altså mva og toll. Derfor tror jeg det er viktig å skille mellom hva som er hva. 

Trailer.... Lastebil mener du vel? Kaller folk lastebil ennå for trailere? 😜

Folk kaller ting akkurat det dem vil, selv om det er helt feil.
Folk tror at en lastebil og trailer er det samme selv om dem ikke er det.
Folk tror MerVerdiAvgift er det samme som TollAvgift.

Og ja folk mener fremdeles at en Lastebil er en Trailer.
Bare å lese en avis når et vogntog er stoppet i kontroll eller ligger i grøfta ;) 
Ikke lenge før dem kaller busser for Tog. 🤣

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det heter ikke tog. Det heter ikke trikk. Det heter ikke Bybane. Ifølge loven heter det SPORVOGN.

Det heter ikke bird strike, ifølge Luftfartstilsynet så heter det KONFLIKT IMELLOM FLYMASKIN OG DYR. Du vet, som at de ikke ble helt enige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...