Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bruker nesespray NESTEN hver dag, har vært delvis tett over flere måneder. Er jeg avhengig?


Anbefalte innlegg

Hei,

Siden høsten har jeg vært helt eller delvis tett i nesen, og har brukt ca 6-7 nesesprayer siden i løpet av denne tiden. Jeg har lest at bruk av nesespray over lengre tid kan "simulere" at du er tett i nesen (Slimhinnen hovner opp osv). Men jeg tar ikke nesespray hver dag og de gangene jeg gjør det er rett før leggetid, da det er som oftest da jeg opplever jeg er tettest. Når jeg tar nesespray så kjenner jeg at det løsner opp ganske fort og at det kommer slim ut i halsen fra nesen. 

Dere som er avhengig hvordan opplever dere det å bruke nesesprayen? Er det samme følelse av at det kommer slim, eller bare åpner nesen seg hos dere?

Jeg skal til legen i midten av april. Bare ville høre med deres erfaring :)

Endret av Boris Yeltsin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo veldig kjent at bruk av nesespray i lengre tid fører til at slimhinnene til slutt blåser (pun intended) i det. Det står også på emballasjen - 'maks en uke' tror jeg.

Bruk google, gjerne med ditt spraymerke.

Kanskje noe for deg: Hadde selv i årtier problemer men holdt meg til spraypausene - så ble det plutselig klart at jeg hadde nese-polypper. Da de ble borte ble det helt slutt med tett nese - og det er nå flere år siden.

Lenke til kommentar

Hvis vi snakker otrivin eller tilsvarende så ja. Etter en tids bruk (ca et par uker++) blir vil slimhinnene hovne opp i fravær av nesespray. Snakk med lege, du trenger å få trappet ned og stoppe bruken. Så kan du vurdere om du også bør få gjort en undersøkelse av ØNH spesialist for å se etter utløsende faktorer.

Lenke til kommentar

Ja, du er avhengig. Jeg var selv på nesespray-kjøret for 4-5år siden.
Jeg ble tett i nesen hver kveld, og om jeg ikke brukte nesespray ble jeg helt tett og slet også med hodepine på de verste dagene.
Måten Otrivin funker på, gjør at slimhinnene trekker seg sammen når du bruker den, men de "spretter" tilbake med litt ekstra etter en stund, som gjør at nesen oppleves som tettere enn den er. Og du må på ny bruke nesespray.
På den måten er du inne i en ond sirkel.

Jeg løste dette ved å bruke spray kun i ene neseboret 3-4 dager rett før leggetid, for så å kutte det helt.
Slet da med veldig tett nese noen få kvelder, men så gikk det over. Kan nå finne på å bruke spray når jeg er forkjølet, men kun unntaksvis og kun 3-4 dager i strekk. Så slutter jeg igjen.
Livredd for å havne "på kjøret" igjen.

Lenke til kommentar
Gjest 657d6...3ef
Boris Yeltsin skrev (3 timer siden):

Hei,

Siden høsten har jeg vært helt eller delvis tett i nesen, og har brukt ca 6-7 nesesprayer siden i løpet av denne tiden. Jeg har lest at bruk av nesespray over lengre tid kan "simulere" at du er tett i nesen (Slimhinnen hovner opp osv). Men jeg tar ikke nesespray hver dag og de gangene jeg gjør det er rett før leggetid, da det er som oftest da jeg opplever jeg er tettest. Når jeg tar nesespray så kjenner jeg at det løsner opp ganske fort og at det kommer slim ut i halsen fra nesen. 

Dere som er avhengig hvordan opplever dere det å bruke nesesprayen? Er det samme følelse av at det kommer slim, eller bare åpner nesen seg hos dere?

Jeg skal til legen i midten av april. Bare ville høre med deres erfaring :)

Hei. Jeg har vært avhengig i over 10 år. Jeg bruker nesespray et par ganger om dagen, samt før sengetid og når jeg står opp. Jeg blir svært tett om natten og puster med åpen munn, noe som er ugunstig for munn- og tannhelsen min. Nesesprayen løser opp tettheten raskt. Saltvann fungerer ikke i det hele tatt. Når jeg blir tett kjennes det i hele nesa og bihulene, jeg får en slags kvelende følelse som er ubehagelig. Når jeg sier at det blir tett så mener jeg at det er fullstendig tett. Det hender at nesesprayen renner ut igjen på første forsøk fordi det er så tett (dette er spesielt om morgenen). 

Helt ærlig har jeg gitt litt faen i at jeg er avhengig, men det med at jeg puster med åpen munn begynte for ett års tid siden, og jeg merker at det påvirker tennene mine. Er knusktørr i munnen hele natten og sliter også med munntørrhet på dagen, og det er åpenbart for meg at det er på grunn av tettheten om natten (ingen andre årsaker til at jeg skal være så tørr i munnen). Merker ikke så mye til slim. Om jeg gråter blir jeg voldsom tett, bruker da nesespray og da er det enorme mengder slim som kommer. 😛 

Er skikkelig på kjøret og aner ikke hva jeg skal gjøre for å slutte. Å kutte det ut cold turkey går ikke, og dette kommer fra en som har vært (legg merke til har vært) avhengig av både nikotin og rus. Jeg klarer ikke sove med så tett nese og jeg får panikk om jeg må gå noen timer uten. Den tette følelsen er grusom. Kutt det ut fort som fy, det er noe dritt å være avhengig av. Må ha med nesespray hvor enn jeg går. Det er dyrt også. 

Skal innrømme at jeg holder på å gradvis fylle opp et beredskapslager med nesespray i tilfelle krise. Det er såpass ille. ;) 

Anonymous poster hash: 657d6...3ef

Lenke til kommentar
Gjest 657d6...3ef
kremt skrev (18 minutter siden):

En artikkel sa at det kan ta 1.5 år å bli kvitt avhengighet av nesespray. Er jo helt utrolig at det går an. Skulle nesten vært forbudt å selge dritten, det sies at 700 tusen nordmenn er hekta. 

Det bør ikke bli forbudt nå, med tanke på oss som er avhengige... Men, det burde absolutt vært en eller annen form for regulering. 

Skal dog sies at det vanskelig å si hvilke skadevirkninger det har. Det er jo ikke bra for nesa, ikke bra for pusten, og som jeg påpeker vil det på sikt påvirke munn- og tannhelse negativt når man sliter med pusten om natta fordi nesen er tett. Men ellers er det ikke noe man blir alvorlig syk av og meg bekjent fører det ikke til livsstilsykdommer heller, så...

Anonymous poster hash: 657d6...3ef

Lenke til kommentar

Tjena Boris.
Jeg sier bare en ting. Go cold turkey.

Det er ikke livstruende farlig eller fare for varige mén å slutte tvert for og så være tedd i deden.
De første dagene: Du kan oppleve tett nese, rennende nese og hodepine.
Den første uken: Nesetettheten skal gradvis bli bedre.
De første månedene: Du kan fortsatt oppleve perioder med tett nese, men det skal bli bedre gradvis.
Etter ett år: De fleste mennesker er tilbake til normalen etter ett år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hiver meg på at svineriet skulle vært forbudt, eller i det minste ikke lovlig reklamere for.

9 hours ago, sedsberg said:

Nesesprayen får slimhinnene i nesa til å hovne opp ved overdreven bruk. Da er du avhengig av mer nesespray for å dempe hevelsene igjen. Som igjen fører til mer hevelse og så er du på kjøret.

Og hvor lenge må man drive på før man får atropi? Eller er hevelsen er resultat av kroppen som prøver å unngå atropi?  

Lenke til kommentar

Jeg var selv avhengig en stund på grunn av plager med utstyr knyttet til søvnapne. Det er helt forferdelig å slutte.

Her er mine råd for å komme ut av det.

  • Trapp ned bruken med å kjøpe barneversjonen av Otrivin, 4 barnedoser=1 voksendose. Du kan for eksempel redusere ned til 3 eller 2 pumpetrykk på Otrivin for barn for å starte med avvenning. Det er akkurat like mye væske på beholderen, så du får fordelen med at du kan regulere mengden bedre.
  • Kjøp spray som reduserer betennelse i neseslimhinnen, et eksempel på slik spray er Nasonex, du kan få den med eller uten blå resept. Det tar noen dager før du merker effekt av slik spray.
  • Bruk nesespray på kun ene siden, la den andre siden hovne opp og bruk minst mulig nesespray på den siden. Her foreslår jeg at du sprayer på den siden som du sliter mest med.
  • Skyll med saltvann, SERIØST VIKTIG! Når neseslimhinnen ikke lager slim så blir du lettere betent og tett i nesen av partikler i luften. For eksempel blir du ekstra følsom for pollen og støv. Kjøp Neti Rinse neseskyller eller et nesehorn på apoteket. Alternativt Physiomer men disse er ofte utsolgt. I starten kan det være greit å skylle daglig. Etter hvert så kan du vurdere det etter hvor plaget du er med tett nese.
  • Du kan også kjøpe saltvanns-spray (med eller uten menthol) som du kan bruke på farten. Ha både Otrivin og saltvann tilgjengelig, prøv saltvann først, vent 10 min og vurder om du MÅ bruke Ortivin eller om saltvann holder.
Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Thor. skrev (9 timer siden):

Jeg var selv avhengig en stund på grunn av plager med utstyr knyttet til søvnapne. Det er helt forferdelig å slutte.

Her er mine råd for å komme ut av det.

  • Trapp ned bruken med å kjøpe barneversjonen av Otrivin, 4 barnedoser=1 voksendose. Du kan for eksempel redusere ned til 3 eller 2 pumpetrykk på Otrivin for barn for å starte med avvenning. Det er akkurat like mye væske på beholderen, så du får fordelen med at du kan regulere mengden bedre.
  • Kjøp spray som reduserer betennelse i neseslimhinnen, et eksempel på slik spray er Nasonex, du kan få den med eller uten blå resept. Det tar noen dager før du merker effekt av slik spray.
  • Bruk nesespray på kun ene siden, la den andre siden hovne opp og bruk minst mulig nesespray på den siden. Her foreslår jeg at du sprayer på den siden som du sliter mest med.
  • Skyll med saltvann, SERIØST VIKTIG! Når neseslimhinnen ikke lager slim så blir du lettere betent og tett i nesen av partikler i luften. For eksempel blir du ekstra følsom for pollen og støv. Kjøp Neti Rinse neseskyller eller et nesehorn på apoteket. Alternativt Physiomer men disse er ofte utsolgt. I starten kan det være greit å skylle daglig. Etter hvert så kan du vurdere det etter hvor plaget du er med tett nese.
  • Du kan også kjøpe saltvanns-spray (med eller uten menthol) som du kan bruke på farten. Ha både Otrivin og saltvann tilgjengelig, prøv saltvann først, vent 10 min og vurder om du MÅ bruke Ortivin eller om saltvann holder.

Jeg har god erfaring med å bruke «hvalfangermetoden».
Kok opp vann og bland inn jodfritt salt. Blandingsforholdet er ca 1 teskje til en halv liter.
Vent til vannet er lunkent. Sug opp saltvannet via nesen inntil det når halsen. Hold for nesen og trykk ut mens du snur hodet til begge sider og frem og tilbake slik at det når alle bihuler og hulrom. La restene renne ut i toalettet og snyt deg godt.
Sølete og ganske kvalm metode men effektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...