Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva blir min neste klassiske bil?


Anbefalte innlegg

Har tenkt eg stund på at jeg burde kjøpe meg en kul sedan. Tenker jeg setter en grense på år 2000, ikke nyere enn det. Den trenger egentlig bare å være kul og lage grom lyd. Det det er en fordel om det ikke er alt for obskurt med dårlig tilgang på deler. Vil også ha mest mulig bil for pengene, så jo billigere jo bedre. 

 

Tenker å bruke bilen til å skape gode minner med barn og familie, reise på små utflukter. Muligens litt som bruksbil på sommerhalvåret. 

 

Edit:

Forslag jeg vurderer/skal se nærmere på: 

Mercedes w140

Thunderbird mk5

Screenshot_20240315-212528.png

fifty-years-ago-the-legendary-red-pig-introduced-amg-to-the-automotive-world-155634_1.jpg

T7__0157.jpg

4a2d2bee49904c60103f763834fc6331.jpg

Endret av Sjørøver
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ParadiseCity skrev (25 minutter siden):

Kanskje en 70-talls Lincoln eller Cadillac? Svære flak da men de pleier å ligge ute til en ganske god pris. Blir en helt annen kjøreopplevelse også for du svever nesten av gårde på veien. 

Ja, men hvilken? Digger virkelig Coup Deville fra Mad Men, se bilde. Men sliter med å finne noe som jeg føler er verdt pengene. Amerikanske biler blir stort sett værre jo nærmere du kommer årtusenskiftet. 

En fordel er at det ofte er god tilgang på deler til amerikanere. Men trafikksikkerhet er nok helt fraværende. 

https://autouniversum.wordpress.com/2012/03/20/the-man-in-the-gray-flannel-suit-don-drapers-1962-cadillac/

madmen-car.jpg

Lenke til kommentar

60-tallerne er jo desidert kulere og har også som regel grommere lyd. Men da må du også spytte inn betydelig mer penger også. De mest ettertrakta devills er vel fra 1958-1964/5. Men de er jo svindyre. Så det kommer jo helt an på budsjettet dit.

Jeg personlig har en 50taller Mercury, og siden det er en Mercury og ikke en Cadillac betalte jeg betydelig mye mindre enn hvis jeg skulle kjøpt en Cadillac eller en Lincoln.
 

Uansett hva du kjøper må du jo også tenke at så lenge du vedlikeholder den, og holder den i god stand så taper du ikke penger hvis du skal selge den igjen en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal dette være bruksbil i sommerhalvåret, er vel ganske mye av amerikanerne bre upraktisk. I hvert fall en del av det som nevnes her pga. størrelse.

Og et sentralt spørsmål her: OP er i stand til å skru selv? Og til hvilken grad? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (17 minutter siden):

Og et sentralt spørsmål her: OP er i stand til å skru selv? Og til hvilken grad? 

Jeg er mekaniker og har garasje med løftebukk. Har mye ymse spesialverktøy. Gjør alt selv utenom karroseri. 

NULL skrev (21 minutter siden):

Skal dette være bruksbil i sommerhalvåret, er vel ganske mye av amerikanerne bre upraktisk. I hvert fall en del av det som nevnes her pga. størrelse.

Godt poeng. Men samtidig så blir dette bil nummer 4 eller 5, og jeg kjører svært lite i by. Begrensningen er egentlig dybden på garasjen, som er 555cm. 

ParadiseCity skrev (30 minutter siden):

De mest ettertrakta devills er vel fra 1958-1964/5. Men de er jo svindyre. Så det kommer jo helt an på budsjettet dit.

Ja. Jeg har ikke satt noe budsjett, men jeg er vell egentlig på jakt etter noe som ikke har blitt dyrt enda men kanskje kan bli verdifullt i fremtiden(uten at det er noe krav). Jeg vil helst kjøpe en bil som er litt rufsete for å fikse den opp. 

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (38 minutter siden):

Skal dette være bruksbil i sommerhalvåret, er vel ganske mye av amerikanerne bre upraktisk. I hvert fall en del av det som nevnes her pga. størrelse.

Og et sentralt spørsmål her: OP er i stand til å skru selv? Og til hvilken grad? 

Tja, det spørs helt hvor du bor. Jeg har eid sånne svære flak i en del år nå og har egentlig aldri hatt noe problemer med å komme meg fram noen sted. Jeg har kjørt gjennom Oslo sentrum med en Mercury som er nesten 6 meter lang og det gikk helt fint. 

 

Sjørøver skrev (24 minutter siden):

Ja. Jeg har ikke satt noe budsjett, men jeg er vell egentlig på jakt etter noe som ikke har blitt dyrt enda men kanskje kan bli verdifullt i fremtiden(uten at det er noe krav). Jeg vil helst kjøpe en bil som er litt rufsete for å fikse den opp. 

Når det kommer til prisstigning og klassiske biler hadde jeg absolutt satset på amerikanske. Jeg tror ikke du får like mye gevinst ut av en gammel opel eller noe sånt i forhold til en amerikaner.

Kanskje titte litt på en 60-talls Thunderbird? De er ikke sedaner men er jo plass til 4/5 i de. Jeg eier selv en 64 Thunderbird og de er veldig morsomme å kjøre, og du har tilgang til alt av deler på nett på for eksempel nettsider som Bird's Nest. De fra 60tallet ligger gjerne ute til 100-200k i grei stand. Så ikke særlig dyrt heller!

Verdt å titte litt på Ford Fairlane og Galaxie også. Er ikke så sykt dyre men ikke alle liker utseende på de, spesielt Fairlanen (Noen av de er veldig firkanta og boksete). 

Ligger ikke så jævlig mye ute på finn ennå, men om en måneds tid så dukker det nok opp en del forskjellige biler. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (2 timer siden):

Når det kommer til prisstigning og klassiske biler hadde jeg absolutt satset på amerikanske. Jeg tror ikke du får like mye gevinst ut av en gammel opel eller noe sånt i forhold til en amerikaner.

Ikke en Opel kanskje, men Bentley, bmw, Mercedes eller rolls kommer nok til å klare seg fint. Har litt troen på at markedet for gamle amerikanere kommer til å dette litt sammen. De som virkelig liker de bilene dør ut. Ser snittalderen i den lokale amcar klubben er ekstremt høy. 

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for prisen hadde jeg gått for E34 M5 eller med 3.5L motor i god stand. Kanskje til og med en e32 med en V8 i front. 

 

Da har du både underholdningsverdi som får frem barnet ditt, kjørekomfort, deletilgang og driftsikkerhet. Prisene kan nok tenkes at daler litt fremover nå som det virker som om den verste hypen for E34 er over. 

 

 

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Jeg er mekaniker og har garasje med løftebukk. Har mye ymse spesialverktøy. Gjør alt selv utenom karroseri. 

Godt poeng. Men samtidig så blir dette bil nummer 4 eller 5, og jeg kjører svært lite i by. Begrensningen er egentlig dybden på garasjen, som er 555cm. 

Ja. Jeg har ikke satt noe budsjett, men jeg er vell egentlig på jakt etter noe som ikke har blitt dyrt enda men kanskje kan bli verdifullt i fremtiden(uten at det er noe krav). Jeg vil helst kjøpe en bil som er litt rufsete for å fikse den opp. 

 

Da ville jeg ha gått for en W100, for ti år siden fikk en de for et par hundre tusen, jeg hadde tilbud på en til 300 tusen som var oppusset i Estland, men takket nei da jeg ikke hadde plass å sette den på, det var en tabbe.

Dette er historisk sett "verdens beste bil," den var nesten dobbel så dyr som en Rolls Royce når den kom, og er rimelig enkel å holde i stand hvis du er mekaniker. Men pass deg for deleprisene, en ny sentralstyring til de hydrauliske vindusåpnerne koster 80.000, men der er et stort miljø som oppgraderer og reparerer utslitte deler.

c9125b48-8002-4e8e-93ec-a0a70bcd847a?rule=mo-1024.jpg 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bentley har katastrofal kvalitet. Bmw etter 2000-2005 er fylt med billig plastikk innvendig i motoren og latterlig kompliserte løsninger. En bil som jeg tror vil holde seg bra er E39 M5 manuell. Så fremt den ikke er rustet, ihjelskrudd eller kjørt på bane. Det meste av velholdte biler som er minst 15-20 år gammel med V8, V10 eller V12 og manuell RWD er biler som vil holde seg bra. Noe slikt lages ikke lenger og mange leter etter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (17 timer siden):

Jeg foreslår BMW E39 540 evt. 535. Kom de med manuell girkasse? De ble også laget med manuell girkasse.

Det er ikke ett dårlig valg. Jeg synes de er drit kule, og hadde lyst på en i mange år. Men kanskje litt for nye? Det vil ta ganske mange år før de blir klassiske i manges øyne . Er også litt redd for at det fort kan bli en del elektronisk klatt, som jeg helst vil unngå. 

 

kremt skrev (17 timer siden):

En bil som jeg tror vil holde seg bra er E39 M5 manuell.

Jeg tror faktisk ikke den vil holde seg så bra som e34 eller e60. Motoren er ikke særlig spesiell. Hadde heller kjøpt en e60 550i.

kremt skrev (17 timer siden):

Det meste av velholdte biler som er minst 15-20 år gammel med V8, V10 eller V12 og manuell RWD er biler som vil holde seg bra. Noe slikt lages ikke lenger og mange leter etter det.

Ja! 

 

Hansien skrev (18 timer siden):

Kanskje til og med en e32 med en V8 i front.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for det før jeg startet tråden, men med sekser eller tolver. Den gir som du sier en ganske fin kombinasjon av det meste jeg etterspør. Men det er kanskje litt for enkelt, for trygt? Jeg har allerede m3, mange i omgangskretsen har bmw. Litt redd for at jeg er litt "blind". 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Jeg hadde egentlig bestemt meg for det før jeg startet tråden, men med sekser eller tolver. Den gir som du sier en ganske fin kombinasjon av det meste jeg etterspør. Men det er kanskje litt for enkelt, for trygt? Jeg har allerede m3, mange i omgangskretsen har bmw. Litt redd for at jeg er litt "blind". 

Spørs hva du legge i for trygt og enkelt.

 

2. hånds erfaring fra 750 gjør at jeg selv har slått i fra meg det som en aktuell kandidat da hoppet fra 740 til 750 er ubetydelig lite på en slik bil rent kjøremessig om man ignorerer lydbildet. 750'en var i sin tid kjent for flere feil og selvfølgelig er alt med en slik motor dyrere. Og en kan heller ikke ha en direktørbil med bare 6 sylindre.

Men eier du alt en M3 og har testet noe BMW tidligere, så ville jeg faktisk valgt noe helt annet om du ønsker å oppleve nytt.

Ønsker du å kjøpe eldre amerikansk så er oppgraderte bremser viktig for både trygghet og komfort. Du trenger gjerne ikke å ha noe mer fancy enn skivebremser foran, men være på sikre siden at bilen enten var levert med eller har fått bygget om til 2-krets bremsesystem. Det er og en fordel med servostyring og bremsekraftforsterker for komfort og kjørbarhet.

Men slikt er ikke vanskelig eller tidkrevende å fikse på bilen selv om man har kunnskap og tilgang på plass å skru slik du har. Og det finnes flere store forhandlere her til lands som har spesialisert seg på amerikanske biler som har slikt lett tilgjengelig.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (22 timer siden):

Da ville jeg ha gått for en W100, for ti år siden fikk en de for et par hundre tusen, jeg hadde tilbud på en til 300 tusen som var oppusset i Estland, men takket nei da jeg ikke hadde plass å sette den på, det var en tabbe.

Dette er historisk sett "verdens beste bil," den var nesten dobbel så dyr som en Rolls Royce når den kom, og er rimelig enkel å holde i stand hvis du er mekaniker. Men pass deg for deleprisene, en ny sentralstyring til de hydrauliske vindusåpnerne koster 80.000, men der er et stort miljø som oppgraderer og reparerer utslitte deler.

c9125b48-8002-4e8e-93ec-a0a70bcd847a?rule=mo-1024.jpg 

Jeg kikket såvidt innom den også, men de er for dyre i forhold til gleden jeg hadde fått ut av den. Har sett en del på w108/9. Hadde vært kult med en Red Pig replica. Er en annen i Norge som har bygd en.

https://www.instagram.com/reel/C1HFTGeo3pY/?igsh=N2oycGxncmw5ZGNk

https://www.instagram.com/redpignorway?igsh=NmJyM3gxYTVxcmw1

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 17.3.2024 den 5:59 PM):

En del velholdte biler ute nå syns jeg. Noen forslag i farten herfra, de fleste ser velholdte ut og relativt greit priset. 

W140 S600

Crown Vic

Caddy Brougham

 

W140 har jeg tittet en del på. De er kule. Min første bil var en w124 med en staselig sekser. Hadde den desidert sprekeste og tørste bilen i gjengen. 😅 Men er ikke disse også plaget veldig mye med rust og ymse elektriske feil? Jeg spørte litt rundt, men fant ingen jeg kjenner som har kjøpt en w140 i senere tid og kan si noe om de. 

 

Sier pass til de to andre. Ikke så veldig glad i den firkantede amerikanske stilen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...