Gå til innhold

Overvåke nettverk


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et familiemedlem som lider av spilleavhengighet som har gjort at hen har mistet hjemmet sitt. Hen skal derfor muligens bo hos meg en periode mens vi får orden på økonomien hens. 

 

MEN! betingelsen er at hen faktisk slutter med alle former for pengespill. Finnes det en måte for meg å overvåke hvilke nettsider som blir besøkt på nettverket? Unifi? Ganske grønn på akkurat dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags utstyr har du?

Du kan overvåke DNS-en og/eller bruke "block list" som inneholder gamling nettsteder. Men det er selvsagt mange veier rundt dette.
Så hvis han vil så er det ikke noe problemer å komme rundt dette.

 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (Akkurat nå):

Hva slags utstyr har du?

Har Netgear Orbi som jeg ikke er super fornøyd med. Får illebefinnende til tider. Holder på å montere racker på loftet, så har plass til nytt utstyr. 

 

Uderzo skrev (2 minutter siden):

Så hvis han vil så er det ikke noe problemer å komme rundt dette

Ja, men det er forsåvidt greit. Det viktigste er at det ikke er for enkelt og at jeg har muligheten til å sjekke sporadisk. Det er betingelse for at hen får bo her. 

Lenke til kommentar

På ditt lokalnettverk, ja. Men det er jo bare å slå av wifi på mobilen...

OpenDNS eksempelvis tilbyr DNS-servere hvor man har mulighet til å deaktivere gambling. Men det er for så vidt lett å komme seg rundt dette, f.eks. gjennom å aktivere DoH på telefonen eller i nettleseren, legge inn en egen DNS-server på klienten, bruke VPN etc.

Brukes VPN blir det vanskelig uansett hva du ellers har. Mer avansert utstyr kan gi muligheter for å gjøre inspeksjon av f.eks. sertifikater selv om DoH er tatt i bruk (men noen DNS-tjenester gir potensielt også muligheten til å blokkere en del kjente DoH-navnetjenere).

Jeg vil faktisk si at sikkerhetsprogramvare installert på telefonen er egentlig det som vil gi best muligheter for å begrense og overvåke. F.eks. Norton og F-Secure har løsninger her. 

Viktige ellers blir vel å ta kontroll på økonomien? Dvs. at dere blir formynedere økonomisk, og at f.eks. bankkort kan sperres for bruk i utlandet, på nett osv. Bare delvis tilgang til egne midler...

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Janak skrev (10 minutter siden):

Enkel og rask løsning er nok en Rasperry med pihole. 
 

Her kan du både blokkere og se hvilke nettsteder som besøkes. 

Som nevnt er det enkelt å komme seg rundt dette med f.eks. VPN.

Lenke til kommentar

Det er jo enkelt å komme seg rundt det meste hvis du har litt forståelse for IT, inkl foreldrekontroll. 

Hvis behovet er å se hva som rører seg på sitt nettverk får du uansett ikke med seg hva hen gjør på mobildata eller bruk av VPN. 
 

Du kommer altå ikke uten om noe installert på de ulike personlige enhetene, men selv da kan du ikke være 100 %.


 

Lenke til kommentar
Janak skrev (2 timer siden):

Enkel og rask løsning er nok en Rasperry med pihole. 
 

Her kan du både blokkere og se hvilke nettsteder som besøkes. 

Dette krever at alle hans enheter som bruker netter bruker DNSen som du har satt opp i hullet.
EKSTREMT enkelt å bare bytte DNS til 1.1.1.1

Piehole funker bare om du har 100% krontroll på ustyret.
Nekter å tro at TS får lov å ha full kontroll over dette.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Eskove said:

Dette krever at alle hans enheter som bruker netter bruker DNSen som du har satt opp i hullet.
EKSTREMT enkelt å bare bytte DNS til 1.1.1.1

Piehole funker bare om du har 100% krontroll på ustyret.
Nekter å tro at TS får lov å ha full kontroll over dette.

Enda enklere egentlig å bare endre til DoH inne i nettleseren, så vil heller ikke man kunne overvåke DNS-oppslag via pakkeinspeksjon så lett heller...

Lenke til kommentar

Det er mulig å kjøre pihole, eller andre dns løsninger som opendns som nevnt.  Om routeren kan ha SNAT kan du «oversette» alle dns forespørsler til din ønskede DNS server (må evt ha unntak for pihole). Men blokkere DoH er litt mer komplisert, sammen med vpn, men er vel mulig å begrense/blokkere en del med trafikkregler, vpn tilbydere kan jo også blokkeres med dns slik at oppsett i hvertfall er vanskeligere  

men handler jo litt om å gjøre det vanskeligere og det vil jo slike løsninger gjøre.
Unfi tilbyr muligheter for trafikkregler, tror ikke de har full SNAT, men kan jo løses med å blokkere DNS trafikk til andre enn din DNS server. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oddeh skrev (På 16.3.2024 den 1:53 PM):

Hvilke enheter med tilgang til internett har vedkommende? Er det mulighet for å sette foreldekontroll/bruker uten administrator på disse?

Jeg vil helst ikke gjøre det. Vedkommende kommer til å bli gitt klare og enkle regler som må følges. Jeg vil bare ha muligheten til å ta stikkprøver. Vedkommende er heller ikke flink nok med data til at hen klarer å omgå noe. 

 

St. Anders skrev (20 minutter siden):

Unfi tilbyr muligheter for trafikkregler, tror ikke de har full SNAT, men kan jo løses med å blokkere DNS trafikk til andre enn din DNS server. 

Hadde det vært mulig å gi meg et varsel dersom vedkommende besøker ymse nettsider, men uten at de er blokkert? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...