Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mangler på EU-kontroll


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt en bil, og tok EU kontroll på denne. På EU fikk jeg to toerfeil:

  • Lyktespyler høyre side virker ikke 
  • Refleks høyre side bak er skadet

Altså, jeg er relativt godt fornøyd med dette verkstedet fra før, som foreløpig kan holdes anonymt, men dette opplever jeg som i grenseland useriøst. 

For det første: Lyktespyleren virker. Trolig var den bare tom for spyleveske under testen. Greit nok, men dette skulle vel vært enerfeil på en bil med halogenlykter uansett? (kravet er over 2k lumen, noe jeg er sikker på at lykten min ikke er, og at et merkeverksted burde vite). 

For det andre. Refleksen... Er det virkelig så strengt at denne refleksen skal gi toerfeil? 20240302_120329.thumb.jpg.f9d73632387a6c4fe4c2d625a32e677a.jpg

Jeg fatter det ikke. Samme bilmodell som sedan har ikke refleks, men er ellers nesten identisk bak. Folk kjører rundt uten lys, og jeg mangler 20% av en refleks, og må etterkontrollere refleksen? Det er helt komisk, til et nivå som gjør meg fryktelig irritert. Enkel å få tak i er den heller ikke, men jeg kan vel i utgangspunktet bare tape på ny refleks (selvfølgelig av godkjent type tape), og få det godkjent med det? 

All respons blir verdsatt, dette var vel mest for å få ut litt frustrasjon.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, jeg har også lest det som står i kontrollinstruksen, men verkstedet som tok kontrollen mener hardnakka at de skal funke, for at bilen skal bli godkjent med dem montert.

Spylerveskenivået var neppe helt på bunn, så den spylte ruta, men ikke lyktene. 

De kunne i alle fall skaffe refleks for den nette sum av 300kr, så jeg får vel bare bestille den da. 

 

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (12 minutter siden):

verkstedet som tok kontrollen mener hardnakka at de skal funke, for at bilen skal bli godkjent med dem montert

Det hadde ikke jeg akseptert når det står så klart i kontrollinstruksten.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 minutter siden):

Det hadde ikke jeg akseptert når det står så klart i kontrollinstruksten.

Nei, jeg har sagt det til verkstedet også, men det forandrer jo ikke faktum at refleksen også er en toerfeil jeg må tilbake med, så uansett må jeg på en etterkontroll. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
steinrawr skrev (På 9.3.2024 den 9:46 PM):

Jeg har nylig kjøpt en bil, og tok EU kontroll på denne. På EU fikk jeg to toerfeil:

  • Lyktespyler høyre side virker ikke 
  • Refleks høyre side bak er skadet

Altså, jeg er relativt godt fornøyd med dette verkstedet fra før, som foreløpig kan holdes anonymt, men dette opplever jeg som i grenseland useriøst. 

For det første: Lyktespyleren virker. Trolig var den bare tom for spyleveske under testen. Greit nok, men dette skulle vel vært enerfeil på en bil med halogenlykter uansett? (kravet er over 2k lumen, noe jeg er sikker på at lykten min ikke er, og at et merkeverksted burde vite). 

For det andre. Refleksen... Er det virkelig så strengt at denne refleksen skal gi toerfeil? 20240302_120329.thumb.jpg.f9d73632387a6c4fe4c2d625a32e677a.jpg

Jeg fatter det ikke. Samme bilmodell som sedan har ikke refleks, men er ellers nesten identisk bak. Folk kjører rundt uten lys, og jeg mangler 20% av en refleks, og må etterkontrollere refleksen? Det er helt komisk, til et nivå som gjør meg fryktelig irritert. Enkel å få tak i er den heller ikke, men jeg kan vel i utgangspunktet bare tape på ny refleks (selvfølgelig av godkjent type tape), og få det godkjent med det? 

All respons blir verdsatt, dette var vel mest for å få ut litt frustrasjon.. 

når du selv vet hva som er rett eller galt i.f.t. Kontrollinstruksene, å du føler eller Vet at du har fått en bil underkjent på periodisk kjøretøy kontroll av urimelige eller feilbedømte avgjørelser av kontrolløren, hvorfor gikk du ikke bare derfra og til nærmeste annet godkjent kontroll organ å fikk den godkjent der?

 

vist de hadde godkjent mangel lappen, kan du skrive ett avik på værkstedet som hadde kontrollen. 
Om en kontrollør eller kontroll organ får gjentatte slike aviks meldinger på seg, da begynner svv å reagere på det

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enkelte verksteder er så strenge på EU-kontrollen at det grenser til latterlighet.

Jeg fikk en 2'er feil på min gamle bil fordi 1/8 del av midtre bemselyset ikke fungerte, altså noen få LED-pærer sluttet å fungere, og man må stirre i lyta for å se det.

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (På 9.4.2024 den 8:19 AM):

når du selv vet hva som er rett eller galt i.f.t. Kontrollinstruksene, å du føler eller Vet at du har fått en bil underkjent på periodisk kjøretøy kontroll av urimelige eller feilbedømte avgjørelser av kontrolløren, hvorfor gikk du ikke bare derfra og til nærmeste annet godkjent kontroll organ å fikk den godkjent der?

 

vist de hadde godkjent mangel lappen, kan du skrive ett avik på værkstedet som hadde kontrollen. 
Om en kontrollør eller kontroll organ får gjentatte slike aviks meldinger på seg, da begynner svv å reagere på det

Ja, tanken slo meg ikke engang, men nå i etterkant gir det mening at jeg skulle gjort akkurat dette. De etterkontrollerte og utbedret en feil for meg gratis i det minste, som kompansasjon for feilaktig underkjent kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PØRR skrev (På 9.4.2024 den 8:46 PM):

Enkelte verksteder er så strenge på EU-kontrollen at det grenser til latterlighet.

Jeg fikk en 2'er feil på min gamle bil fordi 1/8 del av midtre bemselyset ikke fungerte, altså noen få LED-pærer sluttet å fungere, og man må stirre i lyta for å se det.

Det er veldig viktig som forbruker å huske på at  det er absolutt ingen ting som heter en streng eu kontroll. 
Den som er en godkjent kontrollør for statens vegvesen er pliktig til å sette mangler og feil vedr, kjøretøyet opp mot en oppdatert kontroll instruks 

 

altfor ofte ser jeg kontrollører bedømme ett kontroll punkt til å bli underkjent. 
ta f.eks bremserør, ofte blir bremserør notert som en mangel på eu fordi det er svak overflate rust/brunfarge. 
dette skal være en visuell avgjørelse av en kyndig og avgjørelsen Hannes påkoster ofte kunden ekstremt med penger.  
Det står ingen ting i kontroll instruksen om litt påbegynt korrosjon eller rust, det skal være stor fare for svikt eller brud, lekkasje, svært korrodert eller feilmontert.
 

dette var bare ett eksempel, hensikten med at jeg skrev dette er å få forbrukeren/bil eier til å forstå at eu kontroll/pkk er ikke noe en å hver enkelt kan være streng eller snill med. Slike strenge/snille kontroller bør få aviks melding etter min mening, det skaper reaksjoner  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (På 12.4.2024 den 11:28 AM):

Det er veldig viktig som forbruker å huske på at  det er absolutt ingen ting som heter en streng eu kontroll. 
Den som er en godkjent kontrollør for statens vegvesen er pliktig til å sette mangler og feil vedr, kjøretøyet opp mot en oppdatert kontroll instruks 

 

altfor ofte ser jeg kontrollører bedømme ett kontroll punkt til å bli underkjent. 
ta f.eks bremserør, ofte blir bremserør notert som en mangel på eu fordi det er svak overflate rust/brunfarge. 
dette skal være en visuell avgjørelse av en kyndig og avgjørelsen Hannes påkoster ofte kunden ekstremt med penger.  
Det står ingen ting i kontroll instruksen om litt påbegynt korrosjon eller rust, det skal være stor fare for svikt eller brud, lekkasje, svært korrodert eller feilmontert.
 

dette var bare ett eksempel, hensikten med at jeg skrev dette er å få forbrukeren/bil eier til å forstå at eu kontroll/pkk er ikke noe en å hver enkelt kan være streng eller snill med. Slike strenge/snille kontroller bør få aviks melding etter min mening, det skaper reaksjoner  

Da hadde det blitt mange avviksmeldinger😄

Lenke til kommentar
On 11.3.2024 at 2:01 AM, Maskinfører said:

Mener det er nye regler for spylevæske ved PKK tom tank gir mangel 

At du må tilbake for at verkstedet skal kontrollere du har fylt spylervæske på tanken? Dette nekter jeg faktisk å tro. Om verkstedet ikke var i stand til å slå en kopp vann på tanken for å kontrollere funksjon, hadde det blitt absolutt siste gang de ble brukt, for å si det enkelt.

Lenke til kommentar
likferd skrev (7 timer siden):

Om verkstedet ikke var i stand til å slå en kopp vann på tanken for å kontrollere funksjon, hadde det blitt absolutt siste gang de ble brukt

Og så blir det minusgrader og spylerpumpen fryser i stykker. Hvem tar regningen?

Endret av X10anT
Lenke til kommentar
likferd skrev (På 14.4.2024 den 5:52 PM):

At du må tilbake for at verkstedet skal kontrollere du har fylt spylervæske på tanken? Dette nekter jeg faktisk å tro. Om verkstedet ikke var i stand til å slå en kopp vann på tanken for å kontrollere funksjon, hadde det blitt absolutt siste gang de ble brukt, for å si det enkelt.

Ja det må du nok belage deg på, Eu kontroll er nettopp det "Kun en kontroll" og alle verksted praktiserer dette likt, du kan jo tenke deg at om de skulle fyllt litt her, byttet en lyspære der og eller byttet en gåen visker så hadde det jo fort blitt mer enn en kontroll.

 

Den spylervæske greier du fint og fylle på selv før du leverer bilen på eu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe krav til at lyktespyler skal virke på halogen, det er ikke noe å diskutere, det står jo klart og tydelig i kontrollinstruksen. Når det kommer til refleksen så er det et punkt i kontrollinstruksen. Den er skadet, og det mangler mer enn 20% ut fra bildene dine. Jeg ville dog satt en 1'er.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PØRR skrev (På 9.4.2024 den 8:46 PM):

Enkelte verksteder er så strenge på EU-kontrollen at det grenser til latterlighet.

Jeg fikk en 2'er feil på min gamle bil fordi 1/8 del av midtre bemselyset ikke fungerte, altså noen få LED-pærer sluttet å fungere, og man må stirre i lyta for å se det.

Klag.

Sitat

Defekte dioder i andre lamper enn hovedlykter
Ved defekte dioder skal det gjøres en skjønnsmessig vurdering med tanke på om lyset fra
lykten åpenbart er for svakt som følge av at mange av diodene er defekte. Som hovedregel
anses lyset som for svakt dersom mer enn 1/3 av diodene ikke virker, men for enkelte
kjøretøy kan lyset være tilstrekkelig sterkt også dersom mer enn 1/3 av diodene ikke virker

 

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...