Gå til innhold

Fly - bagasje under sete - hva tillater de?


Anbefalte innlegg

Vi skal på tur en helg, og jeg tenkte å pakke alt i en sportsbag. (sånn Helly Hansen som man kan trykke sammen til en ball). 

Vi flyr billigst, så har da bagasje plass under setet. 

Baggen er jo stor, men kan lett klemmes ned til å passe under et sete, men vil man kunne bli nektet å må betale for håndbagasje? 

Hva er deres erfaring / tips? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sdf123 skrev (12 minutter siden):

Norwegian og SAS. 

Da må du sjekke maksstørrelse på håndbagasje på sidene deres. Så må baggen være maksimalt så stor, og veie maksimalt så mye.

Om de godkjenner en større bag så lenge den kan klemmes sammen? Mulig, men du må kanskje rett og slett kontakte flyselskapet og spørre. Jeg vil jo anta at hvis du f.eks. har stropper som gjør at baggen holder seg innenfor kravet så vil den godtas selv om de faktiske målene når den ikke er sammenklemt er større enn kravet. Men igjen, det sikreste er nok å spørre direkte.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
sdf123 skrev (1 minutt siden):

Ja, baggen er større en tillatte mål, men preseer jeg den sammen, så komme den fint under målene. Er bare tøy i. 

Bruk stropper da, og press den sammen så den er liten nok 👍 Da vil den passe kravene, og de vil jo aldri begynne å kreve at du fjerner stroppene for å sjekke om den potensielle størrelsen er større enn tillatt.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Markiii skrev (12 timer siden):

Bruk stropper da, og press den sammen så den er liten nok

Jeg bruker en bag fra Haglöfs med integrerte stropper. Fyller den med klær, og stropper den ned til maks tillatt størrelse for flyselskapet jeg skal reise med. Aldri hatt problemer med dette, men vær obs på målene som gjelder for ditt selskap.

Wizz og Ryan er nevnt, men også amerikanske billigselskaper som Spirit og JetBlue sjekker dette. De har ikke samme maxmål, Spirit har 18 x 14 x 8 inches (45 x 35 x 20 cm) mens JB har 17" (43.2 cm) x 13" (33 cm) x 8" (20.32 cm).

Lenke til kommentar
zanta skrev (12 timer siden):

Jeg bruker en bag fra Haglöfs med integrerte stropper. Fyller den med klær, og stropper den ned til maks tillatt størrelse for flyselskapet jeg skal reise med. Aldri hatt problemer med dette, men vær obs på målene som gjelder for ditt selskap.

Høres interessant ut. Hvilken bag er det?

Lenke til kommentar
John-B skrev (22 timer siden):

Har aldri opplevd at Norwegian eller SAS kontrollerer dette. 

Wizzair og Ryanair er derimot nådeløse. 

Policyen de fleste følger, er at dersom du har en hard trillekoffert med deg - som du ikke har betalt for, blir du stoppet. Men de aller meste av små ryggsekker og bagger smetter gjennom.

Er uenig i at Wizzair (som jeg har brukt uendelig mye...) og Ryanair er "nådeløse" på dette. Jeg har utrolig nok sett fulle 65 liters ryggsekker med liggeunderlag gå gjennom. (Jeg vet at de ikke har betalt for dette, da jeg kjenner igjen fargen på boardingkortet).

Jeg har en 26 liter ryggsekk jeg alltid bruker. Med dimensjonene Wizzair tillater, tilsvarer det 14 liter....Men kun en eneste gang har jeg blitt kontrollert med min 26 liters sekk. Da hadde var den fullstappa, med sko på utsiden + vannflaske.

Er 100% sikker på at det går helt fint med baggen du har.....

Gjelder bare å bruke sunn fornuft. De som blir stoppet, har gjerne litt vel mange handleposer, vesker og diverse på topp av alt annet..... alltid like morsomt å se. ^^ 

Hilsen en som reiser myyyye. ;)

Edit: leif... litt for mange øl i kveld 

Endret av Milhouse85
Lenke til kommentar
zanta skrev (12 timer siden):

Husker ikke hva den heter, kjøpte den på XXL for noen år siden. Har stropper på utsiden for å komprimere den i alle retninger, og kan bæres som en bag eller en ryggsekk.

Edit: Fant den nå: Cargo 40 True Black | Kjøp Cargo 40 True Black her | Outnorth

Oi, den så veldig interessant ut! 40 liter og tilsynelatende veldig lav egenvekt! Høres ut som en ypperlig bag til reising med kun håndbagasje.

Ser det er en på 60 liter også, men klarer ikke å finne LxBxH.

Edit: Rettelse:

40L-varianten:

  • Vekt: 665g
  • Mål LxDxB: 32x32x53

60L-varianten:

  • Vekt: 765g
  • Mål LxDxB: 36x36x58
Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Markiii skrev (49 minutter siden):

Oi, den så veldig interessant ut! 40 liter og tilsynelatende veldig lav egenvekt! Høres ut som en ypperlig bag til reising med kun håndbagasje.

Den er lett og fleksibel, perfekt å ha under setet foran. Den koster litt mer enn de billigste, jeg har brukt min noen år, og kvaliteten er super. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...