Gå til innhold

Oppgradere hjemmenettverket


Anbefalte innlegg

Tenker å oppdatere hjemmenettverket mitt som i dag kun består av 3 stk Tp-link Deco Mesh koblet rett på mediaconverter.

Vurdere å gå for:

Tp-Link Omada ER605 switch - 800kr

Tp-Link Omada OC200 kontroller - 1200kr

Og etter hvert bytte ut mine Deco med Omada mesh.

Finnes det noe i samme prisklasse som er bedre?

 

Nettverket mitt består av Iot devicer, mye trådløst devicer (familie), et par servere (hjemmebruk hovedsakelig), og en del gjester som kommer og går.

Det er litt fordi jeg syntes det er gøy og fordi det virket som en greit system å sette opp / kontrollere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke brukt Omada i mesh oppsett men heller brukt kablede AP.
Hvis du vil ha mesh kan du like gjerne beholde oppsett med TP-link Deco, gå for Asus routere med AI-mesh eller lignende konsumentprodukter. Ingen "proffer" holder på med mesh :)
 

Endret av bar1
Lenke til kommentar
bar1 skrev (13 minutter siden):

Ingen "proffer" holder på med mesh

Regner med at ingen 'proffer' velger seg løsninger fra UniFi heller da? På mitt nyeste AP (UniFi U6-Pro) finner du valget Meshing: auto / manual i oppsettet. Noe som forøvrig reddet dagen ved et kabelbrudd her da jeg fikk nett over mesh..
Har forøvrig 30 UniFi enheter i nettverket her..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Woff said:

Regner med at ingen 'proffer' velger seg løsninger fra UniFi heller da? På mitt nyeste AP (UniFi U6-Pro) finner du valget Meshing: auto / manual i oppsettet. Noe som forøvrig reddet dagen ved et kabelbrudd her da jeg fikk nett over mesh..
Har forøvrig 30 UniFi enheter i nettverket her..

 

La du merke til :)
Men samtidlig, vil du ha god ytelse fra trådløst-oppsett er det kablede AP som anbefales.

Endret av bar1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (47 minutter siden):

Regner med at ingen 'proffer' velger seg løsninger fra UniFi heller da? På mitt nyeste AP (UniFi U6-Pro) finner du valget Meshing: auto / manual i oppsettet. Noe som forøvrig reddet dagen ved et kabelbrudd her da jeg fikk nett over mesh..
Har forøvrig 30 UniFi enheter i nettverket her..

 

Tja, ville kanskje sagt du hadde hatt for lang avstand mellom AP’ene, etter min smak vel å merke.

Lenke til kommentar
FranZe skrev (11 minutter siden):

for lang avstand mellom AP’ene, etter min smak vel å merke

Ut fra hva? Nettet her er hovedsaklig kablet og har også 14 switcher. De 4 AP'ene er kun for å dekke wi-fi som mobiltelefoner, men ved et kabelbrudd (billig patchekabel) så merket vi lite til utfallet da nettet ble holdt oppe av AP via mesh..

Lenke til kommentar
Woff skrev (På 7.3.2024 den 9:31 PM):

Ut fra hva? Nettet her er hovedsaklig kablet og har også 14 switcher. De 4 AP'ene er kun for å dekke wi-fi som mobiltelefoner, men ved et kabelbrudd (billig patchekabel) så merket vi lite til utfallet da nettet ble holdt oppe av AP via mesh..

Ut fra min smak av hva wifidekningen burde inneholde. Ville aldri basert meg på dekning kun fra en kant eller et AP. Ville lagt opp litt alternativt slik at en har flere muligheter. Det vil vel egentlig si det samme som at en klient har et annet AP å falle tilbake til hvis signalstyrken mellom AP og klient ble dårlig, eller brutt. (Mesh krever jo forsåvidt også en fungerende kabel). 

 

Nå har vi sikkert helt forskjellige preferanser og det er vel akkurat slik det skal være? Hvis ikke hadde det blitt ganske så kjedelig 😀

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Dersom en allerede har rutere som kan settes opp i AP mode så kan en lage en miks av både mesh og AP. F.eks en kablet ruter med opnsense/pfsense eller en konsument ruter fra f.eks Asus og så kable ut til ulike AP,f.eks i mitt tilfelle ulike Asus rutere satt i AP mode (AX 88u pro,AX86U etc). Og der en ikke har kablet dekning sett AP noden i mesh mode opp mesh node. Det gir ok god dekning. Men ikke lag en spaghetti av noder og switcher..flere hopp gir dårlig ytelse. Jeg begynte med Asus mesh og oppgraderte etterhvert med flere rutere med støtte for 2.5GB kablet mellom nodene. Så kuttet jeg ut kablet mesh og gikk over på ren ruter med kablet AP noder..men lot en AP også fungere som mesh mot mesh node for å dekke "furtebua" trådløst på eiendommen.  Kablet AP gir best ytelse er min erfaring. Kablet mesh ok ytelse,mens trådløst mesh er greit nok der man ikke stiller så store krav. Kikket mye på omada,men siden den ikke støtter 2.5GB som er maks på min cat5e så utgår denne. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, bar1 said:

La du merke til :)
Men samtidlig, vil du ha god ytelse fra trådløst-oppsett er det kablede AP som anbefales.

Og i prinsippet kan du ha kablede AP-er og fortsatt ha "mesh". Nå er noe av det "mesh" gir sammenlignet med selvstendige AP-er logikk som client steering, i stedet for at bare klienten på egenhånd skal gjøre valg for hvor den skal være tilkoblet. 

For min egen del er det en blanding av kablede mesh aksesspunkt og med trådløst backhaul. For WiFi-ytelse er "godt nok nok" - det jeg har som krever "maks" ytelse kablet. Bruker WiFi 6E også, så ekstra båndbredde tilgjengelig for enhetene jeg har som støtter det. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, NULL said:

Og i prinsippet kan du ha kablede AP-er og fortsatt ha "mesh". Nå er noe av det "mesh" gir sammenlignet med selvstendige AP-er logikk som client steering, i stedet for at bare klienten på egenhånd skal gjøre valg for hvor den skal være tilkoblet. 

Stemmer men TP-link kaller ikke det mesh (for Omada ihvertfall). I Omada er det kontrolleren som står for felles admin-GUI og AP-logikk som client steering.

Lenke til kommentar
bar1 skrev (2 timer siden):

Stemmer men TP-link kaller ikke det mesh (for Omada ihvertfall). I Omada er det kontrolleren som står for felles admin-GUI og AP-logikk som client steering.

Kontrolleren,OC200,kan også erstattes av ren software om så ønskes. Har du f.eks en liten server,f.eks en NAS, som uansett står der 24/7 så kan den visstnok brukes. Er vel i praksis bare å dunke inn ett docker image. Uansett støtter TP link sine løsninger kun gigaport hastigheter i dette prosumer segmentet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sdf123 skrev (På 5.3.2024 den 8:47 PM):

Det er litt fordi jeg syntes det er gøy og fordi det virket som en greit system å sette opp / kontrollere.

Om du synes det er gøy å administrere, samt er lærevillig så dropper du TP-link. 
Da går du for enten Unifi eller tilsvarende (men nesten uten unntak dyrere) aktører slik at du fremdeles får deg et 100% managed nettverk, men slipper å ha alt i TP-link sin Cloud.
Har aldri vært særlig fan av Unifi, men synes de har en ganske kul controller som du kan kjøre lokalt på f. eks en liten Raspberry Pi eller noe annet som drar veldig lite strøm. Samtidig er EdgeRouterne deres veldig ålreite.   

Men kjør gjerne på med en OpnSense router som nevnt tidligere i tråden om du vil lære enda litt mer.

Om det du synes er gøy begrenser seg til å se hvor mange som er koblet til nettverket fra mobilen din, samt sjekke signalstyrke på de forskjellige enhetene så gogo TP-link, dekker nok helt sikkert behovet ditt i massevis. :)

"Alt" er uansett bedre enn å kjøre de standard zyxelrouterne som følger med fra ISP'ene. :D

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bar1 skrev (5 timer siden):

Å bruke TP-link Cloud er "optional" når man kjører egen kontroller (OC200/300 eller softwarebasert

Jaggu! 

Det har du selvsagt helt rett i. 

mongojarle skrev (5 timer siden):

Mikrotik!

Mikrotik er jo også et artig alternativ, spesielt om du kjører på med winbox. Vært litt borti brannmurene deres for mange år siden og de hadde jo basically null nedetid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...