Gå til innhold

Norsk elbilpolitikk som DAB 2.0.


Anbefalte innlegg

32 minutes ago, Yessmann said:

Du påstod at elbiler har *mye* mer innvendig plass enn fossilbiler. Det er en voldsom påstand som du nesten må kunne dokumentere at gjelder generelt og ikke bare for to biltyper du cherrypicker.

Elbiler har mindre nyttelast uansett hva grunnen er. Å øke WLTP er vel en god ting for å kompensere for elbilens ulemper på langtur.

Jeg vet elbilen har mange fordeler, men at den er bedre enn fossilbiler på alle punkt, stemmer rett og slett ikke.

Jeg vil faktisk tippe at nesten ingen ville kjøpt elbil hvis det var markedspris på biler, bensin/diesel og strøm.

Elbiler har mye mer innvendig plass. Sammenlign en Volkswagen id7 og en BMW i5/5 serie

Nå har du fått eksempel på grand coupe, SUV/crossover og stasjonsvogn. Hva baserer du det på at det ikke er større innvendig plass i en elbil? Med skateboard design så tar jo drivlinja halvparten av plassen til en fossil drivlinje…

Selv om du nå bedriver mållinjeflytting ved å påstå at vi snakker om «på alle punkt» eller «nyttelast» så får du ikke noe mere rett.

Du har derimot helt rett i at ikke mer enn 20%-30%isj (mitt anslag) av nybil salg er elbil med mindre man gir insentiver

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Trestein skrev (På 3.3.2024 den 11:27 PM):

Du skal ikke lenger enn italia og spania for at det blir veldig langt mellom elbilene. Selv om disse landene har et ok strømnett. Det man ofte glemmer er at disse landene ikke bruker el kraft i særlig grad. Innføring av el biler vil gjerne doble landets strømforbruk. En normal tysk familie bruker 3000kwh i året. En vanlig elbil som kjører 25000km omtrent 5000kWh. Ingen av disse landene har noen som helst mulighet for å doble strømproduksjon i overskuelig fremtid. Det finnes ikke nok kullkraftverk til det.

I snitt må man bruke rundt 4kw/t for å raffinere en liter med bensin. Gitt at en gjennomsnittlig fossildreven personbil bruker 0,5 liter bensin på mila, vil forbruket elbilen som bytter ut denne bruke like mye strøm på å kjøre, som det tar å raffinere bensinen personbilen forbruker. Så strømforbruket går ikke opp i det hele tatt.

Utfordringen blir å bygge ut nok kapasitet til å ha en varig og stabil ladeinfrastruktur, men det har ingenting med strømforbruk å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (1 time siden):

I snitt må man bruke rundt 4kw/t for å raffinere en liter med bensin. Gitt at en gjennomsnittlig fossildreven personbil bruker 0,5 liter bensin på mila, vil forbruket elbilen som bytter ut denne bruke like mye strøm på å kjøre, som det tar å raffinere bensinen personbilen forbruker. Så strømforbruket går ikke opp i det hele tatt.

Utfordringen blir å bygge ut nok kapasitet til å ha en varig og stabil ladeinfrastruktur, men det har ingenting med strømforbruk å gjøre.

Tror du bommer litt her.

Tviler på om det brukes 40% av energien for å koke olje. Dessuten bruker man ikke el kraft for å koke oljen. Vil tippe de bruker noe som ikke kan selges dyrt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Trestein skrev (11 minutter siden):

Tviler på om det brukes 40% av energien for å koke olje. Dessuten bruker man ikke el kraft for å koke oljen. Vil tippe de bruker noe som ikke kan selges dyrt. 

Du "koker" ikke bare olje for å rafinnere råolje til anvendbare petroliumsprodukter. Prosessen involverer Destillasjon, spalting, reformering, isomerisering, alkylering, hydrogenering m.m. Prosesser som alle krever energi. Og i 90% av tilfellene kommer denne energien fra strømnettet.

https://greet.anl.gov/publication-wft2tv3v

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Elbiler har mye mer innvendig plass. Sammenlign en Volkswagen id7 og en BMW i5/5 serie

Nå har du fått eksempel på grand coupe, SUV/crossover og stasjonsvogn. Hva baserer du det på at det ikke er større innvendig plass i en elbil? Med skateboard design så tar jo drivlinja halvparten av plassen til en fossil drivlinje…

Selv om du nå bedriver mållinjeflytting ved å påstå at vi snakker om «på alle punkt» eller «nyttelast» så får du ikke noe mere rett.

Du har derimot helt rett i at ikke mer enn 20%-30%isj (mitt anslag) av nybil salg er elbil med mindre man gir insentiver

 

Jeg har ikke påstått at det ikke er større innvendig plass i elbli. Du påstod at det var det. Da sitter du på bevisbyrden. La oss sjekke ditt eksempel, BMW siste 5'er (G60): Helelektriske i5 har 490 liters bagasjerom, 520d (diesel) 520 liter.

BMW 5 Series (G60) - Wikipedia

OK - det var John-B som hevdet "elbiler er fullstendig overlegen på alle andre måter".

Nyttelast er absolutt relevant å utlede fra innvendig plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (59 minutter siden):

Du "koker" ikke bare olje for å rafinnere råolje til anvendbare petroliumsprodukter. Prosessen involverer Destillasjon, spalting, reformering, isomerisering, alkylering, hydrogenering m.m. Prosesser som alle krever energi. Og i 90% av tilfellene kommer denne energien fra strømnettet.

https://greet.anl.gov/publication-wft2tv3v

Norge produserer 150tWh med strøm og eksporterer 2000tWh med kjemiske fossile brennstoff. Hvordan man skal bruke 40% av energien til olja på strøm aner jeg ikke. Finnes det strømproduksjon på 800tWH som bare finnes i oljeindustrien? Fe må dere belyse? 800tWh som kan brukes til noe annet. Da hadde vi kunne sagt ja til å produsere gigantiske menger hydrogen, datasenter,  kryptograving osv osv 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Elbiler har mye mer innvendig plass. Sammenlign en Volkswagen id7 og en BMW i5/5 serie

Elbiler oppleves som mye trangere. Batteriet stjeler benplass og det lave taket suger virkelig. Jada, du får frunk men det er ganske lite brukt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, del_diablo said:

Enn så lenge har vel f.eks NV200 eller eVito et gulv som skulle tilsi at man hadde satt av plass til lydpotte og bensintank under.

Vet ikke med vito men Nissan er ganske grei plass inni hvertfall. Tror den er lik som fossil, gulvet er ikke høyt. Faktisk mye bedre plass enn f.eks Caddy 4motion. Veldig bred over hjulbuene også med 122 cm, det er bra på en bil i denne klassen. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Elbiler oppleves som mye trangere. Batteriet stjeler benplass og det lave taket suger virkelig. Jada, du får frunk men det er ganske lite brukt. 

Veldig mange elbiler har ingen frunk.

Lenke til kommentar

Når elbilene begynte å bli populære rundt år 1900, var klagene at de kostet mye, hadde lav topphastighet og lav rekkevidde. Det som gjorde at populariteten døde var mangel på infrastruktur. Noen som kjenner igjen situasjonen da og nå i USA? Her i Norge har vi infrastrukturen og elbilen er en suksess historie, et land som i utgangspunktet ikke er egnet for elbiler. Som med alt som er "nytt" tar det tid for enkelte å hoppe over gjerdet.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Yessmann said:

Jeg har ikke påstått at det ikke er større innvendig plass i elbli. Du påstod at det var det. Da sitter du på bevisbyrden. La oss sjekke ditt eksempel, BMW siste 5'er (G60): Helelektriske i5 har 490 liters bagasjerom, 520d (diesel) 520 liter.

BMW 5 Series (G60) - Wikipedia

OK - det var John-B som hevdet "elbiler er fullstendig overlegen på alle andre måter".

Nyttelast er absolutt relevant å utlede fra innvendig plass.

BMW har ikke elbilplatform. De putter batterier og elmotorer i karosserier som er designet for fossildrivlinje.

så det understreker poenget mitt 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Sjørøver said:

Elbiler oppleves som mye trangere. Batteriet stjeler benplass og det lave taket suger virkelig. Jada, du får frunk men det er ganske lite brukt. 

Vet ikke hvilken bil du sikter til.

Men hvis du sammenligner Model 3 med BMW 3 serie, synes jeg ikke utsagnet ditt stemmer. 
 

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (På 3.3.2024 den 1:53 PM):

Resten av verden virker som å være på vei bort fra elbiler.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan konkludere med det. I både Kina og USA er det sterk fokus på elbiler.

Sitat

Mercedes, Audi og BMW har nylig annonsert at de satser på videreutvikling av forbrenningsmotorer

Ja, de vil dessverre gå under. De som ikke tilpasser seg, vil ikke overleve.

Sitat

flere bilprodusenter nedskalerer sin elbilsatsing fordi etterspørselen etter elbiler er uventet lav

Etterspørselen etter halvhjertede forsøk er kanskje det, men Tesla Model Y er verdens mest solgte bil.

Sitat

Elbilene er dyre

De blir bare billigere og billigere. Om ikke lenge vil de være billigere i både innkjøp og drift enn en tilsvarende fossibil. Da er det RIP fossilbransjen.

Sitat

Mens Norge skal fortsette å «gå foran». Akkurat som DAB – det er vel bare Norge som har utdaterte DAB som eneste måte å overføre radiosignaler på.

Resten av verden følger etter Norge. Igjen, se på Kina og USA.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 3.3.2024 den 2:17 PM):

Ser ut til at flere og flere til slutt har skjønt at ladehybrider er et fornuftig kompromiss. Sterk vekst. Kjempelange ventetider på for eksempel Toyota RAV4 Prime i USA og flere og flere produsenter satser nå mer på denne teknologien. 

Hybrider er dessverre en blindvei, litt som smarttelefoner med fysisk tastatur, som enkelte prøvde seg på da iPhone kom. Elbiler vil som nevnt etter hvert bli billigere å både kjøpe og drifte, og da vil det svi å sitte igjen med en halvveisløsning som hybrider.

  

Jalla21 skrev (På 3.3.2024 den 2:30 PM):

I store deler av verden har de knapt strøm til lys og ladning av mobiltelefoner.
Selvsagt vil det være stor etterspørsel etter biler med forbrenningsmotor i mange år fremover.

Elbiler vil redusere energibruken totalt sett fordi de er mye mer effektive enn fossilbiler, og kan dermed driftes på mindre strøm enn det man bruker til å drifte fossilbiler.

For ikke å snakke om at man blir forgiftet av fossilbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

Ford F150 er vel en slik.

Mulig. Mach-e er vel bygget på en "modifisert Focus platform". Her vil sikkert noen korrigere meg men var det rask googling sa meg. Ford har prioritert frunk ganske hardt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...