Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge Octavia 2015 diesel med behov for bytte av partikkelfilter


Anbefalte innlegg

En av mange (?) som har utfordringer med tett partikkelfilter på dieselbil, 2015-modell Octavia som har gått rundt 140000 km. Og nå har vi fått nok nå - vil bytte til elbil!

Det store spørsmålet er om det lønner seg å bytte partikkelfilteret før salg, eller bare la bilen være innbytte ved handel av ny bil?

Bilen funker så langt greit - men kan man i det hele tatt selge en bil der det lyser en gul lampe ? Her tenker jeg primært på prisreduksjonen pga den "gule lampen"....

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. jeg har ikke noe peiling på bil, men jeg vil tro at hvis du pressiserer det som er feil/må gjøres med bilen og kunden vet hva vedkommende kjøper, så skal det gå bra. Det ligger jo mange biler på Finn med mange feil på. Enkelte selger jo biler som ikke starter en gang.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

on the side, jeg har fått opp varselslyset 2 ganger på min 2009 modell Skoda Yeti. 20 minutters lang tur på høyt turtall gjør susen.

Første gang tenkte jeg nå fyker tusenlappene. Så tok meg en tur, da forsvant det. Dukket opp igjen etter ca 2 år. Da tok jeg meg en ny tur.

Lenke til kommentar
Hobby2000 skrev (3 timer siden):

En av mange (?) som har utfordringer med tett partikkelfilter på dieselbil, 2015-modell Octavia som har gått rundt 140000 km. Og nå har vi fått nok nå - vil bytte til elbil!

Det store spørsmålet er om det lønner seg å bytte partikkelfilteret før salg, eller bare la bilen være innbytte ved handel av ny bil?

Bilen funker så langt greit - men kan man i det hele tatt selge en bil der det lyser en gul lampe ? Her tenker jeg primært på prisreduksjonen pga den "gule lampen"....

 

Ja, det er null problem. Det du gjør er å passe på at lampa ikke lyser når den skal prøvekjøres, så bruker du den som innbyttebil til din nye elbil. Prisen han er villig til å gi er ca 30 000 under hva listepris er, så for deg (med et problem til 20 000) vil dette være en ekstreeeemt god deal.

Å selge en bil som er så ny med ukjente, dyre problemer er noe jeg ville styrt unna. Ihvertfall når du har mulighet til å gå til en forhandler og ende opp med det minste tapet.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Husk at problem med partikkelfilter ikke nødvendigvis er feilen, det kan være kun symptomet på feilen. Om noe gjør at motoren brenner urent vil et ellers fint fungerende filter gå tett kjapt, så det å skifte et partikkelfilter KAN være en kun midlertidig utsettelse av reparasjon av det virkelige problemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hobby2000 skrev (52 minutter siden):

Ikke-merkeverksted antyder en pris på rundt 15000kr. Og en "feilfri", tilsvarende bil på finn ligger på rundt 110-130 kkr. 

Da ville jeg ha fått byttet partikkelfilteret.

Du taper fort atskillig mer på å selge en bil i den prisklassen med slike problemer. Folk vil ha problemfrie biler, og de som vil skru selv vil helst ha "røverkjøp".

Markedet tilsier nok at det lønner seg å få gjort reparasjonen før salget.

Er ellers 100% enig i din konklusjon om å gå over til elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hobby2000 skrev (6 timer siden):

En av mange (?) som har utfordringer med tett partikkelfilter på dieselbil, 2015-modell Octavia som har gått rundt 140000 km.

Utfordringer med dpf er et symptom som ikke løses med å bytte dpf. Når problemet er funnet og reparert trenger sannsynligvis ikke dpf å byttes.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (22 minutter siden):

Utfordringer med dpf er et symptom som ikke løses med å bytte dpf. Når problemet er funnet og reparert trenger sannsynligvis ikke dpf å byttes.

Ikke unormalt at problemet er småkjøring. Ikke så lett å reparere, med mindre man går over til bensinmotor eller elbil. :)
Jeg kjøpte derfor bensinbil til fruen etter å ha levd med tette EGR-ventiler noen år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...