Gå til innhold

Dere møter på jobb på mandag og sjefen sier dere må jobbe 67% mer effektivt denne dagen uten å få noen goder. Hva hadde dere gjort?


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Yakamaru said:

Det vil alltids finnes noe man kan gjøre. Spurte deg tidligere hvor pengene skal komme fra, noe som ikke ble besvart.

"Borgerlønn" høres bare ut som et feel good ord for NAVer. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal kastes bort på parasitter som utnytter systemet uten å gi noe selv.

Borgerlønn er en uunngåelig konsekvens av at 90% av jobbene forsvinner - alternativet blir at alle må leve på gata (ta en kikk mot usa). Nav og diverse trygeordninger blir en slags versjon 0 av dette. Merk: Denne eller neste generasjon, men vil innføres i faser og knapt merkes.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, fredrik2 said:

Er vel inget som tyder på att det finns färre jobb nu än vad det gjort tidigare? 

Blir som å gradvis varme en gryte med vann. Frosken merker ingen ting og blir sittende.

The+Impact+of+AI.jpg

Endret av ps5
Lenke til kommentar
6 minutes ago, ps5 said:

Borgerlønn er en uunngåelig konsekvens av at 90% av jobbene forsvinner - alternativet blir at alle må leve på gata (ta en kikk mot usa). Nav og diverse trygeordninger blir en slags versjon 0 av dette. Merk: Denne eller neste generasjon, men vil innføres i faser og knapt merkes.

Igjen, hvor skal pengene komme fra? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Yakamaru said:

Igjen, hvor skal pengene komme fra? 

Det er vel rimelig åpenbart. I dag betaler du skatt som igjen dekker trygder etc, forvaltet av staten. Det genereres ikke mindre verdier selv om lang færre jobber derfor må de gjenværende holde liv i allmuen via et lignende system (der de rike brødfør de fattige men på en mindre stigmatisert måte enn trygd, nemlig universal basic income).

Om det blir staten eller en konstellasjon av de superrike , eller en allmektig ai (som forhåpentlig ønsker å beholde oss som en kurositet) som forvalter dette i fremtiden får vi jo se.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
14 minutes ago, ps5 said:

Blir som å gradvis varme en gryte med vann. Frosken merker ingen ting og blir sittende.

The+Impact+of+AI.jpg

Var kommer den där grafen fra?

Min erfaring är att man är rätt bra på att hitta på nya jobb når andra försvinner och självklart också det att automatisering ofta medför nya jobb i sig själv. 

Men vi får se hur det blir. Hvis klimatet och naturen gör att vi må bruke mindre resurser, reise mindre och sånt så kan antalet jobb gå ned merkbart annars tror jag ikke det.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, ps5 said:

Det er vel rimelig åpenbart. I dag betaler du skatt som igjen dekker trygder etc, forvaltet av staten. Det genereres ikke mindre verdier selv om lang færre jobber derfor må de gjenværende holde liv i allmuen via et lignende system (der de rike brødfør de fattige men på en mindre stigmatisert måte enn trygd, nemlig universal basic income).

Om det blir staten eller en konstellasjon av de superrike , eller en allmektig ai (som forhåpentlig ønsker å beholde oss som en kurositet) som forvalter dette i fremtiden får vi jo se.

Et slikt system vil kollapse gjennom inflasjon alene. 10% har ikke mulighet overhode økonomisk til å proppe opp de resterende 90%-ene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Yakamaru said:

Et slikt system vil kollapse gjennom inflasjon alene. 10% har ikke mulighet overhode økonomisk til å proppe opp de resterende 90%-ene. 

Anbefaler et lite kræsjkurs i hvor penger kommer fra. Ta med popcorn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 time siden):

Er vel inget som tyder på att det finns färre jobb nu än vad det gjort tidigare? 

Har jobbet med å redusere jobber i over 10 år. Dette er jobber for de uten utdanning, det er tvilsomt at de har noe spessielt å gå til etter utstyr er installert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, ps5 said:

Anbefaler et lite kræsjkurs i hvor penger kommer fra. Ta med popcorn.

 

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om når du linker til en 2-timer video og ser ikke ut til å forstå grunnleggende økonomi eller for den saks skyld. De 10%-ene må skattes til døde for å proppe opp de andre 90%-ene. Stikker heller og slår hodet mitt i veggen, det er mer produktivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Yakamaru said:

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om når du linker til en 2-timer video og ser ikke ut til å forstå grunnleggende økonomi eller for den saks skyld. De 10%-ene må skattes til døde for å proppe opp de andre 90%-ene. Stikker heller og slår hodet mitt i veggen, det er mer produktivt.

Wow.. Dere får fortsette. Lykke til.

Lenke til kommentar

Til det opprinnelige spørsmålet: Sjefen insinuerer at de ansatte ikke jobber 100% allerede. Jeg jobber alltid 100% når jeg jobber og skriver timer etter det jeg jobber, ikke etter det jeg er til stede (pauser etc). Det vil si at jeg ville tatt det som en ærekrenkelse. Jeg ville vurdert å gå forbi sjefen og snakket med vedkommendes sjef. Der ville jeg tatt opp mistilliten til de ansatte og påstanden om latskap. Alternativt forklart at den nærmeste sjefen har mye ledig tid og kunne fylt de med 67% flere arbeidsoppgaver, og listet opp konkrete oppgaver.

En måte å produsere 67% mer på er å jobbe 67% mer overtid, da selvsagt med tilhørende overtidsbetaling. Overtid er en balanse opp mot varighet og hvor langt man klarer å strekke seg på privaten. Tøyer sjefen det for langt så kommer oppsigelsene og varslene til sjefen over.

En annen måte å "produsere" 67% mer på er å gi kundene tilsvarende mindre for pengene. Jeg vil kalle det svindel. Det er også et varsel som bare ber om å bli anket oppover i systemet, havne i retten eller avslørt i media.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (4 timer siden):

Igjen, hvor skal pengene komme fra? 

høy skattelegging av fortjenete på produkter produsert utelukende via automatisjon er vell den mest populære tanken her, varer og gods som prouserers av roboter har 0 i lønnskostnader og en høyere fortjeneste for bedrifter, som gjør at de kan beskattes hardere uten at bedriften tjener mindre enn om mennesker gjorde jobben. om man snur automatiseringen på hode, så er problemstillingen litt slik , hvem skal benytte varer og tjenester om ingen jobber og tjener penger ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

Til det opprinnelige spørsmålet: Sjefen insinuerer at de ansatte ikke jobber 100% allerede. Jeg jobber alltid 100% når jeg jobber og skriver timer etter det jeg jobber, ikke etter det jeg er til stede (pauser etc). Det vil si at jeg ville tatt det som en ærekrenkelse. Jeg ville vurdert å gå forbi sjefen og snakket med vedkommendes sjef. Der ville jeg tatt opp mistilliten til de ansatte og påstanden om latskap. Alternativt forklart at den nærmeste sjefen har mye ledig tid og kunne fylt de med 67% flere arbeidsoppgaver, og listet opp konkrete oppgaver.

En måte å produsere 67% mer på er å jobbe 67% mer overtid, da selvsagt med tilhørende overtidsbetaling. Overtid er en balanse opp mot varighet og hvor langt man klarer å strekke seg på privaten. Tøyer sjefen det for langt så kommer oppsigelsene og varslene til sjefen over.

En annen måte å "produsere" 67% mer på er å gi kundene tilsvarende mindre for pengene. Jeg vil kalle det svindel. Det er også et varsel som bare ber om å bli anket oppover i systemet, havne i retten eller avslørt i media.

Det er nettopp det. Dersom en avdeling har like mange pasienter som sengeplasser gir sannsynligvis de ansatte allerde det de kan. Har de lett pasienter bruker de til gjengjeld mer tid på arbeid som burde blitt gjort tidligere som å rydde på medisinsrom, gå over undersøkelsesrom mm. Har de krevende pasienter så er de allerede på bristepunktet.

Skal man da ta imot flere pasienter enn planlagt må det enten komme flere på jobb, ansatte må få overtid eller så får ikke pasientene den behandlingen de trenger. Men det blir ikke flere på jobb eller overtid siden begge dele koster penger. Dagens system med nedbygging og "effektivisering" er altså ikke bærekraftig 

Det er selvfølgelig annerledes om man klarer å automatisere

Lenke til kommentar
majer skrev (30 minutter siden):

Det er nettopp det. Dersom en avdeling har like mange pasienter som sengeplasser gir sannsynligvis de ansatte allerde det de kan. Har de lett pasienter bruker de til gjengjeld mer tid på arbeid som burde blitt gjort tidligere som å rydde på medisinsrom, gå over undersøkelsesrom mm. Har de krevende pasienter så er de allerede på bristepunktet.

Skal man da ta imot flere pasienter enn planlagt må det enten komme flere på jobb, ansatte må få overtid eller så får ikke pasientene den behandlingen de trenger. Men det blir ikke flere på jobb eller overtid siden begge dele koster penger. Dagens system med nedbygging og "effektivisering" er altså ikke bærekraftig 

Det er selvfølgelig annerledes om man klarer å automatisere

Hvorfor i alle dager skal de få overtid pga flere pasienter? Overtid er nøye forklart i AML. Man må jobbe mer enn 9 timer pr dag eller 40 timer pr uke. At en må jobbe 'hardere' trigger ikke overtid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  1. Lønn: Du er sannsynligvis ansatt i en virksomhet med en tariffavtale. I den fremgår normalt hvordan du skal kompenseres for ulemper/merarbeid fra gang til gang, og ofte også hvilke endringer i ansvar/kompleksitet/nivå som kan hjemle en økning i grunnlønnen for stillinger som omfattes av slike endringer. Sett deg inn i avtalen. Hvis du mener at det finnes en hjemmel i avtalen for at du skal kompenseres eller ha økt grunnlønn, så fremmer du et krav om det. Søk støtte hos din fagforening ifm utforming av kravet, og send kravet med dokumentasjon til den instans som fagforeningen råder deg til.
  2. Arbeidsmiljø: Kontakt Vernetjenesten i virksomheten - fortrinnsvis verneombudet, evt hovedverneombudet. Be om at endringene formelt risikovurderes og at denne vurderingen behandles i virksomhetens Arbeidsmiljøutvalg. Siste utvei for å få vurdert arbeidsmiljø, er å varsle Arbeidstilsynet.
  3. Pasientsikkerhet: Dersom det er mistanke om at pasienter/hjelpetrengende ikke får de tjenester (mengde/kvalitet) de har krav på, kan Fylkeslegen hos Statsforvalter varsles om dette. Siste utvei for å få vurdere pasientsikkerhet, er å varsle Helsetilsynet.

Dersom alt ender med null medhold på både 1, 2 og 3 har du "tapt". Det mest bortkastede bruk av energi som kan tenkes i en slik situasjon, er å bli frustrert, sur, sint og forpeste omgivelsene sine med bjeffing om hvor teit jobben er. Da skal du heller bruke energi på å legge sakene bak deg, og gjøre det beste utav den korthånden du faktisk har - og eventuelt si opp jobben når dine samtidige bestrebelser på å finne en annen lovende jobb har resultert i et pent jobbtilbud :)  

Endret av a_aa
Helsetilsynet for pasientsikkerhet, selvsagt :)
Lenke til kommentar
19 hours ago, ps5 said:

Borgerlønn er en uunngåelig konsekvens av at 90% av jobbene forsvinner 

Jobbene har ikke forsvunnet alle de andre gangene som gamle yrker har blitt automatisert, og det skjer neppe nå heller. Norge har faktisk altfor lav ledighet, og markedet skriker etter flere folk i svært mange yrker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
majer skrev (På 2.2.2024 den 11:39 PM):

Det er godt kjent at sengeplasser legges ned i helsevesenet. Da jeg jobbet der var jeg med på at en sengepost med plass til 15 pasienter plutselig hadde 25 inneliggende pasienter. Da jeg spurte kollegaene mine i ny bransje svarte de at de aldri hadde godtatt å jobbe mer en dag. Det er ikke legene eller pleierne sin feil at politikere og velgere bygger mindre sykehus så hvorfor skal de godta det? 

Helt enig!
La de ekstra personene som er pleietrengende ligge der uten hjelp, da tenker jeg både avdelingsleder, organisasjonen deres og staten generelt rydder opp ja. Er jo ikke DIN feil at folk blir innlagt på sykehus, hvorfor skal det gå utover deg lizzm? 

I helt urelaterte nyheter har jeg et annet forslag: 
Dersom man befinner seg i en periode hvor det kun er innlagt 7 personer på en sengepost med plass til 15 personer, så bør de ansatte kun få 50% lønn. De arbeider jo tross alt kun 50% av det som er makskapasitet! (og faktisk litt mindre enn det også)

"Sarkasmemodus av"

Det værste jeg ser på en arbeidsplass er de som rusler rundt og klager over hvor utrolig travelt det er mens de drikker kaffe og henger i sofaen. har vært med på at folk har brukt opp mot en halv arbeidsdag på å klage over arbeidsmengden før det til slutt viser seg at de har gjort 0% arbeid før lunsj fordi de "venter på noe(n), det er ikke "deres ansvar", de vet ikke hvordan de skal løse oppgaven eller lignende. 

Dette er ofte de samme personene som ofte konstant ligger på maks antall egenmeldingsdager, gjerne lagt til påske og inneklemte dager/uker osv. 

Men den dagen de trenger noe fra arbeidsplassen så forventer de full fleksibilitet. 
Snakket en gang med noen fra restaurantbransjen, der var det full krig mellom servitører og bedrift fordi arbeidsgiver ønsket at de ansatte skulle sette stolene opp på bordene når de stengte fordi det gjorde jobben til renhold ekstremt mye lettere. 
Fagforeninger ble blandet inn og ordet advokat ble nevnt mer enn en gang. Det er jo i mine øyne ganske sykt at man går rett i skyttergrava fremfor å ha en dialog her. 

Noen ganger er det travlere, og man må gjøre mer, andre ganger kommer arbeidsgiver med merkelige/urimelige krav osv. 
Men all den tid jeg ser de samme personene bruke størstedelen av arbeidsdagen på nettsurfing, youtube, kaffeselskap og generelt bare unnasluntring så mister jeg litt sympati.  

Arbeidsplassen betaler for din tid, og med mindre man har en stor lottogevinst/arv på vei inn så må man dessverre holde ut dette i typ 50 år. 

Når det er sagt, så rekker man det man rekker og er arbeidsmengden for stor er det bare å videreformidle dette. 
Da får arbeidsgiver 2 valg: Innvilge/pålegge overtid eller ansatte flere dersom tiden ikke strekker til. 

Sykepleiere er ekstremt flinke i Norge, og jeg har ikke noe vondt å si om de. 
men samtidig er det få andre arbeidsgrupper jeg har sett som har tid til å lage tiktokfilmer av synkrondans og andre morsomme ting når all fornuft tilsier at det skulle vært eksepsjonelt travelt. (som vi så f. eks under Covid)

Når det er sagt tror jeg det er det veldig få personer her i landet som yter 100% i en 100% stilling. 
Det blir alltid litt kaffe, en ekstra lang prat før/etter møter, litt urelaterte telefoner når elektrikeren skal fikse noe hjemme eller partneren/ungen ringer med en eller annen problemstilling. 

Og det er bra, slik bør det absolutt være åpning for.
På samme måte som at jeg mange ganger har fått hele dager med betalt fri for å utføre personlige ærender, stikke på hytta en dag eller to tidligere eller lignende når det passer seg slik, så stiller jeg opp den dagen/uka det "brenner" og korter ned på slike ting. 

Tror alle parter vinner utrolig mye på å være litt fleksible i den sammenhengen der. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...