Gå til innhold

Hydrogen – grunnstoffet som kan redde verden


Anbefalte innlegg

Kalle Klo skrev (4 minutter siden):

Blir jo en del tap i kablene, da. Tap er også problemet med varmelagring, jo større varmeforskjell, jo større varmetap. Sånn sett er det bedre med stor masse og mindre varmeforskjell.

Det er gode grunner til at smelteverkene ble lagt ved siden av kraftverkene når man bygget ut kraftkrevende industri i Norge. 

Hos enkelte er tap og dårlig virkningsgrad imaginære verdier som rett og slett er altfor vanskelig å forstå……

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kalle Klo skrev (48 minutter siden):

Blir jo en del tap i kablene, da. Tap er også problemet med varmelagring, jo større varmeforskjell, jo større varmetap. Sånn sett er det bedre med stor masse og mindre varmeforskjell.

Det er gode grunner til at smelteverkene ble lagt ved siden av kraftverkene når man bygget ut kraftkrevende industri i Norge. 

Helt enig i det. Allikevel planlegger Australia verdens største solcellepark hvor størstedelen av energien skal eksporteres til Singapore gjennom det som kommer til å bli verdens lengste undersjøiske kabel.

Sun_cable_skisse_verdens_strste_solcellepark_plan_org

Verdens største solcellepark planlegges i Australia - EnergiAktuelt AS

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (45 minutter siden):

Hos enkelte er tap og dårlig virkningsgrad imaginære verdier som rett og slett er altfor vanskelig å forstå……

Tapet erstattes vel bare ved å dimensjonere større, ser ut for at det tjenes inn igjen, og strømmen kommer jo gratis inn for aktørene etter at anlegget er nedbetalt?

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (4 timer siden):

Verdens største solcelle-fabrikk leverer strøm 24 timer I døgnet (metalsupply.no)

Verdens største solcelle-fabrikk leverer strøm 24 timer I døgnet

Noor kraftverk i Marokko er det største konsentrerte solcelle-kraftverket I verden. Det bruker smeltet saltlagring til å produsere elektrisitet på nattestid.
2xw1u0n3dh2qrwob_660_213.jpg

Det på bildet og i artikkelen er hverken en solcelle-fabrikk, eller et solcelle-kraftverk. Her har du vært offer for en journalist som slett ikke har ant hva han eller hun har skrevet om.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (17 timer siden):

Tapet erstattes vel bare ved å dimensjonere større, ser ut for at det tjenes inn igjen, og strømmen kommer jo gratis inn for aktørene etter at anlegget er nedbetalt?

Her er det visst også diverse kunnskapshull innen lønnsomhetsberegning og investeringsanalyse…..

Lenke til kommentar

Men det är en viktig poäng att pris och vad alternativen är ofta är viktigare än virkningsgrad. 

Har tidigare hört folk som har försökt snakke ned vindkraft för att man inte klarar av att ta ut alla energi fra vinden (betz limiten) och att det inte alltid blåser så man inte heller alltid får ut max effekt (det siste är självfallet viktigt på en måte men ikke som en dårlig virkningsgrad). 

Hvis man kan lage hydrogen tillräckligt billigt (for eksempel når det blåser en massa) så man får ekonomi i det spelar ikke den dårliga virkningsgraden noen roll. 

(anlägget i Australien blev föresten forsinket pga av en konkurs (tror jag det anses som) och de nya planerna är mindre än tidigare). 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 timer siden):

Det på bildet og i artikkelen er hverken en solcelle-fabrikk, eller et solcelle-kraftverk. Her har du vært offer for en journalist som slett ikke har ant hva han eller hun har skrevet om.

Ikke bry deg om overskriften på bildet, klikker du en gang til får du opp ordet solcelleanlegg! - Og bildet eller artikkelen var ikke ment å omhandle verken fabrikk eller anlegg fra min side, men et solcelleanlegg og hvor stort det kan bygges, særlig hvis mange aktører er med og støtter utbyggingen. Jeg er ikke på jakt etter journalister eller hva disse mener og tror.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Wall Dorf said:

Ikke bry deg om overskriften på bildet, klikker du en gang til får du opp ordet solcelleanlegg! - Og bildet eller artikkelen var ikke ment å omhandle verken fabrikk eller anlegg fra min side, men et solcelleanlegg og hvor stort det kan bygges, særlig hvis mange aktører er med og støtter utbyggingen. Jeg er ikke på jakt etter journalister eller hva disse mener og tror.

Och om man läser artikeln så bör man förstå att det ikke er ett solcelleanlegg heller ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (6 timer siden):

Her er det visst også diverse kunnskapshull innen lønnsomhetsberegning og investeringsanalyse…..

Det er liten vits i fremtidsberegninger om lønnsomhet, det er noe som sjelden eller aldri stemmer, det beror for det meste av at flesteparten ikke er synsk eller kan vite hva slags problemer man støter på, som ikke kan beregnes.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Wall Dorf said:

Det er liten vits i fremtidsberegninger om lønnsomhet, det er noe som sjelden eller aldri stemmer, det beror for det meste av at flesteparten ikke er synsk eller kan vite hva slags problemer man støter på, som ikke kan beregnes.

Du tar det på feelingen, "Trust me bro"? Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Wall Dorf said:

Forklar gjerne

Kan du inte läsa? 

Kraftverket bruker speglar som värmer en vätska/olja som man sen bruker till att laga ström med (husker ikke detaljerna och gidder ikke läse en gang till). 

Solceller lagar ström direkt genom en kemisk process.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (44 minutter siden):

Ikke bry deg om overskriften på bildet, klikker du en gang til får du opp ordet solcelleanlegg! - Og bildet eller artikkelen var ikke ment å omhandle verken fabrikk eller anlegg fra min side, men et solcelleanlegg og hvor stort det kan bygges, særlig hvis mange aktører er med og støtter utbyggingen. Jeg er ikke på jakt etter journalister eller hva disse mener og tror.

Jeg bryr meg om hva du formidler her i forumet - usannheter. Ourzazate-anlegget i Marokko er delt inn i tre soner Noor 1, 2 og 3. Ingen av de produserer solceller, slik det står i overskriften og slik du siterer ukritisk. De tre sonene består heller ikke av solceller. Det sier meg at du ikke helt forstår hva solceller er for noe eller hvordan slike kraftverk ser ut. Du bare linker inn populærvitenskapelige artikler du ikke forstår.

Spoiler

Anlegget er et solkonsentrator-basert varmekraftverk med et saltbasert varmelager. Noor 1 konsentrerer sollyset i et sentralt punkt, Noor 2 og 3 har lineære solkonsentrerer som konsentrerer varmen i langsgående rør.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (10 minutter siden):

Kraftverket bruker speglar som värmer en vätska/olja som man sen bruker till att laga ström med (husker ikke detaljerna och gidder ikke läse en gang till). 

 

Ser nå at det bare er speil, jeg skumleste det bare, og så at det var oppdelt i 3 forskjellige anlegg, og leste tydeligvis solcelle anlegg der, men det var visst synspunkter om de videre utbyggingsplaner. Men plasseringen passer jo utmerket til solcelleanlegg. Overskriften var jo direkte "fake news"

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (13 minutter siden):

Men dette er jo fakta... det meste blir dyrere enn beregnet, skjer nesten hver dag at man leser om det!  ) 

Langt dyrere enn beregnet - Sagat

1. juni 2023 ... Det kommunale byggeprosjektet «Hyggen» blir langt dyrere enn først beregnet, fikk Nordkapp formannskap opplyst tirsdag.

Du blander sammen bygg som får offentlige bevilgninger og produksjonsbedrifter som er avhengig av å tjene penger.
Hvis disse ikke tjener penger, går de konkurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...