Gå til innhold

Er Mangfold en Styrke?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Sovna skrev (9 minutter siden):

"For meg handler om..." , sier du. Noe annet enn grunnloven er det ingenting som heter at vi skal/kan feire. 17 mai er for den, trodde jeg de fleste visste.

Når jeg skriver her at 17. mai for meg handler om viktige norske verdier som for eksempel inkludering, er det en mening jeg har om denne dagen.

Det er ikke en påstand om at 17. mai skal "handle om mine personlige meningsytringer", eller at jeg mener 17. mai ikke er en feiring av grunnloven (!), eller noe andre rare greier du måtte konstruere.

Jeg vil tippe de fleste nordmenn har et personlig forhold til 17. mai, og er helt enig med meg om at 17. mai handler om mye mer enn "bare" grunnloven i seg selv :)

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Når jeg skriver her at 17. mai for meg handler om viktige norske verdier som for eksempel inkludering, er det en mening jeg har om denne dagen.

Det er ikke en påstand om at 17. mai skal "handle om mine personlige meningsytringer", eller at jeg mener 17. mai ikke er en feiring av grunnloven (!), eller noe andre rare greier du måtte konstruere.

Jeg vil tippe de fleste nordmenn har et personlig forhold til 17. mai, og er helt enig med meg om at 17. mai handler om mye mer enn "bare" grunnloven i seg selv :)

Greit nok for meg, slapp helt av. Verden går fremover, gjerne mot stupet, og gamle verdier må selvsagt gjennomgåes. "Grunnlovsdagen til Norge" står det risset i stein at 17 mai skal handle om. For min del kan den steinen kastes på havets bunn.

Kunne forøvrig tenkt meg å avskaffe julenissen også, som den seksuelle avvikeren han ser ut..

Endret av Sovna
  • Liker 2
Skrevet
Neptun1 skrev (35 minutter siden):

Og slik skal det være.
I alle fall for oss med et vestlig tankesett der vi respekterer andres nasjonaldager.

Du vet kanskje at det er i 100% av tilfellene Humanetisk forbund eller en eller kristen sekt som skaper rabalder? Det er moralsk riktig å plassere ansvaret der det hører hjemme. 

• Liker 1
Skrevet
Boing_80 skrev (2 minutter siden):

Du vet kanskje at det er i 100% av tilfellene Humanetisk forbund eller en eller kristen sekt som skaper rabalder? Det er moralsk riktig å plassere ansvaret der det hører hjemme. 

100% faktisk. Har jeg ikke sagt en million ganger at du ikke må overdrive så fælt..

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det er ikke uvanlig. Noe lignende er tradisjon for eksempel i Stavanger, der de internasjonale skolene i 50 år har flagget med andre flagg i tillegg til de norske i barnetogene. Dette er virkelig ikke et problem.

https://www.nrk.no/rogaland/de-over-til-internasjonal-17.mai-1.11028727

Eksemplet du drar frem er sært. En internasjonal skole er stort sett for barn av midlertidige arbeidsinvandrere. Jeg er enig med kritikerene at den internasjonale skolen bør bare bruke norske flagg eller så bør de faktisk droppe å gå i toget. 

• Liker 3
Skrevet
Sovna skrev (53 minutter siden):

100% faktisk. Har jeg ikke sagt en million ganger at du ikke må overdrive så fælt..

Og jeg si minst like mange 100 ganger at det gir jeg en lang faen i.

• Liker 2
Skrevet
Sovna skrev (1 time siden):

Så alle som maser om inkludering med alles flagg på 17 mai - i denne tråden og ellers - er medlemmer i "Humanetisk forbund eller en eller kristen sekt"?

Det betviles på det aller sterkeste. Vi vet godt hvem som går i bresjen for kunstig mangfold og woke.
Påstanden er således et falsum.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Nå henger jeg ikke helt med. Hvorfor i alle dager skulle 17. mai handle om mine personlige meningsytringer?

Å være mot inkludering og personlig frihet på selveste grunnlovsdagen og samtidig snakke om å "respektere" er både unorsk, og ironisk ut av en annen verden. 

Interessant synspunkt.
Selv på nasjonaldagen for Norge faller det naturlig for "enkelte" å vifte med andres nasjoners flagg i stedet for det norske.

Er dette et godt eksempel på integrasjon?
Jeg vil hevde det skyldes både disrespekt for Norge og nordmenn - og at de ser for seg sine hjemlands flagg vil være gjeldende i fremtiden.
Noen andre grunner er vanskelig å finne. Uansett usmakelig.

Endret av Neptun1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Neptun1 skrev (20 minutter siden):

Interessant synspunkt.
Selv på nasjonaldagen for Norge faller det naturlig for "enkelte" å vifte med andres nasjoners flagg flagg i stedet for det norske.

Er dette et godt eksempel på integrasjon?
Jeg vil hevde det skyldes både disrespekt for Norge og nordmenn - og at de ser for seg sine hjemlands flagg vil være gjeldende i fremtiden.
Noen andre grunner er vanskelig å finne. Uansett usmakelig.

Kan for så vidt være mangel på kunnskap også. Finnes mange som ikke følger en dritt med på skolen lenger.

Oj flagg..? Flagg er flagg for faen tenker man, og tar frem det de måtte ha tilgjengelig i kott og skap.

Men mest av alt tenker jeg det handler om dette iboende i mange av oss, å kunne feire seg selv og sitt så lenge det er fritt frem. Og det er det mye i Norge som er..

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mr.Duklain skrev (2 timer siden):

Jeg er enig med kritikerene at den internasjonale skolen bør bare bruke norske flagg eller så bør de faktisk droppe å gå i toget. 

Hvorfor? Hva gjør det at noen barn har noen britiske flagg sammen med det norske? At de vil gå i tog og vise tilhørigheten sin og feire nasjonaldagen til Norge er jo bare flott. Jeg skjønner ikke at man kan se negativt på noe sånt. Det er jo bare et tegn på respekt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (2 timer siden):

Så alle som maser om inkludering med alles flagg på 17 mai - i denne tråden og ellers - er medlemmer i "Humanetisk forbund eller en eller kristen sekt"?

Det betviles på det aller sterkeste. Vi vet godt hvem som går i bresjen for kunstig mangfold og woke.
Påstanden er således et falsum.

Den blir ikke falsk selv om du tror det. Det har vist seg gang på gang at HEF spesielt er regissørene bak slikke stunt. Plasser ansvaret der det hører hjemme. Ellers er man rett og slett ignorant og idiot.

Nisseluesaken:
https://www.bt.no/innenriks/i/A7vpM/forboed-nisselue-for-aa-ta-hensyn-til-norsk-religioes-minoritet

Denne gangen handler det om det ukrainske flagget:
https://www.vl.no/meninger/kommentar/2022/05/16/flagg-fram-mangfoldet/

Skole i Ålesund ute med sitt stunt:
https://www.nrk.no/mr/falske-pastander-spres-pa-nett-1.11003100

HEF om Pride flagg på 17 mai:
https://www.human.no/aktuelt/la-oss-feire-mangfold-la-skolene-flagge-for-pride-i-alesund

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (42 minutter siden):

Det er ikke et tegn på respekt å feire Per i Ola sitt bursdagsselskap.

Riktig.
Utrolig at venstresiden inkl. NrK og "visse" innvandrere fremdeles insisterer på at dette er god kutyme.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Det er ikke et tegn på respekt å feire Per i Ola sitt bursdagsselskap.

Det er det nok heller absolutt ingen som gjør.

Når man ser noen med for eksempel britiske og norske flagg, som for eksempel barna fra den internasjonale skolen i Stavanger på bildet under, så er jo ikke intensjonen å feire noen andre. Det er å feire 17. mai, og samtidig vise sin tilhørighet til begge landene.

Det er utelukkende en fin ting, og ikke noe å hverken kaste bort krefter på å surmule over eller late som at det er "respektløst".

image.thumb.png.5eb51832a75df2ae0261a0c27f9112f1.png

https://www.nrk.no/rogaland/de-over-til-internasjonal-17.mai-1.11028727

Det samme gjelder for eksempel ukrainere som har måttet flykte hit, nettopp fordi landet deres er blitt invadert av en fremmed makt som står for det motsatte av oss.

La de bli med på feiringen vår, og la de ta med sitt flagg også hvis de vil det. Norge er et åpent, inkluderende og fritt land med demokrati og ytringsfrihet. Dessverre i motsetning til en del andre land, og dessverre i motsetning til noen surpomper av noen nordmenn som later som de ikke tåler dette.

Zelensky tok opp barnetoget på 17. mai i sin tale til Stortinget i fjor. Da inviterte han nordmenn til å ta del i et barnetog i Kyiv når freden kommer i Ukraina. Det var Bjørnstjerne Bjørnson som arrangerte det første barnetoget på 17. mai, og han var en stor forkjemper for at den norske selvstendigheten og friheten også skulle få oppleves i andre land, inkludert i Ukraina. Han ville elsket å se ukrainske flagg sammen med de norske på vår grunnlovsdag.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Skrevet
Sovna skrev (4 timer siden):

Greit nok for meg, slapp helt av. Verden går fremover, gjerne mot stupet, og gamle verdier må selvsagt gjennomgåes. "Grunnlovsdagen til Norge" står det risset i stein at 17 mai skal handle om. For min del kan den steinen kastes på havets bunn.

Kunne forøvrig tenkt meg å avskaffe julenissen også, som den seksuelle avvikeren han ser ut..

Der kom resultatet av tiår med overnasjonalitetsdyrkelse og globaliseringsiver frem, med tilhørende pessimisme, avstumpethet, egoisme og mistenksomhet som hovedingredienser….

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Hvorfor? Hva gjør det at noen barn har noen britiske flagg sammen med det norske? At de vil gå i tog og vise tilhørigheten sin og feire nasjonaldagen til Norge er jo bare flott. Jeg skjønner ikke at man kan se negativt på noe sånt. Det er jo bare et tegn på respekt.

Hører om hauger med svensker som saumfarer Oslo med ambisjonen om århundrets fyllefest på Norges 17 mai. Svensk flagg er ikke i fokus. Har de glemt flagget hjemme? Er de ikke tilstrekkelig stolte over landet sitt? Eller at de finner det ikke naturlig(kanskje til og med en dose med respekt?)

Vi nordmenn invaderer deres midtsommarafton med vår egen fyll og moro. Tror heller ikke den menige nordmann raljerer rundt med norsk flagg og skriker at vi er de beste i verden. Selv om sikkert mange av oss mener nettopp det.

Endret av Sovna
Skrevet

Er Mangfold en Styrke?

Hadde det vært tilfelle ville dette blitt gjenspeilet i samfunnet generelt. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Nå har denne flaggdebatten kommet hvert eneste år rett før 17.mai som en årlig tradisjon så lenge jeg kan huske og som vanlig er det en storm i et vannglass; og hvert år fortsetter 99,9% av flaggene vi ser på nasjonaldagen de norske - som det skal være. Meningsløst å bruke tid og krefter på å straffe 10 stykker som veiver med andre flagg.

Når det er sagt vil jeg imøtekomme det jeg absolutt mener er klisjeer om hva noen mener nasjonaldagen er. At det handler om noe uspesifikt og subjektivt om "norske verdier"; hva nå det er. Nei; det handler ikke om norske "verdier"; og heller ikke om norsk "etnisistet"; bare så det er sagt. Det nasjonaldagen markerer er undertegnelsen av GRUNNLOVEN og de prinsippene som ble knesatt på Eidsvold den 17.mai 1814; og det som ble starten på det norske demokratiet - skjønt Norge strengt talt ble et demokrati i moderne oppfatning mellom 1898(allmen stemmerett)og 1913(kvinners stemmerett). Men det viktigste prinsippet som ble knesatt den dagen var ALL MAKT I DENNE SAL. ALL makt. Dette prinsippet driver regjeringer fra Høyre til "arbeider"-partiet og undergraver gjennom snikinnføring av lover som skal oppheve Stortingets makt i "krisetider" og overlate styret av landet til dekreter utstedt av byråkrater samt av byråkrater i Brüssel. Dette er å p*sse på Eidsolvdsmennenes byggverk. Vi så jo en forsmak på denne måten å regjere på under coronapandemien og den fryktelige "beredeskapsloven" som heldigvis ble stanset i 12.time grunnet iherdig innsats fra jurist Benedicte Høgberg som burde være årets æresborger. Selv synes jeg Støre og Erna som ikke har noe respekt for grunnloven burde holde seg unna nasjonaldagsfeiringen slik de jobber for å undergrave det denne dagen representerer. 

Endret av Morromann
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...