Gå til innhold

Drapet på Aina fra Grue


Anbefalte innlegg

Inspector skrev (1 time siden):

Da venter vi på din forklaring av hva som er bakenforliggende årsak, utløsende årsak og konsekvens i denne problemstillingen

Fødeland til de fire største innvandrergruppene til Sverige:
- Sverige
- India
- Polen
- Tyskland

Dersom innvandring er problemet regner jeg med at disse landene er på toppen av krimminalitetsstatistikken for innvandrere i Sverige? Ikke? Nei så rart! Skulle nesten tro at det var andre faktorer enn innvanringen som var skyld i kriminaliteten.

Eller er det folkegrupper som kommer fra en spesiell del av verden med ekstremt høyt konfliktnivå og som har rømt fra krig og folkemord, og som selv har vært utsatt for enorme psykiske og fysiske påkjenninger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zepticon skrev (16 minutter siden):

Fødeland til de fire største innvandrergruppene til Sverige:
- Sverige
- India
- Polen
- Tyskland

Dersom innvandring er problemet regner jeg med at disse landene er på toppen av krimminalitetsstatistikken for innvandrere i Sverige? Ikke? Nei så rart! Skulle nesten tro at det var andre faktorer enn innvanringen som var skyld i kriminaliteten.

Eller er det folkegrupper som kommer fra en spesiell del av verden med ekstremt høyt konfliktnivå og som har rømt fra krig og folkemord, og som selv har vært utsatt for enorme psykiske og fysiske påkjenninger?

Er (etniske)svensker en innvandrergruppe?
India? Det høres ikke riktig ut, hvor er dette hentet fra? Du ser ut til å snakke om innvandret i 2022, ikke hvor store gruppene er i sin helhet. Gruppene som nevnes er nok i hovedsak arbeidsinnvandrere og ektefeller.

Sverige har hatt hele 1.2 millioner innvandrere de siste 10 årene, snittet er 120 tusen per år, tviler på at det er polakker og tyskere som har stått for denne veksten.

Nei, det er ikke indere, polakker og tyskere som begår kriminalitet. De er nok for opptatte med å jobbe.

Please, ikke stakkarsliggjør dem ved å si at de ikke kan noe for at de er kriminelle, de har hatt det tøft må vite.
Det begynner å gå opp for selv svenskene, at den tilnærmingen er en "recipe for disaster".


Det sagt, trådens forsøk på å koble drapet til utfordringene med innvandringspolitikken, er dog ganske gjennomskuelig.
Jeg kan ikke se en slik kobling.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (46 minutter siden):

Er (etniske)svensker en innvandrergruppe?
India? Det høres ikke riktig ut, hvor er dette hentet fra? Du ser ut til å snakke om innvandret i 2022, ikke hvor store gruppene er i sin helhet. Gruppene som nevnes er nok i hovedsak arbeidsinnvandrere og ektefeller.

Både for 2021 og 2022 er listen omentrent lik, eneste er at Syria kommer opp på 4. plass.
 

Sitat

Sverige har hatt hele 1.2 millioner innvandrere de siste 10 årene, snittet er 120 tusen per år, tviler på at det er polakker og tyskere som har stått for denne veksten.

Jeg har aldri sett noen statistikk på dette. Så det får være opp til de som mener at innvandring er problemet å vise frem at de gruppene som er problematisk er hoveddelen av innvandring. De statistikkene jeg finner indikerer at de største innvandrergruppene i sverige ikke er de som skaper disse problemene, men at det er andre ting som er mer utløsende.

Har du opplevd krig? Har du blitt utsatt for rasisme? Begge utsagnene er muligens en sterkere korrelasjon med krimminalitet enn "Er du innvandrer". (spekulasjon)
 

Sitat

Please, ikke stakkarsliggjør dem ved å si at de ikke kan noe for at de er kriminelle, de har hatt det tøft må vite.
Det begynner å gå opp for selv svenskene, at den tilnærmingen er en "recipe for disaster".

Jeg har ikke sagt det, så ikke legg ord i munnen på meg. Det jeg sier er at det er å forvente at en folkegruppe fra et land som har vært i krig eller krigstilstand, med drap, tortur, misshandling sov er en del av dagliglivet er overrepresentert på statistikken. Det er ikke en stakkarsliggjøring, men en realitet. Og den realiteten må vi jo da selvsagt ta til oss i måten man tar i mot og integrerer disse personene. Og man trenger ekspertise på krigstraumer osv, og ikke en overarbeidet kommunalpsykolog 1 time hver 14. dag og en halvgod tolk.

De har jo ikke noen forutsettninger for å lykkes om de ikke får nødvendig hjelp til å bearbeide det de har opplevd men abre blir plassert i et frememd land og beskjed om å klare seg selv.
 

Sitat

Det sagt, trådens forsøk på å koble drapet til utfordringene med innvandringspolitikken, er dog ganske gjennomskuelig.
Jeg kan ikke se en slik kobling.

Enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (6 minutter siden):

Både for 2021 og 2022 er listen omentrent lik, eneste er at Syria kommer opp på 4. plass.

Ikke overraskende, da svenskene har lagt om innvandringspolitikken sin dramatisk de siste årene etter en mislykket politikk i flere tiår. Nå er det arbeidsinnvandring (stort sett fra EU) som gjelder, ikke asyl- og flyktninger.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Zepticon said:

Og man trenger ekspertise på krigstraumer osv, og ikke en overarbeidet kommunalpsykolog 1 time hver 14. dag og en halvgod tolk.

Eg er helt enig, derfor bør vi stoppe innvandringen til dette er på plass, for det er åpenbart at dette ikke er en prioritet per i dag.
Har vi ikke kapasitet til å ta oss av tikkende bomber (krigstraumer, evt. voldskultur), så kan vi ikke ta imot de. For det skader hele omdømme til en gruppe om disse ikke klarer å fungere.

Mitt forslag er å hive mer penger på innvandring, ikke mindre, men ta ikke i mot flere enn man klarer å hjelpe. Og berøringsangsten må vekk. Mange er livredd for å si noe kritisk om innvandring for å ikke hjelpe yTrE hØyrE eller bli assosisert med gjengen fra document.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (13 timer siden):

Altså unskyld meg?
De ti siste årene er 77% av alle drap begått av etniske nordmen.
Og partnerdrap står etnisk norske for over 50%.

Tall fra politiet:

Sitat

3.4. ANTALL NORSKE STATSBORGERE MED TIDLIGERE ANNET STATSBORGERSKAP I perioden 2012–2021 hadde 14 % av de norske gjerningspersonene tidligere hatt et annet statsborgerskap. I 2022 var andelen 30 % (åtte personer).

Dersom man legger sammen de som tidligere har hatt et annet statsborgerskap, og de utenlandske statsborgerne, utgjør dette 39 % av alle gjerningspersonene i perioden 2012–2021. I 2022 var andelen 46 %.

 

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (19 minutter siden):

Har du opplevd krig? Har du blitt utsatt for rasisme? Begge utsagnene er muligens en sterkere korrelasjon med krimminalitet enn "Er du innvandrer". (spekulasjon)

Hva har de tingene med kriminalitet å gjøre?

Hvis vi tar for oss gjengkriminalitet, så er det i hovedsak ikke nyankomne innvandrere som er involvert i dette, selv om sikkert en del av dem er utsatt for rekruttering, men 1/2/3 generasjon innvandrere. Så da snakker vi om en feilslått politikk, på flere områder, som strekker seg langt bak i tid.

Zepticon skrev (23 minutter siden):

De har jo ikke noen forutsettninger for å lykkes om de ikke får nødvendig hjelp til å bearbeide det de har opplevd men abre blir plassert i et frememd land og beskjed om å klare seg selv.

Det er jo nettopp det motsatte det er snakk om, de får trygd og trenger ikke å klare seg selv, de blir isolert av det og de isolerer seg selv, med en vanskelig integrering som resultat. Jeg kjøper ikke påstanden om at det er krigstraumer som er årsaken til kriminalitet, som om det gjør at de ikke kan skille mellom rett og galt.
Alvorlig psykisk sykdom er dog noe annet, men som vi vet så er helsevesenet handlingsrammet, uansett om det er snakk om etniske norske eller innvandrere. 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (11 minutter siden):

Hva har de tingene med kriminalitet å gjøre?

Mer enn at du er innvandrer.
 

Sitat

Hvis vi tar for oss gjengkriminalitet, så er det i hovedsak ikke nyankomne innvandrere som er involvert i dette, selv om sikkert en del av dem er utsatt for rekruttering, men 1/2/3 generasjon innvandrere. Så da snakker vi om en feilslått politikk, på flere områder, som strekker seg langt bak i tid.

Ja, ergo er ikke problemet innvandring lengere. Det er også knyttet til spesielle etniske grupper, og ikke andre. Det betyr at problemet ikke har med hvorvidt personen er innvandret eller ikke, men en annen og mer kompleks årsak. Mange innvandrergrupper er ikke på denne statistikken i det hele tatt, mens noen er overrepresentert.
 

Sitat

Det er jo nettopp det motsatte det er snakk om, de får trygd og trenger ikke å klare seg selv, de blir isolert av det og de isolerer seg selv, med en vanskelig integrering som resultat.

Hvilken alternativ løsning foreslår du vil fungere for en nyankommet innvandrer som ikke har hverken språklig eller faglig kompetanse til å delta i det nroske arbeidslivet?
 

Sitat

Jeg kjøper ikke påstanden om at det er krigstraumer som er årsaken til kriminalitet, som om det gjør at de ikke kan skille mellom rett og galt.

Hva som er rett og galt i norge og hva som er rett og galt i Afghanistan, Irak, Somalia etc er det enorm forskjell på. Moral er ikke absolutt, men en ting man får overlevert fra egne foreldre og kultur. Tenker du vil få forholdsvis store forskjeller på rett og galt om du spørs en norsk og svensk 10-åring, en israelsk og palestinsk 10-åring eller en somalisk og iransk 10-åring.

Statistisk sett så er krigsveteraner fra land i fred overrepresentert på kriminalitetsstatistikken. Det å ha (frivillig) opplevd krig har direkte korrelasjon til økt sjangse for kriminalitet. Dette gjelder soldater med lang trening og støtteapparat rundt seg. La oss estrapolere til barn som har sine kritiske utviklingsår i en krigssitausjon der vold, drap, seksuelt og fysisk missbruk og fraværende morlask rettledning er dagligdags.
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (43 minutter siden):

Mer enn at du er innvandrer.

"Innvandrer" er et bredt begrep, og som du er inne på så har det mer med hvor de kommer fra enn noe annet.
Men jeg synes det blir litt tåkelegging når du drar inn tyskere, polakker og indere når vi snakker om innvandring, vi vet alle hvilke grupper vi snakker om her. I hovedsak folk fra Afrika og midtøsten, kvoteflyktninger, asylanter og migranter.
Kvoteflyktninger har vi i det minste en viss kontroll på, men jeg synes vi burde være enda mer nøye på utvelgelsen.

Zepticon skrev (50 minutter siden):

Hvilken alternativ løsning foreslår du vil fungere for en nyankommet innvandrer som ikke har hverken språklig eller faglig kompetanse til å delta i det nroske arbeidslivet?

Sette de på skolebenken og ikke la de flytte til Oslo ved første anledning. Integreringen og deltagelsen i det norske samfunnet blir langt bedre når de må forholde seg til nordmenn og norsk, enn hvis de bor på grønland og kun ender opp med å omgås folk fra sin egen kultur. Da ender vi opp med personer som selv etter 30år vil trenge tolk, og barn som snakker gebrokkent norsk, jeg har til og med opplevd at barnebarna ikke snakker godt nok norsk.
En ting er første generasjon, men når dette forplanter seg videre så er det et kjempeproblem, da er det ikke rart at mange faller av på skolen etc.

Da jeg vokste opp, og jeg er ikke så gammel at det gjør noe, så hadde vi ganske få innvandrere, ergo barn av flyktninger, på skolen min. Så og si alle ble veldig godt integrerte og vokste opp til å bli gode samfunnsborgere som bidrar mye i det norske samfunnet.
Dette var altså ikke en storby, men et lite sted, et lite stykke utenfor Oslo.

Zepticon skrev (1 time siden):

Hva som er rett og galt i norge og hva som er rett og galt i Afghanistan, Irak, Somalia etc er det enorm forskjell på. Moral er ikke absolutt, men en ting man får overlevert fra egne foreldre og kultur. Tenker du vil få forholdsvis store forskjeller på rett og galt om du spørs en norsk og svensk 10-åring, en israelsk og palestinsk 10-åring eller en somalisk og iransk 10-åring.

Drap er generelt sett ikke tolerert i noen land, og i noen land blir du henrettet hvis du blir tatt med narkotika, så jeg vil påstå at de aller fleste forstår hva som er greit eller ikke. Det er nok ingen av disse imaginære 10-åringene som mener drap er greit, om noe så har de bedre forståelse såfremt de ikke har blitt påvirket av sine foreldre.

Problemet er at en del kulturer setter f.eks ære og religion over landets lover, selv når hjemlandet, ihvertfall på papiret, har gjort noe ulovlig.
Når det gjelder land hvor f.eks æresdrap er vanlig, så vil nok politi etc. se en annen vei, selv om det er lover mot det, og det handler mer om (u)kultur enn noe annet.
At vi forventer at innvandrere ikke begår voldskriminalitet er en ganske lav terskel spør du meg, "du skal ikke drepe" er et ganske gammelt konsept.

Det blir litt sånn "de lave forventningers rasisme" når vi unnskylder innvandrerne sin kriminalitet med at de ikke vet bedre.
De har en så dårlig moral at de ikke forstår hva som er riktig og galt.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (5 timer siden):

Har du hørt om "per capita"? 

Så ikke bare er ikke-etnisk norske underrepresentert i forhold til Norges demografi i disse syv drapssakene, men det handler faktisk om dobbeltmoralen som står sterkt i denne tråden.

Ingen sier et kvekk om demografi før hudfargen er Pantone 476 C på gjerningsmannen, så man kan i hvert fall utelukke at statistikk blir brukt for å være konstruktiv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (8 timer siden):

Fødeland til de fire største innvandrergruppene til Sverige:
- Sverige
- India
- Polen
- Tyskland

Dersom innvandring er problemet regner jeg med at disse landene er på toppen av krimminalitetsstatistikken for innvandrere i Sverige? Ikke? Nei så rart! Skulle nesten tro at det var andre faktorer enn innvanringen som var skyld i kriminaliteten.

Eller er det folkegrupper som kommer fra en spesiell del av verden med ekstremt høyt konfliktnivå og som har rømt fra krig og folkemord, og som selv har vært utsatt for enorme psykiske og fysiske påkjenninger?

Sverige har tatt inn 1.2 millioner innvandrere de siste 10 årene. Hvorfor er det ikke Indere, polakker og Tyskere som da står for; Bilbranner, skyting på åpen gate, skyting inn på lekeplasser,  narkotika kriminalitet, bombing av boligblokker, innfører portforbud der de bor så de kan drive med kriminalitet i fred uten vitner osv osv.

Fox netterket er styrt av polakker eller indere?

Sverige er et grelt eksempel på at innvandring fra Afrika og muslimske land bør holdes på et minimum.

https://www.nrk.no/urix/derfor-rammes-sverige-av-en-voldsbolge-1.16567573

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/nar-innvandring-truer-storsamfunnet/o/5-95-1342032

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/ennahi-58-tor-ikke-la-barna-ga-til-skolen-alene/16059169/

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 27.1.2024 at 5:39 PM, AtterEnBruker said:

Og dagspressa skriver om det, til tross for ørtillioner klagesanger om at dagspressa ikke tør å skrive om det. Samme med den serien om æresdrap på NRK som ble postet i en annen tråd. Er nesten som om påstandene om at dagspressa og "main stream media" ikke tør å dekke dette, er litt........ upålitelige?

Legg merke til korte stikk om at det ikke har noe med religion å gjøre, det gjør det greiere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...