Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

erfaring med kjetting på bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Habla Møberg skrev (2 timer siden):

Uansett er det ikke mange biler som har stor nok hjulbue til dette i dag. 

Husker jeg så en MB 230 hvor knipetaket antageligvis hadde løsnet og spist halve bakskjermen 😱 Sikkert billig reparasjon 🤑🤑

Men de fungerte gull på det meste utenom stålis 👍

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (29 minutter siden):

ulike erfaringer hører jeg. Håper det finnes gode råd å få, og link til god erfaring på kjetting som evt. har pigger, som passer til 205/55/16

En forhandler av Lilleseth kjettinger kan sikkert hjelpe deg. Hvor vanlig det er med pigg kjetting til personbil vet jeg ikke men de ordner nok om du trenger. Har det på traktoren og 6x6, men aldri prøvd det på personbil. 

Lenke til kommentar

fungerte lettere å fjerne snøkjetting i dag, da jeg så hvor det var orange farge på gummien var, der man hekter endene sammen, på baksiden av dekket. 

En fordel å ta med seg noe å ligge på i snøen, jeg hadde ingen ingenting med, men sånt man få erfaring fra. 

Jeg regner med snøkjettingen bidro til at arbeidet kunne gjøres sikkert. Nå er oppdraget over. Fikk en ny erfaring. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 20.1.2024 at 4:27 PM, kremt said:

Lurer på om man får kjøpt knipetak lenger, husker det var ganske genialt i sin tid. Men dekkene er vel generelt mye bedre og mykere nå enn i gamle dager.

Gripetak var praktiske for å komme seg ut av fastlåste situasjoner. Problemet var at noen trodde de også kunne brukes på motorvei o.l. Det medførte skade på biler og reklamasjonskrav mot forhandlere. Derfor gikk de ut av salg og ble erstattet av hurtigkjetting. 

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (2 timer siden):

Gripetak var praktiske for å komme seg ut av fastlåste situasjoner. Problemet var at noen trodde de også kunne brukes på motorvei o.l. Det medførte skade på biler og reklamasjonskrav mot forhandlere. Derfor gikk de ut av salg og ble erstattet av hurtigkjetting. 

Har fremdeles et sett knipetak her, men mer som et minne fra en svunnen tid. Tror ikke de ble laget for mer enn 15", er vel knapt en nyere bil med mindre enn 16"?.

Geniale til å komme seg ut av et knipetak, men absolutt ikke noe å kjøre med. Omtrent som hurtigkjettingene, kun for å komme seg løs. Skikkelig piggkjetting, korrekt strammet, er noe man kan kjøre med på alt som er snølagt, også på asfalt men det er jo mildt sagt ukomfortabelt å kjøre med på asfalt...

Har i mange år kjørt mer eller mindre permanent med skikkelig piggkjetting på både arbeidsbil og privatbil, det er påkrevd om man bor litt uttafor Oslobygda og et stykke fra hovedveien 😁

Ganske fascinerende at noe så simpelt som en bakhjulstrukket HiAce kan klatre langt oppover anleggsveier bedre enn en Pajero uten kjetting. 

Lenke til kommentar

Piggkjetting virker å trenge litt mer plass enn hurtigkjetting fordi det er tykkere. Men er det plass så går det (jeg vet ikke om det går på en Passat).

Hvordan er piggkjetting å legge på i forhold til hurtigkjetting?

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 minutter siden):

Piggkjetting virker å trenge litt mer plass enn hurtigkjetting fordi det er tykkere. Men er det plass så går det (jeg vet ikke om det går på en Passat).

Hvordan er piggkjetting å legge på i forhold til hurtigkjetting?

Piggkjetting tar en god del lengre tid,men med øvelse tar det ikke mange minuttene. Forskjellen er at piggkjetting må du legge ut, kjøre oppå, så feste og stramme. Deretter kjøre litt, så etterstramme. Så mer arbeid, men så sitter de som et skudd når de er korrekt montert. Hurtigkjetting er raskere å legge på, men du kan heller ikke kjøre fort eller over lengre strekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (59 minutter siden):

Er nysgjerrig på dette jeg også så jeg følger tråden! Husker godt de gamle "knipetakene". 

Sto dønn fast på en flat parkeringsplass for noen dager siden med 30-40 cm. snø og lurte på noen slike, men på den annen side er vel sesomngen over for i vinter snart? 😉

Kjettinger, grove 2 stk. - Biltema.no

Vel, de grove fra Biltema er fremdeles av typen hurtigkjetting, altså lett å legge på men kun egnet for korte strekk og lav hastighet. Men sjekk vekten. Dobbelt så tunge som de andre fra Biltema. Fra 4,4 til 8,8kg. Ergo grovere, og jeg vil tro også tilsvarende sterkere.

Skikkelige piggkjettinger veier gjerne rundt 15kg og er mye tettere, samt laget av herdet spesialstål. Levetid og pris er tilsvarende mer. 

Du må jo selv vurdere om du trenger kjetting. Bor du bynært trenger du neppe å ha annet enn hurtigkjetting, om noe i det hele tatt. Du kan gjerne la vær å bruke bilen de få gangene du virkelig står fast. 

Er du derimot dønn avhengig av å kunne komme trygt fram og du bor noen mil uttafor sivilisasjonen og gjerne må kunne kjøre på knapt brøytet vei, så kommer du ikke unna skikkelige kjettinger. 

Endret av Habla Møberg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 minutt siden):

Vel, de grove fra Biltema er fremdeles av typen hurtigkjetting, altså lett å legge på men kun egnet for korte strekk og lav hastighet. Men sjekk vekten. Dobbelt så tunge som de andre fra Biltema. Fra 4,4 til 8,8kg. Ergo grovere, og jeg vil tro også tilsvarende sterkere.

Skikkelige piggkjettinger veier gjerne rundt 15kg og er mye tettere, samt laget av herdet spesialstål. Levetid og pris er tilsvarende mer. 

Er som sagt litt på bærtur her men følger med! Har vært uten bil de siste nesten 20 årene untatt de de siste 2-3 så trenger litt oppfriskning! Takk for tips! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...