Gå til innhold

Statisk elektrisitet får PC til å fryse


Anbefalte innlegg

Kjøpte PC fra Komplett i sommer. Null problem inntil desember. Da begynte den stadig å fryse, så jeg må reboote.

Fant ut at dette skyldtes statisk elektrisitet. Det begynte ifm. at luftfuktigheten er veldig lav her om vinteren. PC'en frøs stadig i det jeg reiste meg eller satt meg, aldri ellers.

Har forsøkt disse tiltakene:

  • Luftfukter (ikke særlig effektiv, kun kortsiktige resultater)
  • Flyttet PC'en lengre unna der jeg sitter
  • Sjekket alle kabler (100% grundig festet)
  • Sjekket at alle kabler (og stikkontakt) har jording
  • Satt PC'en på antistatisk matte
  • Brukt annen stol og andre bukser
  • Grundig støvfjerning fra PC'en og området generelt

Dette har hjulpet. Men PC'en fryser fortsatt i blant, når jeg reiser eller setter meg.

Den forrige Komplett-PC'en min stod eksakt samme sted (under samme forhold) og frøs aldri.

Har dere råd om noe annet jeg kan sjekke? Antar at det er noe inne i PC'en som forårsaker dette, men vet ikke hva det kan være.

spacer.png

Endret av Morten82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Wheeljack said:

Beklager for fullstendig offtopic men du har AKKURAT samme bakgrunnsbilde som meg.

Kan ikke huske hvor jeg fikk det fra, men har hatt den jpg'en liggende i en folder på en eller annen disk i årevis gjennom opptil flere maskinbytter.

Tillater meg å være off topic en gang til; se denne lenken for tilsvarende bilder: 5 338 TinEye search results
(tok skjerdump, klippet til bildet og reverse-søkte bildet). 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke men kanskje legge en antistatisk matte på bordet og at du holder i den når du setter eller reiser deg.

Et forslag som jeg ikke vet om har noen effekt:

La ledningene til PC ligge sammen med liten avstand mellom de.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, RRhoads said:

    Hvordan fant du ut det?

Den frøs utelukkende idet jeg reiste meg eller satt meg. Nå har jeg satt kabinettet langt unna, og den fryser utelukkende hvis jeg går i nærheten av det. Hvis PC'en er av, og jeg går i nærheten av kabinettet, så booter den opp.

Alle kabler er 100% sjekket. De er helt uskadet, og sitter fullstendig i.

Lenke til kommentar
Morten82 skrev (1 time siden):

Den frøs utelukkende idet jeg reiste meg eller satt meg. Nå har jeg satt kabinettet langt unna, og den fryser utelukkende hvis jeg går i nærheten av det. Hvis PC'en er av, og jeg går i nærheten av kabinettet, så booter den opp.

Alle kabler er 100% sjekket. De er helt uskadet, og sitter fullstendig i.

Høres merkelig ut. 

Hvordan ser du for deg at lysbuen med statisk elektrisitet kommer seg gjennom kabinettet ditt som er jordet og får PCen til å fryse?

Lenke til kommentar
52 minutes ago, RRhoads said:

Høres merkelig ut. 

Hvordan ser du for deg at lysbuen med statisk elektrisitet kommer seg gjennom kabinettet ditt som er jordet og får PCen til å fryse?

Aner ikke, det var derfor jeg laget denne tråden.

Endret av Morten82
Lenke til kommentar

Er bios for hovedkortet oppdatert?

Jeg ville kjørt en minne test. Windows har en innebygget, men det finnes også andre programmer som tester minnet.

Dette er ikke noe vanlig at dette skjer, så jeg tenker at det kan være noe med PC som er på kanten i utgangspunktet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det er 100% garantert statisk elektrisitet. Verifisert gang på gang over 2 måneder. Med mindre det er noen gnomer som bor inne i PC'en og spionerer på meg, og troller meg hardt når jeg reiser/setter meg brått (men kun når det er lav luftfuktighet og kabinettet er plassert i nærhet av stolen).

Men mye treff på pc freeze static electricity. Jeg får fortsette å saumfare de trådene for råd.

Lenke til kommentar

Hvordan forflytter den statiske elektrisiteten seg fra deg(?) til pc`n hver når du reiser deg/setter deg brått?
Ser du vel strengt tatt har svart "aner ikke", men tar du på pc`n når du reiser deg?
Tar du borti noe som er i kontakt med pc`n? Har du gulv i metall som er borti kabinettet?

Det er veldig lite som tyder på at statisk elektrisitet kan ende opp i PC`n når du reiser deg, men fortsett å jakt etter løsningen på akkurat dette og ignorer alle andre faktorer :)
Det er slik man feilretter best..

Antagelig er du ikke borti noe som berører pc`n slik at statisk elektrisitet fra deg i det hele tatt har en vei bort til pc`n.
Chassi til pc er jordet, så selv om det skulle skje, så skal jordingen ta imot.
Selv uten jording, så er neppe noen komponenter inni pc`n i kontakt med selve kabinettet, slik at selv da ville ikke statisk elektrisitet påvirke noe.
Selv om komponenter er borti kabinettet, så skal et uansett litt til før den fryser, men her er det altså mulig.
Konklusjonen her er åpenbar, det må være statisk elektrisitet..

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Statisk elektrisitet er en mulighet, en annen kan være andre elektriske felt som endrer seg når det kommer et menneske inn i nærheten av PC.

Kabinettet er vel i stål og skulle skjerme det inni PC ganske bra for elektriske felt.

En tredje mulighet er at det blir en liten bevegelse i gulvet som påvirer en dårlig kontakt i PC.

edit: Dette statisk elektrisitet og elektriske felt er noe jeg tenker som en teoretisk mulighet. Men jeg tenker også at det ikke er noe som burde skje i en bolig på en PC med kabinett uten at det er noe som er feil med den.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (43 minutter siden):

En tredje mulighet er at det blir en liten bevegelse i gulvet som påvirer en dårlig kontakt i PC.

Dette er mye mer sannsynlig en statisk elektrisitet. Kanskje cpu, skjermkort eller ram sitter dårlig fast.

Endret av overhodet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morten82 skrev (2 timer siden):

Det er 100% garantert statisk elektrisitet. Verifisert gang på gang over 2 måneder. Med mindre det er noen gnomer som bor inne i PC'en og spionerer på meg, og troller meg hardt når jeg reiser/setter meg brått (men kun når det er lav luftfuktighet og kabinettet er plassert i nærhet av stolen).

Men mye treff på pc freeze static electricity. Jeg får fortsette å saumfare de trådene for råd.

Hadde du dette problemet forrige PC på samme rommet? Hvis ikke, så er det PCen som er problemet, og ikke statisk elektrisitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Første bud er at en PC aldri skal stå på gulvet. Bud nummer 2 er at PC-en skal plugges rett i stikkontakt på vegg.

Det er to ting du bør sjekke. Mulig defekt/avvik i komponent som skaper ustabil PC. Feil innstillinger eller korrupt os/programvare som fører til ustabilt system.

Søkerekkefølge jeg ville ha brukt
Skjermkort
Minne (hastighet og timing i BIOS, MemTest86, 1 brikke hvor man prøver først den ene, så den andre, teste med annet minne)
Operativsystem/programvare, feks reinstallasjon eller bruke annet bootbart media til å kjøre en testinstallasjon
Hovedkort
PSU
Kabinett (jordingsfeil og diverse)

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...