Gå til innhold

Må ha briller. Progressive?


Anbefalte innlegg

Problemet som fersk brillebruker er at det trolig blir en del tilpassinger i starten. Kanskje finner jeg ut at infatningen gnager på ørene, eller blir for "tung" for nesen etc. kanskje ønsker jeg også tilpassinger av synsfelt med tanke på styrke etc. 

Så jeg tror kanskje at et brilleabonnement er greit for ferske brillebrukere eller for dem som vil "rydde opp" i brilleskuffen og synet etter år med irriterende briller etc. 

Har man ett par briller som allerede funker og synes holder seg mer eller mindra stabilt så trenger man ikke noe brilleabonnement. 

Problemet er at man MÅ ha 3 stk briller i abonnementet. Det er ikke alle som trenger 3 stk. briller og velger en eller to billige briller kun for å få abonnementet. 

For MIN del passet abonnementet bra. Vertfall nå de to første årene. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I alle fall før i tiden, så kunne man vel velge mellom glass av glass eller glass av plast. Briller med glass av plast fikk mye lettere riper, men samtidig så var de lettere å ha på nesen. Briller med glass-glass er tyngere på nesen, men glass-glassene er klarere enn plast-glassene, og får som nevnt ikke så lett riper, og de blir ikke så lett matte. Tror det forholder seg slik at de fleste brillene som selges i dag er med plast-glass på grunn av lettere vekt, men at det også er mulig å bestille glass-glass, for den spesielt interesserte. Mulig at de også er billigere å produsere. Når det så ble så komplisert at man også skulle ta stilling til ulike typer overflatebehandling, da ble det så komplisert at jeg gikk over til å kjøpe brillene hos Nille.

  • Antirefleksbelegg.
  • Ripebestandig belegg.
  • UV-Filter
  • Vannavstøtende belegg.
  • Oljeavstøtende belegg.
  • Blått lys filter.
  • Fotocrome behandling (Skifter farge)

Det er nok nødvendig å kjøpe inn en ca 8-10 varianter, eller å bygge dem selv i furtebua. De har sikkert noe bra optikerutstyr hos Ali-Express.

Da jeg puttet mine briller med ekte glass og diverse overflatebehandlinger i baklommen og satte meg på dem, så ble det som nevnt Nille etter det.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg spurte spesifikt om glass-glass brille i førsten. Dem hadde ikke en eneste brille med glass i butikken og hun kunne ikke huske sist hun solgte en brille med glass-glass. Det er ingen som selger dette lenger sa hun til meg. 

Når det er sagt, når man presser brillene ned i baklommen samt setter seg på dem så er det newtons lov som tar over. Å gå med brillene i baklommen er uansett litt "bestefar" slik jeg ser det. 

Det finnes vel ingen fancy måte og bære et par bruller som man ikke bruker på. Men det mest fornuftige er kanskje med en snor rundt halsen? Men det også blir jo litt skomaker Andersen spør du meg. Brillene skal ligge i et etui på innerlommen eller i en lomme hvor det ikke synes. :)

 

Lenke til kommentar

Virderer å bestille meg progressive solbriller fra Oakley.com (Norsk side) da butikkene jeg har vært i ikke klarer å skaffe polariserte OG prizm glass med styrke i glassene samtidig. 

Jeg ser prisene på komplett brille med progressive glass og polariserte samt prizm glass koster rundt 5-7.000 kroner. Siden jeg har den kjente Hoolbrook fra før (uten styrke) så tenkte jeg at jeg kanskje kunne teste en ny modell. Jeg lurer litt på den Oakley brillen som heter "Double Edge". 

Men så til poenget. Er det tilfeldigvis noen her inne som har erfaring med bestilling av briller fra Oakley.com (Norsk side)? Hva skjer evt. hvis noe ikke blir som jeg tenkte eller vil endre noe etc? Er jeg fucked etter kjøpet hvis det ikke funker? Altså er det noe service utover de vanlige forbrukerrettighetene?

Lenke til kommentar
fwrummel skrev (5 minutter siden):

Jeg kjøpte alle mine progressive briller fra Brilleland og de var nøye med å avmerke på brilleglasset hvor pupillen var, slik at «slipingen» av glassene ble korrekt plassert.
Det blir jo et sjansespill ved nettkjøp.

 

Det samme gjorde dem på meg på Brilleland. Men dem har dårlig utvalg av briller hvis man skal ha noe litt utenfor boksen. Dem kunne feks. Ikke skaffe Oakley solbrille med bøde poaliserte og prizme glass i tillegg til progressive glass. Men på Oakley sine sider har dem jo disse.... 

På Synsam kunne dem lett fikse disse brillene, men dem var grisedyre i forhold. 

Tenker jeg førsk skal teste de brillene jeg får først med progressive glass. Kan hende jeg blir skuffet og da er det jo dritt at jeg evt. bestillte solbriller på nett med proressive glass i tillegg :) 

Lenke til kommentar

Jeg har vørt i samme båt. Først kun nærsynthet deretter alderssyn for endel år tilbake nå. 
Kviet meg veldig for progressive briller husker jeg. Men er på mitt tredje par ( første var tretten år siden) med glass fra Essilor i serien Varliux .

Det koster nå fra 5- 8000 pr glass men de er suverent overlegent alt annet. Og verdt det. Man ser klart alle retninger uten å vri på hodet.

Innfatning har jeg landet på Silhouette (Classic) som er laget av titan og er så lette at du ikke kjenner at du har de på deg. Innfatningen koster noen tusen.

Ny komplett brille kommer på et sted fra 15 - 25 tusen inkl undersøkelse.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Progresivt er jo den ene problemstillingen. Her har vi jo også å gjøre med en kar som skjev hornhinne på det ene øyet. Da kan det vel kanskje bli behov for manuell og fysisk oppfølging over tid?!

(Slik at fysisk butikk og fortløpende diskusjon med optiker er å foretrekke.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

 

Innfatning har jeg landet på Silhouette (Classic) som er laget av titan og er så lette at du ikke kjenner at du har de på deg. Innfatningen koster noen tusen.

Jeg tenker at så lenge man uansett må gå med en brille på nesa så giddr jeg ikke å prøve og skjule det. Da velger jeg briller med litt kraftig ramme som ser litt bra ut. 

Jeg synes vertfall ikke selv at jeg kler briller med tynn innfatning som synes minst mulig. Jeg synes jeg bare ser eldre ut med slike briller. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at så lenge man uansett må gå med en brille på nesa så giddr jeg ikke å prøve og skjule det. Da velger jeg briller med litt kraftig ramme som ser litt bra ut. 

Jeg synes vertfall ikke selv at jeg kler briller med tynn innfatning som synes minst mulig. Jeg synes jeg bare ser eldre ut med slike briller. 

Okay, innfatninger er selvsagt en smakssak. Hovedpoenget var å sjekke ut Essilor Varilux X serie glass . Det er det beste man kan få.
Men da må du andre steder enn Specsavers og Brilleland. Synsam, Krogh vet jeg har måleutstyret og fører de.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Neida, bare mer intelligent. Riktig sliping og tilpasning er nok sannsynligvis det viktigste.

 intelligensen tror jeg neppe får noe oppsving ved valg av briller man ikke liker utseendet på :)

Jeg liker heller og overraske positivt, enn det motsatte :)

Lenke til kommentar

No har eg brukt biller i nær 8 år, og har gått til Specsavers dei to siste gangene. Eg starta med enkle briller, men har gått over til progressive briller, og kan nok aldri gå til noko anna. No skal dei seiast at eg har ein skade på høgre auga ... siste resultat var 1.17 venstre og 2.59 høgre augo .. tenkjer at ein operasjon ikkje vil kunne ordne dette for meg, dog, kunne veldig godt tenkt meg ein operasjon om dette kunne bli fiksa. Slit, som mange andre, med varme, kulde, dykking og VR-speling for å nevne nokra av tinga. Eg er ufør, så eg kan ikkje uttala meg i jobb samanheng :)

Sist par med briller betalte eg 3900 for eit "2 for 1" tilbud, der andre paret ikkje er progressive, men heller for databruk. Totalt ubrukelige, då dei må "spesial tilpassas" til nøyaktige avstand, noko dei ikkje gjer.
Eg kjøper ikkje store, kjente merker for style, dette betyr ingenting for meg, eg treng briller som passar på naso, og gjer meg eit greit syn :) ( sikker derav den heller lave prisen ).

Lenke til kommentar

Siden du har (som meg) skjeve hornhinner, er det best å gå til en optiker i Norge.

(Ellers kan jeg anbefale Mister Spex. Tysk optikerkjede med fysiske butikker i Tyskland, og helt greie glass. Men de blir fort ripete.... etter to år med Mister Spex -briller, var mine klar til å byttes ut. Vel å merke mekket jeg mye på bil i den tia, så brillene ble pusset flere ganger daglig).

Ser det snakkes om progressive briller. Personlig syns jeg det er noe drit. Ikke bare blir glassene dobbelt så dyre, men det er utrolig irriterende med skillet på midten av glasset, der jeg hele tiden må tippe brillene ned på nesten når jeg ser på tv, eller justere hodet når jeg skal lese noe. Jeg har også en følelse av at optikerkjedene forsøker å selge mer av disse progressive brillene - enn noe annet. Kanskje fordi de tjener mer på det? Men jeg hadde nok foretrukket to ulike briller. 

Du har ikke en voldsom avansert brilleseddel syns jeg. Jo større synsforstyrrelse, jo dyrere glass. Men jeg har noe lignende som deg, og mine glass (progressive, fysj...) koster 6000 nye. Hadde jeg valgt uten progressive glass, hadde jeg landet på 3000.

Jeg har brilleabonnement hos Synsam. Noe jeg opprettet for bare 3-4 måneder siden. Siden jeg ikke har klart å tilpasse meg disse progressive brillene. Er jeg spent på synsundersøkelsen jeg skal til i morgen (!) for å se om jeg eventuelt får pratet meg til nye glass, uten å betale ekstra for det.

Fun fact: Dama er fra Colombia.... skulle tro det var billigere der. Neida. Der kom de med svære kataloger med all slags tekniske greier jeg ikke forsto en dritt av, og skulle ha bortimot 5000 kr,- for glass alene. 

Jeg tror du kommer langt med helt enkle brilleglass til type 3000 kr,- pr brille + innfatning. Jeg er ganske overbevist om at alt det andre viss-vasset de serverer, ikke betyr så veldig mye for "vanlige" folk, med små styrker.

Mine Mister Spex glass til under 1000 kr,- pr par...... Merker ikke så veldig stor forskjell fra Synsam sine. Bortsett fra at de føltes litt mykere ut når jeg rengjør dem, altså dem fra Mister Spex. ;P

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (26 minutter siden):

Personlig syns jeg det er noe drit. Ikke bare blir glassene dobbelt så dyre, men det er utrolig irriterende med skillet på midten av glasset, der jeg hele tiden må tippe brillene ned på nesten når jeg ser på tv, eller justere hodet når jeg skal lese noe

Det er akkurat dette man unngår med essilor varilux sine glass og linse teknologi. Man får det man betaler for. Men uten å ha prøvd kan man ikke kritisere det og bare kalle det dyrt og unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 timer siden):

Siden du har (som meg) skjeve hornhinner, er det best å gå til en optiker i Norge.

(Ellers kan jeg anbefale Mister Spex. Tysk optikerkjede med fysiske butikker i Tyskland, og helt greie glass. Men de blir fort ripete.... etter to år med Mister Spex -briller, var mine klar til å byttes ut. Vel å merke mekket jeg mye på bil i den tia, så brillene ble pusset flere ganger daglig).

Ser det snakkes om progressive briller. Personlig syns jeg det er noe drit. Ikke bare blir glassene dobbelt så dyre, men det er utrolig irriterende med skillet på midten av glasset, der jeg hele tiden må tippe brillene ned på nesten når jeg ser på tv, eller justere hodet når jeg skal lese noe. Jeg har også en følelse av at optikerkjedene forsøker å selge mer av disse progressive brillene - enn noe annet. Kanskje fordi de tjener mer på det? Men jeg hadde nok foretrukket to ulike briller. 

Du har ikke en voldsom avansert brilleseddel syns jeg. Jo større synsforstyrrelse, jo dyrere glass. Men jeg har noe lignende som deg, og mine glass (progressive, fysj...) koster 6000 nye. Hadde jeg valgt uten progressive glass, hadde jeg landet på 3000.

Jeg har brilleabonnement hos Synsam. Noe jeg opprettet for bare 3-4 måneder siden. Siden jeg ikke har klart å tilpasse meg disse progressive brillene. Er jeg spent på synsundersøkelsen jeg skal til i morgen (!) for å se om jeg eventuelt får pratet meg til nye glass, uten å betale ekstra for det.

Fun fact: Dama er fra Colombia.... skulle tro det var billigere der. Neida. Der kom de med svære kataloger med all slags tekniske greier jeg ikke forsto en dritt av, og skulle ha bortimot 5000 kr,- for glass alene. 

Jeg tror du kommer langt med helt enkle brilleglass til type 3000 kr,- pr brille + innfatning. Jeg er ganske overbevist om at alt det andre viss-vasset de serverer, ikke betyr så veldig mye for "vanlige" folk, med små styrker.

Mine Mister Spex glass til under 1000 kr,- pr par...... Merker ikke så veldig stor forskjell fra Synsam sine. Bortsett fra at de føltes litt mykere ut når jeg rengjør dem, altså dem fra Mister Spex. 😜

Det kan være du har rett i det at det beste er to enstyrkeglass kontra Progressive. Men jeg skal vertfall teste det ut. For meg blir nok enstyrkeglass feil vil jeg tro. Spesielt på langsynet da jeg egentlig ser helt perfekt ca. 40-50cm. fra nesen og egentlig greit nok lenger unna også, selv om ting blir litt mer blurry. Spesielt liten tekst etc. Med enstyrke så vil jeg trolig se pc skjermen veldig dårlig samt alt som er nærmere. Som feks. knapper og tekst i bilen etc. Til daglig vil enstyrke for min del ikke være greia tror jeg. 

Men som ren lesebrille vil jeg tro enstyrke kan fungere for meg. 

Derfor setter jeg et håp på at progressive vil funke for meg. Så slipper jeg alt fjaset med å bytte briller etc. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 timer siden):

Fun fact: Dama er fra Colombia.... skulle tro det var billigere der. Neida. Der kom de med svære kataloger med all slags tekniske greier jeg ikke forsto en dritt av, og skulle ha bortimot 5000 kr,- for glass alene. 

For noen få år siden var det en avisartikkel som avslørte at innkjøpsprisen for brilleglass hos kjedene var så lav som 18 kr. Glasset for de billigste.

Lenke til kommentar

Er det sånn at disse tingene ikke kan korrigeres med operasjon siden man velger briller? Jeg har aldri hatt perfekt syn men begynner å lure på om det hadde vært en idé å gjøre noe med det etterhver som man blir oppi årene. Innbiller meg at jeg må nærmere ting nå for å lese og at jeg myser mer enn før. Men hvis det lar seg gjøre så tenker jeg at når briller er såpass dyrt så er det kanskje like greit med operasjon. Hvis det er mulig å avhjelpe det med operasjon.. Men jeg vet så godt som ingenting om dette.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
fwrummel skrev (1 minutt siden):

For noen få år siden var det en avisartikkel som avslørte at innkjøpsprisen for brilleglass hos kjedene var så lav som 18 kr. Glasset for de billigste.

Jeg tviler ikke. Men man må også tenke på at i prisen man betaler så skal dem man kjøper glassene av tilby garanti, samt "gratis" bytte og endring av glass innenfor 90 dager. Det blir brått en papirmølle som settes i gang og de som tar i mot disse henvendelsene samt tar kontakt med produsent jobber jo ikke gratis. Så har man frakt etc. 

Men det kommer kanskje mest ann på hvor glassene er laget og på kvalitetsikringen der. Om glassene man får er laget i en bakgård i Kina eller i Sveits vet man jo aldri når man kjøper fra disse kjedene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...