Gå til innhold

Må ha briller. Progressive?


Anbefalte innlegg

Jeg har sjekket synet og selv om brilleseddelen jeg fikk er gresk for meg. Her er seddelen:

brilleseddel.thumb.JPG.fec5b2d0935f480e4f683c2ad7b4346a.JPG

Jeg sliter med å se liten skrift klart fra rundt 30cm. og nærmere, samt at liten skrift som feks. teks på TV blir tåkete ca. 3 meter unna eler mer. 

Jeg ønsker aller helst å kjøpe meg ETT par skikkelige briller med progressive glass. En såkalt "one size fits all" brille. Brilleabonnement er helt utelukket.

Er det noen her som har progressive briller som kan komme med noen anbefalinger, erfaringer og ellers generell input?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk briller for første gang for 2 år siden, og hadde nesten identiske verdier på synstesten som deg. Jeg gikk for progressive glass og er kjempefornøyd. Jeg må nok snart bytte glassen da synet mitt har blitt enda dårligere (jeg er 48 år), men det blir absolutt progressive neste gang også.
Bruker brillene hele dagen på jobb, både ved arbeid på skjerm og i møter + +

Lenke til kommentar
RustneTrompet skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk briller for første gang for 2 år siden, og hadde nesten identiske verdier på synstesten som deg. Jeg gikk for progressive glass og er kjempefornøyd. Jeg må nok snart bytte glassen da synet mitt har blitt enda dårligere (jeg er 48 år), men det blir absolutt progressive neste gang også.
Bruker brillene hele dagen på jobb, både ved arbeid på skjerm og i møter + +

Okay. Da er det vel ikke så mye å lure på. Så sant ikke det er flere her som har noen innvendinger eller andre erfaringer?

Jeg vurderer slike fargeskiftende glass, slik at jeg slipper å tenke på solbriller. Noen som har dette? Funker det evt. bra?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg snakket med optiker (Brilleland) å vi ble enige om at følgende kombinasjon var best for min del ut fra mitt bruk og verdiene på brilleseddelen. 

Jeg gikk for Oakley QX8050 innfatning med progressive glass. Jeg gikk også for Oakley Hoolbrook polariserte solbriller med progressive glass, samt en billigere lesebrille med rimelig innfatning til "hjemmebruk" som lignet mye på Oakley QX8050 brillen. 

Etter en del rabatter etc. så endte jeg på rundt 580 kroner i måneden med brilleabonnement. Jeg skal teste dette de to første årene da jeg trolig må justere en del, samt kanskje bytte etc underveis. Etter de to første årene kan det nok hende jeg betaler meg ut av abonnementsordningen da jeg trolig har funnet noe som funker og som jeg vil fortsette med :) 

Fikk beskjed om at brillene kunne hentes om ett par ukers tid. Jeg skulle få beskjed :) 

Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (Akkurat nå):

Del gjerne erfaringene etter hvert hvis du gidder 🙂 Er i ganske samme situasjon som deg ser(!) jeg 

Det skal jeg gjøre. Dette er også helt nytt for meg. Har aldri hatt på meg en brille med progressive glass som er tillpasset mitt syn tidligere. På en annen side vet jeg at det er den veien jeg må gå.

I en alder av 47 år så begynner jeg å dra på årene å jeg har ikke lyst til å se ut som en bestefar der jeg sitter med lesebriller fra Nille etc. 

Nå skal jeg ha noen fine briller som jeg skal ha på meg livet ut. Jeg håper at åpenbaringen blir stor når jeg tar dem på meg første gangen. Men jeg har hørt at det krever litt tilvenning. Vi får se hvordan det går. Jeg kommer med oppdatering :) 

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Bjerknez said:

å jeg har ikke lyst til å se ut som en bestefar der jeg sitter med lesebriller fra Nille etc. 

Jo det er helt topp, for det gjør jeg. Det bifokale fikkses greit ved å kikke over kanten.

Det fungerer helt greit for meg pga at litt langsynt, likt på begge øynene og uten skjevhet i hornhinnene.

Hr Bjerknez der i mot, ser ut til å ha litt uklikt syn på de to øynene. Høyre er "i fokus" men har en skjevhet som korrigeres med cyl -1.0. Venstre øye har behov for korreksjon -0.75 og også for skjevhet, sylindrisk korreksjon -0.75

Begge øynene korrigerers for "aldersrelatert langsynthet" ved å korrigere med +1.5 i nedre synsfelt.

Dette ville nok ikke Nille sin rabatterte standardløsning takle noe særlig bra.

Nei, har ikke greie på dette. Bare hobby. Det kan jo være at en ekte optiker kikker innom tråden. 

Det ville jo være å foretrekke. Her det nok bare optikkens svar på Sjaman Durek som slenger innom.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 minutt siden):

Jo det er helt topp, for det gjør jeg. Det bifokale fikkses greit ved å kikke over kanten.

Det fungerer helt greit for meg pga at litt langsynt, likt på begge øynene og uten skjevhet i hornhinnene.

Hr Bjerknez der i mot, ser ut til å ha litt uklikt syn på de to øynene. Høyre er "i fokus" men har en skjevhet som korrigeres med cyl -1.0. Venstre øye har behov for korreksjon -0.75 og også for skjevhet, sylindrisk korreksjon -0.75

Begge øynene korrigerers for "aldersrelatert langsynthet" ved å korrigere med +1.5 i nedre synsfelt.

Dette ville nok ikke Nille sin rabatterte standardløsning takle noe særlig bra.

Nei, har ikke greie på dette. Bare hobby. Det kan jo være at en ekte optiker kikker innom tråden. 

Det ville jo være å foretrekke.

Haha, du har åpenbart langt mer greie på dette enn meg ser det ut til 😅

jeg tenkte egentlig mest på selve utseendet på disse billigbrillene. Jegbhar et par på jobben som funker greit i nøden som lesebriller når jeg skal se liten skrift på nært hold. Da blir jeg litt "bestefar" når jeg sitter der med billige Nillebriller på nesen :) 

Med nye briller slipper jeg forhåpentligvis å sitte med brillene på nesen å kikke over to colabunner av noen brilleglass :) 

Briller er tross alt noe jeg skal ha midt intrynet resten livet. Da vil jeg i det minste at dem ser bra ut og atnjeg ikke minst føler meg bra med fine briller og en innfatning som koster mer enn en boks med snus. :) 

Lenke til kommentar

Begynte selv nettop med briller. Ikke progresive da men bare vanlige.

Tok meg ca 14 dager å bli vandt med dem. Vil tro det fort kan ta like lang tid med progressive men folk er forsjellig.

Det er jo fint å kunne se bedre, men det er også minst 17 ulemper med å ha briller som irriterer meg daglig så får se om jeg spanderer på meg laseropperasjon en dag.. 

Sånn funfact om du vil sjekke synet til noen så ta brillene deres å se gjennom dem mens du roterer dem rundt.

Om bildet i dem "wobbler" så har de sjeive hornhinner. Om det ikke wobbler så har de bare koreksjon på langsyn\nærsyn.
Spørs om det er like lett å teste med progressive briller da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ja, tiden får vise hva som skjer og hvordan jeg oppelever bruk av briller. Jeg kommer uansett ikke utenom å bruke briller. Men om jeg må så kan jeg jo konfigurere annerledes med feks. å bruke to briller med forskjellige enstyrke glass. Men da må jeg jo hele tiden ha med meg to briller å det gidder jeg ikke. 

Jeg satser alt på at progressive funker.... :) 

Lenke til kommentar

Jeg er nesten født med briller og det er noe herk! Når de er iskalde etter en gåtur i vinterkulden dugger de intenst når du kommer inn i varmen. Regnvær herlig. Briller er fett og hårmagneter,

Bade med briller tja, ikke helt greit, men du har så svake briller at det å legge dem fra seg ikke er noe problem.

Progressive glass har rett brillestyrke når du ser rett frem, sidesyn? Glem det. I hvertfall var det slik for meg som var kraftig nærsynt.

Kjøpte alltid beste kvalitet, ripefrie? Nei etter bare noen måneder ser de nesten ut dom de er pusset med sandpapir.

Kostet på meg operasjon med linsebytte, multifokale linser ser som en ørn uten briller fra minste avstand til lengste. Garantert fantastisk syn livet ut og kan garantert aldri få grå stær.

Men briller er tross alt mye bedre enn dårlig syn og progressive er bedre enn å sjonglere med to briller i snor rundt halsen dom en gammel kollega gjorde.

Lenke til kommentar

Som nevnt, det blir som det blir, så tar jeg det derfra. Som du sier er jo ikke jeg blind uten briller uansett, å alt man bruker får slitasjeskader. Det blir som det blir å da må jeg jo etterhvert bytte glass, noe som inngår i abonnementet med en evt. liten egenandel. 

Det blir i starten trolig en del tilpassinger etc. jeg må ta det som det kommer og bygge egne erfaringer. :) 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Hvordan funker slik abbonent egentlig? Får du nye briller hver år? Nye briller om de blir ødelagt?

Man "leier" på en måte brillene. Blir som en slags "leasing". Så lenge man betaler så er dem jo "dine". Lettere reparasjoner, vask og rens etc. er helt gratis. De tre første månedene gjøres alle tilpassinger helt gratis. Også skifte og justeringer av glass og styrke samt synsundersøkelser. Alt dette er gratis. 

Ødelegger du brillene eller dem blir stjålet etc. betaler du 3x månedsleie for reparasjon som egenandel, men uansett maks 1.500 kroner. 

Man kan etter ett år bytte en av brillene til nye briller mot at man binder seg til to nye år med leie av brillen. Man må ha minst 3 stk. briller for å tegne abonnement. 

Jeg tenker at som fersk brillebruker er et abonement greit. Da kan man justere og fikse en del samt tilpasse uten problemer. Etter to år så tenker jeg at jeg kjøper ut brillene og beholder dem jeg har. :)

Lenke til kommentar

Jeg er selv ikke noe fan av abonnementer og avbetalinger, men denne gangen, i vertfall de to første årene som brillebruker, tror jeg det kan forsvares. Trenger man kun en brille og vet styrken etc. så kan man like godt cashe ut ett par tror jeg. 

Men vi får se hvordan dette går :) 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Man "leier" på en måte brillene. Blir som en slags "leasing". Så lenge man betaler så er dem jo "dine". Lettere reparasjoner, vask og rens etc. er helt gratis. De tre første månedene gjøres alle tilpassinger helt gratis. Også skifte og justeringer av glass og styrke samt synsundersøkelser. Alt dette er gratis. 

Ødelegger du brillene eller dem blir stjålet etc. betaler du 3x månedsleie for reparasjon som egenandel, men uansett maks 1.500 kroner. 

Man kan etter ett år bytte en av brillene til nye briller mot at man binder seg til to nye år med leie av brillen. Man må ha minst 3 stk. briller for å tegne abonnement. 

Jeg tenker at som fersk brillebruker er et abonement greit. Da kan man justere og fikse en del samt tilpasse uten problemer. Etter to år så tenker jeg at jeg kjøper ut brillene og beholder dem jeg har. :)

Aha! Takker for info. Sikkert en grei ordning det.

Selv ville jeg bare ha det billigst mulig da jeg sikkert vil sitte på dem eller noe ganske fort så tok bare 2 for 1 tilbudet hos Specsavers så jeg har to par iallefall 😅 Men er ingen oppfølging der er bare synstest briller betal og ferdig.

Sikkert forsjell i kvalitet på glass og sånt og når man går for billigste løsning men virker å være helt greit.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...