Gå til innhold

Må ha briller. Progressive?


Anbefalte innlegg

On 27.1.2024 at 1:42 PM, Bjerknez said:

I en alder av 47 år så begynner jeg å dra på årene å jeg har ikke lyst til å se ut som en bestefar der jeg sitter med lesebriller fra Nille etc. 

Jeg måtte selv anskaffe meg lesebriller for noen år siden (er langsynt, så trenger ikke briller hele tiden, men bare til lesing, datamaskinbruk og for ting som krever skarp fokus innenfor ca 1 meter). Jeg prøvde først såkalte terminalbriller, men de fungerte overhodet ikke for meg, jeg ble sliten i øynene og surrete i hodet av dem. Så jeg gikk over til enkleste løsning, nemlig rene lesebriller. På jobb har jeg et par lesebriller av ordentlig kvalitet, og siden jeg har fast kontor vet jeg hvor jeg har dem. Hjemme er det en helt annen sak, der vil jeg trenge lesebrillene "overalt". Jeg fant veldig fort ut at bare ett par briller hjemme er håpløst, siden jeg legger dem fra meg når jeg ikke trenger dem, så da må jeg løpe rundt i huset for å hente/lete etter dem når jeg trenger dem igjen. Løsningen ble derfor å kjøpe mange billige lesebriller fra Clas Ohlson og spre ut over i huset på alle stedene jeg kunne tenkes å bruke dem. På den måten finner jeg stort sett alltid et par lesebriller jeg kan plukke opp, uten å måtte lete for lenge. Utseendet på Clas-brillene bryr jeg meg ikke om, så lenge de fungerer til formålet. Om noen synes de ser teite ut, så er det deres problem, ikke mitt 🤡

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arve Synden skrev (17 minutter siden):

Løsningen ble derfor å kjøpe mange billige lesebriller fra Clas Ohlson og spre ut over i huset på alle stedene jeg kunne tenkes å bruke dem. På den måten finner jeg stort sett alltid et par lesebriller jeg kan plukke opp, uten å måtte lete for lenge.

Hehe, er der jeg er også.. Men her er lesebriller kjøpt inn fra Kina.. Når du får ett par briller tilsendt fraktfritt for under 10,- så er det greit å kjøpe noen. Jeg har vel kjøpt 30 par! (Kona bruker slike også..) Og som deg, her er de spredd på strategisk viktige steder så som dass, bil (2 par), alarmsentral, nattbordet og ved pc'en.. 🙂 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Arve Synden said:

 Jeg prøvde først såkalte terminalbriller, men de fungerte overhodet ikke for meg, jeg ble sliten i øynene og surrete i hodet av dem.  

 Trodde terminalbriller var lesebriller med mindre styrke men verkar som att de också kan vara progressiva på en måte. Fant dock ikke speciellt mycket information och förstår ikke hvorfor ikke vanliga glas av rätt styrke skulle fungera. 

Bruker lesebriller med +1 på datorn och +2 för lesing. Har också många billiga briller som ligger lite överallt. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, fredrik2 said:

Trodde terminalbriller var lesebriller med mindre styrke men verkar som att de också kan vara progressiva på en måte.

Ja, terminalbriller er essensielt progressive lesebriller. Med to styrker for henholdsvis å se klart på skjerm på ca 1 meters avstand (øvre del) og bøker (nedre del) på ca 0.5 meter. Ble som sagt aldri fortrolige med dem selv etter iherdig innsats.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Arve Synden said:

Ja, terminalbriller er essensielt progressive lesebriller. Med to styrker for henholdsvis å se klart på skjerm på ca 1 meters avstand (øvre del) og bøker (nedre del) på ca 0.5 meter. Ble som sagt aldri fortrolige med dem selv etter iherdig innsats.

Den typen briller er sikkert bra før de som ofta varierar mellan att läsa vanlig tekst och att läsa på skärmen. 

För väldigt många som nästan bara ser på skjermen borde det vara onödigt med den typen progressiva briller framför datorn.  

Lenke til kommentar

Alt på PC skjermen ca. 40 cm. forran meg ser jeg glassklart. Men fra ca. 50cm. og utover så blir det mer blurry. Spesielt detaljer. Å alt nærmere enn 30 cm er de tstørste problemet. Da blir alt blurry. Spesielt tekst etc. Så liten skrift klarer jeg nesten ikke å lese uten briller. 

Jeg har et område fra rundt 30-50 cm. som jeg ser helt fint uten briller. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Bjerknez said:

Alt på PC skjermen ca. 40 cm. forran meg ser jeg glassklart. Men fra ca. 50cm. og utover så blir det mer blurry. Spesielt detaljer. Å alt nærmere enn 30 cm er de tstørste problemet. Da blir alt blurry. Spesielt tekst etc. Så liten skrift klarer jeg nesten ikke å lese uten briller. 

Jeg har et område fra rundt 30-50 cm. som jeg ser helt fint uten briller. 

Området som du ser bra på kommer bli mindre och mindre. Aldersynhet medför efter ett tag att man inte heller ser bra på dataskjermen och det är då något form av terminalbriller är bra (jag bruker vanliga lesebriller med styrke +1).

Briller för lesing må också bli starkare efter ett tag och då fungerar de på ett mindre område. 

(Med område menar jag i vilka distanser man ser bra på)

Lenke til kommentar
11 hours ago, arne22 said:

Når det gjelder "skjev hornhinne" så er det vel selve "lerretet med megapixtler" som er skjevt, og da skulle man jo tro at briller blir den eneste brukbare løsningen (?!

Dette "lerretet med megapixler" heter netthinnen. (Hornhinnen sitter helt i forkant av øyet.)

edit: Jeg sitter forøvrig nå og skriver med mine mildt progressive terminalbriller som jeg trenger for lesing på både papir og skjerm. Bilkjøring går fint uten briller, men jeg har et sett progressive "all round" briller jeg kan bruke til det også. En tur i butikken uten briller blir mer og mer et sjansespill ...

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
8 hours ago, nebrewfoz said:

Dette "lerretet med megapixler" heter netthinnen. (Hornhinnen sitter helt i forkant av øyet.)

Takk. Du snakker om å ta feil. Jeg som trodde at skjev hornhinne vr det samme som å ha skjevheter i billedbrikken, men så er det altså noe i forkant av linsen, altså en del av "det optiske".

https://sml.snl.no/hornhinnen

Men folk som har "skjeve hornhinner". Da kompenserer man dette med brilleglass som har sylinderisk sliping.

Er det mulig å kompensere ved hjelp av operasjon, kontaktlinser, ny linse eller tilsvarende?

Så på en av postene over at brilleseddelen hadde beskrivelse av en skjev hornhinne på det ene øyet. 

Lenke til kommentar

(Sakset fra bing ki)

  • Hva er skjeve hornhinner?

    • Skjeve hornhinner, også kjent som astigmatisme, oppstår når hornhinnen ikke har en jevn krumning. I stedet for å være helt rund, har den en torisk form (som en rugbyball) og bryter lyset forskjellig i ulike retninger. Dette fører til uklart syn, som om bokstaver eller tall har en skygge.
    • Symptomer på skjeve hornhinner inkluderer trøtte øyne, uklart bilde, dobbeltsyn eller skygger på bokstaver, hodepine og mysing for å se klart.
    • Skjeve hornhinner kan også forekomme sammen med nærsynthet eller langsynthet.
  • Korrigering av skjeve hornhinner:

    • Briller: Briller kan korrigere astigmatisme ved å justere lysbrytningen. De kan også hjelpe med andre synsfeil samtidig.
    • Kontaktlinser: Det finnes spesielle kontaktlinser kalt toriske linser som er designet for å korrigere skjeve hornhinner. Disse gir god synskorreksjon og er tilgjengelige i ulike varianter.

operasjon med linsebytte korrigerer skjeve hornhinner

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg nok litt igjen i det du beskriver her. Jeg har litt skjeve hornhinner (tror jeg)brilleseddel.thumb.JPG.e00e00d64ff2ae6071f4a35b2a87a6dc.JPG

Jeg kjenner igjen det du beskriver med uklar og litt skyggete tekst. Dette gjelder spesielt hvis jeg leser liten tekst som er langt unna. (over 50cm.)

På nærsynet (under 30cm) så blir det bare "tåkete" og uklarheten er på en måte mer "behagelig". 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mine erfaringer med "gammalmannsyn"/langsynt: 

Kjøp gode briller til skjerm/lesebruk, progressive briller fungerer ikke så bra til pc synes jeg, må tilte hodet opp en del og man blir sliten i nakken. 

Sjekk med arbeidsgiver om de dekker databriller, da sparer du mye penger. Har selv fått dekket det to-tre ganger, valgte da Oakley innfatning som jeg har vært meget fornøyd med + et par progressive vernebriller av ukjent merke. 

Har også et par Oakley progressive briller, men bruker de bare av og til i bilen, tur på butikken og lignende ellers så funker de faktisk ganske bra til mc-kjøring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...