Gå til innhold

Må ha briller. Progressive?


Anbefalte innlegg

fwrummel skrev (16 timer siden):

Jeg kjøpte alle mine progressive briller fra Brilleland og de var nøye med å avmerke på brilleglasset hvor pupillen var, slik at «slipingen» av glassene ble korrekt plassert.
Det blir jo et sjansespill ved nettkjøp.

 

Dette er det også fort å bomme på, slik at et standard valg kan være vel så greit.
PD er jo greit å få målt før man bestiller briller på nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke progressive briller og de kan ikke brukes til alt. Feks. ser jeg veldig dårlig på pc-skjerm med dem. Ved bilkjøring får jeg dårlig sidesyn, og når jeg ligger på sofaen ser jeg kun klart når jeg stirrer i taket og ikke på TV, om jeg ikke sitter som en prest. Synes også manglende sidesyn er plagsom når jeg handler mat da man liksom går glipp av så mye.

Min erfaring dreier som om middels dyre progressive glass fra Specsavers. Vet ikke om jeg kommer til å kjøpe prograssive glass derfra neste gang. Enkelte butikker tilbyr garanti for at man blir fornøyd/åpent kjøp og jeg ville vurdert en slik butikk når usikkerheten rår. Jeg fikk returnert mine. Linser får jeg ikke til å fungere og ser uklart på alle hold. Nå om dagen bruker jeg en brille tilpasset hver aktivitet, og disse får man rimelig!

Lenke til kommentar
Trulss skrev (6 minutter siden):

Ved bilkjøring får jeg dårlig sidesyn

Ja, jeg har hatt mange år med elendig sidesyn pga progressive briller.

Da jeg opererte øynene (linsebytte) ble sidesynet krystallklart og det var skremmende ved bilkjøring, det føltes som om jeg kræsjet i autovernet, det opplevdes så nært.

Heldigvis var dette kortvarig tilvenning.

Lenke til kommentar
7 hours ago, fwrummel said:

Ja, jeg har hatt mange år med elendig sidesyn pga progressive briller.

Da jeg opererte øynene (linsebytte) ble sidesynet krystallklart og det var skremmende ved bilkjøring, det føltes som om jeg kræsjet i autovernet, det opplevdes så nært.

Heldigvis var dette kortvarig tilvenning.

Kanskje litt OT men ka kosta ein slik operasjon?

Lenke til kommentar
Shaddiz skrev (7 timer siden):

Kanskje litt OT men ka kosta ein slik operasjon?

Jeg betalte ca. 50 000,- for 5 år siden hos Memira i Oslo.

Det er flere som utfører samme operasjon og jeg sparer inn dette ved å slippe brilleutgifter samt gleden av å ha normalsyn.

Lenke til kommentar

Etter enkelte av disse anmeldelsene hadde jeg jammen meg vært skeptisk til å slenge 50 lapper på bordet:

https://www.google.com/search?sa=X&sca_esv=3ea22870838a501c&tbm=lcl&q=Memira+Eyecenter+Anmeldelser&rflfq=1&num=20&stick=H4sIAAAAAAAAAONgkxI2MbQ0tDQxMzUyszSxMDAxNTU228DI-IpRxjc1N7MoUcG1MjU5Na8ktUjBMS83NSclNac4tWgRK15pAI1ROxdYAAAA&rldimm=4191946526948045536&hl=no-NO&ved=2ahUKEwjBy8CigYeEAxWSAtsEHQ8aCuYQ9fQKegQIFhAF&biw=2381&bih=1280&dpr=1#lkt=LocalPoiReviews

Jeg vet at slike anmeldelser må tas med en klype salt, men når enkelte har fått ødelagt synet sitt etter operasjon så tenker jeg at dette blir litt risky. 

Jeg vet at de aller fleste operasjoner er vellykkede, men jeg hadde nok ikke kunnet leve med meg selv hvis det gikk galt. Det er en risiko med alt. Med briller så er risikoen for å ødelegge synet ytterligere ikke tilstede.

Lenke til kommentar

Linsebytte er verdens mest utførte operasjon og er den samme som blir utført ved grå stær.

Forskjellen ved privat kontra offentlig er at når det offentlige betaler så benyttes billigste form for linse som ikke fungerer både ved lesing og kjøring, man må velge hvilken egenskap man ønsker og bruke brille for den andre.

Skader ved feil under operasjon er så sjeldne at de knapt kan regnes ved. Det regnes for å være en meget trygg operasjon og er som sagt den som utføres oftest i verden.

Lenke til kommentar
fwrummel skrev (21 minutter siden):

Linsebytte er verdens mest utførte operasjon og er den samme som blir utført ved grå stær.

Forskjellen ved privat kontra offentlig er at når det offentlige betaler så benyttes billigste form for linse som ikke fungerer både ved lesing og kjøring, man må velge hvilken egenskap man ønsker og bruke brille for den andre.

Skader ved feil under operasjon er så sjeldne at de knapt kan regnes ved. Det regnes for å være en meget trygg operasjon og er som sagt den som utføres oftest i verden.

Jada, jeg er klar over at det som oftest går veldig bra. Men vi snakker om øynene her. Evt. feil kan bli katastrofale. Spesielt hvis man er avhengig av førerkort og eller syn ellers i jobbsammenheng etc. 

For egen del er ikke problemet med synet stort nok til at jeg vil vurdere laseroperasjon. Men jeg forstår at andre med langt større problem med øynene enn meg vurderer det. 

Men som regel går det jo bra som du sier. 

Jeg opererte ryggen for noen år siden. Dme skulel flytte eller gjøre plass til en nerve da jeg hadde stråling ned i beinet. Denne operasjonen var i følge overlegen jeg snakket med ganske harmløs og ufarlig. Nå ca. 10 år etterpå har jeg slitt med komplikasjoner etter denne operasjonen. 

Strålingen ned i beinet forsvant, men ryggproblemene ble værre. Til min fordel så betalte jeg ikke noe for denne operasjonen og jeg vil heller ha ryggproblemene jeg har nå enn strålingen jeg hadde, men uansett så ble jeg ikke forespeilet om dette.

Alt man gjør og foretar seg har konsekvenser. Som oftest går det greit, men noen ganger går det også skeis. Man må veie litt for og imot. 

Nå er jo ikke jeg blind uten priller. Jeg ser helt greit uten briller, så for min del med de styrkene jeg trenger så blir det overkill med laseroperasjon. 

Å gå med en brille på nesa skal jeg nok klare å bli vant til tror jeg. :)

Lenke til kommentar

Ja det er slik at alle medisinske inngrep kan ha negative konsekvenser, slik er det desverre.

For min del var jeg etter 60 år lut lei av å se dårlig med briller, ja man kan se dårlig også med rett tilpassede progressive briller.

Det er ikke bare redusert sidesyn, men det irriterende i å måtte legge hode i rett vinkel for å se skarpt på forskjellige avstander, litt ut av vinkel=uskarpt.

Jeg tok sjansen på operasjon siden dette regnes for å være blant de tryggeste operasjonene man kan foreta.

Lenke til kommentar
fwrummel skrev (1 minutt siden):

Ja det er slik at alle medisinske inngrep kan ha negative konsekvenser, slik er det desverre.

For min del var jeg etter 60 år lut lei av å se dårlig med briller, ja man kan se dårlig også med rett tilpassede progressive briller.

Det er ikke bare redusert sidesyn, men det irriterende i å måtte legge hode i rett vinkel for å se skarpt på forskjellige avstander, litt ut av vinkel=uskarpt.

Jeg tok sjansen på operasjon siden dette regnes for å være blant de tryggeste operasjonene man kan foreta.

Ja, ser man dårlig selv med brillene på, så er det noe helt annet. 

Å peke nesen mot det man vil se skarp er vel ganske selvforklarende og det som skjer i sidesynet er ikke så viktig bare man ser at det er noe der som gjør at vi kan rette fokuset mot det ved å snu på hodet for å se det skarpere. 

Jeg testet noen uhyre billige "Nillebriller" som madammen har. disse har -1 styrke og for langsynet sin del kunne jeg gått med disse hele dagen. Null problem og alt blir klarere. Joda, man får litt følelse av å ha drukket 6 øl på danskebåten når man vrir hodet rundt, men merk at dette er uhyre billige briller. Jeg kan ikke si at disse plaget meg voldsomt. Jeg tror jeg hadde blitt vant til det. 

Men tiden får vise om progressive riller er noe for meg. Kan godt være at det blir helt feil. Jeg vet ikke. Dette er helt nytt for meg. :) 

Lenke til kommentar

He he det er ikke bare å peke nesen mot det en skal se på 😊

Progressive glass er slipt slik at det er en glidende jevn overgang fra en brillestyrke for kjøring til en brillestyrke for lesing.

Du må når du ser justere vinkelen på hodet slik at du ser i gjennom rett brillestyrke for avstanden.

Jeg hadde ganske dårlig syn med tilsvarende brillestyrker. Det kan godt hende du vil oppleve de annerledes.

Lenke til kommentar
fwrummel skrev (1 minutt siden):

He he det er ikke bare å peke nesen mot det en skal se på 😊

Progressive glass er slipt slik at det er en glidende jevn overgang fra en brillestyrke for kjøring til en brillestyrke for lesing.

Du må når du ser justere vinkelen på hodet slik at du ser i gjennom rett brillestyrke for avstanden.

Jeg hadde ganske dårlig syn med tilsvarende brillestyrker. Det kan godt hende du vil oppleve de annerledes.

Ja, når man ser dårlig selv med briller på, så skal du ikke se bort i fra at jeg har et bedre utgangspunkt enn deg for lykkes med brillebruken :) 

Lenke til kommentar
3 hours ago, fwrummel said:

Linsebytte er verdens mest utførte operasjon og er den samme som blir utført ved grå stær.

Forskjellen ved privat kontra offentlig er at når det offentlige betaler så benyttes billigste form for linse som ikke fungerer både ved lesing og kjøring, man må velge hvilken egenskap man ønsker og bruke brille for den andre.

Skader ved feil under operasjon er så sjeldne at de knapt kan regnes ved. Det regnes for å være en meget trygg operasjon og er som sagt den som utføres oftest i verden.

Hvordan fungerer de linsene du får som erstatning hos Memira o.l.? Er de fleksible slik at øyets fokusmekanisme fungerer som normalt?

 

Lenke til kommentar

Mener jeg leste, var gjerne hos memira, at lasik-behandling gjøres opp til man er 45 år, og etter det er det linsebytte som anbefales. Men det kommer gjerne an på en individuell vurdering av problemet som skal fikses også. Jeg nærmer meg den grensen 😄

For meg virker det som et styr med briller. Litt arbeid å passe på brillene og ha med seg brillene og dill i forbindelse med aktivitet og man får dugg på brillene og det er ikke "perfekt" med tanke på hva det gjør med synet. Men det er vel mye en vanesak. Virker så veldig mye enklere med en operasjon som bare fikser synet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig tenkt meg laserbehandling hos Memira siden en yngre kollega på kontoret hadde en vellykket «operasjon» 

Men fikk raskt beskjed om at jeg var for gammel til det. Ser også nå etter noen år så har kollegaen min måttet begynne med briller igjen. Levende linser er i stadig forandring, og når man blir eldre blir de stivere slik at fokusering tar lengre og lengre tid. Og til slutt får mange grå stær og da må man opereres.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Bjerknez said:

Joda, man får litt følelse av å ha drukket 6 øl på danskebåten når man vrir hodet rundt, men merk at dette er uhyre billige briller.

Der ligger det jo ikke en så reint liten økonomisk innsparing. I løpet av en kveld så har man ikke bare tjent inn brillene, men man har også oppnå et betydelig økonomisk overskudd, når man kan svare: "Nei takk, jeg har briller".

Når det gjelder "progresiv" så har jeg hørt at det finnes kontaktlinser som har den funksjonen uten at jeg forstår hvordan dette kan fungere. Når det gjelder "skjev hornhinne" så er det vel selve "lerretet med megapixtler" som er skjevt, og da skulle man jo tro at briller blir den eneste brukbare løsningen (?!)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (46 minutter siden):

Når det gjelder "skjev hornhinne" så er det vel selve "lerretet med megapixtler" som er skjevt, og da skulle man jo tro at briller blir den eneste brukbare løsningen (?!)

(Kopiert fra Aleris)
Ved RLE-behandling skiftes den naturlige linsen i øyet ut med en ny linse som kan korrigere langsynthet, nærsynthet, hornhinneskjevheter og alderssyn

(Kopiert fra Memira)

Fra 45 års alderen utvikles alderssynet, som gjør at vi trenger lesebriller eller progressive briller. Ved å ta et linsebytte (RLE) kan du korrigere alderssyn samt andre synsfeil som langsynthet, nærsynthet og skjeve hornhinner. Din naturlige linse byttes ut med en kunstig linse som varer livet ut!

( Kopiert fra Bing AI)

Bare i Norge utføres det mer enn 40 000 linsebytter pr.år for grå stær i tillegg kommer alle de som gjør det av komfort hensyn. 

Endret av fwrummel
Lenke til kommentar
arne22 skrev (55 minutter siden):

Der ligger det jo ikke en så reint liten økonomisk innsparing. I løpet av en kveld så har man ikke bare tjent inn brillene, men man har også oppnå et betydelig økonomisk overskudd, når man kan svare: "Nei takk, jeg har briller".

Når det gjelder "progresiv" så har jeg hørt at det finnes kontaktlinser som har den funksjonen uten at jeg forstår hvordan dette kan fungere. Når det gjelder "skjev hornhinne" så er det vel selve "lerretet med megapixtler" som er skjevt, og da skulle man jo tro at briller blir den eneste brukbare løsningen (?!)

Jeg tror de hovedbrillene jeg bestillte med progressive glass kostet totalt 9.300 kroner. Lesebrillen kostet vel en 1000-lapp med enstyrkeglass og solbrillene uten styrke kom på rundt 2.000 kroner. Minus en rabatt som jeg fikk.

Hvis jeg synes bruken av briller går greit, så blir det nok ikke engang vurdert laserbehandling. 

Hvis det blir et problem og synet blir enda værre ganske kjapt eller det oppstår andre problemer, så skal laser vurderes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...