Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress

drvcd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg unngår selv slikt som mobilladere uoriginalt i det hele tatt dvs kjøpte Anderson QC fra norsk forhandler sist.

Men dette her var altså eksempelet mitt Dragonlove, lurer på hvilken kvalitetssikring som skulle gjøre 800% prisøkning. Jeg tror fortsatt det kun var den påskrevne teksten utenpå.

IMG_8735_Original.jpeg

IMG_8736_Original.png

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Aginarikar skrev (21 timer siden):

Men dette her var altså eksempelet mitt Dragonlove, lurer på hvilken kvalitetssikring som skulle gjøre 800% prisøkning. Jeg tror fortsatt det kun var den påskrevne teksten utenpå.

IMG_8735_Original.jpeg

IMG_8736_Original.png

kan det ikke være forskjell på komponentene brukt på kretskortet? selvsagt neppe i størrelseordenen som prisdifferansen på disse to, men kineserne vet triksene å spare inn en krone eller to.

Skrevet

Slike ting er dyre fordi det i Norge er sære ting som veldig få trenger. De som trenger slikt har ikke særlig mye valg. Folk flest går på Elkjøp for slike ting. Evt. butikker som Clas og Kjell. Da kan de ta omtrent det de vil. Og de ta det folk er villige til å betale.

Butikker og selgere på Temu/Ali/eBay/etc konkurrerer både innad i markedsplassen og mot hele resten av verden.

Komponentene i disse er så enkle at det er lite å spare på å bruke billigere eller dårligere komponenter. De kan tjene litt på å selge rejects samt droppe kvalitetskontroll og ting som fancy innpakning og manualer etc.

Skrevet

Om man må betale dobbel moms, først via Aliexpress og så via feks Posten. Kan man da kreve refund av Aliexpress?

Og hvorfor er det sånn at man må betale dobbel, hva gjør Aliexpress feil?

Skrevet (endret)

Ja hvis du blir avkrevd mva både hos aliexpress og hos de som står for leveringen i norge så kan du kreve tilbake mva fra aliexpress. Feilen er at forsendelsen ikke har fått registrert den nødvendig informasjonen da den ble sendt/opprettet. Du får stort sett bare mva-delen dekket, ikke behandlingsgebyret som posten og andre legger på for å gjøre mva-innkrevingen. Aliexpress er en plattform for salg, så de er avhengig av at alle som selger på plattformen gjør det riktig. Samme med ebay. Både aliexpress og ebay har egne opplegg der de selv er involvert i større grad, hos ali heter det choice og hos ebay heter det global shipping program eller noe sånt. Bruker du de oppleggene så pleier det å bli riktig.

Endret av bo1e
  • Liker 2
Skrevet

Fikk opp i Posten appen:

Mangler tolldokumentasjon. Du må laste opp dokumentasjon for at pakken skal behandles videre. Den har et sporingsnummer som er CP...CN

Finner ikke dette nummeret på mine Aliexpress sendinger. Noen som vet hvordan jeg kobler det nr til et på Aliexpress?

Og hva slags dokumentasjon trenger dem. Står jo ingen beskrivelse.

Skrevet (endret)

Hos ali finner du oversikt over dine ordre.

Velg "order detail" for aktuell ordre.

Velg "track order" Der står ett, eller flere sporingsnummer. Kommer veldig an på hvordan de sender pakka.

Sett inn nummer hos

https://www.17track.net/en

Helt nederst finner du valg om "more info"

Der finner du "last mile tracking number" som er det siste nummeret før den når deg.

Viktig:

Ali kan bruke noen hjemmelagde nummer tidlig i prosessen. Hvis du sporer med ett av dem, vil "last mile" gi deg et nummer som igjen leder til det "ekte" nummeret. Det er litt detektivjobbing, men det går an å følge numrene.

Edit:

Du finner også faktura på samme siden hos ali.

Edit 2:

Ali bruker typisk "Cainiao" som transportør i starten. Noen ganger nesten helt frem. Hvis det er "merkelige" sporingsnummer, eller uventede resultater, prøv å velge Cainiao. Da bør det også vises at pakka skal til Norge. Det kan ta et par dager i starten før det første nummeret viser noe fornuftig.

Hvis det står at pakka har kommet til Norge, og det vises et langt nummer uten bokstaver, har det hittil vært Helthjem, som også er valgbar i lista hos 17track.

Ali sender over info til Norge når pakka forlater eksporttollkontoret i Kina, og da dukker også typisk nummeret for "last mile carrier" opp. Hittil har jeg kun fått med Posten (nummer som slutter med NO) eller Helthjem.

Endret av 2N1711
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Vil i samme slengen anbefale appen Aftership, som kan gi varsler fra en haug transportører / samle alle dine forsendelser i samme app og gir av og til flere detaljer enn transportørens egen. Andre apper som tilbyr tilsvarende krever som regel betalt.

PS: For PostNord er det av en eller annen grunn nødvendig å velge PostNord Sweden istedenfor PostNord Logistics, selv innen Norge.

https://www.aftership.com/mobile-app

Endret av Aginarikar
Skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (På 3.10.2025 den 11.06):

Kina kan produsere topp kvalitet (de har jo sent romskip rundt månen) kommer an på hva man betaler/forhandler frem.

Kom til å tenke på MIST hvis andre her husker den? Strømforsyning til pc som tidligere Netshop lanserte som eget merke. Var egen tråd om det på dataforumet, flere tester, og mange som kjøpte. Den ble bedre og bedre for hver revisjon (bedre komponenter) var vel oppe i rev. 3 (eller  rev. 4.0) på slutten?

MIST var vel Hans Petter Faale sitt merke om jeg ikke tar feil, Netshop kjøpte opp Faale sitt firma Microplex. Faale har techbay.no nå. Strømforsyningene hans var venvittig gode, jeg kjøpte en modulær MIST brukt i... 2008 tror jeg, jeg skifter den ut nå bare for at den umulig kan være god lenger... Viftene med merke Mist var alltid good shit og leverte rimelig nøyaktig det de var opplyst å levere. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Leo_ skrev (5 timer siden):

MIST var vel Hans Petter Faale sitt merke om jeg ikke tar feil, Netshop kjøpte opp Faale sitt firma Microplex. Faale har techbay.no nå. Strømforsyningene hans var venvittig gode, jeg kjøpte en modulær MIST brukt i... 2008 tror jeg, jeg skifter den ut nå bare for at den umulig kan være god lenger... Viftene med merke Mist var alltid good shit og leverte rimelig nøyaktig det de var opplyst å levere. 

det var tider 👍 

var vel Netshop som hadde noen spektakulære salg en gang i mellom. Husker en eller annen på forumet her som slo til på 100 forpakninger med kjølepasta til 1 kr. stk. :D Har vel muligens noen igjen fortsatt, hvis de ikke har tørket ut.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...