Gå til innhold

Slik ødelegges Norge bit for bit


Anbefalte innlegg

Meget god sammenstilling av NRK som viser hvordan vi bit for bit ødelegger vårt eget livsgrunnlag. 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/nrk-avslorer_-44.000-inngrep-i-norsk-natur-pa-fem-ar-1.16573560

Jeg tror et stort flertall av befolkningen vil mene at dette ikke er greit og ikke kan fortsette, hvis de ble vist hva summen av dette kan føre til for deres barn og barnebarn. Problemet er at ødeleggelsene skjer sakte nok til at det er enklere å overse dem. Det er jo ikke min hytte eller motorveien jeg bruker som ødelegger naturen, er en alt for besnærende tanke.

Så vi vil fortsette å asfaltere myrer for å oppbevare containere, og bygge motorveier i naturreservater. Og fremtidige generasjoner vil undre seg over hva vi egentlig tenkte på.

Eller vi kan velge politikere som evner å prioritere bærekraft foran kortsiktig profitt, og natur foran asfalt. De finnes, men åpenbart ikke blant de som sitter med makten i dag.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antall nordmenn i 1741: 634 500
Norge i kvadratmeter i 1741: 385 207 000

Antall nordmenn i 1841: 1 246 300
Norge i kvadratmeter i 1841: 385 207 000

Antall nordmenn i 1941: 2 982 224
Norge i kvadratmeter i 1941: 385 207 000

Antall nordmenn i 1991: 4 249 800
Norge i kvadratmeter i 1991: 385 207 000

Antall nordmenn i 2023: 5 489 000
Norge i kvadratmeter i 2023: 385 207 000

Poenget mitt er; Det blir fler og fler folk, men ikke mer og mer plass.

Endret av Wheeljack
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (3 minutter siden):

Poenget mitt er; Det blir fler og fler folk, men ikke mer og mer plass.

Og jeg kan tilføye:

Vi blir smartere hele tiden og bruker annen energi enn bare muskel-, heste-, vann- og vindkraft og trenger ikke å arbeide så mye (på åkeren, i fabrikken) for å opprettholde våre liv. Dermed blir det mer fritid og behov for hytter og andre innretninger å bruke denne fritiden på.

Hadde vi ikke lært noe siden 1741 så hadde vi fortsatt levd som i 1741 og befolkning hadde vært tilsvarende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Wheeljack said:

Poenget mitt er; Det blir fler og fler folk, men ikke mer og mer plass.

Vi har gått frå <10% til >85% urbanisering på den tida. Vi bur tettare enn vi gjorde, men vi er framleis på 225. plass i verda på innbyggjarar per kvadratkilometer. Land som Danmark, Frankrike, USA, og Irland har langt fleire per kvadratkilometer enn oss. 

Det er ingen grunn til at arealbruken vår skal auke så mykje. Mange av sakene dei viser til handler heller ikkje om viktige samfunnshensyn, men t.d. hyttebygging. Så nei, det handlar ikkje om at vi vert fleire - det handler om at vi systematisk ignorerer problemstillinga.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Veldig trist... Får alltid litt vondt når jeg ser store mengder trær bli hogget fra skogområdene rundt meg og de fine turstiene bli erstattet av mer utbygging. Får håpe det kan bli en slags balanse før det er for sent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...