Gå til innhold

Hvorfor vil man la eldre jobbe lenge?


Anbefalte innlegg

2 hours ago, kremt said:

Jeg ser på livsstilen til de på 20-25 idag, det er ikke bra. 3-4 energidrikker per dag, enkelte er 50 kg overvekt. Det meste går så lenge man er ung, kroppen tåler mye, men før eller siden må man betale prisen. Jeg spår at enkelte vil oppføre seg som 50-åringer allerede ved 35.

Arbeidslivet er under stor endring for tiden. Bedrifter er desperate etter nye folk og helst rett fra skolen, da krever de minst. De erfarne flykter og de unge blir bare et par år. Igjen står noen få erfarne og må lære opp alle disse nye, der kanskje halvparten ikke har noe som helst interesse for selve jobben. Det blir en tung byrde på noen få skuldre. Samtidig er det rekord profitt for tiden og mye å gjøre, uten at det vises på vilkårene. 

Veldig godt oppsummert :)  

1 hour ago, Jarmo said:

Kvinner i Norge fødte 20 prosent færre barn i 2022 enn tjue år tidligere, målt i antall fødsler per 1000 kvinner i alderen 15–49 år. Antall fødsler går ned til tross for en stadig økende befolkning, viser de nye tallene fra Medisinsk fødselsregister i Folkehelseinstituttet.

Jepp akkurat som jeg mistenkte. Jeg var i gang med å hente data for å lage en graf som viste befolkning totalt,  fødsler og dødsfall per år samt hvilke årsgrupperinger dødsfallene forekommer. For en periode på 50 år tilbake, men rakk ikke bli ferdig før middagsgjester. Takk :)

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (12 timer siden):

Kvinner i Norge fødte 20 prosent færre barn i 2022 enn tjue år tidligere, målt i antall fødsler per 1000 kvinner i alderen 15–49 år. Antall fødsler går ned til tross for en stadig økende befolkning, viser de nye tallene fra Medisinsk fødselsregister i Folkehelseinstituttet.

Her er det innvandrere som kan redde noe av utviklingen. De som har kommet i større volum siste 20 år fra Afrika og Asia (Afghanistan) føder meget store barnekull. 6-8 barn pr familie. Dette også i Norge, dvs at høy fødselsrate holdes oppe også etter flytting til Europa.

Det er også interessant at i deler av arbeidslivet trender det noe med unge ansatte under 35 år. Erfaringskompetanse (med samtidig faglig oppdatert) er ikke lengre like viktig. Samtidig er det litt slutt på moralen om å være lenge ett sted. Arbeidslivet er blitt mer flyktig. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Her er det innvandrere som kan redde noe av utviklingen. De som har kommet i større volum siste 20 år fra Afrika og Asia (Afghanistan) føder meget store barnekull. 6-8 barn pr familie. Dette også i Norge, dvs at høy fødselsrate holdes oppe også etter flytting til Europa.

Det er også interessant at i deler av arbeidslivet trender det noe med unge ansatte under 35 år. Erfaringskompetanse (med samtidig faglig oppdatert) er ikke lengre like viktig. Samtidig er det litt slutt på moralen om å være lenge ett sted. Arbeidslivet er blitt mer flyktig. 

Problemet er vell ofte at kvinnene blir hjemmeværende pga så mange barn. Så om de føder mange kvinner og de fortsetter i samme fotspor blir det verre da de alle blir nav klienter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (19 timer siden):

Jeg tror ikke at de som er født på 60-70 og 80-tallet kommer til å bli nærmere 100 år slik vi har sett mye med de som var født rett før og under andre verdenskrig. Livsstilen til folk og samfunnet har endret seg for mye, samt overfloden og mye annet gir helt andre helseutfordringer etter 40/50 nå.

Jeg tipper vi vil se mange ikke komme lengre enn ut i 70 årene i beste fall og kanskje en økning av dødsfall før fylte 67. Disse spådommene fra politikerne er nok tatt ut i fra deres eget forgodtbefinnende. Vi har ikke lenger røykere men alkoholkonsum, bedagelighet, ultraprosessert mat, prestasjonsstress  og lignende har tatt seg opp betraktelig siste 40 år. Samt mange andre faktorer som garantert ikke påvirker helsen bra i det lange løp. Det er lett å ser fris og rask ut som 20-30-40. Man ser også at stadig flere mennesker dør av steroid og annen substance misbruk før de når 60.

Man kan alltids sammenligne seg med andre land som japan. Men det er for store forskjeller i kosthold og livsstil.

Denne "eldrebølgen" tror jeg ikke noe på. Eneste årsaken til at vi vil se flere eldre er at stadig færre får barn. Ikke fordi folk vil bli eldre.

Helt rett.
Mange ser seg blind på statistikk og tror vi blir 100 + hele gjengen.

De siste generasjoners økende levealder skyldes kun bedre legemidler, vitenskap og behandling. 
Tidligere døde man av sykdommer og livsstil som man i dag kan reparere.

Hvor lenge har samfunnet råd til denne karusellen med en stor andel halvsyke og ressurskrevende eldre ?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 timer siden):

Jeg har vært med på denne runden noen ganger og aldri har det vært så mange utfall og SLA brudd som når man tok inn yngre for å "modernisere" og hverken hadde struktur eller plan med noe som helst. Likevel skylder man på det "gamle" mens det forårsakes av de ledelsen ville ha inn. Og vi gamle må fikse. Jeg har sagt opp 2 jobber pga slikt, så har man ingen andre enn seg selv å skylde på. Jeg er alltid spent på hva neste unnskyldning blir for det eneste som er sikkert med slik ledelse er ansvarsfraskrivelser.

Problemstillingen er velkjent.

Modernisering ender altfor ofte med at man må bruke gammelt og nytt om hverandre i lang tid fordi nyutviklingen ikke fylte alle behovene. Dette skyldes mangelfull spesifikasjon og dårlig prosesskunnskap hos viljesterk og uerfaren bestiller.
Enda ett program (i tillegg til de gamle) for å tilfredstille en eller annen rapport eller idealistisk ønske, genererer bare kaos og merarbeid.

Da er det greit å ha noen eldre medarbeidere som kjenner prosessene ut og inn……

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Inspector said:

Helt rett.
Mange ser seg blind på statistikk og tror vi blir 100 + hele gjengen.

De siste generasjoners økende levealder skyldes kun bedre legemidler, vitenskap og behandling. 
Tidligere døde man av sykdommer og livsstil som man i dag kan reparere.

Hvor lenge har samfunnet råd til denne karusellen med en stor andel halvsyke og ressurskrevende eldre ?

Og skulle man brukt aldersstatistikk for hvor lenge man må jobbe før man kan gå ut i pensjon så burde jo menn få jobbe vesentlig kortere enn kvinner. Hm, hvorfor er det ikke slik tro :D

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, ParadiseCity said:

Flere eldre, færre yngre er vel den enkleste grunnen. Ser man de store forskjellene på velstand mellom de eldre og yngre generasjonene så burde jo de samtidig som de økte pensjonsalderen for de yngre generasjonene innført en kraftig «boomerskatt» for alle født før 1980 som hadde gått rett inn i oljefondet.

Man blir egentlig ikke flere eldre. Man blir like mange eldre som det på et tidspunkt ble født barn. Blir det født flere barn vil det også bli flere eldre om x antall år. Problemet oppstår i størst grad fordi det blir født færre barn av den yngre generasjonen.

Og hvis du skal snakke om velstandsforskjeller. Jeg hadde ikke i nærheten av luksusen dere har i dag når jeg var i tenårene og 20 årene. Så dette er wishful thinking.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 timer siden):

Man blir egentlig ikke flere eldre. Man blir like mange eldre som det på et tidspunkt ble født barn. Blir det født flere barn vil det også bli flere eldre om x antall år. Problemet oppstår i størst grad fordi det blir født færre barn av den yngre generasjonen.

Og hvis du skal snakke om velstandsforskjeller. Jeg hadde ikke i nærheten av luksusen dere har i dag når jeg var i tenårene og 20 årene. Så dette er wishful thinking.

All statistikk viser jo det motsatte, dere hadde det langt mye lettere enn oss. Med mindre du er født på 40-tallet da. 

Hva slags velstand og luksus har de yngre generasjonene egentlig i forhold til det dere hadde? Siste tifemten årene har kjøpekraften/lønnsvekst fullstendig stagnert, det er jo i snitt. Vi har smarttelefoner og spotify ja, men de fleste av oss uten ressurssterke foreldre kan bare glemme boligmarkedet og voksende kjøpekraft. Jeg bytter gjerne telefonen min mot en bolig og årlig voksende kjøpekraft.

Yngre generasjoner må jobbe mye mer, for mindre penger og sitter igjen med ingenting til slutt med mindre de har klart å knive til seg en eller annen overprisa bolig. 

Og det igjen er også en stor skjult utgift i fremtiden som staten må ut med, bostøtte til hundretusenvis/millioner av folk som går av med pensjon men som også fremdeles leier. Normen for de som er født på slutten av 90-tallet og utover vil bli å leie, ikke eie. Andelen boligeiere prosentvis har gått konstant ned siden 90 tallet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (7 minutter siden):

All statistikk viser jo det motsatte, dere hadde det langt mye lettere enn oss. Med mindre du er født på 40-tallet da. 

Hva slags velstand og luksus har de yngre generasjonene egentlig i forhold til det dere hadde? Siste tifemten årene har kjøpekraften/lønnsvekst fullstendig stagnert, det er jo i snitt. Vi har smarttelefoner og spotify ja, men de fleste av oss uten ressurssterke foreldre kan bare glemme boligmarkedet og voksende kjøpekraft. Jeg bytter gjerne telefonen min mot en bolig og årlig voksende kjøpekraft.

Yngre generasjoner må jobbe mye mer, for mindre penger og sitter igjen med ingenting til slutt med mindre de har klart å knive til seg en eller annen overprisa bolig. 

Og det igjen er også en stor skjult utgift i fremtiden som staten må ut med, bostøtte til hundretusenvis/millioner av folk som går av med pensjon men som også fremdeles leier. Normen for de som er født på slutten av 90-tallet og utover vil bli å leie, ikke eie. Andelen boligeiere prosentvis har gått konstant ned siden 90 tallet. 

Det er fortsatt slik at majoriteten av heltidsansatte(unge) eier. Så dette er litt av en myte. Dropper en å kjøpe den nyeste iphonen vært år så blir det enklere.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ParadiseCity said:

All statistikk viser jo det motsatte, dere hadde det langt mye lettere enn oss. Med mindre du er født på 40-tallet da. 

Hva slags velstand og luksus har de yngre generasjonene egentlig i forhold til det dere hadde? Siste tifemten årene har kjøpekraften/lønnsvekst fullstendig stagnert, det er jo i snitt. Vi har smarttelefoner og spotify ja, men de fleste av oss uten ressurssterke foreldre kan bare glemme boligmarkedet og voksende kjøpekraft. Jeg bytter gjerne telefonen min mot en bolig og årlig voksende kjøpekraft.

Yngre generasjoner må jobbe mye mer, for mindre penger og sitter igjen med ingenting til slutt med mindre de har klart å knive til seg en eller annen overprisa bolig. 

Og det igjen er også en stor skjult utgift i fremtiden som staten må ut med, bostøtte til hundretusenvis/millioner av folk som går av med pensjon men som også fremdeles leier. Normen for de som er født på slutten av 90-tallet og utover vil bli å leie, ikke eie. Andelen boligeiere prosentvis har gått konstant ned siden 90 tallet. 

Det eneste man hadde det noe letter på var boligkjøp. Og det er heller ikke sant for alle. Jeg var selv først 30 og måtte ha med sambo for såvidt ha råd til boliglån. Du må gjerne vise meg statistikken. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 timer siden):

Det er fortsatt slik at majoriteten av heltidsansatte(unge) eier. Så dette er litt av en myte. Dropper en å kjøpe den nyeste iphonen vært år så blir det enklere.

Det er da ikke en myte det. Det er klart synkende trend og alt tyder på at majoriteten av yngre (under 30 år i dag) aldri vil eie egen bolig. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Det eneste man hadde det noe letter på var boligkjøp. Og det er heller ikke sant for alle. Jeg var selv først 30 og måtte ha med sambo for såvidt ha råd til boliglån. Du må gjerne vise meg statistikken. 

Dette er jo egentlig veldig ganske allment kjent at boligmarkedet er stadig mer utilgjengelig for folk med vanlig lønn, da spesielt yngre mennesker. 

LOs boligindeks: – Vanskelig å etablere seg – E24

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 27.12.2023 den 11:14 AM):

Problemet er vell ofte at kvinnene blir hjemmeværende pga så mange barn. Så om de føder mange kvinner og de fortsetter i samme fotspor blir det verre da de alle blir nav klienter.

Å være hjemme med barna betyr ikke at verken mødrene eller barna deres er eller blir nav klienter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...