Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor er det så mange egosentriske pasienter?


majer

Anbefalte innlegg

majer skrev (10 timer siden):

det handler om gjensidig forståelse

Nå lurer jeg på hvordan du sidestiller det at en pasient har det vondt og etter din mening bare skal innfinne seg dette og "get on with it", med å balansere arbeidsflyt. Det er ikke å stikke under en stein at sykehus er grovt underbemannede og om vi hadde fått lov til å si litt mer av hva som skjer, så hadde det nok blitt litt andre boller i departementene; men det er ikke det du snakker om her - dette handler om at du bagatelliserer pasienters smerte på en kirurgisk post som en del av et perioperativt forløp - der smerte er noe av det man skal være mest på vakt for.

Kanskje du burde ta et skritt tilbake og tenke på om pasienters "endeløse nag om smertestillende" skyldes din egen arbeidsmåte? Jeg, og alle mine kollegaer klarer det ganske greit, det samme reflekteres i studier og undersøkelser. Måten du portretterer problemet på er det samme jeg hører hos late studenter som prøver å bortforklare hvorfor de ikke proaktivt har prøvd å smertelindre pasientene sine.

majer skrev (10 timer siden):

de må tilpasse seg de ressursene som er blant personell

Du mener virkelig at pasienter, i et pasientforløp, skal innfinne seg og tilpasse sine egne behov etter sykehusets, og din egen logistiske situasjon? Er du en av de som ber pasienter ringe mindre på ringesnoren og kjefter på de for at de "gjør vakten din hektisk"? For det er så ekstremt uprofesjonelt, flaut og motbydelig, og viser at man har ganske liten innsikt i hvilken tjeneste man faktisk utgjør.

 

majer skrev (10 timer siden):

Om alle tenker som deg så er det ikke rart sykepleiere blir utbrente, slutter, at man ansetter så få osv

Nei, du får faktisk ikke lov til å dra den der. Ikke forsvar poenget ditt og prøv å dra dette over på den generelle situasjonen om bemanning og arbeidstyngde. Dette handler om din egen persepsjon om at pasienter skal tilpasse seg DINE behov, en holdning jeg lurer veldig på hvor du har anskaffet deg. Om du legger skylden på din hektiske hverdag over på pasientene, og gjør de til syndebukker, synes jeg veldig synd på arbeidsmiljøet du har vært rundt, men dette handler også om dine egne verdier, som er ekstremt bekymringsverdig.

 

majer skrev (10 timer siden):

Det er det mest skadelige og utrolig egoistisk

Ja, for ildsjeler er det verste som finnes. Det du tar opp her er en utrolig oversimplifisering av situasjonen vi står i idag. Vi er ikke i denne situasjonen fordi folk jobber hardt. At folk blir utbrente og slitne er absolutt sannheten, men å si at folks arbeidsvilje er skadelig og egoistisk promoterer en latskapskultur. La meg spørre deg, har du noen gang tenkt, eller sagt dette inni hodet ditt?
"Åh hun på 148 ringer på igjen... Nei nå gidder jeg ikke, hun får ligge der litt"
"Herr Hansen ringer så mye på, nå vurderer jeg å bare ta fra han ringesnoren"
"Hva, jeg gav jo akkurat fru Olsen smertestillende, hun bare skaper seg, hun får ligge litt, dette har jeg ikke tid til"

Dere som ikke er i helsevesenet, er dette oppførsel og uttalelser dere hadde blitt glade for at en person som har ansvaret for din velvære, medisinske oppfølging og basically ditt liv for en periode, hadde tenkt disse tankene? Alle de tankene har jeg hørt fra ulike folk oppgjennom, som står for denne latskapskulturen. Den er ikke bare utrolig skadelig og hårreisende, men totalt ulovlig, og livsfarlig.

 

majer skrev (10 timer siden):

Aner du hvor lang tid det tar å konferere med leger på andre avdelinger for å gi smertelindring som fungerer 100% for mennesker med høy toleranse og blandingsmisbruk?

Jeg jobber på en post som har primæransvar for de fleste typer intoksikasjoner, både selv- og aksidentelle. Så ja, det vet jeg absolutt. Og at det tar en time er greit nok om du er uerfaren og ikke vet hva du står i, men du får det til å virke som om du er alene på en hel avdeling. Dette er en vanlig problemstilling, og nei, det er ikke umulig slik du fremstår det. Jeg gjør det så og si hver bidige dag.

 

majer skrev (10 timer siden):

men om du ser på prisene på ulike behandlinger, tiden brukt og resultatet så er jeg helt sikker på at du får en annen forståelse

Jeg er så heldig å få lov til å ha en kombinasjonsstilling der jeg både jobber på gulvet, og opp mot direktørnivå. Jeg vet absolutt de store tallene og jobber personlig med de, men de er vel absolutt irrelevante her? Du tar opp negative ting her og der som ikke har noen ting med hverandre å gjøre, hvorav det meste du kommer med er rare anekdoter som høres forferdelige ut for folk som ikke er på innsiden av dette, men du plukker frustrasjoner fra hele fløya og prøver å lage et argument ut av det.

Jeg kjøper det ikke for fem øre. Ikke forsvar dine egne anektodale argumenter med angrepspunkter fra andre deler av kampen for sykepleieres rettigheter; dette handler om at du ansvarliggjør pasientene for din egen arbeidshverdag. De har ikke peiling på hvordan din jobb er, de er i en livskrise og du er på mange måter ansiktet på "redningen". Måten du møter de har også alt å si på hvordan de kommer til å te seg tilbake til deg. Om du opptrer forhastet og smålig irritert, så skjønner jeg at de ikke vil gi deg så mye tilbake.

Dine synspunkter, argumenter og holdninger gjør meg sjeleglad for at du ikke er min kollega, eller at du tar vare på en av mine nærmeste. Og igjen, så håper jeg at noen av dine pasienter ikke har fått varige mén etter din behandling.
Jo, den innvirkningen har du.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
majer skrev (På 18.12.2023 den 2.12):

Jeg ser ikke hensikten med å mase når man har fått de smertelindrende tablettene man kan få, og det ikke dreier seg om kroniske smerter. Mange vil feks kun ha de smertene i en natt og da må de jo forstå at det er unødvendig å ringe på i hytt og pine om det ikke er alvorlig.

Det er naturlig at inngrep fører til en viss smerte. Men får man det vondt nok så svimer man av, og det er det ingen av pasientene som gjør. Mange lyver på seg ti i smerte på en skala fra 1-10. Altså de er jo våkne! De klarer å snakke og puster helt normalt. Tenker de ikke på hvordan det er for helsepersonellet om alle skulle oppført seg som dem?

Tenker de ikke på at selv om de selv opplever smerte den ene dagen så må ansatte deale med det hver eneste dag? Mange av de som ligger der får dessuten mer penger i sykemeldinger enn leger og sykepleiere får for å jobbe der. 

Det er ikke helsepersonellet sin feil om noen knasker smertelindrende som drops til vanlig og dermed har høy toleranse. Da har man tatt et dumt valg selv. Ansatte kan ikke gamble og gi dobbel dose heller... 

Disse bråkete pasientene opptar dessuten ressurser som kunne blitt brukt på de som virkelig trenger det. Se bare på hvordan lemlestede barn i Palestina klarer å oppføre seg. Hvorfor er voksne nordmenn med langt mildere problemer så mye verre?

Glad jeg kom meg bort fra den bransjen, men jeg kan virkelig ikke forstå hvordan folk kan være så egosentriske. Universet svever ikke rundt en person. Hva hadde dere tenkt om dere jobbet i helsevesenet?

Wow! Jeg har ikke ord for hvor....jeg lar det være. Julen skal liksom få frem det beste i folk...

Endret av Boing_80
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som pasient er jeg klar over hvor mye sykepleierene har å gjøre, så jeg har omentrent aldri dratt i snoren, men latt dem få styre tiden sin best mulig selv, rett og slett av respekt og forståelse. Har aldri lidd noe nød av det, og folk som trenger oppfølging mer enn meg havner ikke lengre bak i køen fordi jeg tar opp verdifull tid. Anser dette som mitt ansvar også.

Tror det er veldig lett å starte veldig engasjert og lydhør, men også å bli mer selvpreserverende over tid når man blir konstant skviset mellom egne normer og mer eller mindre kynisk underbemanning. De beste stedene har vektet kjerne-operativt personell mye høyere enn administrasjon. Administrasjon er viktig det også, men det må tilpasses behovet.

Generelt gjøres det veldig mye bra i norsk helsevesen, og som pasient gjør jeg det jeg kan for at det kan fortsette slik. Håper bare resten av systemet også ser det på samme måten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (3 timer siden):

Wow! Jeg har ikke ord for hvor....jeg lar det være. Julen skal liksom få frem det best i folk...

La oss si man har to pasienter. Pasient A har fått beskjed om at hen har fått alt hen kan få av smertestillende, men fortsetter å ringe på. Hva er da vitsen med å ringe på? Det gir jo ikke mer smertestillende... Det hjelper jo ikke. 1+1=2 uavhengig av hvor mange ganger man ringer i snoren. Da er det bedre at pasient B også får hjelp. 

Kan sammenligne situasjonen med flykrasj. Man kan ta all maten som er igjen selv eller så deler man den med medpassasjerene. En pasient har også et ansvar som alle andre. En med adhd slipper jo ikke bot på trikken fordi hen har glemt å kjøpe en billett 

Endret av majer
Lenke til kommentar
WallieOP skrev (3 timer siden):

Nå lurer jeg på hvordan du sidestiller det at en pasient har det vondt og etter din mening bare skal innfinne seg dette og "get on with it", med å balansere arbeidsflyt. Det er ikke å stikke under en stein at sykehus er grovt underbemannede og om vi hadde fått lov til å si litt mer av hva som skjer, så hadde det nok blitt litt andre boller i departementene; men det er ikke det du snakker om her - dette handler om at du bagatelliserer pasienters smerte på en kirurgisk post som en del av et perioperativt forløp - der smerte er noe av det man skal være mest på vakt for.

Kanskje du burde ta et skritt tilbake og tenke på om pasienters "endeløse nag om smertestillende" skyldes din egen arbeidsmåte? Jeg, og alle mine kollegaer klarer det ganske greit, det samme reflekteres i studier og undersøkelser. Måten du portretterer problemet på er det samme jeg hører hos late studenter som prøver å bortforklare hvorfor de ikke proaktivt har prøvd å smertelindre pasientene sine.

Du mener virkelig at pasienter, i et pasientforløp, skal innfinne seg og tilpasse sine egne behov etter sykehusets, og din egen logistiske situasjon? Er du en av de som ber pasienter ringe mindre på ringesnoren og kjefter på de for at de "gjør vakten din hektisk"? For det er så ekstremt uprofesjonelt, flaut og motbydelig, og viser at man har ganske liten innsikt i hvilken tjeneste man faktisk utgjør.

 

Nei, du får faktisk ikke lov til å dra den der. Ikke forsvar poenget ditt og prøv å dra dette over på den generelle situasjonen om bemanning og arbeidstyngde. Dette handler om din egen persepsjon om at pasienter skal tilpasse seg DINE behov, en holdning jeg lurer veldig på hvor du har anskaffet deg. Om du legger skylden på din hektiske hverdag over på pasientene, og gjør de til syndebukker, synes jeg veldig synd på arbeidsmiljøet du har vært rundt, men dette handler også om dine egne verdier, som er ekstremt bekymringsverdig.

 

Ja, for ildsjeler er det verste som finnes. Det du tar opp her er en utrolig oversimplifisering av situasjonen vi står i idag. Vi er ikke i denne situasjonen fordi folk jobber hardt. At folk blir utbrente og slitne er absolutt sannheten, men å si at folks arbeidsvilje er skadelig og egoistisk promoterer en latskapskultur. La meg spørre deg, har du noen gang tenkt, eller sagt dette inni hodet ditt?
"Åh hun på 148 ringer på igjen... Nei nå gidder jeg ikke, hun får ligge der litt"
"Herr Hansen ringer så mye på, nå vurderer jeg å bare ta fra han ringesnoren"
"Hva, jeg gav jo akkurat fru Olsen smertestillende, hun bare skaper seg, hun får ligge litt, dette har jeg ikke tid til"

Dere som ikke er i helsevesenet, er dette oppførsel og uttalelser dere hadde blitt glade for at en person som har ansvaret for din velvære, medisinske oppfølging og basically ditt liv for en periode, hadde tenkt disse tankene? Alle de tankene har jeg hørt fra ulike folk oppgjennom, som står for denne latskapskulturen. Den er ikke bare utrolig skadelig og hårreisende, men totalt ulovlig, og livsfarlig.

 

Jeg jobber på en post som har primæransvar for de fleste typer intoksikasjoner, både selv- og aksidentelle. Så ja, det vet jeg absolutt. Og at det tar en time er greit nok om du er uerfaren og ikke vet hva du står i, men du får det til å virke som om du er alene på en hel avdeling. Dette er en vanlig problemstilling, og nei, det er ikke umulig slik du fremstår det. Jeg gjør det så og si hver bidige dag.

 

Jeg er så heldig å få lov til å ha en kombinasjonsstilling der jeg både jobber på gulvet, og opp mot direktørnivå. Jeg vet absolutt de store tallene og jobber personlig med de, men de er vel absolutt irrelevante her? Du tar opp negative ting her og der som ikke har noen ting med hverandre å gjøre, hvorav det meste du kommer med er rare anekdoter som høres forferdelige ut for folk som ikke er på innsiden av dette, men du plukker frustrasjoner fra hele fløya og prøver å lage et argument ut av det.

Jeg kjøper det ikke for fem øre. Ikke forsvar dine egne anektodale argumenter med angrepspunkter fra andre deler av kampen for sykepleieres rettigheter; dette handler om at du ansvarliggjør pasientene for din egen arbeidshverdag. De har ikke peiling på hvordan din jobb er, de er i en livskrise og du er på mange måter ansiktet på "redningen". Måten du møter de har også alt å si på hvordan de kommer til å te seg tilbake til deg. Om du opptrer forhastet og smålig irritert, så skjønner jeg at de ikke vil gi deg så mye tilbake.

Dine synspunkter, argumenter og holdninger gjør meg sjeleglad for at du ikke er min kollega, eller at du tar vare på en av mine nærmeste. Og igjen, så håper jeg at noen av dine pasienter ikke har fått varige mén etter din behandling.
Jo, den innvirkningen har du.

Interessant at du fremdeles får det til å virke som jeg ikke ga pasientene god behandling. Som jeg tidligere skrev sørget jeg for at flest mulig fikk hjelp istedenfor å gi alle ressursene til de som ropte høyest, jo mindre de faktisk hadde det største behovet rent fysiologisk. Målet må være å sikre folk forsvarlig helsehjelp

Lenke til kommentar
majer skrev (9 minutter siden):

La oss si man har to pasienter. Pasient A har fått beskjed om at hen har fått alt hen kan få av smertestillende, men fortsetter å ringe på. 

Da har han sannsynligvis fortsatt smerter, selv om dere har gitt "alt" han kan få.

majer skrev (10 minutter siden):

Da er det bedre at pasient B også får hjelp. 

Siden du ikke sier noe om pasient B ringer eller ikke så blir det umulig for oss å si om B trenger like mye hjelp...

Om begge er like skadde, og A har fått all hjelpen man kan gi, så blir B selvfølgelig prioritert foran, til man har gjort det nødvendige der. Gitt at det kun er en eneste ansatt, og at alt ellers er likt.

 

Dette betyr IKKE at det er greit å kjefte på pasient A, eller at A er egosentrisk.

majer skrev (3 minutter siden):

Interessant at du fremdeles får det til å virke som jeg ikke ga pasientene god behandling.

Du skriver selv at du ikke gjorde dette.

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Som pasient er jeg klar over hvor mye sykepleierene har å gjøre, så jeg har omentrent aldri dratt i snoren, men latt dem få styre tiden sin best mulig selv, rett og slett av respekt og forståelse. Har aldri lidd noe nød av det, og folk som trenger oppfølging mer enn meg havner ikke lengre bak i køen fordi jeg tar opp verdifull tid. Anser dette som mitt ansvar også.

Tror det er veldig lett å starte veldig engasjert og lydhør, men også å bli mer selvpreserverende over tid når man blir konstant skviset mellom egne normer og mer eller mindre kynisk underbemanning. De beste stedene har vektet kjerne-operativt personell mye høyere enn administrasjon. Administrasjon er viktig det også, men det må tilpasses behovet.

Generelt gjøres det veldig mye bra i norsk helsevesen, og som pasient gjør jeg det jeg kan for at det kan fortsette slik. Håper bare resten av systemet også ser det på samme måten.

Nettopp! Og hadde du plutselig fått nyresvikt så håper jeg sykepleierne hadde oppdaget det fortest mulig og legen hadde fått sendt deg over til en relevant avdeling. Det er utrolig belastende å være vitne til dårlige prognoser fordi folk får hjelp for seint

Lenke til kommentar
Iki skrev (2 minutter siden):

Da har han sannsynligvis fortsatt smerter, selv om dere har gitt "alt" han kan få.

Siden du ikke sier noe om pasient B ringer eller ikke så blir det umulig for oss å si om B trenger like mye hjelp...

Om begge er like skadde, og A har fått all hjelpen man kan gi, så blir B selvfølgelig prioritert foran, til man har gjort det nødvendige der. Gitt at det kun er en eneste ansatt, og at alt ellers er likt.

 

Dette betyr IKKE at det er greit å kjefte på pasient A, eller at A er egosentrisk.

Du skriver selv at du ikke gjorde dette.

Ja, men personen vet hen har fått alt hen kan få. Hva tenker vedkommende å oppnå? 

Du skriver at siden B ikke ringer på er det umulig å si om vedkommende trenger like mye hjelp. Nei, det er ikke det så lenge personellet har tid til å se til pasienten. 

Lenke til kommentar
majer skrev (Akkurat nå):

Ja, men personen vet hen har fått alt hen kan få. Hva tenker vedkommende å oppnå? 

Om du er i smerter og får beskjed om at de ikke kan gjøre noe, gir du da bare opp? Tenker du "å, selv om jeg har så vondt at jeg kommer til å hoppe ut vinduet så går det greit, legene sa det ikke var noe annet å gjøre enn å vente"?

 

Du kan ikke regne med at en person i smerter skal ønske å bli værende i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Iki skrev (14 minutter siden):

Om du er i smerter og får beskjed om at de ikke kan gjøre noe, gir du da bare opp? Tenker du "å, selv om jeg har så vondt at jeg kommer til å hoppe ut vinduet så går det greit, legene sa det ikke var noe annet å gjøre enn å vente"?

 

Du kan ikke regne med at en person i smerter skal ønske å bli værende i denne situasjonen.

Hva annet skal man gjøre? Det er jo sånn det er.

Da jeg brakk beinet på barneskolen fikk jeg beskjed av lærerne om at det ikke var brukket. Jeg var nesten sikker på at det var brukket uansett, men jeg sa ok og fullførte dagen. Jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte å konsentrere meg om undervisningen,  men jeg overlevde. I ettertid tenker jeg det faktisk var verdt det siden jeg fikk noe å tenke tilbake på.

Jeg valgte å stole på lærere om noe medisinsk. Det var kanskje dumt, men man må i det minste stole på at leger og sykepleiere snakker sant. Man må stole på de som har peiling

Endret av majer
Lenke til kommentar
majer skrev (På 18.12.2023 den 2:12 AM):

 

Jeg ser ikke hensikten med å mase når man har fått de smertelindrende tablettene man kan få, og det ikke dreier seg om kroniske smerter. Mange vil feks kun ha de smertene i en natt og da må de jo forstå at det er unødvendig å ringe på i hytt og pine om det ikke er alvorlig.

 

 

 

majer skrev (På 18.12.2023 den 2:12 AM):

Det er naturlig at inngrep fører til en viss smerte. Men får man det vondt nok så svimer man av, og det er det ingen av pasientene som gjør. Mange lyver på seg ti i smerte på en skala fra 1-10. Altså de er jo våkne! De klarer å snakke og puster helt normalt. 

 

Dette topper alt av hva jeg har lest fra en insider i helsevesenet. Hva er du? Å generalisere smerteterskler/toleranse over en lav sko overfor hele Norges befolkning, den fortjener du en eller annen pris for. Foreløpig ingen forslag. Virker også som du mener dette uavhengig av hvilken problemstilling pasienten er utsatt for.

Du er kanskje også der ved å si til pasienter med opiat infusjon at du ikke kan få mer for da blir du immun, eller hva?

En nærmest førstelinje-behandling er å kupere smerter etter pasienters behov, ikke gjette seg til om pasienten lyver eller ikke. Nå må du jaggu styre deg. Men nå slipper heldigvis vi som pasienter å ha dine holdninger hengende over hodet.

Endret av Sovna
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
majer skrev (6 minutter siden):

Hva annet skal man gjøre? Det er jo sånn det er.

Er du en robot? Kanskje noe psykiske problemer?

 

Høres iallefall ikke ut som et menneske dette, når du ikke evner til å sette deg inn i andre sine tanker og situasjoner.

 

Hva hadde skjedd da om det viste seg at beinet ditt var brukket internt, du fikk betennelse, og dette til slutt førte til amputasjon?

Hadde det vært greit for deg, for læreren sa du ikke hadde så vondt?

 

Du bestemmer ikke hva andre føler. Om en person stikker seg på en torne så kan opplevelsen hans være helt annen sammenlignet med andre.

Det er totalt urealistisk og umoralsk å påstå at noen skal lide fordi du selv ikke gidder høre på dem mere, når du jobber i helsevesenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (10 minutter siden):

Om en person stikker seg på en torne så kan opplevelsen hans være helt annen sammenlignet med andre.

Det er totalt urealistisk og umoralsk å påstå at noen skal lide fordi du selv ikke gidder høre på dem mere, når du jobber i helsevesenet.

Korrekt. Det finnes faktisk eksempler på mennesker som har stukket seg på en torne og som har endt opp med en situasjon av multi-organ svikt. (totalkollaps av flere livsviktige funksjoner samtidig.) Jordsmonnet inneholdt da en bakterieflora som var katastrofal for menneskekroppen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
majer skrev (10 timer siden):

La oss si man har to pasienter. Pasient A har fått beskjed om at hen har fått alt hen kan få av smertestillende, men fortsetter å ringe på. Hva er da vitsen med å ringe på? Det gir jo ikke mer smertestillende... Det hjelper jo ikke. 1+1=2 uavhengig av hvor mange ganger man ringer i snoren. Da er det bedre at pasient B også får hjelp. 

Kan sammenligne situasjonen med flykrasj. Man kan ta all maten som er igjen selv eller så deler man den med medpassasjerene. En pasient har også et ansvar som alle andre. En med adhd slipper jo ikke bot på trikken fordi hen har glemt å kjøpe en billett 

Smerte er en subjektiv følelse. Det som for deg er en bagatell kan for en annen være en helt annen opplevelse. Ingen av dere er mer rette eller gale i deres opplevelser. Det er slik vi er skrudd sammen; vi er forskjellige.

Jeg blir trist av å lese det du skriver fordi du inntar en rasjonell holdning. Når folk blir syke så håndterer/coper vi med sykdommen på våre måter. Det er svært sjeldent at man blir rasjonell rett og slett fordi vi er i en helt annen situasjon enn til vanlig. 

Jeg håper at du ikke jobber innenfor helse for en slik person ville jeg unngått som pesten. Når vi jobber med syke mennesker må vi være ekstra tolerante og tålmodige. Det betyr ikke at vi for eks. skal finne oss i trusler osv., men vi må være ekstra varsomme. Rasjonalitet fører sjeldent frem i de mest kritiske fasene, men blir heller noe naturlig etter at krisen er over. Vi må heller ikke glemme at under sykdom slår trusselsystemet vårt inn, dvs. fight-flight-freeze. Da har vi mer enn nok med å stå i situasjonen og det er reptilhjernen vår som er i aktivitet. Tenke- og følehjernen aktiviseres langt senere. 

Ditt eksempel med flykrasj passer absolutt ikke inn. 

Endret av Boing_80
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (6 timer siden):

Enda en certified banger av en tråd fra personen som vil låse alle som bruker rusmidler inne i 21 år. Herregud for en person. Skummelt å tenke på at hen har jobbet i helsevesenet. Ingenting der å gjøre.

Jeg tror faktisk det hadde vært bra om trådstarters saker hadde blitt tatt opp til etterforskning. Stor sannsynlighet for feilbehandling.

Jeg er helt enig med deg. Horrible meninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
majer skrev (På 18.12.2023 den 2.12):

Jeg ser ikke hensikten med å mase når man har fått de smertelindrende tablettene man kan få, og det ikke dreier seg om kroniske smerter. Mange vil feks kun ha de smertene i en natt og da må de jo forstå at det er unødvendig å ringe på i hytt og pine om det ikke er alvorlig.

Det er naturlig at inngrep fører til en viss smerte. Men får man det vondt nok så svimer man av, og det er det ingen av pasientene som gjør. Mange lyver på seg ti i smerte på en skala fra 1-10. Altså de er jo våkne! De klarer å snakke og puster helt normalt. Tenker de ikke på hvordan det er for helsepersonellet om alle skulle oppført seg som dem?

Tenker de ikke på at selv om de selv opplever smerte den ene dagen så må ansatte deale med det hver eneste dag? Mange av de som ligger der får dessuten mer penger i sykemeldinger enn leger og sykepleiere får for å jobbe der. 

Det er ikke helsepersonellet sin feil om noen knasker smertelindrende som drops til vanlig og dermed har høy toleranse. Da har man tatt et dumt valg selv. Ansatte kan ikke gamble og gi dobbel dose heller... 

Disse bråkete pasientene opptar dessuten ressurser som kunne blitt brukt på de som virkelig trenger det. Se bare på hvordan lemlestede barn i Palestina klarer å oppføre seg. Hvorfor er voksne nordmenn med langt mildere problemer så mye verre?

Glad jeg kom meg bort fra den bransjen, men jeg kan virkelig ikke forstå hvordan folk kan være så egosentriske. Universet svever ikke rundt en person. Hva hadde dere tenkt om dere jobbet i helsevesenet?

Er du sykepleier? Lege? Vernepleier? Du må rett og slett få veiledning eller snakke med noen fordi det høres ut som at du er på vei til å bli eller er utbrent (gitt at du jobber med helse). Om du er mannen/kvinnen i gata anbefaler jeg deg å lese deg opp om smerteproblemer. De holdningene du beskriver her er horrible og har ingenting med fagetikken å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (5 minutter siden):

Er du sykepleier? Lege? Vernepleier? Du må rett og slett få veiledning eller snakke med noen fordi det høres ut som at du er på vei til å bli eller er utbrent (gitt at du jobber med helse). Om du er mannen/kvinnen i gata anbefaler jeg deg å lese deg opp om smerteproblemer. De holdningene du beskriver her er horrible og har ingenting med fagetikken å gjøre.

Han jobber ikke lengre som helsepersonell såvidt jeg har forstått innleggene hans hvor han skriver "glad jeg kom meg vekk fra bransjen". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...