Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Børsteløs vask, manuell vask i hall ...? (om vinteren)


minimax

Anbefalte innlegg

Har egentlig diskutert temaet bilvask i en annen tråd tidligere, og lærte mye der samt at jeg da endte opp med å kjøpe skumkannon og såper fra Autoglym sin "Polar" serie for berøringsfri bilvask (som fungerte utmerket!). Men nå som det er vinter og jeg ikke har tilgang til egnet sted å vaske bilen hjemme prøver jeg å finne en alternativ vaskeløsning som ikke skader bilen (riper, lakkskader osv). Da er det bensinstasjoner som er løsningen.
spacer.png

(bilde hentet fra BFC Motorspares UK)

 

Automatisk vask med børster
Dette er jo veldig enkelt. Bare kjøre inn i hallen så vaskes bilen ren og man kjører ut igjen.
Men jeg har blitt frarådet dette pga. at det gir riper (små riper, men dog skader i lakken), så da faller det bort for min del.

Automatisk vask uten børster (børsteløs vask)
Tilsvarende som ovenfor og like enkelt å utføre, men har lest at de bruker ganske har kjemi (som riktignok gjør at bilen blir skinnende ren), men på bekostning av at lakken blir slitt/skadet. Mener å huske at ved enkelte automatiske vaskemaskiner med børster kan man også velge et børsteløst program -der børstene rett og slett ikke blir brukt.
Men da faller også denne vasken bort.

Manuell vaskehall
Disse har jeg aldri prøvd, men sett og spurt litt om. Om jeg har forstått riktig kjøper man poletter på bensinstasjonen, så har man tilgang til høytrykkspyler (vann) for et bestemt antall minutter (tror det var 6 min. for en polett som koster kr. 45,- et sted jeg spurte) og en annen høytrykkspyler som spruter ut skumsåpe.

Da må man jo bruke den såpen som tilbys, og vanskelig å vite hvor sterk kjemi dette er. Alternativet vil jeg tro er å kun bruke høytrykkspyleren for vann, men hvordan skal jeg påføre såpen, og hvilken såpe bør jeg bruke?
Med Autoglym "Polar" forvask, hovedvask og sealer så bruker man jo en høytrykkspyler, men det er vel ingen garanti for at man kan montere skumkannonen på en høytrykkspyler i en slik vaskehall, så hva gjør man da? Kan man f.eks. da bruke en medbrakt pumpekanne, og deretter skylle det av med høytrykkspyleren? -isåfall hvilken såpe kan man bruke med disse? Det ville vært fint om jeg kunne fortsette å bruke de Autoglym "Polar" såpene jeg allerede har, men de egner seg vel ikke for noe annet enn gjennom høytrykkspylere, eller?
spacer.png

(bilde hentet fra Everyday Showcar)

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slår et slag for en runde i automagisk vaskehall med børster og det hele. Finn en god og moderne maskin, så er det ikke så stor belastning på lakken. Jeg mener at det er flere fordeler med å få bilen ganske ren enn det ulempene er. Du kan godt bruke manuell vaskehall og en pumpekanne med såpe stort sett, men det er greit å få tatt det "skikkelig" med børster og det hele noen ganger i løpet av vinteren.

Lenke til kommentar

Kjemien i selvvaske-anlegg er ikke spesielt sterk, normalt er det en slags mikroavfetting som fungerer greit på salt og gjørme men dårlig på asfalt.
En flaske kaldavfetting eller asfaltfjerner kan med fordel brukes i tillegg.
En annen fin ting med selvvasken er at det går med mindre vann, så det trenger ikke så mye vann inn i steder du ikke vil ha vann, som igjen fryser.
Automatisk vaskehall med børstefri vask gir ikke ren bil, er min erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du finner noen vaskehaller hvor det er lov å bruke egen såpe. (
Selv om _du_ kommer med skånsomme vaskemidler, så har de ingen måte å sjekke om det kommer en luring med fosfatholdig tungolje på pumpekanna)

De har strenge utslippskrav, og utskillere og rensing av gråvannet er satt opp mot de kjemikaliene de selv bruker.

Så de er ikke interesserte i at folk kommer med sine egne kjemilkalier som _kan_ skade renseanlegget deres eller gjøre at de kommer over grenseverdiene for utslippene sine med dertilhørende saftig bot å betale.

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (23 minutter siden):

Jeg tror ikke du finner noen vaskehaller hvor det er lov å bruke egen såpe. 

På bensinstasjoners selvvask får du bruke kjemi som du kjøper på stasjonen. :) Veldig greit sånn sett. Kjøper da en flaske Prickbort asfaltfjerner og bruker den med god samvittighet.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Dubious said:

Medbrakt såpe er bannlyst fra slike vaskehaller, og jeg regner med at det står skilt om det i hallen.
Har noe med at de kan få gebyr om du ikke bruker miljøvennlig såpe.

Det hadde jeg ikke tenkt på.... OK, da er pumpekanne uaktuelt.
Det ble nevnt i tråden at såpen som brukes ikke er spesielt sterk. Gjelder dette generelt, eller på alle steder der man kan vaske selv (Circle-K, Shell, Esso....)?
 

Quote

Liten hensikt å vaske bilen når det er minusgrader.

Du tenker på at det som ikke har rent av/tørket i vaskehallen kan fryse til is?
Hva om det bare er 5-10 min. kjøring hjem etterpå og da til innendørs parkering (ikke oppvarmet, men heller ikke minusgrsder)?

 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Drogin said:

Jeg vasker i moderne vaskehall med selvvask. Oppvarmet rom, underspyling fra gulvet, og medbrakte produkter er lov - så lenge det ikke skaper kø. Såpa virker bra og ikke for sterk, så jeg bruker egentlig sjelden medbrakte produkter. Innimellom en prickbort for å ta asfalt bare.

Hvilke vaskehall-kjede er dette?


Og hvor lang tid påregnes for en bilvask uten at man skaper kø? (jeg brukte evigheter på å vaske bilen med skumkannon/høytrykkspyler og de 3 ulike stegene (forvask, hovedvask, sealing), men så var det første gangen jeg prøvde meg på en slik vaskemetode også da). Vil prøve å fortsette med mest mulig "kontaktløs" vaskemetode så langt det lar seg gjøre.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Det viktigste om vinteren er jo å få av alt saltet som legger i lakken og under bilen. Min erfaring med børsteløse vaskehaller er at de gjør det. Bruker vanligvis UNO-X sin da den er splitter ny, miljøvennlig og bruker bra såpemidler. Supplementerer med betalt håndvask 1-2 ganger i mnd for å få den skikkelig ren.  

Lenke til kommentar
On 15.12.2023 at 1:58 PM, Iterion said:

Det viktigste om vinteren er jo å få av alt saltet som legger i lakken og under bilen. Min erfaring med børsteløse vaskehaller er at de gjør det. Bruker vanligvis UNO-X sin da den er splitter ny, miljøvennlig og bruker bra såpemidler. Supplementerer med betalt håndvask 1-2 ganger i mnd for å få den skikkelig ren.  

Høres bra ut, og vi hadde da tenkt å stikke innom en Uno-X stasjon for å få tatt en børsteløs vask, men da vi til nærmeste Uno-X oppdaget vi at de ikke hadde noen bilvask i det hele tatt!
Og etter å ha sjekket nettsidene til Uno-X ser vi at det er et stykke til deres nærmeste bilvask. Synd, for det virket veldig bra iflg. deres bilvask-nettside.

Men hva med børsteløs bilvask hos Circle-K, Shell, eller Esso? Er det noen som har erfaring med disse, også i forhold til Uno-X (med tanke på bla. nyere utstyr, mildere kjemi og med mindre sjanse for skade i lakken)?

OPPDATERING: Jeg fant nettsideinformasjon hos Circle-K bilvask om at de bruker svanemerkede kjemikalier (som Uno-X også reklamerer med) og at de har børsteløse vask i tillegg til selvvask. Hverken Shell eller Esso har noe særlig info på nettsidene deres om bilvask (annet enn at de tilbyr dette), så da blir jeg litt mer skeptisk til kvalitet på maskinene samt vaskemidler, men hører mer enn gjerne om andres erfaringer.

Betyr forresten svanemerkede vaskemidler også at de er skånsomme mot billakken, eller er det her bare snakk om skånsomhet mot naturen/evt. for den som jobber med disse kjemikaliene?

 

Endret av minimax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
minimax skrev (6 timer siden):

Høres bra ut, og vi hadde da tenkt å stikke innom en Uno-X stasjon for å få tatt en børsteløs vask, men da vi til nærmeste Uno-X oppdaget vi at de ikke hadde noen bilvask i det hele tatt!
Og etter å ha sjekket nettsidene til Uno-X ser vi at det er et stykke til deres nærmeste bilvask. Synd, for det virket veldig bra iflg. deres bilvask-nettside.

Men hva med børsteløs bilvask hos Circle-K, Shell, eller Esso? Er det noen som har erfaring med disse, også i forhold til Uno-X (med tanke på bla. nyere utstyr, mildere kjemi og med mindre sjanse for skade i lakken)?

OPPDATERING: Jeg fant nettsideinformasjon hos Circle-K bilvask om at de bruker svanemerkede kjemikalier (som Uno-X også reklamerer med) og at de har børsteløse vask i tillegg til selvvask. Hverken Shell eller Esso har noe særlig info på nettsidene deres om bilvask (annet enn at de tilbyr dette), så da blir jeg litt mer skeptisk til kvalitet på maskinene samt vaskemidler, men hører mer enn gjerne om andres erfaringer.

Betyr forresten svanemerkede vaskemidler også at de er skånsomme mot billakken, eller er det her bare snakk om skånsomhet mot naturen/evt. for den som jobber med disse kjemikaliene?

 

Da ville jeg ha prøvd Circle K hvis jeg var deg :) Svanemerket betyr skånsomt mot naturen, ja. Har ikke vaska bilen hos Circle K før, sjekk gjerne ut pHn først og hva slags såper de bruker! Ellers kan det være lurt å reise til noen som vasker bilen for hånd innimellom for å få den skikkelig ren. Men det viktigste er som sagt underspyling og få av saltet som legger på bilen. Kan også anbefale bildusjen, men det følger dessverre ikke med underspyling på den billigste vasken, så man får mye mer vask for pengene hos Uno-X. 

Lenke til kommentar
iknutis skrev (På 15.12.2023 den 1:35 PM):

På bensinstasjoners selvvask får du bruke kjemi som du kjøper på stasjonen. :) Veldig greit sånn sett. Kjøper da en flaske Prickbort asfaltfjerner og bruker den med god samvittighet.

Jepp, det er ofte null stress. Har alltid hatt med egen avfetting / hurtivoks, aldri fått tilsnakk noe sted. Det er ikke oppfølging av dette, og kravene er sikkert strenge - men det virker til å være dårlig fulgt opp. 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

Jeg har en interessant oppdatering angående temaet...

Vi fikk nylig antirustbehandlet undersiden av bilen, og i den forbindelse fikk vi høre at moderne biler har mye av undersiden dekket til av plastplater, så man kommer egentlig ikke særlig til med underspyling uansett. Men salt og dritt fra veien smyger seg inn i små åpninger allikevel. Så rustbehandling er visst veien å gå.

Jeg fikk samtidig høre at på kanten langs undersiden (altså langsiden på venstre og høyre side av bilen underfra), der er noe av antirustbehandlingen eksponert, og hvis man underspyler i automatisk vaskehall der dysene er litt feiljustert kan dette resultere i at antirustbehandlingen til slutt blir spylt bort av det kraftige trykket! Men man kan allikevel spyle bort salt/dritt forsiktig manuelt.

Så da tenker jeg at vi holder oss borte fra automatisk børsteløs vask også og tar alt manuelt.
Noen som har noen erfaringer/tanker omkring dette som jeg nettop fikk vite om tildekket underside av nye biler og vask av dette?

 

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar
minimax skrev (På 16.12.2023 den 8:54 PM):

Betyr forresten svanemerkede vaskemidler også at de er skånsomme mot billakken, eller er det her bare snakk om skånsomhet mot naturen/evt. for den som jobber med disse kjemikaliene?

Ofte er det samanfallande at miljøvennlege vaskemiddel også er relativt lite harde, men det finnes også sterke syrer og baser som er 100% naturlege, men Svanemerket i seg sjølv er ingen garanti for skånsom vask. 

minimax skrev (10 minutter siden):

Så da tenker jeg at vi holder oss borte fra automatisk børsteløs vask også og tar alt manuelt.

Noen som har noen erfaringer/tanker omkring dette som jeg nettop fikk vite om tildekket underside av nye biler og vask av dette?

Eg tenker at det blir veldig situasjonsavhengig. Og sjølv om det er ein fare for å vaske vekk rustbehandlinga ved ugunstig innstilling på underspylingsdysene, så er jo spørsmålet om det er spesielt mykje betre utan underspyling. Å vaske bilen på undersida er notorisk vanskeleg å gjere manuelt. 

Eg tenker også at spørsmålet om manuell vask er betre enn maskinvask kjem veldig ann på den som vasker. Det er nok minst like stor fare for små riper i lakken om du står og skrubber for hardt, bruker høgtrykkspylaren med for høgt trykk eller hsr dysen for nært, eller andre feil. Og skal du vaske manuelt utan særleg mekanisk belastning så vil du ofte måtte bruke enten sterke vaskemiddel eller la vaskemiddelet stå å virke veldig lenge, og det er heller ikkje bra for lakken. 

 

Personleg så tenker eg at maskinvask er godt nok, og at det tross alt er enklare og billegare å lakke om bilen etter nokre år om du ikkje er fornøgd med at du har fått nokre miniriper etter børstevask, enn det er å utbetre rustskader på grunn av for lite vasking og underspyling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...