Gå til innhold

Nå skal minst 40% av styrene i store og mellomstore selskaper være kvinner


Anbefalte innlegg

Hansien skrev (1 time siden):

Selvfølgelig kan det være skummelt å bryte barrieren til det ukjente, og det hjelper nok neppe at mange i tillegg har foreldre og venner som gjerne ser ned på yrkesfag med holdninger som drypper ned på sine barn/venner samt at det fortsatt henger et rykte over slike fag om at en bør være hardere i huden enn stål for man må tåle mye dritt. 

En bør rett nok være klar over at mange som jobber i yrkesfag kan kunsten med å være direkte og ærlige istedenfor å røre rundt grøten. 

Men har man først brutt den barrieren og viser at man har noe der å gjøre så blir man som oftest tatt i mot med åpne armer og godt inkludert i arbeidsgjengen. 

Om du påstår at man ikke får utfordret seg selv, så vet ufattelig lite om yrkesfag i sin helhet. Intellektuelt kan selvfølgelig skjorte litt på, men er absolutt ingen fravær av dette i disse fagene heller.

Interessen for yrket er nok i hovedsak hva som får folk til å velge yrkesfag, men ja. Det er en kennsgjerning at skolesystemet dumper skolelei folk inn i disse utdanningsløpene istedenfor å bygge opp et dedikert og mer egnet utdanningsløp for slike. 

Jeg har egentlig ikke så mye å tilføye her @Hansien  - jeg syns du treffer ganske godt og er reflektert selv om vi ikke er enige i alt heller. 

Jeg skulle ønske man hadde tilpasset skolesystemet bedre for gutter. Ungdomsskolen er et mareritt for mange gutter og kan drepe helt motivasjonen deres. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (17 timer siden):

Men noen av de trossamfunn som er aktuelle å tenke på har vel i vedtektene sine at kvinner ikke kan inneha visse posisjoner. Da burde det ikke være så vanskelig å vise at dette er et resultat av diskriminering. Men andre tilfeller kan være mer tilfeldige da. Som medlemsmasse som du nevner.

For all del, fjern statsstøtten til de som åpenbart driver kjønnsdiskriminering. Men hva når det ikke er åpenbart? For å sitere Fatima Egeh fra denne artikkelen på NRK.no:

Sitat

I en årrekke har hun vært medlem av Tawfiiq Islamsk Senter, en somalisk moské i Oslo.

Moskéen ble grunnlagt av norsksomaliere for over 30 år siden. Frem til i dag har det ikke vært en eneste kvinne i styret. Ifølge Egeh står det ikke noe i vedtektene som forbyr dette. Hun kjenner heller ikke til at kvinner er blitt nektet styreverv.

Hun er opptatt av at kvinner er med og styrer menigheter. Men hun forstår at mange ikke ønsker slike verv.

Hun viser til at somaliske kvinner ofte er opptatt av barn, skole, hjem og jobb. Egeh mener regjeringen ikke bør stille krav på denne måten.

– De bør ikke tvinge noen så lenge kvinner ikke blir nektet å sitte i styrer, sier Egeh.

Det kan jo virke som om våre folkevalgte tenker som så at: relativt lavt antall av ett kjønn = garantert diskriminering. Ja det KAN være på grunn av kjønnsdiskriminering, men det er ikke garantert.

---

leticia skrev (17 timer siden):

Men når NHO også er med på loven så ser vel også bedriftene at det er litt for skjevt og at de ønsker å gjøre noe med det. 

Men ønsker de å gjøre noe med diskriminering, eller ønsker de bare å gjøre noe med selve kjønnsfordelingen slik at det ser fint ut på papiret? Slik ser det ut for meg:

De har et problem med skjev kjønnsfordeling, og er tilsynelatende mest interessert i resultatet og lite interessert i årsak. Jeg bryr meg ikke stort om skjev kjønnsfordeling så lenge diskriminering ikke er årsak.

Lenke til kommentar
O3K skrev (4 minutter siden):

For all del, fjern statsstøtten til de som åpenbart driver kjønnsdiskriminering. Men hva når det ikke er åpenbart? For å sitere Fatima Egeh fra denne artikkelen på NRK.no:

Jeg syns det er åpenbart at ingen religion bør få statsstøtte. Men som sagt, det blir jo en annen diskusjon enn kjønnsdiskriminering ;)

 

O3K skrev (5 minutter siden):

Det kan jo virke som om våre folkevalgte tenker som så at: relativt lavt antall av ett kjønn = garantert diskriminering. Ja det KAN være på grunn av kjønnsdiskriminering, men det er ikke garantert.

Jeg aner ikke hvordan de tenker. Som sagt så er jeg selv imot kvotering. 

 

O3K skrev (6 minutter siden):

Men ønsker de å gjøre noe med diskriminering, eller ønsker de bare å gjøre noe med selve kjønnsfordelingen slik at det ser fint ut på papiret? Slik ser det ut for meg:

De har et problem med skjev kjønnsfordeling, og er tilsynelatende mest interessert i resultatet og lite interessert i årsak. Jeg bryr meg ikke stort om skjev kjønnsfordeling så lenge diskriminering ikke er årsak.

Jeg tenker at det fort kan være at det skal se pent ut på papiret. Hvis man faktisk ønsker et varig resultat så bør man se på årsakene bak. Noen ganger så er det ikke så åpenbart. Man kan diskriminere selv om man egentlig ikke ønsker eller tenker over at man gjør det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (59 minutter siden):

Jeg har egentlig ikke så mye å tilføye her @Hansien  - jeg syns du treffer ganske godt og er reflektert selv om vi ikke er enige i alt heller. 

Hadde vi vært enige i alt hadde dette vært en kjedelig diskusjon, og heller ikke lærerikt. 

 

leticia skrev (59 minutter siden):

Jeg skulle ønske man hadde tilpasset skolesystemet bedre for gutter. Ungdomsskolen er et mareritt for mange gutter og kan drepe helt motivasjonen deres. 

Jeg var såpass heldig selv på ungdomskolen å få være med på et prøveprosjekt for oss som ikke nødvendigvis var glad i tradisjonell skolegang. Desverre ble dette avsluttet pga manko på lærere og ikke pga manglende resultatet. 

Det var bra suksess da majoriteten av elevene, meg inkludert, lå på det lavere sjiktet på karakterer og gjerne med potensiale for stryk når vi tok del i dette, men allerede etter et års tid var karakterene våres økt med minst ett tall. Og snittet gikk veldig opp siden de praktiske fagene vi fikk ha istedenfor vanlig teori var noe vi alle var særdeles gira på og stilte sterkt på. 

De som ikke gjorde det bedre her var elever som uansett burde vært innom annen form for hjelp. 

 

Jeg skulle uansett likt å sett flere slike tiltak, eller rett og slett en større forståelse for at enkelte kan ha det bedre med å komme ut i jobb i en alder av 16 år, og heller ta nødvendige fag for utdanning i voksen alder. 

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (4 minutter siden):

Jeg skulle uansett likt å sett flere slike tiltak, eller rett og slett en større forståelse for at enkelte kan ha det bedre med å komme ut i jobb i en alder av 16 år, og heller ta nødvensige fag i for utdanning i voksen alder. 

Man har jo denne ordningen da.https://utdanning.no/tema/utdanning/full_opplaering_i_bedrift 

Men det hjelper fint lite for å komme seg gjennom ungdomsskolen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Man har jo denne ordningen da.https://utdanning.no/tema/utdanning/full_opplaering_i_bedrift 

Men det hjelper fint lite for å komme seg gjennom ungdomsskolen. 

Var faktisk ikke klar over at en slik ordning fantes, og det ser ut som at den har eksistert en stund og. Da lurer jeg på hvorfor veilederen jeg hadde aldri snakket om dette.. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 minutter siden):

Var faktisk ikke klar over at en slik ordning fantes, og det ser ut som at den har eksistert en stund og. Da lurer jeg på hvorfor veilederen jeg hadde aldri snakket om dette.. 

Føler ikke alltid at rådgivere vet helt hva de holder på med. Håper det uansett ordnet seg for deg til slutt ❤️

 

Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Føler ikke alltid at rådgivere vet helt hva de holder på med. Håper det uansett ordnet seg for deg til slutt ❤️

 

Åjada. Jeg har vel per definisjon gjort bra suksess i arbeidslivet med både erfaring fra gulvet, egen bedrift og nå med en (utradisjonell) lederrolle hos min nåværende arbeidsgiver. 

 

Jeg var takket være egeninnsats, pågangsmot og gode kontakter garantert fulltidsstilling før jeg var halveis i siste året mitt på videregående. En arbeidsplass der jeg plutselig fikk ilddåp som produksjons/driftsansvarlig før jeg rakk og bli 19 år. 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Hansien skrev (16 minutter siden):

Åjada. Jeg har vel per definisjon gjort bra suksess i arbeidslivet med både erfaring fra gulvet, egen bedrift og nå med en (utradisjonell) lederrolle hos min nåværende arbeidsgiver. 

 

Jeg var takket være egeninnsats, pågangsmot og gode kontakter garantert fulltidsstilling før jeg var halveis i siste året mitt på videregående. En arbeidsplass der jeg plutselig fikk ilddåp som produksjons/driftsansvarlig før jeg rakk og bli 19 år. 

Så bra :)

Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 time siden):

Fordi kvinner forsørger barn. Derfor. Det gir barna dobbel så garantert framtid.

Nei, kvinner forsørger seg selv. Om en mann tjener 1. mill i året så forsørger han gladlig sin familie, om en kvinne gjør det samme så har hun en vellfylt garderobe.

Neffi skrev (1 time siden):

Men når dører lukkes for kvinner fordi de får barn,

Igjen ett falsum, de trekker seg tilbake fra en karriære når de får barn, ingen dører lukkes av andre en dem selv.

Slutt å kultivere en offermentalitet baset på kvinners egne valg.

leticia skrev (33 minutter siden):

Hvordan skulle vi da fått samfunnet til å gå rundt?

Veldig fint, det ville skorte litt i omsorgstjenesten ellers så ville det gå veldig fint i det moderne samfunnet vell og merke. Ikke tro at kvinner er aksen som får samfunnet til å gå rundt, fordi det var en generalstreik blandt kvinner på Island og det var bare en lite hakk i platen som knapt nok var merkbart. Dere overvurderer deres egen viktighet i arbeidslivet, om du hadde vært mann så hadde man kalt deg en sjovenist. Hvis menn derimot valgte å gå ut av arbeislivet så ville det merkes veldig godt, når 8 av de 10 viktigste jobbene i samfunnet er mansdominerte så sier det seg selv. Som eksempel så kan vi ta elektrisitet eller vann og avløp, hvis disse stoppet å fungere som forventet så har du ikke rent vann i springen eller elektrisitet til varme.

Det er bare å bruke fantasien hvis noen av disse tjenestene forsvant

  • Elektrisitet.
  • Vann og avløp.
  • Lege.
  • Avfallshåndtering.
  • Logistikk.
  • Bygging/ vedlikehold av infrastruktur. (veier).
  • Husbygging.
  • Matproduksjon.

De følgende jobbene er kvinnedominerte

  • Sykepleier.
  • Vetrinær.

Dette er essensielle jobber for samfunnet, i denne listen finner du ikke styremedlemer i en privat bedrift, det er en priviligert posisjon.

Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (1 time siden):

Veldig fint, det ville skorte litt i omsorgstjenesten ellers så ville det gå veldig fint i det moderne samfunnet vell og merke. Ikke tro at kvinner er aksen som får samfunnet til å gå rundt, fordi det var en generalstreik blandt kvinner på Island og det var bare en lite hakk i platen som knapt nok var merkbart. Dere overvurderer deres egen viktighet i arbeidslivet, om du hadde vært mann så hadde man kalt deg en sjovenist. Hvis menn derimot valgte å gå ut av arbeislivet så ville det merkes veldig godt, når 8 av de 10 viktigste jobbene i samfunnet er mansdominerte så sier det seg selv. Som eksempel så kan vi ta elektrisitet eller vann og avløp, hvis disse stoppet å fungere som forventet så har du ikke rent vann i springen eller elektrisitet til varme.

Det er bare å bruke fantasien hvis noen av disse tjenestene forsvant

  • Elektrisitet.
  • Vann og avløp.
  • Lege.
  • Avfallshåndtering.
  • Logistikk.
  • Bygging/ vedlikehold av infrastruktur. (veier).
  • Husbygging.
  • Matproduksjon.

De følgende jobbene er kvinnedominerte

  • Sykepleier.
  • Vetrinær.

Morsomt at du tok med leger på denne listen av yrker som du syns er så viktige og mannsdominerte...

De ferskeste tallene (hentet ut 4. mars 2019) viser at det nå er 51,2% kvinner blant yrkesaktive leger under 70 år. Det er altså større sannsynlighet for at du møter en kvinnelig enn en mannlig lege,https://yngreleger.no/artikkel/hvor-stor-andel-av-legene-i-1930-var-kvinner-0-3-6-8-eller-33-5-og-hva-sier-dagens-statistikk - 

Men det hadde sikkert gått fint å fjerne halvparten av legene samt ca 90 % av sykepleierne, bare man ikke fjernet folk fra disse oh så viktige mannsdominerte yrkene, sant.

Ikke hadde vi hatt noen skole å sende barna til heller, siden 9 av 10 ansatte i barnehage - og skole er kvinner. 

Kommentaren min du svarte på hvor jeg siterte en annen bruker var like mye for å få fram at vi trenger både kvinner og menn ute i arbeidslivet, ikke at verken det ene eller andre kjønnet er viktigere enn det andre. Vi finner tross alt begge kjønn i alle yrker. 

 

 

Endret av leticia
s-leif
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fantastisk artikkel fra Hanne Skartveit, selv om den er noen år gammel er den høyaktuell i denne tråden. Et lite utdrag, samt link https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/xn6eG/udugelige-menn-og-dyktige-kvinner

 Ingen gir fra seg makt frivillig. Heller ikke mennene som i årevis befolket norske styrerom. Men det var mange udugelige menn der. De rekrutterte hverandre, gned hverandre på ryggen og sydde sammen hverandres fallskjermer. Det var mye slett styrearbeid - uten at noen hevdet at det skyldtes at det stort sett satt menn i norske styrer.

Høyresidens fremste feminist i nyere tid heter Ansgar Gabrielsen. Han har skrevet seg inn i norsk likestillingshistorie med gullskrift. Gabrielsen var møkk lei mannsdominansen i norsk næringsliv. Som Høyres næringsminister fikk han i år 2003 vedtatt loven om at det skal være minst 40 prosent av hvert kjønn i alle norske ASA-styrer. Min påstand er at styrearbeidet i dag er grundigere og proffere enn det var mens Gutteklubben Grei regjerte grunnen alene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Fantastisk artikkel fra Hanne Skartveit, selv om den er noen år gammel er den høyaktuell i denne tråden. Et lite utdrag, samt link https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/xn6eG/udugelige-menn-og-dyktige-kvinner

 Ingen gir fra seg makt frivillig. Heller ikke mennene som i årevis befolket norske styrerom. Men det var mange udugelige menn der. De rekrutterte hverandre, gned hverandre på ryggen og sydde sammen hverandres fallskjermer. Det var mye slett styrearbeid - uten at noen hevdet at det skyldtes at det stort sett satt menn i norske styrer.

Høyresidens fremste feminist i nyere tid heter Ansgar Gabrielsen. Han har skrevet seg inn i norsk likestillingshistorie med gullskrift. Gabrielsen var møkk lei mannsdominansen i norsk næringsliv. Som Høyres næringsminister fikk han i år 2003 vedtatt loven om at det skal være minst 40 prosent av hvert kjønn i alle norske ASA-styrer. Min påstand er at styrearbeidet i dag er grundigere og proffere enn det var mens Gutteklubben Grei regjerte grunnen alene.

Jeg skal svare på det andre du skrev senere, men akkurat denne må jeg bare kommentere på.

Saken er at bedrifter er en eiendom. De som starter en bedrift har rett til å velge akkurat den de vil til å være daglig leder og medlem av styret. Styret til bedrifter er ikke en belønningen en fordeler eller som et velferdsgode. Det er en eiendom eierne og grunnleggerne forvalter for egen vinning.

Når bedrifter som andre har startet skal bli fordelt som et velferdsgode så går det over alle støvleskaft. 

Jeg personlig er ikke eier av noen bedrift og kommer aldri til å sitte i et styre. Jeg forventer heller ikke å få den tilliten så lenge jeg ikke har vist at jeg kan det å styre en bedrift.

Skjønner ikke at du kan mene at styrearbeid blir gjort bedre i dag enn før, fordi det ikke finnes et eneste norsk selskap som gjør det bra internasjonalt og som ikke har en eller annen fordel gjennom staten. Alle store norske bedrifter er nær vernede fortak.

Endret av qwerty11
  • Liker 3
Lenke til kommentar
qwerty11 skrev (11 minutter siden):

Jeg skal svare på det andre du skrev senere, men akkurat denne må jeg bare kommentere på.

Saken er at bedrifter er en eiendom. De som starter en bedrift har rett til å velge akkurat den de vil til å være daglig leder og medlem av styret. Styret til bedrifter er ikke en belønningen en fordeler eller som et velferdsgode. Det er en eiendom eierne og grunnleggerne forvalter for egen vinning.

Når bedrifter som andre har startet skal bli fordelt som et velferdsgode så går det over alle støvleskaft. 

Jeg personlig er ikke eier av noen bedrift og kommer aldri til å sitte i et styre. Jeg forventer heller ikke å få den tilliten så lenge jeg ikke har vist at jeg kan det å styre en bedrift.

Bedrifter er en eiendom ja. Og det burde være i eiernes interesse å styre denne bedriften til et størst mulig overskudd i stedet for i grøfta. Som Ansgar selv sa:

Jeg vet hvordan menn velger bedriftsstyrer. De sitter ikke og sammenligner CV'er. Men jeg er altså på ingen måte fremmed for å legge inn en bestemmelse i aksjeloven som sikrer 40 prosent av begge kjønn, sier Gabrielsen.

- Kvinnene har fått utdanning og erfaring, men ikke posisjonene. Det skal de få nå, legger han til. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kvvb2E/moekk-lei-gutteklubben-grei

(Artikkelen er jo gammel, fra når det ble krav om 40 % i ASA. Det ser ut som dette kravet har gått veldig fint. Som det også kommer til å gå fint denne gangen :). Jeg må bare nok engang poengtere at jeg ikke er for kvotering, men hvis dette er eneste måten at man får en mer rettferdig fordeling, så får det heller bare bli sånn. )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Ikke hadde vi hatt noen skole å sende barna til heller,

Menn hadde tatt denne oppgaven lett, kanskje lettere en du tror fordi læreryrket var engang mannsdominert. Nå er det som du sier kvinnedominert og vi får en haug med skoletapere blandt gutter, JEG LURER PÅ HVORFOR. Menn har alltid hatt ansvaret med å lære opp barn, selv i steinalderen så måtte faren lære opp sønnen å jakte fra tidlig alder eller i senere tid hvor yrket gikk i arv fra far til sønn. (Om du så må lure, ja kvinner kunne også lære å bli en smed for å forsørge seg selv)

Barnehage hadde det ikke vært det store behovet for av logiske grunner. Barna hadde blitt behandlet som Gen X, kastet ut i skauen med en tollekniv og en simpel matpakke med en beskjed om å komme hjem før det ble mørkt.

leticia skrev (9 minutter siden):

Ansgar Gabrielsen

Simp.

leticia skrev (15 minutter siden):

Men det var mange udugelige menn der.

Og nå skal vi fylle det med kvinner? Den antagelsen om at hvis man får en kvinne inn i ett styre så vil alt automatiskt bli bedre er så absolutt sjovenisme.

Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Fremdeles en simp, det finnes ingen automatikk i att ting blir bedre om man får inn noen kvinner. Dette er bare simping for en kvinnelig velgerskare som er majorieten av de som stemmer (bare for å få dette inn). Politikere er politikere og de vil være kyniske når de ønsker velgere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (2 minutter siden):

Fremdeles en simp, det finnes ingen automatikk i att ting blir bedre om man får inn noen kvinner. Dette er bare simping for en kvinnelig velgerskare som er majorieten av de som stemmer (bare for å få dette inn). Politikere er politikere og de vil være kyniske når de ønsker velgere.

Hvis man velger styremedlemmer etter CV / altså kompetanse fremfor å velge etter vennskap / kjennskap så øker man sannsynligheten for at styret vil gjøre en bedre jobb. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Hvis man velger styremedlemmer etter CV / altså kompetanse fremfor å velge etter vennskap / kjennskap så øker man sannsynligheten for at styret vil gjøre en bedre jobb. 

Forholdsvis enig, men jeg vil fraråde etter dagens sosialpolitiske situasjon å få kvinner inn i styret uansett, dette er en konsekvens av politikken som er drevet de siste årene og da spesielt #metoo og #timesup, konsekvensen av en bevegelse må betales først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...