Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sameiet/Styret Nekter å la hund gjøre fra seg


Cavion

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp med en sak som styret mitt prøver seg på. 
 

jeg har kjøpt og eier en leilighet (selveier) og har en nylig valp som jeg opplærer til å gjøre fra seg på min terrasse og når vi er på turer selvfølgelig. Jeg går hver dag og plukker opp dette men bruker dette midlertidlig for å opplære hunden til å gjøre fra seg ute og ikke inne. 
 

Styret har kommet og sagt at dette ikke er lov å gjøre på min egen terrasse, som sagt er selveier og jeg eier. De sier at dette er en sjenanse for øvrigebeboere. 
 

Her har du reglementet:

3-2 Ordensregler og dyrehold (2) Dyrehold er tillatt så lenge dette ikke på en urimelig eller unødvendig måte er til skade eller ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.

 

Vil si at det ikke er til skadet for noen at dette skjer på min terrasse eller skaper noen ulemper for de andre beboere. Hadde skjønt det om det var snakk om lukt og lignende men etter lang erfaring med hunder så lukter ikke dette nå om vinteren og jeg fjerner det i løpet av dagen/ når det oppdages. 
 

Har styret rett til å si jeg ikke får lov til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Terrassen er felles. Det utvendige hører med til byggemassen som sameiet står ansvarlig for å ha vedlikehold på, hvis det ikke er 1 etg, hvor det er selvbygd.

Hos oss så har 1 etg egentlig kun gress, og terrassen de har valgt å bygge selv, så har de selv ansvaret for vedlikeholdet. De av oss som bor høyere, hvor terrassen var bygget med resten, så er det sameiet som har ansvaret, da dårlig vedlikehold her kan være farlig for de som bor under.

Greit at nr 2 er enkelt å ta opp, men urin renner, og kan gi sjenanse for de som bor under.

Hadde en kollega som bodde i 1 etg, og måtte daglig gå å plukke masse sneiper fra naboene over som kastet disse ut fra sin terrasse når de var ferdig. Kan hende sameiet hos dere har dårlig erfaring med at folk ikke plukker opp etter hundene sine.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Sovna said:

Så sant det ikke er et fellesareal, så er det i prinsipp din sak.

Ulempe kan det nok være hvis naboer kikker ut av vinduet og bort til deg, hvor det ligger et trailerlass med avføring...

Ja, selvfølgelig. Hadde klikket selv om jeg hadde sett det hos naboen haha, men plukker opp og ligger ikke lenge. Og dette skjer bare på min terrasse som de ikke har noe ‘med’ i den forstanden

 

2 minutes ago, AndersT2 said:

Terrassen er felles. Det utvendige hører med til byggemassen som sameiet står ansvarlig for å ha vedlikehold på, hvis det ikke er 1 etg, hvor det er selvbygd.

Hos oss så har 1 etg egentlig kun gress, og terrassen de har valgt å bygge selv, så har de selv ansvaret for vedlikeholdet. De av oss som bor høyere, hvor terrassen var bygget med resten, så er det sameiet som har ansvaret, da dårlig vedlikehold her kan være farlig for de som bor under.

Greit at nr 2 er enkelt å ta opp, men urin renner, og kan gi sjenanse for de som bor under.

Hadde en kollega som bodde i 1 etg, og måtte daglig gå å plukke masse sneiper fra naboene over som kastet disse ut fra sin terrasse når de var ferdig. Kan hende sameiet hos dere har dårlig erfaring med at folk ikke plukker opp etter hundene sine.

Ligger i 1etg, og fikk beskjed av dem at hvis skaper skader så kan ikke de stå ansvarlig. Det er jeg helt med på siden jeg tar dette valget så skal jeg ikke si noe på det. 
Hadde aldri gjort det om det så hadde rent eller kommet på andres terrasser. 
 

Har hatt en kompis som opplevde det samme som din kollega og det er ikke pent å gjøre mot andre i det hele tatt! 
 
Men vil du da si at selv om jeg plukker opp og går jo turer med hunden så det skjer ikke hele tiden, men at de kan si at jeg ikke har lov i det hele tatt til dette?

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke står at det er ulovlig med dyrehold i vedtektene, så er det ikke noe problem så lenge du plukker opp med en gang. Pass på at hunden ikke urinerer slik at det renner på felles gangveier, så er det ikke noe de kan gjøre ved det, annet enn å forby dyrehold, og det skal da ikke gjelde deg, siden slikt ikke kan ha tilbakevirkende kraft.

Dessverre så er du nok uheldig å bo ett sted hvor styret liker å pirke på ting, og vise at de er "sjefen" i sameiet. Slike folk er irriterende å ha som naboer.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke lært hunden å gjøre fra seg på terrassen uansett, men det er en annen sak...

Når den er liten må du gå desto flere turer dit det er greit å gjøre fra seg når den blir voksen.

Og plutselig har du en hund med løs mage, lykke til med spyling av sprekker... 

Endret av Serpentbane
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lykke til med å fjerne den uvanen når hunden blir eldre da. Kjenner noen som prøvde på det samme, men hunden så alltid balkongen som et utedass etter valpetiden. Noe å være obs på.

Hvis det er null fare for innsyn, eller at ting renner ned til de under (men regner med det ikke er noen under siden det ikke er en balkong), eller at andre kjenner lukten, så er det kanskje ikke til sjenanse og de kan ikke gjøre så mye. Vet ikke hvor nært det er i mellom terrassene eller hvor realistisk det er at det er til sjenanse, men nå er det jo tydeligvis noen som blir plaget.

Jeg skjønner godt at man ikke har lyst til at naboene bruker en terrasse som utedass. Du hadde ikke latt en unge pisse på terrassen. Det er ikke noe bedre at en hund gjør det. Og bare synet av noen som lar hunden pisse og drite på terrassen gjør jo at det føles litt "trailer park" aktig ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

'Hei,

At hunden gjør fra seg på x er ikke annerledes om et vilt dyr skulle gjort det. Jeg kan ikke se det er til sjenanse for naboer med mindre slikt blir liggende. Argumentet deres er derfor ikke gyldig, og jeg forbeholder meg retten til å forsette slik inntil dere kan dokumentere dette er til vesentlig ulempe.'

Lenke til kommentar

Hvordan har sameiet blitt kjent med dette? Vil jo tro det er som følge at en nabo har blitt plaget av dette, og klagd deg inn til styret?

Edit: Ser du skriver du bor i første etasje. Antar naboene da ser det ligger dritt på bakkeplan. Dette hadde jeg fort irritert meg over, og jeg skjønner godt at det har blitt en styresak. Om hunden din går rundt på terrassen og vilkårlig legger fra seg avføring her og der blir ikke dette ett veldig pent syn. Selv om du sier du plukker det opp når du ser det på ett senere tidspunkt. Det mener i hvert fall jeg at kan bli sjenerende ovenfor andre beboere.

Sameiet har vel også ordensregler, om dette forholdet ikke faller inn under ordensreglene slik de er utformet i dag, vil man enkelt kunne tilføye en regel der som fanger denne problemstillingen med ett tilstrekkelig flertall i en generalforsamling.

«Borettslag og eierseksjonssameier kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen. Reglene kan inneholde bestemmelser om dyrehold, og sier gjerne om det er tillatt med dyr eller ikke, at man må søke styret om å ha dyr, og at de som har hund må holde den i bånd og plukke opp etter den.»https://www.labo.no/aktuelt/dyr-i-borettslag-og-sameier-2020-09-04/

 

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Darkbill skrev (32 minutter siden):

At hunden gjør fra seg på x er ikke annerledes om et vilt dyr skulle gjort det.

Men det er jo annerledes. For ville dyr gjør ikke fra seg fast på et lite område på den måten. Om det var et villt dyr som gjorde fra seg på terrassen flere ganger daglig så tror jeg nok at folk hadde forsøkt å få det til å stoppe og ikke bare plukke opp og ikke gjøre no emer. Og så er det forskjell på å bevisst tilrettelegge for det og det at man ikke får til å kontrollere ville dyr.

Det med at utekatter går rundt og gjør fra seg i nabolag er allerede problem hos mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (29 minutter siden):

Men det er jo annerledes. For ville dyr gjør ikke fra seg fast på et lite område på den måten. Om det var et villt dyr som gjorde fra seg på terrassen flere ganger daglig så tror jeg nok at folk hadde forsøkt å få det til å stoppe og ikke bare plukke opp og ikke gjøre no emer. Og så er det forskjell på å bevisst tilrettelegge for det og det at man ikke får til å kontrollere ville dyr.

Det med at utekatter går rundt og gjør fra seg i nabolag er allerede problem hos mange.

Jeg er for all del ikke uenig, men sett opp mot reglene i sameiet må de nok begrunne et slikt forbud litt mer. Bare sånn siden vi er på et jussforum, og ikke et moralforum...

Lenke til kommentar

I mitt gamle sameie hadde vi ei dame som lot hunden gå på terassen sin. Dette var i 2. etg, men blir samme følgene av det. 

Det renner og lukter. Og må bli gjort noe med. Og dermed plager andre/utgifter for styret/sameiet da det blir merarbeid.

 

Som andre her skriver, så blir dette en vond uvane å snu når den blir eldre. 

Skal du ha hund så må du ta ansvar og gå ut med den på vanlig vis. Du bor i 1. etg. Hvor vanskelig kan det være å gå ut døra for å lufte den? Hvorfor skal du da ha hund hvis du ikke klarer å gå ut med den? 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis vinden står "rett vei", så kan hundeavføring føre til sjenerende lukt for de som bor i nærheten. Uten vind, kan lukten gå rett opp til de som bor over. Det tar litt tid før denne massen fryser og blir luktfri, og blir det mildvær så fryser det ikke i det hele tatt. Det er ikke alltid det lukter så ille om du bare tar en tilfeldig "sniff", enn om lukten får tid til å sive inn til naboene over tid. Kan gå inn diverse lufteluker, ventilasjonsanlegg, åpne vinduer...

Og er det godt innsyn til uteområdet deres, kan nok også noen synes det er ulekkert å se avføring ligge igjen på terrassen.

I tillegg kan avføring tiltrekke seg diverse insekter og skadedyr.

Med andre ord; her har styret rett.

Saken er som andre sier, veldig enkel å løse. Å oftere gå tur med hunden, noe som også lærer hunden opp til å gjøre fra seg på tur, og ikke på terrassen. Skaffer man seg hund, må man være klar over at en valp krever mye, spesielt den første tiden.

EDIT: Og urin lar seg ikke plukke opp. Har kjent rimelig sterk stank fra hundeurin selv.

Endret av Nukleosid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at en hund tisser og bæsjer utendørs er en nødvendig følge av det å ha hund. Så lenge dyrehold er tillatt er også de naturlige følgene av dyrehold tillatt. Men ordensregler kan regulere hvor og hvordan - sameiet kan for eksempel forby lufting av hund i fellesarealer. Det betyr ikke at man ikke får lov til å lufte hunden, men at lufting må skje utenfor sameiet, og at man ikke kan bruke fellesarealene som noe mer enn gjennomfartsområde. 

Den siterte bestemmelsen er en ganske vanlig bestemmelse i ordensregler i sameier og borettslag. Den bestemmer at en dyreholder skal sørge for at dyreholdet ikke blir til skade eller ulempe for andre. Ikke alle skader og ulemper er forbudt, kun de som er urimelige eller unødvendige. 

Sjenanse vil si at noe fører til en følelse av ubehag. Denne følelsen er en ulempe. Den er ikke i seg selv grunnlag for å forby noe, men den kan bli det hvis sjenansen (ulempen) blir en urimelig eller unødvendig belastning. 

Jeg vil si at urin og avføring på terrasse/balkong/veranda som oftest vil være unødvendig, fordi man over tid som regel vil ha andre alternativer som ikke er urimelige å kreve. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ubehagelig å se naboen stå på balkongen i bar overkropp og grille fisk. 
Lite man får gjort med dette, og så lenge hundeholdet ikke skaper vesentlige ulemper er det vel egentlig ok.

Mange boligkompleks har felles ganger og inngangspartier, og på slike steder synes jeg hundehold bør være forbudt som følge av at folk kan være redd hund, være allergisk osv.

Lovverket er utydelig og definerer i liten grad og derfor kommer man heller aldri til enighet.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (3 timer siden):

Det er ubehagelig å se naboen stå på balkongen i bar overkropp og grille fisk. 

Om det er ubehageleg nok for dei andre maboane så er det fullt mulig å bruke husordensreglane for å få slutt på det. 

Opphold på eigen balkong i bar overkropp er riktignok ganske normalt, så ein må ha gode argument. Slike argument kan til dømes være spesielt godt innsyn eller liknande. 

Kan eit sameige regulere oppheng av klær til tørk, så kan ein sjølvsagt også slå ned på blotting, samt aktivitetar som er brannfarleg eller forårsaker stygg lukt.

Alt kokar ned i å vurdere fordelane opp mot ulempane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...