Gå til innhold

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (4 timer siden):

Vi snakker om hydrogen i Veidekke sin asfaltproduksjon, ikke astronomi. Det billige poenget du tror du scorer er egentlig så barnslig at jeg regner det som selvmål. Hold deg heller til saken vi diskuterte.

Så du vil ikke innrømme at hydrogen også er en energikilde akkurat som olje, eller vann, vind osv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (52 minutter siden):

Drister meg til å si at dette ikke gjør så mye, da det er snakk om få dager i løpet av vinteren.

Gevinsten av å få de bråkete dieselbussene ut av gatene og ikke minst ut av lungene til beboere i byen er viktigst.

Helt enig. Om man så må fyre i gang noen diesel-webastoer disse få dagene i året så får det heller stå til. Det er i hvert fall milevis bedre enn å kjøre rundt med dieselbusser 365 dager i året.

@Wall Dorf Vennligst hold deg til saken/konteksten så tråden forblir interessant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

For det første så starter setninga feil, for en brenselcelle lagrer ikke hydrogen, så man kommer seg ikke en meter med brenselcella alene. For det andre så kan jeg sikkert gi se mellom fingrene på den dårlige setningsstarten og anta de mente hele brenselcellesystemet inkludert hydrogentanken. Problemet da er at påstanden er riv ruske gal. Man kommer i praksis omtrent like langt med et brenselcellesystem som med et batterisystem.

Ja, det er typisk at bilprodusentene smører litt tykt på når det gjelder rekkevidde, det gjelder for alle typer fremdrift. Det må man bare regne med. Salg av alle typer varer lider av samme problem, alt er oppskrytt og bedre enn det i realiteten er. Verktøykassen min står nesten åpen hele tiden da det er et eller annet som ryker like etter garantitiden er ute. Stort sett er det bare reklamen som holder seg lengst siden det ikke trengs bevis for at det er helt sant. Batterier har hatt en rivende utvikling i det siste, og rekkevidden har økt med størrelsen og også tyngden. Problemene er at alt kan ikke drives med strøm da den helst bør være ren. 

Men nå vet jeg ikke helt om Asko har samme inntrykk av sine hydrogen lastebiler som har drevet et pilotprosjekt med testing av sine biler. De har visst en rekkevidde på opptil 900 km på en tank. Bilene veier 50 tonn, men jeg vet ikke hvor stor tanken er, men Asko er så fornøyd med bilene som lett overgår de elektriske skrives det. De står egentlig klare til å bestille nye biler og er en bekreftelse på at de mener bilene fungerer godt. Og så er de også innstilt på å få stønad fra Enova som støtte. Så det er nok kostbare prosjekt som blir satt i gang. Vi får håpe at det etter hvert blir bussenes tur etter hvert.
ASKO med hydrogenlastebiler som kjører opp mot 90 mil! - Hydrogen24

Simen1 skrev (25 minutter siden):

@Wall Dorf Vennligst hold deg til saken/konteksten så tråden forblir interessant.

Jo, men jeg startet denne tråden, og det er interessant om hva du mener om hydrogen, er det bare en energibærer eller er det også en energikilde?

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
1 hour ago, Wall Dorf said:

Så du vil ikke innrømme at hydrogen også er en energikilde akkurat som olje, eller vann, vind osv?

Da kan du like godt si at helium, beryllium, karbon, oksygen, og silisium er energikilder.

Er det relevant at hydrogen er en energikilde på lik linje med de atomene, eller er det en rød sild?

Det er en sild.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Wall Dorf said:

... hydrogen, er det bare en energibærer eller er det også en energikilde?

I stjernene er hydrogen hovedenergikilden i sternelivets hovedfase. Deretter kommer andre atomer lettere enn jern inn i spillet.

På jorda kan det være en krevende energibærer. Energikilde kun i hydrogenbomber og fusjonsreaktorer som utenfor forskningssfæren åpenbart alltid er minst 50 år inn i fremtiden.

I tillegg er hydrogen for tiden et 'buzzword'. 😝

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (11 timer siden):

Da kan du like godt si at helium, beryllium, karbon, oksygen, og silisium er energikilder.

Er det relevant at hydrogen er en energikilde på lik linje med de atomene, eller er det en rød sild?

Det er en sild.

Ja, det kan du jo si ... silda råtner jo, og kan godt benyttes til energi i form av gass. Det kalles visst for bioenergi.

Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

I stjernene er hydrogen hovedenergikilden i sternelivets hovedfase. Deretter kommer andre atomer lettere enn jern inn i spillet.

På jorda kan det være en krevende energibærer. Energikilde kun i hydrogenbomber og fusjonsreaktorer som utenfor forskningssfæren åpenbart alltid er minst 50 år inn i fremtiden.

I tillegg er hydrogen for tiden et 'buzzword'. 😝

Yess! Takk! Helt enig med du nevner her. Jeg tenkte også på fusjonsreaktor i denne forbindelsen. Wikipedia har forklart oss at hydrogen er svært brennbar. Noe som sier meg at det er en energikilde, men den finnes ikke i naturlig form på jorda. Da er den ikke antennelig.

Den må behandles/ fremstilles, og da vil den jo ha blitt reformert (et mer naturlig ord for mutert) til en energikilde som kan benyttes i hus og hjem, transport etc. tenker jeg.

Ordet « buzzword» sa meg veldig lite oversatt til norsk betydnig «et moteord» som eksempel «mutert – endringsdrivende»

Wikipedia:
Hydrogen er en energibærer. Det betyr at hydrogen ikke er en direkte energikilde, slik som sollys og vindenergi, men at det er en bærer av energi, som vi kan utnytte når det passer oss.

Ikke direkte betyr jo at den ikke er en «naturlig energikilde» som finnes på jorden, da ville den jo brenne opp jorden ved den minste gnist! Men fremstilt hydrogen på jorden blir den da til en energikilde og kan derfor antenne ved en lekkasje. Eksempel: Uno-X eksploderte ved lekkasje – det ville aldri skjedd om hydrogenet befant seg i sin naturlige form på jorden som «ikke brennbar – ikke energi» bare en energibærer.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

En gjennomgang gjort av Elbil.no viser at noen av påstandene vi kunne lese i mediene om at elbussene ikke fungerer på vinteren ikke er sanne.

Jo da, elbusser tåler norsk vinter
https://elbil.no/jo-da-elbusser-taler-norsk-vinter/

Jeg skrev i går litt om reklame om hvor gode produktene de solgte var. Resultatene viser jo at reklamen står seg bedre enn produktene, de holder ikke hva som loves verken rekkevidde eller det mere. Det gjelder ikke bare elbiler/ elbusser, men stort sett alle kategorier. Jeg har hybridbil, men den går heller ikke så kipt som reklamen tilsier, men selger informerte meg om at forbruket nok var høyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (19 timer siden):

Ja, det er typisk at bilprodusentene smører litt tykt på når det gjelder rekkevidde, det gjelder for alle typer fremdrift. Det må man bare regne med. Salg av alle typer varer lider av samme problem, alt er oppskrytt og bedre enn det i realiteten er.

Nei, jeg må si meg uenig der. Bilprodusentene holder seg rimelig godt til det regelverket de tester bilene under og regelverket er rimelig bra. Men det er en del folk som misforstår og tror f.eks WLTP gjelder langkjøring på motorvei eller blir misfornøyd fordi rekkevidden krymper om vinteren. Men det mener jeg er en brukerfeil, ikke produsentenes feil eller regelverket. For testrutinene var aldri ment og har heller aldri påstått at de representerer langkjøring på motorvei eller vinterkjøring. Det er brukeren som mistolker dette inn, fordi de ikke har lest eller skjønt WLTP regelverket. Dette lærer man ikke i obligatorisk skole og jeg synes det er helt greit at det er frivillig å eventuelt fylle inn den kunnskapen om WLTP man mangler. Men det er jo fint om folk har selvinnsikt nok til at de ikke går ut med bastante påstander om oppskrytt WLTP, uten å ha satt seg inn i det.

Wall Dorf skrev (19 timer siden):

Verktøykassen min står nesten åpen hele tiden da det er et eller annet som ryker like etter garantitiden er ute. Stort sett er det bare reklamen som holder seg lengst siden det ikke trengs bevis for at det er helt sant. Batterier har hatt en rivende utvikling i det siste, og rekkevidden har økt med størrelsen og også tyngden.

Det er feil. Påstander i reklame skal være dokumenterbare i henhold til markedsføringsloven §3.

Wall Dorf skrev (20 timer siden):

Problemene er at alt kan ikke drives med strøm da den helst bør være ren. 

Kan du utdype?

Wall Dorf skrev (20 timer siden):

Men nå vet jeg ikke helt om Asko har samme inntrykk av sine hydrogen lastebiler som har drevet et pilotprosjekt med testing av sine biler. De har visst en rekkevidde på opptil 900 km på en tank. Bilene veier 50 tonn, men jeg vet ikke hvor stor tanken er, men Asko er så fornøyd med bilene som lett overgår de elektriske skrives det. De står egentlig klare til å bestille nye biler og er en bekreftelse på at de mener bilene fungerer godt. Og så er de også innstilt på å få stønad fra Enova som støtte. Så det er nok kostbare prosjekt som blir satt i gang. Vi får håpe at det etter hvert blir bussenes tur etter hvert.
ASKO med hydrogenlastebiler som kjører opp mot 90 mil! - Hydrogen24

Asko kjøpte i 2020 4 stk Scania med 500 km rekkevidde som oppfylles av en kombinasjon av batteri og hydrogen. De veier 15,7 tonn og har en tillatt totalvekt på 28 tonn. Dvs nyttelast på inntil 12225 kg. En av de er denne. I april 2022 uttalte de at de ville kjøpe 2 stk med oppgitt rekkevidde 900 km og tillatt totalvekt 50 tonn, men så vidt jeg har kunnet spore opp så har de ikke fått disse levert ennå. For alt jeg vet er de kanskje ikke bestilt heller.

Det uthevede kan oversettes til tilkarringsbransjen, som tar mange av de norske hydrogenprosjektene på kornet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

må si meg uenig der. Bilprodusentene holder seg rimelig godt til det regelverket de tester bilene under og regelverket er rimelig bra.

Jeg leser bare tester som NAF og Motor.no utfører, og der er det i alle fall noe å kikke på.
Verdens største test av elbil - Lading og rekkevidde | NAF

Motor.no har også testet elbiler i 2023: 15. juni 2023 ... ... Elbiler er langt mindre pålitelige enn bensinbiler · Prøvekjørt: Renault .....
Elbiler er langt mindre pålitelige enn bensinbiler (motor.no)
Rekkeviddetesten sommeren 2023 (motor.no)

Strømproblematikk

Simen1 skrev (1 time siden):

Kan du utdype?

Fare for sprengt strømnett – i dag: Sprengt strømnett kan bremse nye ladeplasser for elbil | ABC Nyheter

Endret av Wall Dorf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 timer siden):

En gjennomgang gjort av Elbil.no viser at noen av påstandene vi kunne lese i mediene om at elbussene ikke fungerer på vinteren ikke er sanne.

Jo da, elbusser tåler norsk vinter
https://elbil.no/jo-da-elbusser-taler-norsk-vinter/

Står ikke noe om at de nye bussene spinner på vinterføre (de spinner visst på vått sommerføre også) og at kjetting kun er til pynt fordi hjulbuene er for trange til å legge på kjetting.   Her er Ruter drevne på å kommunisere at bussene har vinterdekk istedenfor.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 timer siden):

Bilprodusentene holder seg rimelig godt til det regelverket de tester bilene under og regelverket er rimelig bra.

Kan jo være at det slurves litt under produksjonen på enkelte biler, det er i alle fall én som er i vinden for tiden?

Måtte kjøre hjem i iskald Tesla i 15 timer – reagerer på kunde­behandlingen (aftenbladet.no)

Endret av Wall Dorf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...