Gå til innhold

Jeg vil søke på kredittkort men vet ikke om jeg har inntekt


Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (19 timer siden):

På skulefritidsordninga vaska vi opp i vatn som var så varmt at ein berre såvidt greidde det med hanskar. Dette var midt på 1980-talet. Men det blir litt andre krav når det er eit utal born som kan ha både omgangssjuke, forkjølelse og andre ting. I eit vanleg hushald vil dette vanlegvis ikkje vere nødvendig.

Oppvaskemaskiner i dag bruker omtrent 1kwh og under 10L vann på en vask, altså langt midre enn du klarer å bruke når du vasker for hånd tilsvarende full maskin. Den jeg bruker har for eksempel plass til 36 tallerker i bunn, nermere 40 små melkeglass og bestikk.

Så kan du tenke tid som du bruker på oppvasken, spesielt om det er flere i husholdningen :)

PS. jeg vasker for hånd på hytta og det kan ikke alltid kalles rent alt etter hver som tar oppvasken. vi lever ikke i 1980 sist jeg sjekket, men der har vi kokende varmtvann.

Endret av Saltkorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Om personen får barnebidrag så trodde jeg det var fordi personen er forelder.

TS skriver jo at det er forlenget barnebidrag etter 18 år. Dvs at TS får barnebidrag fordi hen enda går på videregående skole. Norske foreldre har forsørgerplikt overfor barna til de er ferdig med vgs. (Jeg vet du har skrevet tidligere at du bor i Sverige, kanskje det er andre regler der)? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (41 minutter siden):

TS skriver jo at det er forlenget barnebidrag etter 18 år. Dvs at TS får barnebidrag fordi hen enda går på videregående skole. Norske foreldre har forsørgerplikt overfor barna til de er ferdig med vgs. (Jeg vet du har skrevet tidligere at du bor i Sverige, kanskje det er andre regler der)? 

Jeg er jo norsk selvom jeg bor i Sverige.

Jeg synes det er rart at barnebidrag går til barn da barnebidrag er til foreldre som er enslige enten fra stat eller tidligere partner/forelder..

Jeg har ikke før hørt at foreldrene gir barnebidrag eller barnetrygd direkte til barna.

Jo jeg vet de rike gjør det, men her var jo foreldrene med inkasso.

Lenke til kommentar

https://www.nav.no/barnebidrag

Det er foreldrene som har retten til bidraget, er forsørger så dette er egentlig ikke trådstarters egne midler om det er som du sier. Iallefall ikke slik jeg tolker dette, men mulig jeg har feil og at bidraget kan gå rett til barnet som er over 18.

Lån og stipend er derimot trådstarters rettmessige midler.

Passer meg for å ikke trampe i klaveret. Meg bekjent så har alltid bidrag gått til mor. Men over 18 er det mulig det går rett til barnet.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (25 minutter siden):

Jeg er jo norsk selvom jeg bor i Sverige.

Jeg synes det er rart at barnebidrag går til barn da barnebidrag er til foreldre som er enslige enten fra stat eller tidligere partner/forelder..

Jeg har ikke før hørt at foreldrene gir barnebidrag eller barnetrygd direkte til barna.

Jo jeg vet de rike gjør det, men her var jo foreldrene med inkasso.

Barnebidraget er ment å gå til barnets forsørgelse. Dermed, når barnet har blitt 18 og myndig så skal dette betales direkte til barnet, og ikke gå via den andre forsørgeren. 

 

Gouldfan skrev (24 minutter siden):

men mulig jeg har feil og at bidraget kan gå rett til barnet som er over 18.

Ja, bidraget skal gå direkte til barnet når barnet har fylt 18. Men, det er nok ikke spesielt vanlig at man betaler bidrag til barn over 18 år, og når barnet fyller 18 så må det selv søke om forlenget bidraget. bidrag. https://www.skatteetaten.no/person/betaling-og-innkreving/barnebidrag-og-andre-underholdsbidrag/motta-underholdsbidrag/nar-barnet-er-over-18-ar/

 

Gouldfan skrev (27 minutter siden):

Passer meg for å ikke trampe i klaveret. Meg bekjent så har alltid bidrag gått til mor.

Hehe, bidraget går selvfølgelig til far hvis det er han som har den daglige omsorgen for barnet. Det hender at dette er tilfellet også. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (44 minutter siden):

https://www.nav.no/barnebidrag

Det er foreldrene som har retten til bidraget, er forsørger så dette er egentlig ikke trådstarters egne midler om det er som du sier. Iallefall ikke slik jeg tolker dette, men mulig jeg har feil og at bidraget kan gå rett til barnet som er over 18.

Lån og stipend er derimot trådstarters rettmessige midler.

Passer meg for å ikke trampe i klaveret. Meg bekjent så har alltid bidrag gått til mor. Men over 18 er det mulig det går rett til barnet.

 

Bidrag går til barnet etter fylte 18 år om de går på videregående. Hadde selv ett år med dette en gang i tiden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 6b616...16d

TS sier han vil kunne betale en oppvaskmaskin om to måneder. 

Som flere sier det er tull (idioti) å ikke vente to måneder. Det er også tull å kjøpe oppvaskmaskin til kr 10 000. Dette lukter en dårlig start på. voksenlivet å ha så manglende forhold til penger. 

At foreldrene står i inkasso og ikke kan ta lån, kan bety at TS har fått noe dårlige odds på læring om økonomi hjemmefra også. 

Anonymous poster hash: 6b616...16d

Lenke til kommentar

Å spare er eigentleg moro. Om trådstartar sparer jamnt og trutt vil h?n vere betre stilt enn foreldra, og vil ha færre bekymringar og kan slappe av når det dukkar opp uføresette utgifter som f.eks. når vaskemaskina ryk.

Sparer ein lenge nok vil ein også lettare få lån til å kjøpe hus, og kanskje også med tid og stund bli økonomisk uavhengig. Skulle ein bli arbeidslaus eller ufør ein gong i framtida har ein litt å gå på.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 timer siden):

Å spare er eigentleg moro. Om trådstartar sparer jamnt og trutt vil h?n vere betre stilt enn foreldra, og vil ha færre bekymringar og kan slappe av når det dukkar opp uføresette utgifter som f.eks. når vaskemaskina ryk.

Sparer ein lenge nok vil ein også lettare få lån til å kjøpe hus, og kanskje også med tid og stund bli økonomisk uavhengig. Skulle ein bli arbeidslaus eller ufør ein gong i framtida har ein litt å gå på.

Sånn snakker rike folk, for rike folk er det lett å spare, det er dyrt å være fattig og være nødt til å avbetale med renter.

Jeg tar ting på avbetaling, har ikke ork til å spare til mobil og tv.

Alt er nedbetalt nå, med renter.

Om jeg hadde spart så hadde tilbudet på hodetelefoner til mobil og tv fallt bort.

Jeg ville ha sluppet ca 2000kr i renter, men jeg ville tapt ca8000kr på salgene ..

6000 i + og gratis hodetelefoner, vel det er innberegnet i de 6000.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gouldfan said:

Sånn snakker rike folk, for rike folk er det lett å spare, det er dyrt å være fattig og være nødt til å avbetale med renter.

Jeg tar ting på avbetaling, har ikke ork til å spare til mobil og tv.

Alt er nedbetalt nå, med renter.

Om jeg hadde spart så hadde tilbudet på hodetelefoner til mobil og tv fallt bort.

Jeg ville ha sluppet ca 2000kr i renter, men jeg ville tapt ca8000kr på salgene ..

..eller så må man kjøpe produkter tilpasset egen økonomi, og ikke for å imponere omverden...

Kjøper man stadig vekk over evne, så vil man aldri få hode over vannet økonomisk.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (Akkurat nå):

..eller så må man kjøpe produkter tilpasset egen økonomi, og ikke for å imponere omverden...

Kjøper man stadig vekk over evne, så vil man aldri få hode over vannet økonomisk.

? Ikke ha 55 4k ikke ha fungerende mobil?

Why alt er jo nedbetalt, skal jeg gråte over at jeg har betalt 2000kr i renter og tjent 6000 på salg???

Why? Fordi jeg ikke er rik pappagutt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om trådstarter har råd, men jeg er sikker på at trådstarter har stipend. Mulig det er mer fornuftig å ta studielån på 10000, det er ikke nevnt. Men det er rentefritt.

De fleste, aller fleste har råd til å nedbetale 10000 med renter, men store kredittkort på 50k frarådes, og jeg er enig at man burde sjekke en seriøs brukthandel, vår vaskemaskin og tørketrommel kom fra brukthandel, jeg bare tilbydde å hjelpe til å betale siden vi leier her 2000kr på meg og 2000 på Huseier.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (9 timer siden):

Sånn snakker rike folk, for rike folk er det lett å spare, det er dyrt å være fattig og være nødt til å avbetale med renter.

Jeg tar ting på avbetaling, har ikke ork til å spare til mobil og tv.

Alt er nedbetalt nå, med renter.

Om jeg hadde spart så hadde tilbudet på hodetelefoner til mobil og tv fallt bort.

Jeg ville ha sluppet ca 2000kr i renter, men jeg ville tapt ca8000kr på salgene ..

6000 i + og gratis hodetelefoner, vel det er innberegnet i de 6000.

 

Det er dyrt å vere fattig...

Butikkane vil ha ein til å handle så raskt som mogeleg, "løp og kjøp", "siste sjanse" osv. Men om ein ventar er det ein ting som er sikkert, og det er at det kjem nye kampanjar frå butikkane.

Har ein fyrst spart seg opp ein buffer har ein også mogelegheit til å slå til på gode kjøp utan å kaste vekk pengar på kredittkortrenter.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (9 timer siden):

Ikke ha 55 4k ikke ha fungerende mobil?

Her i huset står det ein flatskjerm som eg fekk frå eit syskenbarn då skjermen vart "for liten" til å sjå fotballkampar frå Premier League. Den fungerer heilt fint til å sjå dagsrevyen, sjølv om skjermen er ein del år gammal.

Det finst mange billege eller brukte mobiltelefonar som heilt sikkert kan brukast til både ringing, surfing, vipps og bankid. Eg har brukt ein Samsung Galaxy S4 kjøpt i 2014, og med LineageOS har eg kunne bruke både vipps og bankid fram til no. Men mobilen manglar tale over 4G, og måtte dermed uansett skiftast ut. Har no gått direkte til S23 Ultra (kjøpt under Black Week), og satsar på at den varer 10 år til. Hadde eg ikkje hatt ein buffer ville eg heilt sikkert greidd meg med ein billeg mobil i nokre år til.

Lenke til kommentar
PipelinePunch skrev (På 2.12.2023 den 16.46):

Kjøpe en oppvaskmaskin som er under 10000 kr siden vi ikke har en oppvaskmaskin og foreldrene mine har inkasso som gjør at de ikke har muligheten til å kjøpe det selv

No offence kompis, men foreldrene dine høres ikke ut som de beste forbildene for økonomi.  Å skaffe seg kredittkort i en sånn situasjon som du er i, er overhodet ikke tilrådelig.

Vask opp for hånd i stedet og spar opp penger eventuelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (9 timer siden):

Jeg er ikke sikker på om trådstarter har råd, men jeg er sikker på at trådstarter har stipend. Mulig det er mer fornuftig å ta studielån på 10000, det er ikke nevnt. Men det er rentefritt.

De fleste, aller fleste har råd til å nedbetale 10000 med renter, men store kredittkort på 50k frarådes, og jeg er enig at man burde sjekke en seriøs brukthandel, vår vaskemaskin og tørketrommel kom fra brukthandel, jeg bare tilbydde å hjelpe til å betale siden vi leier her 2000kr på meg og 2000 på Huseier.

No kan det jo tenkjast at TS allereie har nok å bruke studielånet på, men om h?n ikkje har teke opp studielån er dette vanlegvis det fyrste lånet ein bør ta og det siste lånet ein bør kvitte seg med.

Å kjøpe brukt er eit godt råd, og gjenbruk er også bra for miljøet.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Gouldfan said:

Sånn snakker rike folk, for rike folk er det lett å spare, det er dyrt å være fattig og være nødt til å avbetale med renter.

Jeg tar ting på avbetaling, har ikke ork til å spare til mobil og tv.

Alt er nedbetalt nå, med renter.

Om jeg hadde spart så hadde tilbudet på hodetelefoner til mobil og tv fallt bort.

Jeg ville ha sluppet ca 2000kr i renter, men jeg ville tapt ca8000kr på salgene ..

6000 i + og gratis hodetelefoner, vel det er innberegnet i de 6000.

 

Det virker som at du gjør to feil. Du kjøper goder som ikke er nødvendig og du kjøper de på en dyr måte.

Å være rik er å ha penger man aldri bruker. Så må man bruke noen penger på det som skaper mer penger. Problemet til de fleste er at de ønsker noen millioner kroner for å bruke pengene. Det er ikke rikdom. Det er luksusfella og sløseri.

Vedlikehold og opprettholdelse av luksus koster penger og det må¨stadig nye beløp inn.

Oppvaskmaskin er et fornuftig kjøp da det frigjør tid som kan brukes til noe konstruktivt. Så er det konstruktivt å vaske kopper og kar, men det bringer deg ikke fremover. Det er noe som må gjøres i tillegg til det som gir fremskritt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kredittkort er ikke så farlig som mange tror. Folk flest klarer fint å håndtere kredittkort. Men selvsagt ikke alle og det er gjerne ytterpunktene man får høre om i media. 

Det å bruke kredittkort er smart på mange måter, men det forutsetter en vesentlig ting. Nemlig det faktum at du har oversikt og vet hva du driver med og skjønner at pengene på dette kortet også skal betales tilbake. Man kan selvsagt le av at jeg skriver dette, men det er en del som havner i fellen hvor den lille månedlige gebyret kommer og da tenker kanskje mange at "oj... kun 300 kroner i måneden også har jeg brukt hele 10.000 kroner. Det kan jeg leve med..."

Til slutt kan du kose deg veldig og kjøpe deg både svær TV, dyr mobiltelefon og en Macbook pro. Da betaler du kanskje "bare" kun 1.500 kroner i måneden, men du har fått ALT du ønsker deg! 

Det du ikke har tenkt på er at du nå skylder fort 60.000 kroner. Du har nok tenkt på det, men lysten tok overhånd og du koser deg såpass med de nye tingene at det er verdt det. 

Årene går og til slutt må du ha ny laptop og ny oppvaskmaskin, mens gjelden fortsatt står der. Å brått er du inne i en meget negativ spiral. 

Så kredittkort er skummelt for alle som ikke klarer å håndtere det. 

________________

Derimot er kredittkortet et meget fint verktøy for dem som har full oversikt samt økonomi til å betale det ned ved gjevne mellomrom. 

Fordi kredittkort kan gi deg veldig gode rabatter og kredittkort er mye tryggere å bruke når man feks. er på reise i utlandet eller om man bare vil ha en mer oversiktlig pengebruk.

Hver sommer så drar jeg på MC tur. RIktignok stort sett i Scandinavia, men da bruker jeg ene og alene kun kredittkort. jeg starter på null og vet da at alt jeg bruker i løpet av to uker brukes med et kredittkort. Da har jeg full oversikt. 

På mitt vanlige bankkort blir det jo trekt regninger og penger går litt ut og inn og jeg vil ikke at forbruket mitt skal blandes med dette. 

Når ferien er over og neste regning fra kredittkortselskapet kommer, så betaler jeg det ned. 

Å bruke kredittkort som en slags lånegreie fordi man ikke har råd der og da er dog en litt skummel greie. Men er man så lenge man er våken og bevisst på at dette også skal betales ned, så går det som regel bra. 

Så om kredittkort er smart i ditt tillfelle handler mer om deg og din personlighet enn selve kredittkortet vedrørende om det er skummelt eller ikke. 

Med 6.000 kr. i måneden (som inntekt som jeg mente jeg leste TS skrev) så er nok sjansene meget små for at du får noe særlig kreditt i det hele tatt. Rett og slett fordi det ikke går ann å leve på 6.000 kr. i måneden i Norge. Du vil uansett bli kredittvurdert og da vil dem sjekke ligningen din. Står det der at du har en årsinntekt på 72.000 kroner (6.000 x 12) så får du neppe noe kreditt overhodet. Det ville i såfall vært veldig rart. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...