Gå til innhold

Trekke fra boligkjøp før kontrakten er signert


Anbefalte innlegg

Jeg har signert et tilbud for kjøp av en ny selveie leilighet direkte fra utbygger. Selve kjøpe kontrakten er ikke signert ennå. Jeg fikk tilsendt en del dokumentasjon fra megler i dag hvor det står at garasjeplassen i underetasjen leies av utbygger. Informajsonen stå i prospektet men det var ingenting om hva var mnd pris.  Nå leser jeg at det må betales med 1 650,- per mnd og vi snakker ikke om Oslo. Det er en liten by i Viken.

Jeg var ikke informert at det er så mye som må betales per mnd. Har jeg rett til å trekke meg fra kjøpet? Det er tilbud som er signert men ikke kontrakt.

Veldig fornøyd med leiliegheten men synes 1 650,- per mnd er ganske mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hvor bindende dette er. Du sier du har skrevet under "et tilbud", hva innebærer dette? Er det rett og slett at du la inn et bud på fastpris på denne? Isåfall er jeg redd dette er bindende. Det er likevel fortsatt muligheter for at du kan komme deg ut, hvis utbygger har forbehold om at f.eks 50 % må være solgt innen en viss dato for at bygging skal starte. Hvis bygging allerede har startet gjelder ikke dette, men det kan være andre forbehold. Det er mulig at du kan bytte til en annen eller mindre leilighet som ikke har garasjeplass, må nesten diskutere med utbygger eller megler. 

Har selv sett leiligheter med dyr p-plass. En jeg så på kostet kun p-plassen 2450,- per måned, og det er bare for å ha en plass å sette en bil.... Fins jo biler som koster mindre totalt. 

Lenke til kommentar
AleneIbyen skrev (6 timer siden):

Jeg har signert et tilbud for kjøp av en ny selveie leilighet direkte fra utbygger. Selve kjøpe kontrakten er ikke signert ennå. Jeg fikk tilsendt en del dokumentasjon fra megler i dag hvor det står at garasjeplassen i underetasjen leies av utbygger. Informajsonen stå i prospektet men det var ingenting om hva var mnd pris.  Nå leser jeg at det må betales med 1 650,- per mnd og vi snakker ikke om Oslo. Det er en liten by i Viken.

Jeg var ikke informert at det er så mye som må betales per mnd. Har jeg rett til å trekke meg fra kjøpet? Det er tilbud som er signert men ikke kontrakt.

Veldig fornøyd med leiliegheten men synes 1 650,- per mnd er ganske mye.

Det er unektelig et solid bidrag til bilbudsjettet, men på en annen side er det ikke mer enn 55 kr per dag. Det må vel sies å være rimelig parkering, spesielt når det er tørt og nært boligen.

Samtidig virker det underlig å skulle leie garasjeplass av utbygger? Trodde det normale var at det fulgte med en plass til leiligheten, som man så kunne velge å kjøpe eller la være...

Lenke til kommentar

Du har inngått en gjensidig avtale om å kjøpe leiligheten basert på informasjon og forhold du har fått. Slike kostnader skal det opplyses tydelig om, uansett om noen synes det er billig eller dyrt. Det er fortsatt en betydelig kostnad og opplysning.

Her hadde jeg, men også fordi jeg har sleipe meglere langt oppe i halsen, forlangt at leiligheten blir solgt uten at du må betale leie. Har ikke megler opplyst om dette, så får megler ta det oppgjøret med utbygger.

Dersom du sier opp avtalen, så er det (i mine øyne) å være snill med utbygger.

Endret av panzerwolf
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (3 minutter siden):

.... forlangt at leiligheten blir solgt uten at du må betale leie. Har ikke megler opplyst om dette, så får megler ta det oppgjøret med utbygger....

Mange nye boliger selges uten garasjeplass, da det ofte er kommunale krav til utbygger om at antallet plasser skal være 0,6 eller 0,8 av antall boliger. Det vil alltid være en kostnad med garasjeplass, enten med et høyt "innskudd" og en lav månedsleie, eller motsatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du før du innga tilbudet fått beskjed om at det er mulig å leie garasjeplass, eller er du bundet til å leie garasjeplassen?

Det er vanskelig å gi råd uten å faktisk lese prospektet, men jeg ser ikke helt hvordan en høy pris på garasjeleien skulle være hevingsgrunn så lenge det at du må leie garasjeplassen er opplyst om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (På 29.11.2023 den 1:00 PM):

Du har inngått en gjensidig avtale om å kjøpe leiligheten basert på informasjon og forhold du har fått. Slike kostnader skal det opplyses tydelig om, uansett om noen synes det er billig eller dyrt. Det er fortsatt en betydelig kostnad og opplysning.

Her hadde jeg, men også fordi jeg har sleipe meglere langt oppe i halsen, forlangt at leiligheten blir solgt uten at du må betale leie. Har ikke megler opplyst om dette, så får megler ta det oppgjøret med utbygger.

Dersom du sier opp avtalen, så er det (i mine øyne) å være snill med utbygger.

På hvilket grunnlag? Det er jo opplyst om at garasjeplassen leies, altså at den ikke er den av det du kjøper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tittet på en leilighet og dette står i prospektet

Quote

Boligparkering i kjeller vil organiseres som en næringsseksjon. Parkeringsplasser er tildelt i tråd med prisliste fra megler eller kan leies etter «førstemann til mølla» prinsippet. Det er leierett og leieplikt på tildelt plass. Kostnader fremkommer av budsjett.

Månedlig leie på denne er 1875,- For meg ser det ut som man ikke eier noe som helst man at man har "Leierett og leieplikt" som det så fint heter. Du må leie, og du må betale per måned så lenge du eier leiligheten, uansett hva du gjør. Dette fører til en månedlig leie på ca 4000-4500 for en 3-roms på 50-60 kvm. Ikke akspetabelt for min del. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (12 timer siden):

Dette fører til en månedlig leie på ca 4000-4500 for en 3-roms på 50-60 kvm. Ikke akspetabelt for min del. 

Alle boligselskaper skal drives på en måte som er forretningsmessig ansvarlig, det må planlegges for fornuftig økonomisk drift både i nå og i fremtiden. For en 3-roms vil dette ofte gi felleskostnader på over 4 k pr mnd, forutsatt at alle utgifter er medtatt, inkludert oppvarming, varmtvann, vedlikehold, drift, forsikring, garasjer og parkanlegg, samt avsetninger til fremtidige utgifter.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
On 28.11.2023 at 5:02 PM, AleneIbyen said:

Jeg har signert et tilbud for kjøp av en ny selveie leilighet direkte fra utbygger. Selve kjøpe kontrakten er ikke signert ennå. Jeg fikk tilsendt en del dokumentasjon fra megler i dag hvor det står at garasjeplassen i underetasjen leies av utbygger. Informajsonen stå i prospektet men det var ingenting om hva var mnd pris.  Nå leser jeg at det må betales med 1 650,- per mnd og vi snakker ikke om Oslo. Det er en liten by i Viken.

Jeg var ikke informert at det er så mye som må betales per mnd. Har jeg rett til å trekke meg fra kjøpet? Det er tilbud som er signert men ikke kontrakt.

Det spørs jo bla litt hva slags lovverk det er som gjelder. I forbrukerkjøpsloven så står det jo at den ikke gjelder forbrukerkjøp. I avhendingsloven som gjelder salg av eiendom, så skiller man imidlertid mellom "salg til forbruker" og salg i forbindelse med næringsvirksomhet.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-03-93

Man skulle jo nesten tro at noen av de prinsippene som gjelder for avtaleinngåelse i forbindelse avtale mellom "profesjonell part" og "forbruker" også får anvendelse, noenlunde likt ut i fra det som gjelder ut i fra forbrukerkjøpsloven.

Når det ut i fra det første tilbudet forutsettes at det skal skrives en kontrakt etterpå, så ligger det jo i dette at den første avtalen ut i fra tilbudet ikke var ment å skulle være det samme som den fullstendige og bindende avtalen ut i fra en kontrakt.

Når vi så legger til den problemstilling at "forbruker" ikke helt forsto innholdet i det første tilbudet som den profesjonelle part, har framsatt, da synes jeg at vi er framme ved en konklusjon at "forbruker" kan informere om at han/hun at aksepten av det første tilbudet skyldtes en missforståelse, slik at det ikke foreligger noen avtale.

I alle fall så synes jeg at det er en såpass stor sjanse for å nå fram med en slik argumentasjon at man med fordel kunne leie inn en advokat eller en jurist et par timer for å forsøke å komme ut av den første avtalen. 

Man kan i prinsipp ikke bli lurt inn i en rettsbindende avtale, spesielt ikke når det gjelder en avtaleinngåelse mellom en profesjonell selger og forbruker.  "Den profesjonelle selger" vil ha ansvaret for å formidle den riktige og nødvendige informasjon, slik at forbruker ikke oppdager først i ettertid at avtalen faktisk hadde et annet innhold, enn det han trodde.

https://www.dalan.no/fagartikkel/avhendingsloven/

Hvis boligen ikke er ferdig så er det vel "Bustadsoppføringsloven" som gjelder, men prinsippene rundt avtaleinngåelsen skulle vel bli noenlunde de samme:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-43 

Hvis profesjonell selger, som en kalkulert sekvens av hendelser, først har lagt fram et tilbud, og så de fulle opplysninger rund tilbudet og kontrakten, i ettertid, så kan man nok argumentere for at det ikke foreligger noen rettsbindende avtale.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...