Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Heving av kjøp privat bilselger


MrNygaard

Anbefalte innlegg

Kjøpte en bil jeg fant på Finn.no til 55k

Kort fortalt:
EU-OK Mars 2023
Kjøpt av oss April 2023
Utgifter til reparasjon og deler baller på seg i løpet av de 2 første månedene etter kjøp, og er nå oppe i svimlende 120k+
Vi har reparert og kjøpt deler for 45k selv, men gjenstår da 75k++. Altfor kostbart selvfølgelig, og vi jobber med å heve kjøpet. 
2 års behandlingstid, og er jo ikke sikkert selger betaler da heller, selv med dom. Vi står jo nærmest uten bil, ihvertfall plutselig.

Hvor mange er det som opplever slike ting egentlig? Og hvordan løser dere det på best mulig måte for dere, kjappest mulig, når selger mener hen nærmest har solgt en fabrikkny bil?

Vi behøver jo en fungerende og trafikksikker bil til vår familie.

Les gjerne om saken vår her, for å få et innblikk i saken for å svare best mulig.

Og jeg poengterer hardt at det ikke er for å få folk til å bidra!

Dere får rett å slett ikke lov å støtte denne spleisen!

*Fjernet spleis* -moderator

Jeg ønsker KUN tips og råd i saken!

Om admin eller moderatorer mener dette ikke er innenfor, så fjerner jeg selvfølgelig heller link, og skriver alt her istedet.

Endret av Uderzo
Fjernet spleis.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har kjøpt en bil til 55k, som trolig er en eldre bil med endel kilometer kjørt. Det at feil oppstår på en "gammel" bruktbil er ikke nødvendigvis hevingsgrunn. Hva er feil med bilen? Når oppstod feilene? På hvilken måte undersøkte du bilen før kjøp (NAF bruktbiltest eller annet)?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
zanta skrev (5 minutter siden):

Du har kjøpt en bil til 55k, som trolig er en eldre bil med endel kilometer kjørt. Det at feil oppstår på en "gammel" bruktbil er ikke nødvendigvis hevingsgrunn. Hva er feil med bilen? Når oppstod feilene? På hvilken måte undersøkte du bilen før kjøp (NAF bruktbiltest eller annet)?

Fruen sin fantastiske familie hjalp oss med en bil til henne, meg og barna i April 2023. 

En tilsynelatende nesten feilfri VW Tiguan 2008 modell.

ByrALHOmBCPnH3WhkCs8e.jpg

Bilen er utrolig nok EU-Godkjent i Mars 2023, og ble kjøpt av oss i April 2023 med opplysninger om at det var en knekt del i takluke som var eneste feil/mangel.

Her er det som sto i annonse da vi kjøpte bilen:

kRJD06qxVUYaU-1K56m45.jpg ocz4lJRKwOGEgJI2Jk4L2.jpg

Etter knapt én mnd begynte alle feilene å vise seg, og det har virkelig ikke manglet på feil. Ramser opp feil som har vært, og feil som gjenstår:

-Takluke mangler skruer som holder det fremste glasset fast i tillegg til den nevnte knekte delen. Så den er teipet fast slik at den ikke hopper av ved vind eller "fart". Aner ikke hvor lenge det holder, men er skiftet teip et par ganger.

Reparert i vårt eie:

-Bærebruer begge foran 2023

-Hjullager foran høyre side 2023

-Ytre drivledd begge foran 2023

-Dempere begge foran 2023

-Endeledd begge foran 2023

-Lenkearm begge foran 2023

-Fjærbeinslager begge foran 2023

-Full service med skifte av motorolje og olje/pollen/luft/dieselfilter 2023

-Bremseskiver og klosser begge bak 2023

-Nye sommerdekk Juli 2023

-Nye Hakka 9 Piggdekk Oktober 2023

-Firhjulskontroll utført etter bytte av alle deler da samtlige dekk, vinter som sommer, ble slitt ned til kordene kun kort tid etter kjøp av denne nylige EU-Godkjente bilen.

Alt dette innen Juli 2023, og da har bilen stått ofte pga reperasjoner.

I tillegg begynte glødelampe å blinke én mnd etter kjøp, og bilen går i nødmodus kontinuerlig ved jevn fart i svake til sterke oppoverbakker. Gul motorlampe kommer og går alt etter om vi klarer å kjøre som om bilen er i nødmodus slik at vi ikke utløser nørmodus.

Etter alle utbedringer og dekkjøp hadde ikke vi råd før i Oktober 2023 å ha bilen på verksted for sjekk av gjenstående feil fra våren 2023.

Og de fleste ramses opp her, til en prislapp på 75k på verksted:

-Turbo må byttes

-Egr ventil må byttes

-Der er oljelekkaser rundt gasspjeld og egr

-Takluke må repareres

-Venstre hjulspindel må byttes pga skjevheter

-Masse foringer og bæring og slikt bak må byttes 

-Egr kjøler må byttes

-Hovedlysene må justeres, da de har vært sjeløyd siden kjøp

-AC må trolig fylles på gass

-Baklykter kan ha behov for bytte

I tillegg: 

-Mye tectyl som skjuler rust i bakstilling

-Girkasse varsler feil i alle gir i følge verksted

-Der er også et sabla liv om man gasser hardt på, så det rådes heller ikke til å gjøre før dette er sjekket og utbedret. Ikke at du kan gjøre det heller, for da går bil i nødmodus. 

Mistenker drivaksler fremme.

J0Vk-M9XMxa5vrQNNdXTU.jpg aa3AAYrZhh_M4IvORTzb-.jpg

Bilen har ny bak og frontfanger på to forskjellige forsikringssaker.

Dette da den har også vært kræsjet uten at det ble opplyst om da vi kjøpte bilen.

Vi har tatt saken videre med forbrukertilsynet, men det tar maange måneder, og vi ser det verken som forsvarlig for oss eller barna å kjøre denne "bilen" lengre, men vi har ikke noe annet valg. 

Opptil 2 år tar det vel før sak er avgjort der. Vi har ikke råd til å reparere, og heller ikke råd til å kjøpe noen annen bil.

Til vårt misnøye har vi ikke noe annet valg enn å bruke bilen, selv om den kan stoppe eller annet under kjøring.

Lenke til kommentar

Fabrikkny bil fra 2008 som har gått 200k? hehe.

Noen av feilene dere opplever kan og vil skje på en så gammel bil som har gått så langt. En EU-kontroll sier bare at bilen ser i sikkerhet- og miljømessig akseptabel stand. Ikke at den er driftsikker. Med tanke på hva som må gjøres så er den verdt vrakpant.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
fuckdeg skrev (Akkurat nå):

Fabriksny? 200k? 15-16år gammel bil? lol?

Bare fordi man har hastverk og kjøper med feil så er det fortsatt DIN feil.

Hei, og takk for svar. Les gjerne hva som er skrevet. Der står det helt klart at selger påsto at det kun var én feil, og det var takluke som behøvde en del. At hele understellet, bortsett fra fjærer, raser én mnd etter kjøp, to mnd etter EU kontroll, er ikke typisk selv på en 15 år gammel nylig EUgodkjent bil. Understell, lysinnstilling, oljelekkasjer er vel alle punkt som sjekkes under EUkontroll.

Jeg ønsker gjerne tips og råd fra andre som har opplevd dette selv, og hva de har gjort i forhold til situasjonen de kom i.

 

Lenke til kommentar

Godt tips til neste gang : EU-kontroll sier KUN noe om den driftsmessige og sikkerhetsmesssige tilstanden i øyeblikket den blir vurdert. Bilen kan fint ha en mengder feil likevel. 

Dette er jo også et merke og en modell som er kjent for å være lite driftsikker, i særdeleshet når den ikke har fulgt service, som denne ikke kan ha fulgt. Veldig typisk kjører eiere av slike biler til det topper seg med potensielle feil uten å bruke en krone på den, så selges den for mest mulig penger. 

Du har jo tydeligvis valgt å kjøpe uten å få sjekket bilen av fagfolk eller selv å ha inngående kunnskap om bil. Hadde dette vært en forhandler ville du hatt en god sak. Som privat? Tja. Kanskje du kan få hevet kjøpet, tilslutt. Men penger tilbake for alt du har lagt ut kan du nok glemme.

Neste gang få sjekket bilen grundig (NAF-test eller lignende tilstandstest) FØR du handler. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (7 minutter siden):

Godt tips til neste gang : EU-kontroll sier KUN noe om den driftsmessige og sikkerhetsmesssige tilstanden i øyeblikket den blir vurdert. Bilen kan fint ha en mengder feil likevel. 

Dette er jo også et merke og en modell som er kjent for å være lite driftsikker, i særdeleshet når den ikke har fulgt service, som denne ikke kan ha fulgt. Veldig typisk kjører eiere av slike biler til det topper seg med potensielle feil uten å bruke en krone på den, så selges den for mest mulig penger. 

Du har jo tydeligvis valgt å kjøpe uten å få sjekket bilen av fagfolk eller selv å ha inngående kunnskap om bil. Hadde dette vært en forhandler ville du hatt en god sak. Som privat? Tja. Kanskje du kan få hevet kjøpet, tilslutt. Men penger tilbake for alt du har lagt ut kan du nok glemme.

Neste gang få sjekket bilen grundig (NAF-test eller lignende tilstandstest) FØR du handler. 

Neste bil blir med test og garanti fra forhandler. DET er det ingen tvil om.

Vi vet at vi forhastet oss hardt på denne desverre, og set kjenner vi på hver gang vi vrir om nøkkel og kjører.

Lenke til kommentar

Framgangsmåten ved reklamasjon er å klage til selger først. Selger skal "i utgangspunktet" ha mulighet til å fikse feilen selv.

Om du har reparert før du klaget til selger, så kan det være du ikke får igjen noe særlig av verksted- eller dele-kostnadene dine uansett utfall av saken. Og uansett blir nok evt erstatning sterkt redusert, siden en må regne med en viss mengde (skjulte) feil på en 15år gammel bil. Dette er ikke langt unna forventet levetid på en moderne bil i min erfaring.

 

Du kan ha krav på erstatning for å måtte bruke en annen bil i mellomtiden, men "det er (stor) sjanse for at bilen streiker" er ikke god nok grunn, ihvertfall ikke uten særlig dokumentasjon.

Problemet er jo at du ikke får denne erstatningen før du evt vinner saken, og kun dersom selger faktisk har penger å betale med. Beklager, men på kort sikt er du screwed :( 

 

Jeg vil også nevne at service, nye dekk og bremser er slitedeler og derfor ikke en mangel med mindre selger sa de var nye. Det sagt, om det var nødvendig for å holde bilen kjøredyktig, så kan du få erstatning for det om de medfølger bilen når du evt leverer den tilbake.

 

Uansett, jeg tror du har en god sak. Husk å kreve forsinkelsesrenter siden kjøpsdato! Det er raskt mange tusenlapper med 1-2 års saksgang.

 

 

 

Litt offtopic, men hvorfor denne bilen? 

For 55k så får du mange biler med ca like mye plass invendig som er 2-4år nyere og halvparten av kjørelengden. Jeg solgte min octavia 2011 (ca 130k km) for ca 48k i år. Å kjøpe en 15 år gammel bil er risky. Det er greit om man kan mekke og det ikke er så farlig om den står av og til. Men til daglig familiebruk... Dere hadde jo tydelivis kunnet bruke 20-40k mer om dere hadde villet, siden dere har kostet mye mer enn det på reparasjon.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (23 minutter siden):

Framgangsmåten ved reklamasjon er å klage til selger først. Selger skal "i utgangspunktet" ha mulighet til å fikse feilen selv.

Om du har reparert før du klaget til selger, så kan det være du ikke får igjen noe særlig av verksted- eller dele-kostnadene dine uansett utfall av saken. Og uansett blir nok evt erstatning sterkt redusert, siden en må regne med en viss mengde (skjulte) feil på en 15år gammel bil. Dette er ikke langt unna forventet levetid på en moderne bil i min erfaring.

 

Du kan ha krav på erstatning for å måtte bruke en annen bil i mellomtiden, men "det er (stor) sjanse for at bilen streiker" er ikke god nok grunn, ihvertfall ikke uten særlig dokumentasjon.

Problemet er jo at du ikke får denne erstatningen før du evt vinner saken, og kun dersom selger faktisk har penger å betale med. Beklager, men på kort sikt er du screwed :( 

 

Jeg vil også nevne at service, nye dekk og bremser er slitedeler og derfor ikke en mangel med mindre selger sa de var nye. Det sagt, om det var nødvendig for å holde bilen kjøredyktig, så kan du få erstatning for det om de medfølger bilen når du evt leverer den tilbake.

 

Uansett, jeg tror du har en god sak. Husk å kreve forsinkelsesrenter siden kjøpsdato! Det er raskt mange tusenlapper med 1-2 års saksgang.

 

 

 

Litt offtopic, men hvorfor denne bilen? 

For 55k så får du mange biler med ca like mye plass invendig som er 2-4år nyere og halvparten av kjørelengden. Jeg solgte min octavia 2011 (ca 130k km) for ca 48k i år. Å kjøpe en 15 år gammel bil er risky. Det er greit om man kan mekke og det ikke er så farlig om den står av og til. Men til daglig familiebruk... Dere hadde jo tydelivis kunnet bruke 20-40k mer om dere hadde villet, siden dere har kostet mye mer enn det på reparasjon.

Takk for et utfyllende svar.

Vi hadde behov for en bil ganske kjapt, og så på biler i ganske nær omkrets her i Finnmark. Vet at biler sørpå er myyye billigere enn her nord, men siden den var i tilsynelatende god stand, å nettopp EUGodkjent så tok vi sjansen. Slitasjen på samtlige dekk med synlige korder etter kun kort tid, var pga de mange feilene i understell, og skjevheter på samtlige aksler avdekt under firhjulskontroll.

Vi ser frem til å få saken ut av verden selv om det kan ta litt tid :)

Lenke til kommentar
36 minutes ago, MrNygaard said:

Takk for et utfyllende svar.

Vi hadde behov for en bil ganske kjapt, og så på biler i ganske nær omkrets her i Finnmark. Vet at biler sørpå er myyye billigere enn her nord, men siden den var i tilsynelatende god stand, å nettopp EUGodkjent så tok vi sjansen. Slitasjen på samtlige dekk med synlige korder etter kun kort tid, var pga de mange feilene i understell, og skjevheter på samtlige aksler avdekt under firhjulskontroll.

Vi ser frem til å få saken ut av verden selv om det kan ta litt tid :)

Ah, fair enough da.

 

Ja, dere har min medfølelse. Jeg hadde litt av samme greia da jeg kjøpte en wv golf som selger "glemte" å informere om var kodemnert. Heldigvis var den kjørbar og temmelig trygg, og jeg var singel uten ansvar utover meg selv, så jeg kjørte den i halvanna år før jeg fikk alle pengene tilbake pluss 15k i renter. Billigste bilen jeg har hatt. Dere får dessverre motsatt opplevelse.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Når man ser på deleprisene og verkstedprisene her til lands, skjønner jeg ikke at folk har råd til å kjøre gammel bil om man ikke skrur selv.
En bil kan fint gå gjennom EU med litt slakke i ledd og foringer i understell, så lenge det ikke går ut over sikkerheten.
Et verksted kan også anbefale at div deler anbefales byttet, selv om de ikke akkurat er utslitte. En kollega av meg fikk på sin 2014 Tiguan tilbud om storservice, bytte av registerreim og vannpumpe til over 30k. Hun sa hun måtte ta seg opp lån for å få råd til det.
De anbefalte også å bytte skiver og klosser foran og bak, og selv om jeg skal være enige i at klossene bak neppe holder lenger enn til over nyttår, var det ikke engang slitekant på skivene fremme og ikke rust. Så der er jeg helt uenig.
Deler bør man bestille fra Eurodel eller Autodoc, til en brøkdel av Mekonomen og Bilxtra's priser. Så lenge man kjøper merkevarer (Feks Bosch, Bilstein, Eibach etc) får man gode deler.
En slik "raptus" som dere har tatt i forstillingen, med drivledd, dempere og tilbehør må man påregne på en gammel bil. Det fine nå er at den bør holde noen år. :)
Service må man også påregne på bruktbil. Også at det KAN oppstå feil som medfører motorlampe.
Mange anbefaler turbobytte og så viser det seg at feilen ligger et annet sted, feks i ladetrykks-regulatoren. Dersom feilen skyldes koks inni turboens VNT-mekanisme, kan den demonteres og renses til en langt lavere pris enn 15k pluss arbeid.

Konkret eksempel:
Verkstedet skal ha 2000kr pr bærearm bak, av merket Meyle. Eurodel leverer Lemförder som også er kvalitetsmerke til 904kr pr stk.
Verkstedet skal ha 1800kr pr øvre bærearm bak, av merket Lemförder. Eurodel skal ha 353kr pr stk for akkurat samme del, samme merke.

Skal man kjøpe gammel bruktbil må man enten kjøpe en der alt dette er gjort, eller påregne at det må byttes jevnlige deler. Og så kan man med fordel ta verksteduttalelser med en klype salt.

Det verste her er trolig en treg EGR-ventil pga småkjøring. De koster fra 2200-3000kr, jeg ville begynt med den.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (2 timer siden):

På hvilken måte undersøkte du bilen før kjøp (NAF bruktbiltest eller annet)?

Gjentar meg selv her. Du har kjøpt en 15 år gammel bil som er kjørt over 200 kkm, og har betalt omtrent det et sett vinterhjul koster på en ny elbil. Bilen har vært registrert på 12 eiere før deg (som i seg selv er et faresignal). Foretok du ingen sjekk av bilen før du kjøpte den? En EU-sjekk er en indikasjon på at bilen er i kjørbar stand der og da, og ingen tilstandsrapport. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det sentrale spørsmålet er ikkje om bilen har feil eller ikkje.

Spørsmåla er jo:

  1. Burde seljar kjent til feila?
  2. Er standen på bilen slik ein kan forvente ut får bil til den prisen og årgangen?

Du tar risiko når du kjøper så gammal bil. At den får vedlikehaldsutgifter bør ikkje overraske. Det bør heller ikkje overraske at det veldig fort ikkje lønner seg å reparere så gammal bil, fordi det koster meir enn å kjøpe noko som er i litt betre stand.

Eg trur ikkje du har ei veldig god sak på å få heva kjøpet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Du kan jo også stille spørsmål til verkstedet som EU-godkjente bilen. Dekk som er såååå slitte skal f.eks. ikke gå igjennom, så kan jo være noe lureri her og at verkstedet kanskje ikke har lyst på en kontroll fra vegvesenet. 

Eller kanskje selger også hadde på andre hjul under kontrollen...

Kan også nevne at jeg har en like gammel Passat om har gått vesentlig lenger. Den har ikke hatt på langt nær like mange problemer.

Endret av panzerwolf
La til bil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...