Gå til innhold

Kan man gjøre denne raskere?

Anbefalte innlegg

Fikk en brukt pc etter min datter i dag, har ikke prøvd den enda da den mangler lader men hun sier den er helt ok men siden hun fikk ny i fjor så er den ikke hvert i bruk på et år, eneste hun hadde å klage på er at den er utrolig treg, er det noe jeg kan gjøre med det? Bytte til mer Ram eller noe? ser det er SSD på den så den burde klare seg som den er vel.

(Og ja det er en billig dårlig pc men jeg kommer bare til å bruke den til youtube, lit musikk og skriving.)

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/hp-14-bp083no-14-barbar-pc-sort/HP14BP083NO

Endret av skidrow
Lenke til kommentar
Annonse

[1] Random productId 5392665 from forum_276

Chris93 skrev (3 minutter siden):

Ny i fjor??

Du kan prøve å installere f.eks Lubuntu på den og se om den er brukbar da.

Hun fikk ny i fjor så når jeg pratet om å skaffe meg bærbar fikk jeg hennes gammle. Ser i brukeromtale på nett at flere klager over at den er treg.

Lenke til kommentar

Med tanke på prosessoren denne er basert på, samt minnemengde, vil det ikke være en maskin til annet enn helt enkle oppgaver.

Så et spørsmål er jo hva PC-en benyttes til. 

Har mine tvil om at det er spesielt man kan gjøre for å gjøre maskinen raskere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

En Celeronprosessor er i alle tilfeller som å kjøre en svær lastebil med motoren til en mini-morris. Funker helt greit med en gang det er nytt, men etter hvert så blir det bare sirup. Kjøp aldri Celeron er mitt råd. Skjønner at innholdet i lommeboka bestemmer hva man kan kjøpe, men da får en ta seg litt mer tid til å fylle den opp slik at man i hvert fall kan kjøpe noe med f.eks den største I3 eller helst en I5..... 4 GB RAM er heller ikke noe å skryte av. 8 er et minimum, helst 16. Har du en SSD i den, enten det er en vanlig 2,5" eller en NvME, så er den uansett my mer "snappy" en den kjappeste snurredisken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan også laste ned Atlas OS til Windows10, som fjerner mye av de unødvendige funksjonene som trekker mye ressurser både av ram og cpu.
Det er ikke et eget OS, men det skriver om Windows og fjerner alt som ikke er strengt tatt nødvendig og det er gratis. Gjorde dette selv på en 10år gammel laptop med en AMD cpu og 8gb ram og den fikk "en ny vår" :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Maskinen er helt grei hvis du oppgraderer RAM og reinstallerer Windows via USB via downloadtool.

Last ned Windows 10 Home så gjenbruker den lisensen du har automatisk.

Atlas OS kan strippe ned Windows til å blir mindre og mer lettvektig, men det er også en del kontrovers rundt dette, så jeg ville vurdert det om du ikke kommer i mål med de tiltakene du gjør.

Edit: Mulig du har noe recovery som fabrikkinnstiller maskinen slik den var når den ble kjøpt, men vanligvis krever dette at en kjører et program og lager det selv på nyere maskiner.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...