Gå til innhold

Skytjenester for lagring - diverse spm - onedrive vs andre


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Etterhvert har jeg blitt vant til tanken at en ikke får en god skytjeneste helt gratis. Likevel er det en ganske lav smertegrense, da det strengt tatt ikke er allverdens bruk av den. Allerede ved 50-lappen er det noe tvilsomt, jeg har råd til det, så det er ikke så mye kost det går på - mer nytte.

Apple har 12 kr for 50 GB såvidt jeg skjønner (men jeg er ikke noen apple-bruker).

Har brukt Mega.io hvor jeg hadde gratis 100 GB en stund, ser det nå er redusert til 20.

Er typisk windows-bruker, så onedrive er jo nærliggende. De har etter mitt syn endelig et veldig greit tilbud for folk flest, 2 dollar per mnd for 100 GB. Det eneste jeg lurer litt på, er om dette kan bli mye knot for meg. På jobb har jeg også en microsoft-konto, i tillegg så tar jeg litt studier på si og da får man en microsoft-konto på hvert lærested (tar ofte fag flere steder). Det vil si at på alle enheter (mobil, jobb-pc, privat pc, nettbrett) så blir det en del surr med dette. Forsøker å ha flere nettlesere for å bøte noe på utfordringen. Noen tips til hvordan løse dette?

Tips til andre skytjenester? Helst over 50 GB, helst med app-mulighet og helst under 50 kr per mnd - og helst en trygg og solid leverandør som ikke endrer vilkår ofte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår at du nå bruker mega.io. Tenk over hva du lagrer, hvor viktig det er for deg, og hvor viktig det er for deg at informasjonen er din og ingen andres. 

Forstår også at du nå ønsker å gå over på betalvarianter, noe jeg anbefaler når det kommer til lagring. Spesielt om man har lagret informasjon man ikke ønsker å miste, eller eventuelt spredd.
Benytter selv Google One til formålet. Her får man 100gb for 170kr/år. Enkelt å benytte på de fleste plattformer (hvertfall så lenge man ikke er apple bruker) og gir god tilgang uansett hvor man er. 
På jobb har jeg OneDrive, men for å være helt ærlig prefererer jeg Google One. Av den enkle grunn at det er så god tilgang uansett hvor jeg er. Synes grensesnittet til Google er enklere og bedre enn OneDrive. Prisen synes jeg er veldig bra.

Ellers vet jeg at en del av VPN-tjenestene også har startet med skylagring, f.eks NordVPN. Men har ingen erfaring rundt disse tjenestene. Om man ønsker en kombinasjon kan det jo være verdt en titt.

Endret av simen929
Lenke til kommentar
simen929 skrev (10 minutter siden):


Benytter selv Google One til formålet. Her får man 100gb for 170kr/år. Enkelt å benytte på de fleste plattformer (hvertfall så lenge man ikke er apple bruker) og gir god tilgang uansett hvor man er. 
 

Kan jo legge til at de også ikke er så gale i pris på 200GB. Kom opp 17,- måneden for 100GB, og 29,- for 200GB, eller 89,- for 2 TB.

Tipper 170 i året er hvis man betaler alt på en gang?

Lenke til kommentar

Det blir vel litt på hva man foretrekker, men jeg bruker også Google One 100 gb. Pris er 199 pr år hos meg nå med årlig betaling.

Full integrasjon i windows til å enten ta kontinuelig backup av de mappene du ønsker og tilgang til sin "sky" drive rett i fil explorer.  Er også fin til å ta backup av telefonen, deriblant kontakter etc. og bilder via Google Photos.  VPN er og inkl. i prisen, noe som faktisk er hinsides bra. 





 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (36 minutter siden):

Kan jo legge til at de også ikke er så gale i pris på 200GB. Kom opp 17,- måneden for 100GB, og 29,- for 200GB, eller 89,- for 2 TB.

Tipper 170 i året er hvis man betaler alt på en gang?

Riktig. Jeg betaler alt på en gang ettersom summen er såpass lav og jeg da sparer noe. 

MrL skrev (31 minutter siden):

VPN er og inkl. i prisen, noe som faktisk er hinsides bra. 

Forsåvidt riktig, men såvidt jeg kan se er det ingen mulighet til å endre hvilket land etc man er tilkoblet om man ønsker å benytte det til eksempelvis streaming fra geoblockede områder.
I tillegg feiler det når jeg ønsker å spille CS2 matchmaking, får ikke koblet meg mot serverne. 
Så er en VPN slik at man kan beskytte personvern etc, men den dekker ikke alt en annen VPN kanskje gjør :)

Endret av simen929
Lenke til kommentar
simen929 skrev (1 time siden):

Benytter selv Google One til formålet. Her får man 100gb for 170kr/år. Enkelt å benytte på de fleste plattformer (hvertfall så lenge man ikke er apple bruker) og gir god tilgang uansett hvor man er. 
På jobb har jeg OneDrive, men for å være helt ærlig prefererer jeg Google One. Av den enkle grunn at det er så god tilgang uansett hvor jeg er. Synes grensesnittet til Google er enklere og bedre enn OneDrive. Prisen synes jeg er veldig bra.

Kan du si litt nærmere om fordelene ved google og hvorfor du mener de er bedre? Ser Google photo lagring er noe eget. Kan du f.eks. synke-lagre alle bilder du tar med google one?

Lenke til kommentar

Det avhenger litt av bruken din fra dag til dag og hvor vidt du har andre å dele abonnementet med, men jeg er svært godt fornøyd med OneDrive via 365 Family. Jeg kjøper på salg en gang i året; nå for tiden er det omtrent $70 for 15 måneder (fra Newegg.com; usikker på om det fungerer fra Norge, men inkluderer 12 måneder NordVPN) og man kan dele med 5 andre som får de samme fordelene som inkluderer Office-pakken og 1 TB lagring for alle.

Om 1 TB er langt mer enn du trenger og behovet for Office-pakken er fraværende kan det godt hende Google One er et bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Det er  en stund siden jeg brukte de selv, og da bare gratisutgaven, men Jottacloud pleier å få gode omtaler det jeg har fått med meg. Det skal være et norsk selskap som opererer med norske personvernregler bl.a.  hvis det skulle ha betydning. Har ikke sammenlignet selv, men mener å ha lest at de skal være konkuransedyktige om man ønsker store lagringskvoter i alle fall.

https://www.jottacloud.com/en/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FranzJosef skrev (På 20.10.2023 den 9:57 AM):

Helst over 50 GB, helst med app-mulighet og helst under 50 kr per mnd - og helst en trygg og solid leverandør som ikke endrer vilkår ofte.

Proton Drive 🙂

Om du går for 200 GB pakken så er det 46 kr i måneden. Om du oppgraderer til 500 GB pakken så får du med Protn Mail, Calendar, VPN og Pass. Om du bryr det om personvern, så er alle disse tjenestene veldig gode. Da ender fu på ca. 115 kr i måneden, men du får veldig mange tjenester i ett. Du kan eventuelt gjøre engangskjøp på 2 år og få det enda billigere. 

https://proton.me/drive/pricing

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (20 timer siden):

Jeg kan ikke anbefale proton drive enda, det produktet er rett og slett ikke klart. Mye manglende funksjonalitet i forhold til konkurrenter. Til gjengjeld er det absolutt mye sikrere enn alle andre alternativ som har vært nevnt her.

Godt poeng! Det er en tjeneste i vekst, men jeg tolket det slik at trådstarter ikke hadde det ekstremt store behovet for skylagring, og da heller ikke alle avanserte funksjoner man får med de godt etablerte alternativene. Trådstarter får si ifra om bruken sin, så kan vi rettlede. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...