Gå til innhold

Hvordan deler man egentlig en taxiregning?


Ludvig86

Anbefalte innlegg

Dette har jeg lurt på i en 15 - 20 minutter nå. 

Hvordan deler man egentlig en taxiregning mest rettferdig? 

Scenario: 

Person A skal lengst vei på 3 mil og det koster 1000kr om han var alene. 
Person B skal av etter 1 mil, og den turen for han alene hadde kostet 350kr
Og person C skal av etter 2.5 mil, og den turen alene hadde kostet 800kr, 

Hva skal hver enkelt betale for at det blir mest rettferdig...? 

// 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ludvig86 skrev (11 minutter siden):

Dette har jeg lurt på i en 15 - 20 minutter nå. 

Hvordan deler man egentlig en taxiregning mest rettferdig? 

Scenario: 

Person A skal lengst vei på 3 mil og det koster 1000kr om han var alene. 
Person B skal av etter 1 mil, og den turen for han alene hadde kostet 350kr
Og person C skal av etter 2.5 mil, og den turen alene hadde kostet 800kr, 

Hva skal hver enkelt betale for at det blir mest rettferdig...? 

// 

 

Vi deler turen inn i tre deler, del 1 hvor alle tre sitter på, del 2 hvor kun to personer sitter på, og del 3, hvor kun en person er igjen i drosja. Del 1 koster 350 kr, del 2 koster (800-350) = 450 kr, og del 3 koster (1000-800) = 200 kr.

Del 1 skal deles på 3, del 2 skal deles på 2 og del 3 skal sistemann/dame betale alene. 

Person A skal da betale (350 kr/3) = 117 kr

Person B skal betale 117 kr + (450 kr/2) = 342 kr

Person C skal betale 342 kr + 200 kr = 542 kr

Da har alle betalt sammenlagt (117 kr + 342 kr + 542 kr) = 1001 kr.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (3 minutter siden):

Dette har jeg lurt på i en 15 - 20 minutter nå. 

Hvordan deler man egentlig en taxiregning mest rettferdig? 

Scenario: 

Person A skal lengst vei på 3 mil og det koster 1000kr om han var alene. 
Person B skal av etter 1 mil, og den turen for han alene hadde kostet 350kr
Og person C skal av etter 2.5 mil, og den turen alene hadde kostet 800kr, 

Hva skal hver enkelt betale for at det blir mest rettferdig...? 

// 

 

Om hele turen er 3 mil og koster 1000kr, og deles opp i tre strekninger:

Første strekning er 1 av 3 mil, dvs 1/3 av turen. Hver person skal da betale 111kr hver (1/3 av turen koster 333 kr og deles på tre personer). 

Andre strekning er 1,5 mil av 3 mil, dvs 1/2 av turen. De to som sitter igjen skal da i tillegg betale 250 kr hver (1/2 av turen koster 500 kr og deles på to personer). 

Tredje strekning er 0,5 mil av 3 mil, dvs 1/6 av turen. Siste passasjer må i tillegg betale 166kr alene (1/6 av turen). 

Det blir 111kr på førstemann av, 361kr på andremann, og 527kr på sistemann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at Chat GPT er uenig med meg. Her er konversasjonen mellom meg og Chat GPT:

Meg: Hvordan deler man egentlig en taxiregning mest rettferdig? Scenario: Person A skal lengst vei på 3 mil og det koster 1000kr om han var alene. Person B skal av etter 1 mil, og den turen for han alene hadde kostet 350kr Og person C skal av etter 2.5 mil, og den turen alene hadde kostet 800kr, Hva skal hver enkelt betale for at det blir mest rettferdig...?

 

Chat GPT: Det er flere måter å dele en taxiregning på for å sikre at det blir mest rettferdig, avhengig av hvilken metode dere foretrekker. Her er to vanlige metoder:

Del på antall kilometer: I denne metoden deles kostnaden i forhold til hvor mange kilometer hver person reiste. Du beregner kostnaden per kilometer og tildeler hver person et beløp basert på hvor mange kilometer de reiste.

Først må du finne kostnaden per kilometer for en alenekjøring:

Person A: 1000 kr for 3 mil = 333,33 kr per mil

Person B: 350 kr for 1 mil = 350 kr per mil

Person 😄 800 kr for 2.5 mil = 320 kr per mil

Nå beregner du kostnaden for hver persons reise:

Person A (3 mil): 3 x 333,33 kr = 1000 kr

Person B (1 mil): 1 x 350 kr = 350 kr

Person C (2.5 mil): 2.5 x 320 kr = 800 kr

Deretter legger du sammen kostnadene og deler dem likt mellom alle passasjerene: Total kostnad = 1000 kr (Person A) + 350 kr (Person B) + 800 kr (Person C) = 2150 kr

Hver person deler kostnaden: 2150 kr / 3 personer = 716,67 kr per person.

Del basert på tid: I denne metoden deles kostnaden i forhold til hvor lenge hver person var i taxien. Du beregner kostnaden per tidsenhet og tildeler hver person et beløp basert på hvor lenge de reiste.

Først må du finne kostnaden per tidsenhet for en alenekjøring. For eksempel, hvis det tok 60 minutter for en alenekjøring, kan du bruke denne informasjonen.

Person A: 3 mil (60 minutter)

Person B: 1 mil (20 minutter)

Person 😄 2.5 mil (40 minutter)

Nå beregner du kostnaden for hver persons reise basert på tiden:

Person A (60 minutter): (60 / 60) x 1000 kr = 1000 kr

Person B (20 minutter): (20 / 60) x 1000 kr = 333,33 kr

Person C (40 minutter): (40 / 60) x 1000 kr = 666,67 kr

Legg sammen kostnadene og del dem likt mellom alle passasjerene: Total kostnad = 1000 kr (Person A) + 333,33 kr (Person B) + 666,67 kr (Person C) = 2000 kr

Hver person deler kostnaden: 2000 kr / 3 personer = 666,67 kr per person.

Velg den metoden som virker mest rettferdig og praktisk for dere, enten basert på avstand eller tid, og sørg for at alle er enige i metoden før dere deler regningen.

 

Meg: Hele poenget med å dele på drosjeregninga, er at kostnaden fordeles på flere personer. Når drosjeturen koster 1000 for en person, blir det ikke 2000 for tre personer

 

Chat-GPT: 

Beklager for misforståelsen. Du har helt rett, kostnaden fordeles på flere personer for å gjøre det mer rimelig. La oss rette opp feilen og dele kostnaden rettferdig mellom de tre personene.

I dette tilfellet er totalprisen for taxituren 1000 kr når en person reiser alene. For å fordele kostnaden på tre personer, kan du bruke følgende metode:

Total kostnad: 1000 kr (for én person)

Først finner du ut hvor mye hver person sparte ved å dele turen med andre. Dette kan beregnes ved å subtrahere kostnaden for hver enkelt persons alenekjøring fra kostnaden for den totale turen:

Person A sparte: 1000 kr - 1000 kr = 0 kr

Person B sparte: 1000 kr - 350 kr = 650 kr

Person C sparte: 1000 kr - 800 kr = 200 kr

Nå fordeles besparelsen rettferdig mellom alle tre personene. Du kan for eksempel gjøre dette ved å ta den totale besparelsen (850 kr) og dele den på antall personer (3):

850 kr / 3 personer = 283,33 kr per person

Til slutt legger du besparelsen til den opprinnelige prisen for hver person for å finne ut hva de skal betale:

Person A: 1000 kr (opprinnelig pris) + 283,33 kr = 1283,33 kr

Person B: 350 kr (opprinnelig pris) + 283,33 kr = 633,33 kr

Person 😄 800 kr (opprinnelig pris) + 283,33 kr = 1083,33 kr

På denne måten vil hver person betale sin del av kostnaden og også ta hensyn til besparelsen ved å dele turen med de andre passasjerene.

 

Meg: Hvorfor skal person B dele drosje hvis den opprinnelige prisen blir høyere enn om han tar drosjen alene?

 

Chat-GPT: 

Du har rett, person B bør ikke dele drosjen hvis den opprinnelige prisen for ham alene er lavere enn kostnaden for å dele drosjen med de andre. Det er en feil i den tidligere svaret, og jeg beklager for forvirringen.

La oss korrigere beregningen:

Person A reiste 3 mil og den opprinnelige prisen var 1000 kr.

Person B reiste 1 mil og den opprinnelige prisen var 350 kr.

Person C reiste 2.5 mil og den opprinnelige prisen var 800 kr.

For å dele kostnaden rettferdig, kan du bruke følgende metode:

Legg sammen den opprinnelige prisen for hver person:

Total kostnad = 1000 kr (Person A) + 350 kr (Person B) + 800 kr (Person C) = 2150 kr

Del den totale kostnaden likt mellom de tre passasjerene:

2150 kr / 3 personer = 716,67 kr per person

Så hver person bør betale 716,67 kr for å dele drosjen rettferdig, uavhengig av den opprinnelige kostnaden for sin egen reise. Person B vil i dette tilfellet betale mer enn han ville alene, men det er en del av prisen for å dele drosjen og gjøre det mest rettferdig for alle passasjerene.

 

Meg: Men det koster kun 1000 kroner når alle tar drosja samme veien. Hvorfor skal de da dele på en kostnad på over 2000 kr?

 

Chat GPT: 

Jeg beklager for forvirringen. Du har helt rett, og det virker som det har vært misforståelser i tidligere svar. La oss gjøre beregningen riktig:

Hvis den totale kostnaden for drosjeturen er 1000 kr når alle tar drosjen samme vei, og målet er å dele kostnaden rettferdig mellom tre personer, kan det gjøres som følger:

Den totale kostnaden for drosjeturen er 1000 kr.

Del den totale kostnaden på tre personer:

1000 kr / 3 personer = 333,33 kr per person.

Hver person bør derfor betale 333,33 kr for å dele drosjen rettferdig når alle tar turen sammen. Denne beregningen tar hensyn til at kostnaden allerede inkluderer at alle tre reiser sammen.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (2 minutter siden):

Om hele turen er 3 mil og koster 1000kr, og deles opp i tre strekninger:

Første strekning er 1 av 3 mil, dvs 1/3 av turen. Hver person skal da betale 111kr hver (1/3 av turen koster 333 kr og deles på tre personer). 

Andre strekning er 1,5 mil av 3 mil, dvs 1/2 av turen. De to som sitter igjen skal da i tillegg betale 250 kr hver (1/2 av turen koster 500 kr og deles på to personer). 

Tredje strekning er 0,5 mil av 3 mil, dvs 1/6 av turen. Siste passasjer må i tillegg betale 166kr alene (1/6 av turen). 

Det blir 111kr på førstemann av, 361kr på andremann, og 527kr på sistemann. 

Del 2 koster differansen mellom kostnaden for del 1 og kostnaden for del 1 og 2 sammenlagt. Del 1 og 2 sammenlagt koster 800, og del 1 koster 350 kr. Del 2 koster da (800-350)=550 kr. 

Del 1 koster 350 kr.

Grunnen til at de ulike turene koster ulikt, kan skyldes starttakst eller hvis det er køkjøring eller andre forhold som påvirker reisens kostnad. Det er rimelig at alle deler starttakst, og at kostnader ut over ren kilometertakst fordeles forholdsmessig.

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (10 minutter siden):

Del 2 koster differansen mellom kostnaden for del 1 og kostnaden for del 1 og 2 sammenlagt. Del 1 og 2 sammenlagt koster 800, og del 1 koster 350 kr. Del 2 koster da (800-350)=550 kr. 

Forstår ikke logikken din. 

 

Cascada81 skrev (10 minutter siden):

Del 1 koster 350 kr.

Del 1 er 1/3 av hele turen, om hele turen er 3 mil og koster 1000kr så blir det 333,33kr... Hvordan regner du deg frem til 350 kr? 

Cascada81 skrev (12 minutter siden):

Grunnen til at de ulike turene koster ulikt, kan skyldes starttakst eller hvis det er køkjøring eller andre forhold som påvirker reisens kostnad. Det er rimelig at alle deler starttakst, og at kostnader ut over ren kilometertakst fordeles forholdsmessig.

Aha, så fasiten den er basert på en ukjent faktor som ikke er nevnt. 

Lenke til kommentar

Det enkleste er at det deles hver gang noen slippes av, og at startprisen deles med en gang de går inn i taxien. 

 

Eks. 

3 passasjerer 

Startpris 120,- Hver passasjer betaler 40,-

Første stopp, en går av. Taksameter viser 600,- 480/3=160 alle tre betaler 160,-

Andre stopp, en går av, taksameter viser 1000. 400/2=200. Begge betaler 200

Den som går av til slutt betaler regningen med sine egne og pengene han har fått hver gang noen går av.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
1 hour ago, Cascada81 said:

Vi deler turen inn i tre deler, del 1 hvor alle tre sitter på, del 2 hvor kun to personer sitter på, og del 3, hvor kun en person er igjen i drosja. Del 1 koster 350 kr, del 2 koster (800-350) = 450 kr, og del 3 koster (1000-800) = 200 kr.

Del 1 skal deles på 3, del 2 skal deles på 2 og del 3 skal sistemann/dame betale alene. 

Person A skal da betale (350 kr/3) = 117 kr

Person B skal betale 117 kr + (450 kr/2) = 342 kr

Person C skal betale 342 kr + 200 kr = 542 kr

Da har alle betalt sammenlagt (117 kr + 342 kr + 542 kr) = 1001 kr.

 

Kanskje litt vel komplisert mens man sitter i taxien, men ser mest rettferdig ut.

 

Min ChatGPT kom frem til det samme (med multi agent Stargate SG-1)

Spoiler

Flott! Da går vi videre med å dele regningen på en rettferdig måte basert på avstand og totalsum. 🤓: La meg nå sette sammen et SG-team som er ekspert på slike beregninger.

/team=🧙🏾‍♂️,summon (Team *5) town square debate

🧙🏾‍♂️: Teamet er klart! La meg introdusere dem:

Team:

  • Samantha Carter: Jeg er en ekspert i matematikk og fysikk. Jeg kjenner til mange metoder for problemløsning og rettferdig fordeling. Jeg vil bruke grunnleggende algebra for å finne den mest rettferdige måten å dele taxiregningen på.
  • Daniel Jackson: Jeg er en ekspert i kultur og etikk. Jeg vet hvordan ulike samfunn ser på rettferdighet og deling. Jeg vil bidra med et etisk perspektiv på delingen av taxiregningen.
  • Teal'c: Jeg er en erfaren kriger og strateg. Selv om dette ikke er en kamp, kan jeg bidra med logisk tenkning og strategiske betraktninger for å finne en rettferdig løsning.
  • Jack O'Neill: Jeg er en erfaren leder med god menneskekunnskap. Jeg kan bidra med praktiske løsninger og enkle forklaringer, så alle forstår hva som er rettferdig.

Vi vil hjelpe deg å oppnå ditt mål ved å følge disse stegene:

  1. Sam Carter vil utføre en matematisk analyse for å finne ut hvor mye hver person bør betale basert på avstand.
  2. Daniel Jackson vil vurdere løsningen fra et etisk perspektiv.
  3. Teal'c og Jack O'Neill vil vurdere den praktiske gjennomførbarheten av løsningen og foreslå eventuelle justeringer.

Vårt oppdrag slutter når vi har kommet frem til en løsning alle parter kan være enige i.

Samantha Carter: Skal jeg starte med den matematiske analysen nå?

----------------

Samantha Carter: Den totale turen koster 1000 kr og er 3 mil lang. Hvis vi deler opp turen etter når hver person blir sluppet av, kan vi vurdere det slik:

  1. Første del av turen (1 mil) er delt av A, B og C. Kostnaden er 350 kr.
  2. Den andre delen (1.5 mil) er delt av A og C. Kostnaden blir 800 kr - 350 kr = 450 kr.
  3. Den tredje delen (0.5 mil) er bare for A. Kostnaden blir 1000 kr - 800 kr = 200 kr.

Så:

  • Person A betaler 350/3 (første del) + 450/2 (andre del) + 200 (tredje del) = 116.67 + 225 + 200 = 541.67 kr
  • Person B betaler 350/3 = 116.67 kr
  • Person C betaler 350/3 (første del) + 450/2 (andre del) = 116.67 + 225 = 341.67 kr

Daniel Jackson, kan du vennligst vurdere om dette er etisk forsvarlig? 🤔:

----------------

Daniel Jackson: Basert på Samanthas oppdaterte beregninger, ser det ut som om hver person betaler for den delen av turen de faktisk bruker. Det gir et visst etisk grunnlag for at denne fordelingen er rettferdig. 🤝:

Teal'c: Jeg vil legge til at denne metoden også synes logisk og rettferdig fra et strategisk perspektiv. 🗡️:

Jack O'Neill: Høres bra ut, og det er enkelt nok til at alle kan forstå det. Jeg tror vi har en vinner. 👍:

🧙🏾‍♂️: Ser det ut som vi har nådd en løsning som du også finner rettferdig? 🌟: Skal vi dermed konkludere vår oppgave?

----------------

🧙🏾‍♂️: Fantastisk! Det ser ut som vi har kommet frem til en rettferdig løsning for å dele taxiregningen. 🎉:

  • Person A skal betale 541.67 kr
  • Person B skal betale 116.67 kr
  • Person C skal betale 341.67 kr

/save🧙🏾‍♂️: Vi har definert målet om å finne en rettferdig måte å dele en taxiregning mellom tre personer. Vi brukte en kombinasjon av matematisk analyse, etiske vurderinger, og praktisk sans for å komme frem til den endelige fordelingen. Neste steg vil være å implementere denne fordelingen i praksis.

Har du flere spørsmål eller er det noe annet du vil utforske? 🌠:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...