Rune_says Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) Ballalaika skrev (6 timer siden): Det er ingen gråsoner når de proklamerer selv at de har til hensikt å bryte blokaden. ... De gjorde ikke litt, de gjorde mye motstand. Jo, så lenge de er i internasjonalt farvann og godt utenfor Israelsk nasjonalt farvann, så har de all rett til å tenke og uttrykke seg som de vil. Jeg tror det kalles ytringsfrihet... og hvor går grensen når Israel aksjonerer utenfor eget område ? Hvor langt utenfor ? (Samme svar til @0laf ) Ad når aktivister ble drept i 2010, så var det skudd fra soldater på Blackhawk helikopter mot aktivister som hadde motsatt seg bording med litt jernstenger og kniver (en bagatell for trenede soldater). Altså nærmest henrettelser av aktivister. Det hele hadde nok gått fredeligere for seg om ikke soldatene som først forsøkte å borde skipet hadde kastet sjokkgranater etc som ble oppfattet som skudd. Og alle mennesker har rett til å forsvare seg selv. Endret 14 timer siden av Rune_says 3 1
Boing_80 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Rune_says skrev (3 minutter siden): Jo, så lenge de er i internasjonalt farvann og godt utenfor Israelsk nasjonalt farvann, så har de all rett til å tenke og uttrykke seg som de vil. Jeg tror det kalles ytringsfrihet... og hvor går grensen når Israel aksjonerer utenfor eget område ? Hvor langt utenfor ? (Samme svar til @0laf ) Ad når aktivister ble drept i 2010, så var det skudd fra Blackhawk helikopter mot aktivister som hadde motsatt seg bording med litt jernstenger og kniver (en bagatell for trenede soldater). Altså nærmest henrettelser av aktivister. De sender vel Mossad og gjemmer seg bak propaganda, feigingene og hyklerne som de er. 2 1
Sir Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden UglaSukk skrev (11 timer siden): Det så ut som den skulle bli det da du postet dette. Men så blir det visst ikke slik likevel. "Israel nekter å åpne grenseovergangen i Rafah Israel nekter fortsatt å åpne grenseovergangen i Rafah og slippe inn hundrevis av lastebiler med Gaza-nødhjelp som står og venter på egyptisk side. Onsdag opplyste den israelske kringkasteren Kan at grenseovergangen ville bli åpnet torsdag, men dette blir nå avvist fra offisielt israelsk hold." https://www.nrk.no/nyheter/israel-nekter-a-apne-grenseovergangen-i-rafah-1.17614489 Det vi diskuterte i går var dette utsagnet fra Jerusalem Post: «While the crossing was opened for people, humanitarian aid, which is entering at normal levels, is being sent into Gaza through other crossings.» Det ser ut som noen var litt for kjappe med å annonsere dette, for nå sier de dette: «The Defense Ministry said on Thursday that preparations were ongoing with Egypt to open the Rafah border crossing in the southern Gaza Strip for the movement of people, with the date to be announced at a later stage, but stressed that aid would not pass through the major gateway.» https://www.timesofisrael.com/israel-says-preparing-to-open-rafah-crossing-with-date-to-be-announced-later/ 4
Ballalaika Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Rune_says skrev (40 minutter siden): Jo, så lenge de er i internasjonalt farvann og godt utenfor Israelsk nasjonalt farvann, så har de all rett til å tenke og uttrykke seg som de vil. Jeg tror det kalles ytringsfrihet... og hvor går grensen når Israel aksjonerer utenfor eget område ? Hvor langt utenfor ? (Samme svar til @0laf ) God dag mann, økseskaft Rune_says skrev (40 minutter siden): Ad når aktivister ble drept i 2010, så var det skudd fra soldater på Blackhawk helikopter mot aktivister som hadde motsatt seg bording med litt jernstenger og kniver (en bagatell for trenede soldater). Altså nærmest henrettelser av aktivister. Det hele hadde nok gått fredeligere for seg om ikke soldatene som først forsøkte å borde skipet hadde kastet sjokkgranater etc som ble oppfattet som skudd. Og alle mennesker har rett til å forsvare seg selv. Beklager, men dette er bare tøv. 5 1
DukeNukem3d Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Imaginacíon skrev (2 timer siden): At det liksom skulle være samme person som later som at han er mange ulike personer. Les den tråden jeg la ut. Slik sett. Samtidig kaller norske aviser han for "anerkjent journalist", mens du trodde han først og fremst var sanger. Eller ihvertfall linken du la ut. Så skal man si "en mann med mange ansikt" eller noe slik? Uansett, han er død og han ble drept av palestinere så rip... 5 1
Sir Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Imaginacíon skrev (11 timer siden): Bildet er ekte, bekreftet av denne videoen. Kaninhull-påstanden kan du stappe et visst sted. Jeg konkluderte for raskt på bildet her ja. Det var for mye som ikke stemte, så jeg avskrev hele saken for fort når jeg også fikk et eget treff på bildemanipulering. Så jeg tok feil når jeg påsto at bildet var manipulert, det har jeg ikke grunnlag for. Jeg reagerte mest på totaliteten av utsagnet ditt og hva du baserte det på: «Mahmoud abu Fool ble arrestert i 2016. Nå er han løslatt og mangler begge øynene og et ben.» Med link til israelsk torturcamp-post på X av en Gazabasert journalist som poster mye feilinfo. Skal man legge godviljen til er dette i beste fall misvisende, som du sikkert selv har oppdaget også. Han mangler ikke øyne, han mistet beinet på et tidspunkt, men sier ikke selv i videoen når dette skjedde som jeg kan se, bare at det skjedde for mange år siden. Journalisten som var først ute med saken skrev at han mistet beinet i en israelsk bombing i 2015. Saken du linket til nevnte at han hadde blitt skutt i beinet i 2015, og arrestert i 2016 mens han fortsatt behandlet beinet. Han skal ha mistet synet som følge av nerveskade etter slag, men har åpenbare skader ved øynene som kan være hevelser eller arrdannelser. Han kan jo selvsagt ha både fått fysiske skader i øynene, og samtidig nerveskade, men den mest tydelige skaden hans blir ikke adressert. Åpenbart har han ikke sittet fengslet siden 2016, fordi han var på sykehus i Gaza i fjor når han ble tatt med til Israel. Om han var der for behandling sier han ikke noe om, men om han var det finnes det legejournaler fra i fjor, som kan understøtte hans medisinske tilstand rett før han ble tatt av israelerne. La oss håpe han får den hjelpen han trenger og at en av NGO’ene fanger ham opp, om alt dette stemmer har man en klar sak som NGO kan hjelpe med en criminal complaint(men noe sier meg at det har man ikke tro på at fører noe sted uansett). Foreløpig har han sikkert samlet inn noe penger, men fortsatt er det bare obskure Telegram, Instagram, og X-kontoer som har repostet, med unntak av 2-3 arabiske medier. Jeg prøver å hjelpe. Mitt inntrykk er at man roter rundt på «feil» steder på internett og kaster seg på den minste ting som passer inn i historien om terrorstaten Israel. Man ser etter det man vil se. Man sier man ikke forsvarer Hamas, og at man er lei av å høre den påstanden, men så hinter man allikevel til det med en forsvarstale noen sider senere. Man sier man er interessert i fakta og at man oppdaterer meningene med ny informasjon, men så går man allikevel på repeat på de samme tingene etter man får ny informasjon. Jeg gir meg der, du skal få ha meningene dine i fred, jeg stapper kaninhull-påstanden inn i kaninhullet. 3 1
Sir Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Rhabagatz skrev (12 timer siden): Litt spesielt fra en de som slukte bildene av "skuespilleren" uten å mukke. Som sagt, du diskuterer med folk som utelukkende er ute etter å rensvaske Israel. Alt annet er underordnet. Dette må du nesten sitere meg på. Hva sikter du til? 3
Maabren Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 4 hours ago, Rune_says said: Jo, så lenge de er i internasjonalt farvann og godt utenfor Israelsk nasjonalt farvann, så har de all rett til å tenke og uttrykke seg som de vil. Jeg tror det kalles ytringsfrihet... og hvor går grensen når Israel aksjonerer utenfor eget område ? Hvor langt utenfor ? (Samme svar til @0laf ) Ad når aktivister ble drept i 2010, så var det skudd fra soldater på Blackhawk helikopter mot aktivister som hadde motsatt seg bording med litt jernstenger og kniver (en bagatell for trenede soldater). Altså nærmest henrettelser av aktivister. Det hele hadde nok gått fredeligere for seg om ikke soldatene som først forsøkte å borde skipet hadde kastet sjokkgranater etc som ble oppfattet som skudd. Og alle mennesker har rett til å forsvare seg selv. Det er ikkje ytringsfrihet å gå inn for å bryte ein blokade. Det ville bli sett på som krigserklæring om eit land gjere noko slikt. Nesten så eg håper på at den nye turen med 1000 båter aktivister blåser inn i Egyptiske havner og at alle desse idiot-aktivistane får godt med pryl for dumskapen sin når Egypt får hendene på di. Dumskapen er pokker meg på nivå med Darwin-Awards... 3 1
Imaginacíon Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) 9 hours ago, Imaginacíon said: At det liksom skulle være samme person som later som at han er mange ulike personer. Les den tråden jeg la ut. Endret 7 timer siden av Imaginacíon 1
Imaginacíon Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 6 hours ago, DukeNukem3d said: Slik sett. Samtidig kaller norske aviser han for "anerkjent journalist", mens du trodde han først og fremst var sanger. Eller ihvertfall linken du la ut. Så skal man si "en mann med mange ansikt" eller noe slik? Uansett, han er død og han ble drept av palestinere så rip... Han hadde hobbyer og en jobb som innebar å gjøre forskjellige ting. Ikke noe rart ved det. Ja han ble drept i et gjengoppgjør. Detaljene får vi kanskje vite når Gaza har blitt et stabilt og trygt sted. 2
Imaginacíon Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) 6 hours ago, Sir said: Jeg konkluderte for raskt på bildet her ja. Det var for mye som ikke stemte, så jeg avskrev hele saken for fort når jeg også fikk et eget treff på bildemanipulering. Så jeg tok feil når jeg påsto at bildet var manipulert, det har jeg ikke grunnlag for. Jeg reagerte mest på totaliteten av utsagnet ditt og hva du baserte det på: «Mahmoud abu Fool ble arrestert i 2016. Nå er han løslatt og mangler begge øynene og et ben.» Med link til israelsk torturcamp-post på X av en Gazabasert journalist som poster mye feilinfo. Skal man legge godviljen til er dette i beste fall misvisende, som du sikkert selv har oppdaget også. Han mangler ikke øyne, han mistet beinet på et tidspunkt, men sier ikke selv i videoen når dette skjedde som jeg kan se, bare at det skjedde for mange år siden. Journalisten som var først ute med saken skrev at han mistet beinet i en israelsk bombing i 2015. Saken du linket til nevnte at han hadde blitt skutt i beinet i 2015, og arrestert i 2016 mens han fortsatt behandlet beinet. Han skal ha mistet synet som følge av nerveskade etter slag, men har åpenbare skader ved øynene som kan være hevelser eller arrdannelser. Han kan jo selvsagt ha både fått fysiske skader i øynene, og samtidig nerveskade, men den mest tydelige skaden hans blir ikke adressert. Åpenbart har han ikke sittet fengslet siden 2016, fordi han var på sykehus i Gaza i fjor når han ble tatt med til Israel. Om han var der for behandling sier han ikke noe om, men om han var det finnes det legejournaler fra i fjor, som kan understøtte hans medisinske tilstand rett før han ble tatt av israelerne. La oss håpe han får den hjelpen han trenger og at en av NGO’ene fanger ham opp, om alt dette stemmer har man en klar sak som NGO kan hjelpe med en criminal complaint(men noe sier meg at det har man ikke tro på at fører noe sted uansett). Foreløpig har han sikkert samlet inn noe penger, men fortsatt er det bare obskure Telegram, Instagram, og X-kontoer som har repostet, med unntak av 2-3 arabiske medier. Jeg prøver å hjelpe. Mitt inntrykk er at man roter rundt på «feil» steder på internett og kaster seg på den minste ting som passer inn i historien om terrorstaten Israel. Man ser etter det man vil se. Man sier man ikke forsvarer Hamas, og at man er lei av å høre den påstanden, men så hinter man allikevel til det med en forsvarstale noen sider senere. Man sier man er interessert i fakta og at man oppdaterer meningene med ny informasjon, men så går man allikevel på repeat på de samme tingene etter man får ny informasjon. Jeg gir meg der, du skal få ha meningene dine i fred, jeg stapper kaninhull-påstanden inn i kaninhullet. Jeg kan være litt rask på avtrekkeren, men jeg korrigerer meg når det blir oppdaget feil. Og her viste det seg at han hadde fått øyeskader og/eller en hjerneskade. Så poenget mitt står. Tilstandene i israelske fengsler er dårlige, tildels svært dårlige. Du sier man skal avfeie alle rapporter om dette som skuespill eller feil fordi FN vil stille Israel i et dårlig lys. Det er en holdning jeg ikke kan stille meg bak. Og her har vi en kar, som ikke forsøker å bruke det manglende benet sitt som en prop i et skuespill, men forteller om hvordan han ble slått slik at han mistet synet. Det er troverdig. Det er også klare tegn på de fangene som ble løslatt på at noe er galt. Many of them looked gaunt and some had visible injuries. https://www.bbc.com/news/videos/cp3d571d5xyo Endret 6 timer siden av Imaginacíon 2
Snikpellik Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden (endret) DukeNukem3d skrev (11 timer siden): Mr FAFO? Det er vel enten det eller så har han 9 tvillingbrødre som også løper (eller har løpt) rundt på Gaza. Hva er mest sannsynlig her? Jeg holder option nr 1 mest sannsynlig og da er det ingen "anerkjent journalist", men en som har blitt brukt massivt i Hamas-propaganda i mange forskjellige roller (som vist) Jeg ser det bildet spres mye av kontoer på X, som om at han er "avslørt som falsk". Men hele greia med sosiale medier-greia hans var jo at han inntok masse forskjellige roller i ulike karikerte settinger, ofte på humoristisk vis. Ikke at han reelt forsøkte å lure folk til å tro at han "er" alle disse forskjellige tingene. At disse videoene ble misbrukt i Hamas-propaganda og av andre er vel hevet over enhver tvil. Han hyllet også Hamas-rakettangrep den 7. oktober. Endret 6 timer siden av Snikpellik 4 1
23:4 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Imaginacíon skrev (11 timer siden): Det er usikre tider på Gaza-stripen nå. Israel vil ha et styre uten Hamas, men hvem skal styre i overgangsperioden frem til noe permanent oppstår? Det nytter ikke å bare peke på Tony Blair. Hvilke utenlandske styrker skal inn og orker noen å gå inn i det mini-Iraket som det kan bli? Det kan bli mange år med kaos. La det bli kaos da ! Israel må bare passe på nå at ingen våpen kommer inn i Gaza ! Så får de holde på der og leve i en grushaug inntil de finner ut at dette ikke er noe sted å leve. Så må man bare begynne å ta ut en etter en av disse Hamas folkene som herjer inne i Gaza og myrder folk. Israel kan ha droner og lokale på bakken som tar de ut. Og det vil de nok gjøre når tiden nå går og Hamas ikke lar seg avvæpne. Det er nok bare de siste døde gislene man venter på skal bli overlevert så rydder Israel resten, for tantene i FN klarer ikke denne jobben. 3
Sir Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Imaginacíon skrev (52 minutter siden): Du sier man skal avfeie alle rapporter om dette som skuespill eller feil fordi FN vil stille Israel i et dårlig lys. Det har jeg nok ikke sagt, i hvert fall har jeg ikke ment det slik. Det jeg har sagt hele veien er at rapportene må tas for det de er. Sporer man kildene som brukes er det i 95 % av tilfellene vitneutsagn. Det nevnes obduksjoner, og skader, men ingenting om statusen på noen av klagene(som burde finnes om saken er verifiserbar) i rettsystemet. De peker i all hovedsak på vitneutsagn fra palestinske fanger, men blir behandlet som fysiske bevis, og man konkluderer uten rettssak. I mange tilfeller resirkulerer forskjellige organisasjoner konklusjonene fra andre organisasjoner sine rapporter. Det er fullt mulig alle, noen, eller ingen av utsagnene er riktig. Men jeg tar det for det det er. Jeg har flere ganger skrevet at jeg ikke betviler at det er vold og mishandling so forekommer, og det er også blitt bevist i israelske domstoler. 2
Imaginacíon Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) 23 minutes ago, Sir said: Det har jeg nok ikke sagt, i hvert fall har jeg ikke ment det slik. Det jeg har sagt hele veien er at rapportene må tas for det de er. Sporer man kildene som brukes er det i 95 % av tilfellene vitneutsagn. Det nevnes obduksjoner, og skader, men ingenting om statusen på noen av klagene(som burde finnes om saken er verifiserbar) i rettsystemet. De peker i all hovedsak på vitneutsagn fra palestinske fanger, men blir behandlet som fysiske bevis, og man konkluderer uten rettssak. I mange tilfeller resirkulerer forskjellige organisasjoner konklusjonene fra andre organisasjoner sine rapporter. Det er fullt mulig alle, noen, eller ingen av utsagnene er riktig. Men jeg tar det for det det er. Jeg har flere ganger skrevet at jeg ikke betviler at det er vold og mishandling so forekommer, og det er også blitt bevist i israelske domstoler. Alt er mulig men det er svært sannsynlig at minimum en god andel av vitnesbyrdene er korrekte, og da er forholdene i israelske fengsler grusomme. I noen tilfeller har en også obduksjoner som bekrefter skildringene. Endret 5 timer siden av Imaginacíon 1 1
DukeNukem3d Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Snikpellik skrev (2 timer siden): Jeg ser det bildet spres mye av kontoer på X, som om at han er "avslørt som falsk". Men hele greia med sosiale medier-greia hans var jo at han inntok masse forskjellige roller i ulike karikerte settinger, ofte på humoristisk vis. Ikke at han reelt forsøkte å lure folk til å tro at han "er" alle disse forskjellige tingene. At disse videoene ble misbrukt i Hamas-propaganda og av andre er vel hevet over enhver tvil. Han hyllet også Hamas-rakettangrep den 7. oktober. Jeg ser ikke helt humoren i å rope "Allahu akbar" for at raketter skytes inn mot israelske byer jeg men. Han ble som sagt uansett drept av palestinere til slutt. (Ikke motsatt vei heller, jeg vet det er noen som feirer det og) Endret 4 timer siden av DukeNukem3d 5
Snikpellik Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden DukeNukem3d skrev (30 minutter siden): Jeg ser ikke helt humoren i å rope "Allahu akbar" for at raketter skytes inn mot israelske byer jeg men. Han ble som sagt uansett drept av palestinere til slutt. (Ikke motsatt vei heller, jeg vet det er noen som feirer det og) Ikke jeg heller, men poenget er at bildet du postet er en helt feil fremstilling av fyren og hva han drev med. Det er enkelt og greit desinformasjon. Jeg liker ikke desinformasjon, uansett hvor det kommer fra, derfor påpeker jeg det. 3 1
Snikpellik Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden De høyreekstreme partiene i Netanyahus regjering øker såvidt igjen på målingene, selv om de var mot å godta fredsplanen og få frigitt gislene. De to partiene har gang på gang ytret sin motstand mot gisselavtaler. Nå som gislene endelig er frigjort, noe disse partiene har stemt mot, øker de igjen. Opposisjonen leder dog fortsatt relativt komfortabelt. The coalition’s rise is surprising, as last week’s poll showed Ben-Gvir and Smotrich’s parties falling sharply due to their opposition to the Trump Peace Plan. (...) The coalition’s strengthening stems from the fact that the Religious Zionist Party passed the electoral threshold this week. Following these shifts, the coalition bloc now holds 52 seats, compared to 58 seats for the opposition, and an additional 10 seats for the Arab parties. The poll showed that Yesh Atid weakened by three seats this week, dropping to seven, erasing the seats it had gained last week. Gadi Eisenkot’s Yashar Party dropped by two seats, falling to six. Balad (1.9%) and Blue and White (2.6%) did not pass the electoral threshold. https://www.jpost.com/israel-news/politics-and-diplomacy/article-870765 2 2
Imaginacíon Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Hamas trenger nå hjelp for å finne flere døde gisler. Mange vil antageligvis aldri bli funnet. https://edition.cnn.com/world/live-news/israel-hamas-gaza-ceasefire-hostages-10-16-25 2 1
UglaSukk Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Aner ikke om dette er reelt. Kanskje noen her vet. "Sources in the Israeli army: Hamas seized at least 45 trucks and hundreds of Kalashnikov rifles, machine guns, ammunition, and grenades that Israel supplied to some collaborating clans in Gaza, in addition to cash funds that were transferred to them." https://x.com/AbubakerAbedW/status/1978789391389659285 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå