Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Imaginacíon skrev (6 minutter siden):

...men det er et problem at Israel kan når som helst gjenoppta folkemordet, hvis de for eksempel skulle mene at det er rester av Hamas igjen.

Israel har for det meste holdt seg ute av Gaza i flere tiår, mens Hamas avfyrte tusenvis av raketter mot Israel

Israel er et moderne demokrati med et yrende næringsliv, de er ikke interessert i å bruke enorme summer på rakettskjold og militærmakt for å holde disse tullingene i Gaza i ørene dersom de kan slippe

Du er på feil side, du støtter terroristene og drapsmennene

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutes ago, Tussi said:

Men antyder du at Israel må utsettes for at det skal bli en palestinsk stat?

Nei, jeg stadfester at det ikke skjer, slik situasjonen er nå. Og så lenge USA (og tildels Europa) ikke setter hardt mot hardt mot Israel, vil det ikke skje. Og så lenge det ikke skjer, vil ikke Israel få fred. Det er ikke Hamas som er problemet. Forsvinner Hamas, dukker det opp noe annet.

Tilbake til fredsforslaget - det er et partsforslag som Trump underskriver, ikke en avtale. Hamas er i sin fulle rett til å fortsette kampen, og det er Israel som må bestemme hvordan de vil kjempe sin kamp.

• Liker 3
Skrevet
Rhabagatz skrev (2 minutter siden):

Det er ikke Hamas som er problemet. Forsvinner Hamas, dukker det opp noe annet.

Du mener at palestinerne vil fortsette med terrorangrepene uansett hva de skriver under på eller hvilke grupper som forsvinner?

Målet er å fjerne jødene, med alle mulige midler!

• Liker 6
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg stadfester at det ikke skjer, slik situasjonen er nå. Og så lenge USA (og tildels Europa) ikke setter hardt mot hardt mot Israel, vil det ikke skje. Og så lenge det ikke skjer, vil ikke Israel få fred. Det er ikke Hamas som er problemet. Forsvinner Hamas, dukker det opp noe annet.

Tilbake til fredsforslaget - det er et partsforslag som Trump underskriver, ikke en avtale. Hamas er i sin fulle rett til å fortsette kampen, og det er Israel som må bestemme hvordan de vil kjempe sin kamp.

Hamas har sin fulle rett til å fortsette  kampen? Ja hvis de fulgte krigens lover, hver eneste dag siden i oktober har de brutt alle regler for krig, og i årene før det også. Så nei, terrorgrupper var ingen rett til å "kjempe " når metoden er sivile kidnappinger og drap. Da må.de bekjempes med alle midler 

Endret av Tussi
  • Liker 3
Skrevet
Just now, 0laf said:

Du mener at palestinerne vil fortsette med terrorangrepene uansett hva de skriver under på eller hvilke grupper som forsvinner?

Målet er å fjerne jødene, med alle mulige midler!

Har jeg skrevet det?

Jeg diskuterer ikke stråmenn.

• Liker 2
Skrevet
Rhabagatz skrev (11 minutter siden):

Hamas er i sin fulle rett til å fortsette kampen

Er de egentlig det, blir ikke folket deres utsatt for "folkemord"? Hvilken rett har Hamas til å bestemme at et "folkemord" skal fortsette hvis de nå kan avslutte det?

Historien deres gir ingen mening.

• Liker 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (55 minutter siden):

Begrepet kan også brukes til å beskrive en person (en «gaslighter») som presenterer en falsk fortelling til en annen person eller gruppe for å få disse til å tvile på egne oppfatninger og bli desorientert eller stresset.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Du (og jeg) burde tvile på egne oppfatninger. Det er sunt for alle mennesker. Når man begynner å grave seg ned i en grop så burde man slutte å grave, og se seg rundt for å finne ut hva man egentlig graver etter, ikke grave enda dypere. Når alt er svart/hvitt og man ikke tviler på noe, da er man på farlig grunn. I verste fall blir man radikalisert.

• Liker 2
Skrevet
19 minutes ago, Tussi said:

Hamas har sin fulle rett til å fortsette  kampen? Ja hvis de fulgte krigens lover, hver eneste dag siden i oktober har de brutt alle regler for krig, og i årene før det også. Så nei, terrorgrupper var ingen rett til å "kjempe " når metoden er sivile kidnappinger og drap. Da må.de bekjempes med alle midler 

Nå var konteksten forhandlingene. Uansett hva man mener om legitimiteten av Hamas sin kamp eller legaliteten av deres virkemidler, som forhandlingspart har de selvfølgelig all mulig rett til å avvise et forslag.

• Liker 2
Skrevet (endret)
7 minutes ago, Sir said:

Du (og jeg) burde tvile på egne oppfatninger. Det er sunt for alle mennesker. Når man begynner å grave seg ned i en grop så burde man slutte å grave, og se seg rundt for å finne ut hva man egentlig graver etter, ikke grave enda dypere. Når alt er svart/hvitt og man ikke tviler på noe, da er man på farlig grunn. I verste fall blir man radikalisert.

Denne tvilen ser jeg fint lite til hos sionister, inkludert de her inne. Men for all del, jeg korrigerer meg selv hvis jeg oppdager en feil i noe jeg trodde var riktig. Det har jeg flere ganger innrømmet her inne, at jeg tok feil.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (44 minutter siden):

Hvis det virkelig er slik at det pågår et folkemord mot palestinerne, hvorfor i alle dager henge seg opp i noen enkeltdetaljer og ikke godta forslaget?

Fordi det aldri handlet om å redde palestinere?

• Liker 2
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (7 minutter siden):

Nå var konteksten forhandlingene. Uansett hva man mener om legitimiteten av Hamas sin kamp eller legaliteten av deres virkemidler, som forhandlingspart har de selvfølgelig all mulig rett til å avvise et forslag.

Joda, men da viser de jo virkelig hvem de ikke bryr seg om, og det er egen befolkning. Men det visste vi jo fra før...

Endret av Tussi
  • Liker 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Er det flåten du sikter til? Donasjoner, crowdsourcing.

Ifølge avtalen skal det komme inn mk st 600 lastebiler med hjelp hver dag, så da er nok flotillaen overflødig

• Liker 2
Skrevet
2 minutes ago, Tussi said:

Ifølge avtalen skal det komme inn mk st 600 lastebiler med hjelp hver dag, så da er nok flotillaen overflødig

Vi får se, de er nødt til å planlegge og forberede uansett i tilfelle det trekker ut i tid.

• Liker 2
Skrevet
Rhabagatz skrev (36 minutter siden):

Hamas er i sin fulle rett til å fortsette kampen, og det er Israel som må bestemme hvordan de vil kjempe sin kamp.

Er Israel i sin fulle rett til å fortsette kampen da?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Skremmende at vi har Hamas-tilhengere her i Norge. Vanlige palestinere er ok, men at noen forsvarer Hamas til bitter end syns jeg ikke noe om.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...